Bijlage no. 7.
TRAMAANLEG naar Suameer (bijlagen nos.
Bijlage tot hot verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1910. Bijl. 710.
12 van 1908 en 28 van 1909).
Lilt. A.
Voorstel van Burgemeester
en Wethouders.
Aan den Gemeenteraad.
Bij brief van 15 November 1909 brachten wij
ter kennis van den Directeur der Nederlandsche
Tramwegmaatschappij de in Uwe vergadering van
den 9en tevoren (zitting van den lOen) aange
nomen motie-Beekhuis en voegden daaraan toe
het verzoek ons te willen mededeelen de beschou
wingen, waartoe de kennisneming der motie hem
aanleiding gaf, waarbij dan in aanmerking zou
zijn te nemen, dat in de eerste plaats er op moest
worden aangehouden, dat de richting, waarover
tusschen hem en ons college overeenstemming was
verkregen, zooveel mogelijk intact bleef. Hoewel
de Directeur den 4 December d.a.v. hierop ant
woordde dat hij te zijner tijd nader zou berichten,
werd ter zake niets vernomen, tot hij den 12en
dezer aan den Burgemeester een onderhoud verzocht.
Eene uiteenzetting van den loop, dien dat onder
houd nam, treft Uwe Vergadering aan in het onder
litt. B. van dit no. afgedrukt schrijven, dat mede
ons antwoord behelst naar aanleiding van de mede-
deelingen, die onze Voorzitter ons vervolgens over
het gevoerde gesprek deed.
Onder dagteekening van den 18en Maart be
richtte de Directeur dat het hem aangenaam
zou zijn, indien door ons reeds thans een Raads
besluit werd uitgelokt, waarbij gekozen wordt
tusschen de oorspronkelijk ontworpen richting en
de richting „de Bleek"Spanjaardslaan.
Ook ons schijnt de beste oplossing die keuze
zoo spoedig mogelijk te doen.
De motie-Beekhuis toch laat de richting, langs
welke het haltepunt bij „de Bleek" moet worden
bereikt, geheel in het midden en wenscht blijkbaar
aan de tusschen Burgemeester en Wethouders en
de Maatschappij ter zake te voeren onderhande
lingen geen band aan te leggen. Nu blijkt dat de
route langs de Spanjaardslaan door deze laatste
wordt voorbereid en zij niet voornemens is op dit
punt met het gemeentebestuur overleg te plegen,
dat met zijne bezwaren maar moet komen als hot
later bij de onteigeningsprocedure met de plannen
in kennis komt, schijnt een vingerwijzing aan de
Maatschappij met- welke richting zij al of niet op
medewerking der gemeente te hopen heeft, ook om
opnieuw tijdverlies te voorkomen, alleszins geraden.
Dit te eer, omdat het volgen van den weg langs de
Spanjaardslaan teneinde zoo bij de Hoeksterpoort te
komen, blijkens de debatten van 9/10 November
1909, zeer waarschijnlijk niet is in den geest van
de meerderheid van den Raad. O. i. terechtAl
zal volgens de modedeeling van den Directeur met de
verplaatsing van het tramstation ook het rangeeren
van tramwagens op den Harlingersingel ophouden,
een gevolg van de route-Spanjaardslaan zal toch
zeker zijn een dubbele bezetting van het spoor in dien
singel voor het gewone verkeer, evenals voortaan
over de Willemskade. Voorts komt het ons, zooals
ook aan de Kamer van Koophandel, nog altijd wen-
schelijk voor do stoomtram zooveel mogelijk te
houden buiten de stedelijke bebouwingdat zij daar
binnen zou moeten worden geduld, als evengoed
een weg buiten de kom is aan te wijzen, kan met
een beroep op de eischen van handel en nijverheid
bezwaarlijk worden goedgepraat. Daarenboven wordt
juist door deze laatste schade ondervonden van een
nieuwe overbrugging bij het Dokkumerend die noodig
zal blijken, om niet te spreken van de eveneens
noodzakelijk te verzwaren Noorderbrug. Het gevaar
dat do leerlingen aan do inrichtingen van onderwijs
aan den Arendstuin tengevolge van het aldaar
passeeren der tram zullen kunnen loopen en de
ontsiering van dit fraaie plantsoen zelf mogen niet
uit het oog worden verloren. En eindelijk zal,
zeker niet ten voordeele eener snelle communicatie
met Drachten, bijna over dit geheele traject door
de stad de train in een langzaam tempo moeten
rijden, terwijl de verbinding HoeksterpoortStaats
spoorwegstation zooveel te langer wordt.
Ten einde alzoo den loop van zaken te bespoe
digen en aan de in de motie-Beekhuis bedoelde
onderhandelingen een vasteren steun te geven,
stellen wij U voor te besluiten
het raadsvotum van 9/10 November 1909 in dien
zin te wijzigen dat de slotalinea worde gelezen
„Noodigt Burgemeester en Wethouders uit nader
een andero route te onderzoeken en met adressanten
te bespreken, met dien verstande dat in geen geval
de richting SpanjaardslaanArendstuin in aanmer
king komt
Leeuwarden, 26 Maart 1910.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
ZIMMERMAN, Burgemeester.
M. GOSLINGS, Secretaris.
1
19