Bijlage tot het verslag der handelingen van don gemeenteraad van Leeuwarden. 1909. tore van den gemeente-ontvanger storten één dui zend gulden effectief. Uitstel van die storting kan door den Gemeen teraad worden verleend, doch de waarborgsom moet vóór met het leggen der rails en met den aanleg der werken wordt begonnen, gebracht worden op twee duizend gulden effectief, beide bedragen hetzij in geld, hetzij in certificaten Nationale Wer kelijke Schuld, hetzij in schuldbrieven der gemeente Leeuwarden en zulks ten genoegen van Burge meester en Wethouders. De coupons der rentegevende schuldbrieven zullon den concessionarissen op den vervaldag worden uitgereikt. Van de waarborgsom zal hun 1000.worden teruggegeven, zoodra al de tot uitoefening dei- exploitatie noodige werken en levering door of namens Burgemeester en Wethouders schriftelijk zijn goedgekeurd. Het resteerende bedrag ad 1000.— blijft ten kantore van den gemeente-ontvanger bewaard en wordt, onverminderd het bepaalde bij art. 2, bij het eindigen dor concessie teruggegeven. Art. 5. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd uit deze, zoo noodig vooraf te gelde gemaakte, waar borgsom te betalen alle werkzaamheden, die als gevolg van de concessie van gemeentewege, doch ten laste van concessionarissen zullen worden ver richt en al de volgens art. 21 door concessionarissen verschuldigde on niet binnen den bij dat artikel bepaalden termijn betaalde boeten, terwijl conces sionarissen binnen zeven dagen na ontvangen schrif telijke kennisgeving van Burgemeester en Wcthou- houders. do waarborgsom weder tot hot volle bedraj>' O O zullen moeten aanvullen. Art. G. De concessionarissen moeten binnen zes maanden te rekenen van den dag, waarop het raadsbesluit tot verleening der concessie schriftelijk te hunner kennis is gebracht, aan Burgemeester en Wethouders schriftelijk verklaren, of zij de concessie onder de gestelde voorwaarden al of niet aanvaarden. Daarbij moet tevens worden overgelegd eene schriftelijke en op zegel gestelde verklaring dat bij den Staat der Nederlanden geen bezwaar tegen den tramaanleg bestaat voor zoover daarvoor gebruik gemaakt wordt van het gedeelte Zuiderplein en Stationsweg, dat eigendom is van den Staat. Ingeval concessionarissen binnen den gestelden termijn, die verklaring niet hebben ingezonden, zullen zij gerekend worden de concessie niet te hebben aanvaard en zal deze vervallen zijn, tenzij do Gemeenteraad den termijn waarbinnen do ver klaring kan worden gedaan, alsnog mocht hebben verlengd. Art. 7. Binnen vier maanden te rekenen van den datum dor schriftelijke verklaring van aanvaarding der concessie, moeten concessionarissen aan Burge meester en Wethouders aanbieden de volledige technische ontwerpen in duplo voor de constructie van de banen en alle overige werken op of aan den openbaren weg, met aanduiding van alle zich op en langs de wegen bevindende voorwerpen, waarop het bij de beoordeeling der technische ont werpen aankomt, benevens eene teekening op de ware grootte en een model ter lengte van pl. m. 1 dM. van de te gebruiken rails. De wegteekeningen moeten vervaardigd zijn op een schaal van minstens 1 op 1250, de vereischte dwarsprofielen op een schaal van minstens 1 op 100. De spanwijdte zal 1.067 M. bedragen. Bij deze ontwerpen moet er rekening mede worden gehouden dat de rails in dier voege moeten worden gelegd, dat elk deel van den daarop rijdenden tramwagen, van de drempels dor aan den openbaren weg uitkomende deuren, van toon- of winkelkasten en afgesloten stoepen ten minste 1.50 M. verwijderd is. Met toestemming van den Gemeenteraad zal van de bepaling van het vorige lid kunnen worden afgeweken. Met de uitvoering der werken mag geen aanvang worden gemaakt, voordat de schriftelijke goedkeu ring op de ontwerpen van Burgemeester en Wet houders is verkregen. Art. 8. Binnen zes maanden, te rekenen van den datum dat de schriftelijke goedkeuring, in het vorig artikel bedoeld, te hunner kennis is gebracht, moeten concessionarissen met het leggen der rails en den aanleg der werken een aanvang makenzij moeten zich, behoudens rechten van derden, bij het maken dier werken gedragen naar de voorschriften, welke hun in het belang van het openbaar verkeer, van de openbare veiligheid en van de openbare orde, door of vanwege Burgemeester en Wethouders zullen worden gegeven. Tijdens de uitvoering der werken mag het open baar verkeer nimmer worden gestremd en zoo min mogelijk belemmerd. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd, de werkzaamheden te doen staken, zoodra in strijd met een der voorwaarden wordt gehandeld en tevens om ten koste der concessionarissen, die maatregelen te nemen, welke zij in het belang van het onbe lemmerd en veilig verkeer mochten noodig achten. Art. 9. Binnen vier maanden, te rekenen van den dam O waarop met de in het vorig artikel bedoelde werk zaamheden is begonnen, zullen deze zoo ver zijn gevorderd, dat de exploitatie over de lijn in haar geheel moet kunnen worden aangevangen. 90 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1909. lïijl. )10. 5. Art. 10. Concessionarissen mogen met de exploitatie niet aanvangen voordat de rails met toebehooren, de verdere werken en het materiaal, waaronder ook het rollend materiaal is begrepen, door of vanwege Burgemeester en Wethouders zijn goedgekeurd en door hen ten bewijze hiervan een schrifteijke ver klaring is afgegeven. Rails mogen, ook bij vernieuwing gedurende den duur der concessie, niet anders dan geheel nieuw worden gelogd. Gelijke goedkeuring en verklaring als in het le lid bedoeld zijn telkens noodig bij elke vernieu wing gedurende den duur der concessie. Art. 11. De gemeente belast zich tegen de betaling van 2200.in eens, en binnen drie maanden na den aanvang der werkzaamheden door concessionarissen op eerste vordering van Burgemeester en Wethou ders te voldoen, met het opbreken en weer leggen der bestratingen welke voor den eersten aanleg dei- lijn noodig zijn, onder voorwaarde, dat dit over «•eene meerdere breedte dam 2 Meter behoeft te O «eschieden. Meerdere breedte betalen concessiona- rissen tegen 25 cent per M2. bij. De bepaling der benoodigde breedte is ter beoordeeling van den Directeur der Gemeentewerken. De concessionarissen zullen eveneens op eerste vordering van Burgemeester en Wethouders betalen de kosten van de voor aanleg, onderhoud en exploi tatie van de lijn noodig geworden veranderingen, verbeteringen, herstellingen van kunstwerken in. den openbaren weg en gebouwen langs dien weg, van kluizen, putten, riolen, telegraaf-, gas-, water- en andere leidingen, van welken aard ook, en van alle andere openbare en particuliere werken. Gedurende den loop der concessie zullen de noo dige bestratingswerken mede van gemeentewege worden verricht en daarvoor door concessionarissen alleen dan 25 cent per M2. worden betaald, wanneer deze bestratingswerken noodig zijn voor het ver leggen, nazien, herstellen, opnemen of onderhouden der rails of andere werken. Art. 12. De concession of vergunningen door den Gemeen teraad of door Burgemeester en Wethouders te verleenen voor het aanleggen van paarde- of andere spoorwegen, van gas-, water-, telegraaf-, telefoon- of andere leidingen van welken aard ook, van kruisingen der lijn of aansluitingen daarop van gemeentelijke of particuliere ondernemingen, de laatste behoudens het bepaalde van art. 20, tot de herstelling van kluizen, bruggen, tot het ver richten van werkzaamheden aan putten en riolen en dergelijke zullen door concessionarissen geëer biedigd moeten worden en do werken, welke ten gevolge van het verleenen van zoodanige conces sion en vergunningen aan werken langs of onder de lijn zullen moeten worden uitgevoerd, zullen door hen gedoogd moeten worden, zonder dat zij, in geval de exploitatie daardoor tijdelijk geheel of gedeeltelijk mocht worden belemmerd, of zou moeten worden gestaakt, of uit eenigen anderen hoofde, aanspraak zullen hebben op vergoeding van schade tegenover de gemeente of derden. Art. 13. De Gemeenteraad behoudt zich de bevoegdheid voor om alle werken, waartoe concessionarissen ten behoeve van de gemeente of van derden verplicht zijn, op kosten van concessionarissen te doen ver richten. Concessionarissen zullen alsdan op de eerste aan maning van Burgemeester en Wethouders de ge maakte kosten aan de gemeente moeten vergoeden. Art. 14. De door concessionarissen te gebruiken tramwa gens zullen met inbegrip van de balcons niet langer mogen zijn dan zeven Meter en niet breeder dan twee Meter. Van deze maximum-afmetingen zal niet mogen worden afgeweken, zonder uitdrukkelijke vergunning van den Gemeenteraad. Concessionarissen zullen op hunne lijn geen an dere beweegkracht bezigen dan paarden. Bij eiken tramwagen of bij elke twee aan elkander gekop- deldo tramwagens, moeten ten minste één koetsier en één conducteur dienst doen. Met toestemming van Burgemeester en Wethouders kan hiervan afge weken worden. Art. 15. Concessionarissen zijn, behoudens het bepaalde bij art. 11, verplicht de lijn voortdurend in goeden staat te onderhouden ter beoordeeling van Burge meester en Wethouders. Het onderhoud van de wegverharding tusschen en langs de rails komt ten laste der gemeente. Bij sneeuwval zijn concessionarissen verplicht langs de lijn de sneeuw op te ruimen van den openbaren weg tusschen de rails en ter weers zijden daarvan tot op een afstand 30 cM. van den buitenkant der rails. De sneeuw zal in geen geval langs den weg mogen worden opgehoopt, maar moet onmiddellijk door of vanwege concessionarissen en op hunne kosten volgens aanwijzing vanwege Burgemeester en Wethouders worden verwijderd. Concessionarissen zijn verplicht, op aanschrijving van Burgemeester en Wethouders terstond de te hunner beoordeeling vereischte herstellingen of ver beteringen aan te brengen. De bepaling van artikel 13 is ten deze toepasselijk. Art. 16. Concessionarissen zijn verplicht te voldoen aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1909 | | pagina 46