iil. no. 11.
111
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911.
wij van den Raad geen opdracht hadden gekregen
om ook met dat College in overleg te treden. Wij
vertrouwen intusschen dat van die zijde geen ernstige
bezwaren tegen ons voorstel zullen worden ondervon
den, omdat wij veronderstellen dat in dat geval ge
meld College daarvan wel met een enkel woord zoude
hebben gerept.
Van den Minister van Waterstaat eindelijk ontvin
gen wij een afschrift van een aan Burgemeester en
Wethouders van Leeuwarden gerichte missive waaruit
blijkt, dat Zijne Excellentie met de door de streek
reeds toegezegde bijdragen slechts genoegen zal kun
nen nemen, en de in Z. Exc. aangehaald schrijven
van 5 December 1910 La Afd. Spoorwegen ver
vatte verklaring zal handhaven, indien het rentelooze
voorschot, dat de Gemeente Leeuwarden aan de Ned.
Tramweg-maatschappij zal betalen, verhoogd worde
ten minste tot 58000.
Ofschoon de Commissie niet in alle opzichten niet
de motieven meegaat, die Zijne Excellentie brachten
tot deze zienswijze, meent zij in elk geval op bil
lijkheidsoverwegingen - aan den Raad te moeten
voorstellen, aan het verlangen van den Minister ten
dezen opzichte te voldoen.
Het is thans aan den Raad om te beslissen of
hij de voorstellen zal willen aannemen, die wij hierbij
aanbieden.
Wij vertrouwen stellig dat dit het geval zal zijn,
want niet alleen dat thans wel met zekerheid mag
worden aangenomen dat indien de Raad de nu voor
gestelde route niet accepteert, de kans voorgoed ver
keken is dat eene tramhalte bij „de Bleek" zal ko
men, maar ook staan tegenover de geldelijke offers,
welke de Gemeente zich zal moeten getroosten, zulke
groote, tastbare, directe en indirecte voordeelen, dat
wij meenen dat het aannemen van onze voorstellen
reeds daarom in het belang der Gemeente zoude zijn,
afgescheiden zelfs van de tram kwestie.
Het zij ons vergund in het kort aan den Raad toe
te lichten waarom onze voorstellen, naar wij meenen,
onze stad zoo zeer ten goede zullen komen.
Wij zullen niet in herhaling treden van hetgeen
reeds in den Raad is aangevoerd ten betooge van
het belang dat de Gemeente heeft bij eene halte bij
„de Bleek". Een enkel punt echter mag nog even
worden aangestipt. Wanneer onze verwachting, dat
de opening der tramlijn naar Drachten een zeer druk
goederen-verkeer zal opwekkenbewaarheid mocht
worden, dan zal blijken van hoe groot belang bet is
dat niet alle goederentrams met zwaar beladen wagens
over de brug van het Vliet, het Kanaal en de Ver-
laatsbrug, en over de Sophialaan en Willemskade
behoeven te worden gebracht, en vooral ook dat de
landbouwproducten en het veevoeder uit het Noorden
der provincie per schip aangevoerd, in de tram kunnen j
worden verladen bij „de Bleek", zoodat ook deze
trams niet het onderhoud van en de verkeersveilig-
heid op genoemde bruggen en straten zullen ver
zwaren. Daarbij komt nog dat dan het vervoer der van
het Noordelijk en Oostelijk deel der stad afkomstige
en van de daarheen bestemde goederen niet door de
geheele stad behoeft te worden geleid, wat zeker voor
het onderhoud van straten en bruggen eene besparing
zal geven en hinder voor het verkeer zal voorkomen.
Verder meenen wij te dezen aanzien te kunnen
volstaan met naar onze missives aan den Minister en
Gedeputeerde Staten en het voorstel aan de Tramweg-
Maatschappij te verwijzen (zie bijlagen I, II en III).
Worden onze voorstellen aangenomen dan zal als
gevolg van de nieuwe route welke de tram zal krijgen,
Leeuwarden in het bezit komen van een belangrijken
verkeersweg tusschen het Nieuwe Kanaal en den
Groninger straatweg. Hierdoor kan een begin worden
gemaakt met den uitleg onzer Gemeente aan den
Noord-Oostkant. De tram zal over vrije baan loopen,
zoodat daarvan geen hinder voor omwonenden kan
worden ondervonden.
De het verkeer langs het Zuid-vliet zeer hinde
rende huizen, benevens die aan den Westkant van
de Bote van Bolswertstraat zullen worden geamo-
veerd, waarvan eene algemeene verruiming aldaar het
gevolg zal zijn.
Door het verrijzen van een nieuwe stadswijk tusschen
het Vliet en Cambuursterpad, zal ook in den toestand
aan de achterzijde van het Noordvliet, die uit een
hygiënisch oogpunt veel te wenschen overlaat, ver
beteringen kunnen worden aangebracht. De achter
de huizen daar ter plaatse zich bevindende vuile
sloot kan worden gedempt en allicht zal aan den
slechten woningtoestand in de sloppen en stegen een
einde komen. En wanneer de plannen van den Di
recteur der Gemeentewerken worden verwezenlijkt,
zal ook eene belangrijke verbetering voor de Weer
klank-buurt worden verkregen.
De bouw van de nieuwe brug over het Vliet maakt
de Witte brug overbodig, zoodat deze kan worden
verplaatst naar den Poppeweg, waardoor ook aldaar
de lang beloofde brug tot liet leggen waarvan de
Gemeente zich jegens de eigenaresse van de gronden
bij den Poppeweg heeft verbonden eindelijk zal
worden gelegd. Ook de Blauwe brug zal kunnen
vervallen.
Over het Nieuwe Kanaal zal op kosten van de
Tramweg-Maatschappij eene brug worden gebouwd en
eene brugwachterswoning worden gesticht, welke brug
zal komen juist ter plaatse welke daarvoor het meest
aangewezen is, en waar de Gemeente zich die ook
reeds heeft gedacht blijkens de aan weerszijden van
het Kanaal aangelegde wegen. Wel is waar zou.
indien de tramlijn deze brug niet noodzakelijk maakte,
de bouw daarvan nog wel eenige jaren zijn uitge
bleven, maar toch zijn er reeds stemmen in den Raad
gehoord die op het maken van deze brug, of ook
wel die op het leggen van een veerpont aandrongen,
en ongetwijfeld zal deze brug de Kanaalbewoners ten
zeerste gerieven, zoodat wij gelooven niet te optimis
tisch te zijn, indien wij de vermeerdering der waarde
der nog onverkochte Kanaal pand en ten minste even
hoog stellen als de kosten aan de bediening der brug
verbonden.
Bijlage
tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911.
Door de tot standkoming van den weg van het
Cambuursterpad naar „de Bleek" zal de Singel langs
do watergasfabriek voor bet verkeer kunnen worden
gemist. Hierdoor wordt bet mogelijk, op de wijze
als in de missieve van den Directeur der Gemeente
werken (bijlage VI) is uiteengezet, ruimte voor de
gasfabriek te winnen.
Ten slotte wijzen wij er op dat de eigenaar van
het perceel sectie F, no. 1290, afstand wil doen van
zijne rechten op de sloot ten Zuiden van het Cam
buursterpad, mits voor voldoenden waterafvoer wordt
gezorgd, zoodat in de toekomst die vaart kan worden
gedempt en met het Cambuursterpad tot straat aan
gelegd.
Omtrent het kosteitbedntg zullen wij eene twee
ledige berekening geven: immers de finantieele uit
komst zal eene geheel andere zijn indien ook ons
voorstel E wordt aangenomen dan wanneer dit mocht
worden verworpen.
Strikt genomen zou de Gemeente kunnen volstaan
met niet meer grond te koopen dan precies noodig is
voor de aan te leggen straat, doch vooreerst heeft de
eigenares van perceel sectie G, no. 8309 de conditie ge
maakt dat in dat geval door de Gemeente de vaart langs
het Cambuursterpad zal moeten worden gedempt over
de geheele breedte van dat perceel, wat, volgens be
rekening van den Directeur der Gemeentewerken eene
uitgave zoude vorderen van 2400.—, buiten de kosten
van verharding, maar vooral zou liet, nu de Gemeente
toch de groote uitgave moet doen voor het leggen van
de straat, naar ons oordeel van weinig koopmanschap
getuigen, indien de Gemeente niet zelve zou willen
profiteeren van de verhoogde waarde die de om die
straat gelegen bouwterreinen zullen krijgen, zoodra
deze aangelegd is.
Deze overweging heeft er ons toe gebracht U voor
te stellen de gronden, waarvan wij eene strook noodig
hadden voor aanleg van den weg, in hun geheel aan
te koopen, zooals in ons voorstel A is belichaamd.
Hier volge dus nu eene berekening van wat onze
plannen de Gemeente zullen kosten bij aanneming
onzer voorstellen A, B en C.Bij de toelichting van
het voorstel E zal dan eene becijfering worden ge
geven van de gezamentlijke kosten, voor het geval
ook dat voorstel zal worden aangenomen.
KOSTENBEREKENING VAN DE VOORSTELLEN
A, B EN C.
o. Voor aankoop van grond en van te amoveeren
huizen, bedoeld in voorstel A, met inbegrip der kosten
op de overdracht vallende, is benoodigd 47704.05.
Wanneer hierbij wordt gevoegd 500.voor even-
tuëele schadevergoeding aan de huurders, wordt het
totaal bedrag 48204.05.
Zooals kan blijken uit eene berekening van den Di
recteur der Gemeentewerken, in bijlage V, opgemaakt
naar de prijzen welke op de kaart gemerkt B plan C,
voor de bouwterreinen zijn ingevuld, zullen deze bij
verkoop opbrengen eene som van 90088.
b. Het aanleggen van de straat met rioleering c.a.
van de Claes Bockes Balckstraat naar den Groninger
straatweg en van het straatje XY zal moeten kosten,
volgens berekening van den Directeur der Gemeente
werken, 41616.
Deze berekening is te vinden in staat H1 onder de
letters 6, e en b, behoorende bij den brief van den
Directeur (bijlage VI), en op den bij dienzelfden brief
behoorenden staat F, voor wat het straatje XIJ
betreft.
c. De demping en rioleering van het gedeelte
vaart bij het Cambuursterpad kost 400.-
d. Het afvredigen van het land no. 1290 vergt
eene uitgave van 503.
e. De nieuwe brug over het Vliet kost 12000.
Het verplaatsen van de Witte Brug naar den
Poppeweg kost 6500.
g. Eene veekeerende afscheiding van het land van
Dr. v. Setten kost 396.
li. Voor vergoeding aan de Gemeente zelve voor
het verlies van grond en van eenige oude gebouw
tjes bij de herberg „de Bleek" meenen wij eene som
van 4450.te moeten uittrekken, daarbij de waarde
van den grond berekenend naar 1.per M2., en
die van de gebouwtjes stellende op 2000.
RECAPITULATIE.
a. Aankoop grond en huizen c. a.
b. Aanleg straten
c. Demping c.a. Cambuurster-vaart
d. Afvrediging perceel no. 1290
e. Brug over het Vliet
Brug bij den Poppeweg
g. Afvrediging land Dr. v. Setten
h. Vergoeding aan de Gemeente
iguüul,16
grond enz.
voor
bij „de Bleek"
Af: Verkoop bouwterreinen
48204.05
- 41616.
- 400.—
- 503
- 12000.
- 6500.—
- 396.—
- 4450
114069.05
- 90088.—
23981.05
Bij deze som van 23981.05 moet een bedrag aan
renteverlies worden gevoegd.
Stel dat van het bouwterrein het eerste jaar niets,
doch daarna jaarlijks '/b zal worden verkocht, dan
bedraagt het renteverlies in de eerste zes jaren, be
rekend naar 4 °/o
lste jaar:
4°/o van 114069.05, stel 114000.— is 4560.
2de jaar:
4°/o van (ƒ114000— ]/b v. ƒ90000) ƒ96000 is - 3840.
3de jaar:
4°/o van (ƒ96000 v. ƒ90000) 78000 is - 3120.
4de jaar:
4°/o van 78000 - '/b v. ƒ90000) ƒ60000 is - 2400.
5de jaar:
4° o van 60000 Vb v. ƒ90000) ƒ42000 is - 1080.—
6de jaar:
4°/o van (ƒ42000 </b v. ƒ90000) ƒ24000 is - 960.
Totaal renteverlies ƒ16560.