iil. no. 11. 111 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911. wij van den Raad geen opdracht hadden gekregen om ook met dat College in overleg te treden. Wij vertrouwen intusschen dat van die zijde geen ernstige bezwaren tegen ons voorstel zullen worden ondervon den, omdat wij veronderstellen dat in dat geval ge meld College daarvan wel met een enkel woord zoude hebben gerept. Van den Minister van Waterstaat eindelijk ontvin gen wij een afschrift van een aan Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden gerichte missive waaruit blijkt, dat Zijne Excellentie met de door de streek reeds toegezegde bijdragen slechts genoegen zal kun nen nemen, en de in Z. Exc. aangehaald schrijven van 5 December 1910 La Afd. Spoorwegen ver vatte verklaring zal handhaven, indien het rentelooze voorschot, dat de Gemeente Leeuwarden aan de Ned. Tramweg-maatschappij zal betalen, verhoogd worde ten minste tot 58000. Ofschoon de Commissie niet in alle opzichten niet de motieven meegaat, die Zijne Excellentie brachten tot deze zienswijze, meent zij in elk geval op bil lijkheidsoverwegingen - aan den Raad te moeten voorstellen, aan het verlangen van den Minister ten dezen opzichte te voldoen. Het is thans aan den Raad om te beslissen of hij de voorstellen zal willen aannemen, die wij hierbij aanbieden. Wij vertrouwen stellig dat dit het geval zal zijn, want niet alleen dat thans wel met zekerheid mag worden aangenomen dat indien de Raad de nu voor gestelde route niet accepteert, de kans voorgoed ver keken is dat eene tramhalte bij „de Bleek" zal ko men, maar ook staan tegenover de geldelijke offers, welke de Gemeente zich zal moeten getroosten, zulke groote, tastbare, directe en indirecte voordeelen, dat wij meenen dat het aannemen van onze voorstellen reeds daarom in het belang der Gemeente zoude zijn, afgescheiden zelfs van de tram kwestie. Het zij ons vergund in het kort aan den Raad toe te lichten waarom onze voorstellen, naar wij meenen, onze stad zoo zeer ten goede zullen komen. Wij zullen niet in herhaling treden van hetgeen reeds in den Raad is aangevoerd ten betooge van het belang dat de Gemeente heeft bij eene halte bij „de Bleek". Een enkel punt echter mag nog even worden aangestipt. Wanneer onze verwachting, dat de opening der tramlijn naar Drachten een zeer druk goederen-verkeer zal opwekkenbewaarheid mocht worden, dan zal blijken van hoe groot belang bet is dat niet alle goederentrams met zwaar beladen wagens over de brug van het Vliet, het Kanaal en de Ver- laatsbrug, en over de Sophialaan en Willemskade behoeven te worden gebracht, en vooral ook dat de landbouwproducten en het veevoeder uit het Noorden der provincie per schip aangevoerd, in de tram kunnen j worden verladen bij „de Bleek", zoodat ook deze trams niet het onderhoud van en de verkeersveilig- heid op genoemde bruggen en straten zullen ver zwaren. Daarbij komt nog dat dan het vervoer der van het Noordelijk en Oostelijk deel der stad afkomstige en van de daarheen bestemde goederen niet door de geheele stad behoeft te worden geleid, wat zeker voor het onderhoud van straten en bruggen eene besparing zal geven en hinder voor het verkeer zal voorkomen. Verder meenen wij te dezen aanzien te kunnen volstaan met naar onze missives aan den Minister en Gedeputeerde Staten en het voorstel aan de Tramweg- Maatschappij te verwijzen (zie bijlagen I, II en III). Worden onze voorstellen aangenomen dan zal als gevolg van de nieuwe route welke de tram zal krijgen, Leeuwarden in het bezit komen van een belangrijken verkeersweg tusschen het Nieuwe Kanaal en den Groninger straatweg. Hierdoor kan een begin worden gemaakt met den uitleg onzer Gemeente aan den Noord-Oostkant. De tram zal over vrije baan loopen, zoodat daarvan geen hinder voor omwonenden kan worden ondervonden. De het verkeer langs het Zuid-vliet zeer hinde rende huizen, benevens die aan den Westkant van de Bote van Bolswertstraat zullen worden geamo- veerd, waarvan eene algemeene verruiming aldaar het gevolg zal zijn. Door het verrijzen van een nieuwe stadswijk tusschen het Vliet en Cambuursterpad, zal ook in den toestand aan de achterzijde van het Noordvliet, die uit een hygiënisch oogpunt veel te wenschen overlaat, ver beteringen kunnen worden aangebracht. De achter de huizen daar ter plaatse zich bevindende vuile sloot kan worden gedempt en allicht zal aan den slechten woningtoestand in de sloppen en stegen een einde komen. En wanneer de plannen van den Di recteur der Gemeentewerken worden verwezenlijkt, zal ook eene belangrijke verbetering voor de Weer klank-buurt worden verkregen. De bouw van de nieuwe brug over het Vliet maakt de Witte brug overbodig, zoodat deze kan worden verplaatst naar den Poppeweg, waardoor ook aldaar de lang beloofde brug tot liet leggen waarvan de Gemeente zich jegens de eigenaresse van de gronden bij den Poppeweg heeft verbonden eindelijk zal worden gelegd. Ook de Blauwe brug zal kunnen vervallen. Over het Nieuwe Kanaal zal op kosten van de Tramweg-Maatschappij eene brug worden gebouwd en eene brugwachterswoning worden gesticht, welke brug zal komen juist ter plaatse welke daarvoor het meest aangewezen is, en waar de Gemeente zich die ook reeds heeft gedacht blijkens de aan weerszijden van het Kanaal aangelegde wegen. Wel is waar zou. indien de tramlijn deze brug niet noodzakelijk maakte, de bouw daarvan nog wel eenige jaren zijn uitge bleven, maar toch zijn er reeds stemmen in den Raad gehoord die op het maken van deze brug, of ook wel die op het leggen van een veerpont aandrongen, en ongetwijfeld zal deze brug de Kanaalbewoners ten zeerste gerieven, zoodat wij gelooven niet te optimis tisch te zijn, indien wij de vermeerdering der waarde der nog onverkochte Kanaal pand en ten minste even hoog stellen als de kosten aan de bediening der brug verbonden. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911. Door de tot standkoming van den weg van het Cambuursterpad naar „de Bleek" zal de Singel langs do watergasfabriek voor bet verkeer kunnen worden gemist. Hierdoor wordt bet mogelijk, op de wijze als in de missieve van den Directeur der Gemeente werken (bijlage VI) is uiteengezet, ruimte voor de gasfabriek te winnen. Ten slotte wijzen wij er op dat de eigenaar van het perceel sectie F, no. 1290, afstand wil doen van zijne rechten op de sloot ten Zuiden van het Cam buursterpad, mits voor voldoenden waterafvoer wordt gezorgd, zoodat in de toekomst die vaart kan worden gedempt en met het Cambuursterpad tot straat aan gelegd. Omtrent het kosteitbedntg zullen wij eene twee ledige berekening geven: immers de finantieele uit komst zal eene geheel andere zijn indien ook ons voorstel E wordt aangenomen dan wanneer dit mocht worden verworpen. Strikt genomen zou de Gemeente kunnen volstaan met niet meer grond te koopen dan precies noodig is voor de aan te leggen straat, doch vooreerst heeft de eigenares van perceel sectie G, no. 8309 de conditie ge maakt dat in dat geval door de Gemeente de vaart langs het Cambuursterpad zal moeten worden gedempt over de geheele breedte van dat perceel, wat, volgens be rekening van den Directeur der Gemeentewerken eene uitgave zoude vorderen van 2400.—, buiten de kosten van verharding, maar vooral zou liet, nu de Gemeente toch de groote uitgave moet doen voor het leggen van de straat, naar ons oordeel van weinig koopmanschap getuigen, indien de Gemeente niet zelve zou willen profiteeren van de verhoogde waarde die de om die straat gelegen bouwterreinen zullen krijgen, zoodra deze aangelegd is. Deze overweging heeft er ons toe gebracht U voor te stellen de gronden, waarvan wij eene strook noodig hadden voor aanleg van den weg, in hun geheel aan te koopen, zooals in ons voorstel A is belichaamd. Hier volge dus nu eene berekening van wat onze plannen de Gemeente zullen kosten bij aanneming onzer voorstellen A, B en C.Bij de toelichting van het voorstel E zal dan eene becijfering worden ge geven van de gezamentlijke kosten, voor het geval ook dat voorstel zal worden aangenomen. KOSTENBEREKENING VAN DE VOORSTELLEN A, B EN C. o. Voor aankoop van grond en van te amoveeren huizen, bedoeld in voorstel A, met inbegrip der kosten op de overdracht vallende, is benoodigd 47704.05. Wanneer hierbij wordt gevoegd 500.voor even- tuëele schadevergoeding aan de huurders, wordt het totaal bedrag 48204.05. Zooals kan blijken uit eene berekening van den Di recteur der Gemeentewerken, in bijlage V, opgemaakt naar de prijzen welke op de kaart gemerkt B plan C, voor de bouwterreinen zijn ingevuld, zullen deze bij verkoop opbrengen eene som van 90088. b. Het aanleggen van de straat met rioleering c.a. van de Claes Bockes Balckstraat naar den Groninger straatweg en van het straatje XY zal moeten kosten, volgens berekening van den Directeur der Gemeente werken, 41616. Deze berekening is te vinden in staat H1 onder de letters 6, e en b, behoorende bij den brief van den Directeur (bijlage VI), en op den bij dienzelfden brief behoorenden staat F, voor wat het straatje XIJ betreft. c. De demping en rioleering van het gedeelte vaart bij het Cambuursterpad kost 400.- d. Het afvredigen van het land no. 1290 vergt eene uitgave van 503. e. De nieuwe brug over het Vliet kost 12000. Het verplaatsen van de Witte Brug naar den Poppeweg kost 6500. g. Eene veekeerende afscheiding van het land van Dr. v. Setten kost 396. li. Voor vergoeding aan de Gemeente zelve voor het verlies van grond en van eenige oude gebouw tjes bij de herberg „de Bleek" meenen wij eene som van 4450.te moeten uittrekken, daarbij de waarde van den grond berekenend naar 1.per M2., en die van de gebouwtjes stellende op 2000. RECAPITULATIE. a. Aankoop grond en huizen c. a. b. Aanleg straten c. Demping c.a. Cambuurster-vaart d. Afvrediging perceel no. 1290 e. Brug over het Vliet Brug bij den Poppeweg g. Afvrediging land Dr. v. Setten h. Vergoeding aan de Gemeente iguüul,16 grond enz. voor bij „de Bleek" Af: Verkoop bouwterreinen 48204.05 - 41616. - 400.— - 503 - 12000. - 6500.— - 396.— - 4450 114069.05 - 90088.— 23981.05 Bij deze som van 23981.05 moet een bedrag aan renteverlies worden gevoegd. Stel dat van het bouwterrein het eerste jaar niets, doch daarna jaarlijks '/b zal worden verkocht, dan bedraagt het renteverlies in de eerste zes jaren, be rekend naar 4 °/o lste jaar: 4°/o van 114069.05, stel 114000.— is 4560. 2de jaar: 4°/o van (ƒ114000— ]/b v. ƒ90000) ƒ96000 is - 3840. 3de jaar: 4°/o van (ƒ96000 v. ƒ90000) 78000 is - 3120. 4de jaar: 4°/o van 78000 - '/b v. ƒ90000) ƒ60000 is - 2400. 5de jaar: 4° o van 60000 Vb v. ƒ90000) ƒ42000 is - 1080.— 6de jaar: 4°/o van (ƒ42000 </b v. ƒ90000) ƒ24000 is - 960. Totaal renteverlies ƒ16560.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1911 | | pagina 56