Bijlage no. 7. TRAMAANLEG naar Suameer (bijlagen nos. Bijlage tot hot verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1910. Bijl. 710. 12 van 1908 en 28 van 1909). Lilt. A. Voorstel van Burgemeester en Wethouders. Aan den Gemeenteraad. Bij brief van 15 November 1909 brachten wij ter kennis van den Directeur der Nederlandsche Tramwegmaatschappij de in Uwe vergadering van den 9en tevoren (zitting van den lOen) aange nomen motie-Beekhuis en voegden daaraan toe het verzoek ons te willen mededeelen de beschou wingen, waartoe de kennisneming der motie hem aanleiding gaf, waarbij dan in aanmerking zou zijn te nemen, dat in de eerste plaats er op moest worden aangehouden, dat de richting, waarover tusschen hem en ons college overeenstemming was verkregen, zooveel mogelijk intact bleef. Hoewel de Directeur den 4 December d.a.v. hierop ant woordde dat hij te zijner tijd nader zou berichten, werd ter zake niets vernomen, tot hij den 12en dezer aan den Burgemeester een onderhoud verzocht. Eene uiteenzetting van den loop, dien dat onder houd nam, treft Uwe Vergadering aan in het onder litt. B. van dit no. afgedrukt schrijven, dat mede ons antwoord behelst naar aanleiding van de mede- deelingen, die onze Voorzitter ons vervolgens over het gevoerde gesprek deed. Onder dagteekening van den 18en Maart be richtte de Directeur dat het hem aangenaam zou zijn, indien door ons reeds thans een Raads besluit werd uitgelokt, waarbij gekozen wordt tusschen de oorspronkelijk ontworpen richting en de richting „de Bleek"Spanjaardslaan. Ook ons schijnt de beste oplossing die keuze zoo spoedig mogelijk te doen. De motie-Beekhuis toch laat de richting, langs welke het haltepunt bij „de Bleek" moet worden bereikt, geheel in het midden en wenscht blijkbaar aan de tusschen Burgemeester en Wethouders en de Maatschappij ter zake te voeren onderhande lingen geen band aan te leggen. Nu blijkt dat de route langs de Spanjaardslaan door deze laatste wordt voorbereid en zij niet voornemens is op dit punt met het gemeentebestuur overleg te plegen, dat met zijne bezwaren maar moet komen als hot later bij de onteigeningsprocedure met de plannen in kennis komt, schijnt een vingerwijzing aan de Maatschappij met- welke richting zij al of niet op medewerking der gemeente te hopen heeft, ook om opnieuw tijdverlies te voorkomen, alleszins geraden. Dit te eer, omdat het volgen van den weg langs de Spanjaardslaan teneinde zoo bij de Hoeksterpoort te komen, blijkens de debatten van 9/10 November 1909, zeer waarschijnlijk niet is in den geest van de meerderheid van den Raad. O. i. terechtAl zal volgens de modedeeling van den Directeur met de verplaatsing van het tramstation ook het rangeeren van tramwagens op den Harlingersingel ophouden, een gevolg van de route-Spanjaardslaan zal toch zeker zijn een dubbele bezetting van het spoor in dien singel voor het gewone verkeer, evenals voortaan over de Willemskade. Voorts komt het ons, zooals ook aan de Kamer van Koophandel, nog altijd wen- schelijk voor do stoomtram zooveel mogelijk te houden buiten de stedelijke bebouwingdat zij daar binnen zou moeten worden geduld, als evengoed een weg buiten de kom is aan te wijzen, kan met een beroep op de eischen van handel en nijverheid bezwaarlijk worden goedgepraat. Daarenboven wordt juist door deze laatste schade ondervonden van een nieuwe overbrugging bij het Dokkumerend die noodig zal blijken, om niet te spreken van de eveneens noodzakelijk te verzwaren Noorderbrug. Het gevaar dat do leerlingen aan do inrichtingen van onderwijs aan den Arendstuin tengevolge van het aldaar passeeren der tram zullen kunnen loopen en de ontsiering van dit fraaie plantsoen zelf mogen niet uit het oog worden verloren. En eindelijk zal, zeker niet ten voordeele eener snelle communicatie met Drachten, bijna over dit geheele traject door de stad de train in een langzaam tempo moeten rijden, terwijl de verbinding HoeksterpoortStaats spoorwegstation zooveel te langer wordt. Ten einde alzoo den loop van zaken te bespoe digen en aan de in de motie-Beekhuis bedoelde onderhandelingen een vasteren steun te geven, stellen wij U voor te besluiten het raadsvotum van 9/10 November 1909 in dien zin te wijzigen dat de slotalinea worde gelezen „Noodigt Burgemeester en Wethouders uit nader een andero route te onderzoeken en met adressanten te bespreken, met dien verstande dat in geen geval de richting SpanjaardslaanArendstuin in aanmer king komt Leeuwarden, 26 Maart 1910. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, ZIMMERMAN, Burgemeester. M. GOSLINGS, Secretaris. 1 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1910 | | pagina 62