Bijlage tot het verslag der handelingen van don gemeenteraad van Leeuwarden. 1909.
tore van den gemeente-ontvanger storten één dui
zend gulden effectief.
Uitstel van die storting kan door den Gemeen
teraad worden verleend, doch de waarborgsom
moet vóór met het leggen der rails en met den
aanleg der werken wordt begonnen, gebracht worden
op twee duizend gulden effectief, beide bedragen
hetzij in geld, hetzij in certificaten Nationale Wer
kelijke Schuld, hetzij in schuldbrieven der gemeente
Leeuwarden en zulks ten genoegen van Burge
meester en Wethouders.
De coupons der rentegevende schuldbrieven zullon
den concessionarissen op den vervaldag worden
uitgereikt.
Van de waarborgsom zal hun 1000.worden
teruggegeven, zoodra al de tot uitoefening dei-
exploitatie noodige werken en levering door of
namens Burgemeester en Wethouders schriftelijk
zijn goedgekeurd.
Het resteerende bedrag ad 1000.— blijft ten
kantore van den gemeente-ontvanger bewaard en
wordt, onverminderd het bepaalde bij art. 2, bij
het eindigen dor concessie teruggegeven.
Art. 5.
Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd uit
deze, zoo noodig vooraf te gelde gemaakte, waar
borgsom te betalen alle werkzaamheden, die als
gevolg van de concessie van gemeentewege, doch
ten laste van concessionarissen zullen worden ver
richt en al de volgens art. 21 door concessionarissen
verschuldigde on niet binnen den bij dat artikel
bepaalden termijn betaalde boeten, terwijl conces
sionarissen binnen zeven dagen na ontvangen schrif
telijke kennisgeving van Burgemeester en Wcthou-
houders. do waarborgsom weder tot hot volle bedraj>'
O O
zullen moeten aanvullen.
Art. G.
De concessionarissen moeten binnen zes maanden
te rekenen van den dag, waarop het raadsbesluit
tot verleening der concessie schriftelijk te hunner
kennis is gebracht, aan Burgemeester en Wethouders
schriftelijk verklaren, of zij de concessie onder de
gestelde voorwaarden al of niet aanvaarden.
Daarbij moet tevens worden overgelegd eene
schriftelijke en op zegel gestelde verklaring dat bij
den Staat der Nederlanden geen bezwaar tegen den
tramaanleg bestaat voor zoover daarvoor gebruik
gemaakt wordt van het gedeelte Zuiderplein en
Stationsweg, dat eigendom is van den Staat.
Ingeval concessionarissen binnen den gestelden
termijn, die verklaring niet hebben ingezonden,
zullen zij gerekend worden de concessie niet te
hebben aanvaard en zal deze vervallen zijn, tenzij
do Gemeenteraad den termijn waarbinnen do ver
klaring kan worden gedaan, alsnog mocht hebben
verlengd.
Art. 7.
Binnen vier maanden te rekenen van den datum
dor schriftelijke verklaring van aanvaarding der
concessie, moeten concessionarissen aan Burge
meester en Wethouders aanbieden de volledige
technische ontwerpen in duplo voor de constructie
van de banen en alle overige werken op of aan
den openbaren weg, met aanduiding van alle zich
op en langs de wegen bevindende voorwerpen,
waarop het bij de beoordeeling der technische ont
werpen aankomt, benevens eene teekening op de
ware grootte en een model ter lengte van pl. m.
1 dM. van de te gebruiken rails.
De wegteekeningen moeten vervaardigd zijn op
een schaal van minstens 1 op 1250, de vereischte
dwarsprofielen op een schaal van minstens 1 op 100.
De spanwijdte zal 1.067 M. bedragen.
Bij deze ontwerpen moet er rekening mede worden
gehouden dat de rails in dier voege moeten worden
gelegd, dat elk deel van den daarop rijdenden
tramwagen, van de drempels dor aan den openbaren
weg uitkomende deuren, van toon- of winkelkasten en
afgesloten stoepen ten minste 1.50 M. verwijderd is.
Met toestemming van den Gemeenteraad zal van
de bepaling van het vorige lid kunnen worden
afgeweken.
Met de uitvoering der werken mag geen aanvang
worden gemaakt, voordat de schriftelijke goedkeu
ring op de ontwerpen van Burgemeester en Wet
houders is verkregen.
Art. 8.
Binnen zes maanden, te rekenen van den datum
dat de schriftelijke goedkeuring, in het vorig artikel
bedoeld, te hunner kennis is gebracht, moeten
concessionarissen met het leggen der rails en den
aanleg der werken een aanvang makenzij moeten
zich, behoudens rechten van derden, bij het maken
dier werken gedragen naar de voorschriften, welke
hun in het belang van het openbaar verkeer, van
de openbare veiligheid en van de openbare orde,
door of vanwege Burgemeester en Wethouders
zullen worden gegeven.
Tijdens de uitvoering der werken mag het open
baar verkeer nimmer worden gestremd en zoo min
mogelijk belemmerd.
Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd, de
werkzaamheden te doen staken, zoodra in strijd met
een der voorwaarden wordt gehandeld en tevens
om ten koste der concessionarissen, die maatregelen
te nemen, welke zij in het belang van het onbe
lemmerd en veilig verkeer mochten noodig achten.
Art. 9.
Binnen vier maanden, te rekenen van den dam
O
waarop met de in het vorig artikel bedoelde werk
zaamheden is begonnen, zullen deze zoo ver zijn
gevorderd, dat de exploitatie over de lijn in haar
geheel moet kunnen worden aangevangen.
90
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1909. lïijl. )10. 5.
Art. 10.
Concessionarissen mogen met de exploitatie niet
aanvangen voordat de rails met toebehooren, de
verdere werken en het materiaal, waaronder ook
het rollend materiaal is begrepen, door of vanwege
Burgemeester en Wethouders zijn goedgekeurd en
door hen ten bewijze hiervan een schrifteijke ver
klaring is afgegeven.
Rails mogen, ook bij vernieuwing gedurende den
duur der concessie, niet anders dan geheel nieuw
worden gelogd.
Gelijke goedkeuring en verklaring als in het le
lid bedoeld zijn telkens noodig bij elke vernieu
wing gedurende den duur der concessie.
Art. 11.
De gemeente belast zich tegen de betaling van
2200.in eens, en binnen drie maanden na den
aanvang der werkzaamheden door concessionarissen
op eerste vordering van Burgemeester en Wethou
ders te voldoen, met het opbreken en weer leggen
der bestratingen welke voor den eersten aanleg dei-
lijn noodig zijn, onder voorwaarde, dat dit over
«•eene meerdere breedte dam 2 Meter behoeft te
O
«eschieden. Meerdere breedte betalen concessiona-
rissen tegen 25 cent per M2. bij. De bepaling der
benoodigde breedte is ter beoordeeling van den
Directeur der Gemeentewerken.
De concessionarissen zullen eveneens op eerste
vordering van Burgemeester en Wethouders betalen
de kosten van de voor aanleg, onderhoud en exploi
tatie van de lijn noodig geworden veranderingen,
verbeteringen, herstellingen van kunstwerken in. den
openbaren weg en gebouwen langs dien weg, van
kluizen, putten, riolen, telegraaf-, gas-, water- en
andere leidingen, van welken aard ook, en van alle
andere openbare en particuliere werken.
Gedurende den loop der concessie zullen de noo
dige bestratingswerken mede van gemeentewege
worden verricht en daarvoor door concessionarissen
alleen dan 25 cent per M2. worden betaald, wanneer
deze bestratingswerken noodig zijn voor het ver
leggen, nazien, herstellen, opnemen of onderhouden
der rails of andere werken.
Art. 12.
De concession of vergunningen door den Gemeen
teraad of door Burgemeester en Wethouders te
verleenen voor het aanleggen van paarde- of
andere spoorwegen, van gas-, water-, telegraaf-,
telefoon- of andere leidingen van welken aard
ook, van kruisingen der lijn of aansluitingen daarop
van gemeentelijke of particuliere ondernemingen,
de laatste behoudens het bepaalde van art. 20, tot
de herstelling van kluizen, bruggen, tot het ver
richten van werkzaamheden aan putten en riolen
en dergelijke zullen door concessionarissen geëer
biedigd moeten worden en do werken, welke ten
gevolge van het verleenen van zoodanige conces
sion en vergunningen aan werken langs of onder
de lijn zullen moeten worden uitgevoerd, zullen
door hen gedoogd moeten worden, zonder dat zij,
in geval de exploitatie daardoor tijdelijk geheel
of gedeeltelijk mocht worden belemmerd, of zou
moeten worden gestaakt, of uit eenigen anderen
hoofde, aanspraak zullen hebben op vergoeding
van schade tegenover de gemeente of derden.
Art. 13.
De Gemeenteraad behoudt zich de bevoegdheid
voor om alle werken, waartoe concessionarissen ten
behoeve van de gemeente of van derden verplicht
zijn, op kosten van concessionarissen te doen ver
richten.
Concessionarissen zullen alsdan op de eerste aan
maning van Burgemeester en Wethouders de ge
maakte kosten aan de gemeente moeten vergoeden.
Art. 14.
De door concessionarissen te gebruiken tramwa
gens zullen met inbegrip van de balcons niet langer
mogen zijn dan zeven Meter en niet breeder dan twee
Meter. Van deze maximum-afmetingen zal niet
mogen worden afgeweken, zonder uitdrukkelijke
vergunning van den Gemeenteraad.
Concessionarissen zullen op hunne lijn geen an
dere beweegkracht bezigen dan paarden. Bij eiken
tramwagen of bij elke twee aan elkander gekop-
deldo tramwagens, moeten ten minste één koetsier
en één conducteur dienst doen. Met toestemming
van Burgemeester en Wethouders kan hiervan afge
weken worden.
Art. 15.
Concessionarissen zijn, behoudens het bepaalde
bij art. 11, verplicht de lijn voortdurend in goeden
staat te onderhouden ter beoordeeling van Burge
meester en Wethouders.
Het onderhoud van de wegverharding tusschen
en langs de rails komt ten laste der gemeente.
Bij sneeuwval zijn concessionarissen verplicht
langs de lijn de sneeuw op te ruimen van den
openbaren weg tusschen de rails en ter weers
zijden daarvan tot op een afstand 30 cM. van den
buitenkant der rails. De sneeuw zal in geen geval
langs den weg mogen worden opgehoopt, maar
moet onmiddellijk door of vanwege concessionarissen
en op hunne kosten volgens aanwijzing vanwege
Burgemeester en Wethouders worden verwijderd.
Concessionarissen zijn verplicht, op aanschrijving
van Burgemeester en Wethouders terstond de te
hunner beoordeeling vereischte herstellingen of ver
beteringen aan te brengen.
De bepaling van artikel 13 is ten deze toepasselijk.
Art. 16.
Concessionarissen zijn verplicht te voldoen aan