Voorstel A. Voorstel B. Voorstel C. Voorstel D. Voorstel E Voorstel F. A. 112 ijl. no11. Bijlage tot liet verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911. Het totaal der kosten wordt dan ƒ23981.05 -|- 16560 40541.05. Voor een bedrag dus van ruim 40500. wordt het volgende voor de Gemeente verkregen: le. eene halte aan „de Bleek", met alle voor deden daaraan verbonden; 2e. eenen belangrijken verkeersweg van het Nieuwe Kanaal naar den Groninger straatweg en als gevolg daarvan een begin van den uitleg der bebouwde kom aan den Noord-Oostkant der stad 3e. verruiming voor het verkeer aan het Zuidvliet en de Bote van Bolswertstraat 4e. verbetering van den onhygienischen toestand achter het Noord vliet 5e. eene meer rationeele plaats voor eene brug over het Vliet; 6e. eene brug bij den Poppeweg; 7e. eene brug over het Nieuwe Kanaal met brug wachterswoning 8e. de mogelijkheid van demping der Cambuurster- vaart 9e. minder druk tramverkeer langs de Willems kade en minder onderhoud van straten en bruggen, dan wanneer alle goederen van- en naar het station aan den Harlinger singel moeten worden vervoerd. 10e. de mogelijkheid om met spoorwegwagens de gasfabriek te bereiken 11e. uitbreiding van het terrein bij de gasfabriek. Indien de Raad ook het voorstel E mocht aanne men dan zal bovendien nog kunnen worden verkregen verbetering van de Weerklankbuurt; vergrooting van het vijverterrein. Zooals nader bij de toelichting op liet voorstel E zal blijken, zal bij aanneming van dat voorstel eene bate in de Gemeentekas vloeien van 16094. in- plaats van de berekende uitgave van 40541.05. Na deze algemeene beschouwingen omtrent onze plannen, volge nu eene toelichting van de verschillende voorstellen. Dit voorstel behoeft geen verdere toelichting. Alleen zij er op gewezen dat wij meenen dat het gewenscht is om van de huurders reeds dadelijk afstand van huur te verkrijgen. Immers waar volgens onze voorloopige overeenkomst met de Tramweg-Maatschappij sub 10" (zie bijlage I), deze binnen 1 l/a jaar de daar genoemde werken zal moeten gereed hebben, moet de Gemeente zorgen die Maatschappij zoo spoedig mogelijk de be schikking over den benoodigden grond te geven. Sub 2°. Daar de demping van de geheele Cam- buurstervaart eerst later aan de orde komt, wordt de hierbedoelde partieele demping afzonderlijk genoemd omdat deze noodig is voor de straat en de tramlijn. Sub 3°. Wanneer de straat wordt aangelegd zoo als wij voorstellen, met in het midden eene afzon derlijke verhoogde trambaan en aan weerszijden een rijweg van 4 M. en een trottoir van 3 M. breedte zal dit een prachtige verkeersweg worden tusschen den Groninger straatweg en het Nieuwe Kanaal. Sub 4". Wegens de mindere breedte van dit eindje straat zal hier niet dezelfde wijze van aanleg kunnen worden gevolgd als van het overige gedeelte. Sub 5". Hoewel dit, straatje, strikt genomen, niet volstrekt noodzakelijk is te noemen in onze voorstel len. zoo meenen wij toch dat dit zoozeer den verkoop der bouwterreinen zal in de hand werken, dat wij niet hebben geaarzeld den aanleg daarvan nu reeds aan te raden. Sul» 2". Niet alleen de Witte brug doch ook de Blauwe brug kan vervallen daar de nieuwe brug vol doende in het verkeer over het Vliet zal voorzien. Wij hebben hierbij geheel gevolgd het voorstel van B. en W. vervat in Bijlage no. 24 van 1910. Ook de wijze van aanduiding der onderdeden van de voor stellen van dat College is door ons overgenomen om de vergelijking gemakkelijker te maken. Wij hebben dus slechts die wijzigingen in het voorstel van B. en W. aangebracht die een noodzakelijk gevolg waren van de gewijzigde route. Alleen hebben we nog in art. 20 in het 4de lid het woord „of" veranderd in „en", omdat wij meenen dat dit eene schrijffout was. Aan het slot hebben wij bepaald dat de concessie binnen ééne maand na verkregen goedkeuring van den Minister van Waterstaat moet zijn aangenomen, in plaats van binnen één jaar na het raadsbesluit waarbij zij zijn verleend, zooals door B. en W. was voorgesteld. Nu de plannen, zoowel door de Tramweg- Maatschappij als door den Minister reeds zijn nage gaan komt het ons voor dat deze termijn ruim vol doende zal zijn. In zijne missive van 23 Januari 1911 (bijlage VI) wijst de Directeur der Gemeentewerken er op dat hij reeds vroeger voorstellen heeft gedaan tot verbe tering van de Weerklankbuurt, doch dat deze zijn afgestuit op finantieele bezwaren. De kosten voor onteigening en straataanleg aldaar besomt hij op f 22000.— Deze in hygiënisch en sociaal opzicht zoozeer ge- wenschte verbetering zal thans mogelijk worden door eene exploitatie als bouwterrein van de gronden waar van de aankoop hier wordt voorgesteld. Daarbij wordt het vijverterrein dat misschien voor zwem- en badinrichting zal worden bestemd vergroot en krijgt betere toegangen, en is het niet onwaar schijnlijk dat de kosten van aanleg van deze inrich ting zullen verminderen. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911. Om dat alles tot in bijzonderheden te kunnen be- oordeelen wordt eene uitgebreide en zorgvuldige stu die vereischt. Deze kan tot later worden uitgesteld. De mogelijkheid echter om tot verwezenlijking van die plannen te komen wordt geschapen door den aankoop der terreinen in ons voorstel E bedoeld. Met dien aankoop kan natuurlijk niet worden gewacht. Het is toch te voorzien dat zoodra de weg van het Vliet naar den Groninger straatweg is geprojecteerd, do hierbedoelde gronden belangrijk in waarde zullen stijgen, zoodat aankoop daarvan door de Gemeente later niet meer voordeelig zal uitkomen. Men moet zich ons voorstel E dus zóó voorstellen dat wij op dit oogenblik geenszins een besluit van den Raad willen uitlokken om de zooeven genoemde plannen en verbeteringen uit te voeren, doch alleen dat wij, met die plannen voor oogen, en om in ieder geval een finantieel voordeel voor de Gemeente te kunnen verkrijgen, de mogelijkheid van de uitvoering dier plannen willen scheppen. Hoewel de Raad zich dus thans alleen heeft bezig te houden met de vraag of de Gemeente de in voorstel E genoemde gronden zal aanknopen voor 22814.50, meenen wij, dat het toch niet ondienstig is even te wijzen op de finantieele uiteenzetting die de Di recteur der Gemeentewerken van de zaak heeft gegeven. In de staten gemerkt G Wmbehoorende Dij de missive van den Directeur (bijlage VI) vindt men op den „verzamelstaat" dat de uitgaven, met inbegrip van 22000. voor de verbetering van de Weer klankbuurt, zullen bedragen f 220565. Daarbij moet nog worden gevoegd voor renteverlies (zie bijlage VI staat L) - 23300. Totaal der uitgaven 243865. De opbrengst der bouwterreinen wordt geraamd op (zie bijlage VI staat 1) - 259959. Zoodat er eene hate voor de Gemeente overblijft vanf 16094. Wij maken er nog op attent, dat voor het inbe- slagnemen van gemeentegrond bij het vijverterrein en bij „de Bleek" eene vergoeding aan de Gemeente van ƒ11950. is bijgeteld. Wij meenen met deze toelichting op ons voorstel E te kunnen volstaan daar wij overtuigd zijn dat de Raad met ons zal gevoelen dat de aankoop der hier bedoelde gronden voor 22814.50 alleszins rationeel is, nu daardoor de mogelijkheid wordt geschapen, de genoemde verbeteringen tot stand te brengen, en daarbij nog eene bate in de gemeentekas te doen vloeien. Wij adviseeren den Raad dan ook ten sterkste ook dit voorstel E aan te nemen. Zooals blijkt uit de toelichting ad 10"m van ons aan de Ned. Tramweg-Maatschappij gedaan voorstel (bijlage I), hebben wij verlangd dat de gemeente een waarborg zoude hebben dat de tramlijn ter aange duide plaatse zoo spoedig mogelijk zal worden aan gelegd. Immers de Gemeente moet reeds dadelijk de voor den aanleg van den weg benoodigde gronden en huizen aankoopen. Dit geschiedt uitsluitend met het oog op de door de tram te volgen route. Daar nu de Tram weg-Maat schappij zich heeft verbonden om binnen 1 '/a jaar na het verleenen der concessie de nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal te bouwen, meenen wij dat daarin voldoende waarborg wordt gevonden dat die Maatschappij aan hare verplichtingen I zal voldoen. Mocht zij daarin te kort schieten dan •vindt de Gemeente in de verkrijging van die brug en in de bijdrage van f 4500 voor eene brugwachters- woning toch in ieder geval eene vergoeding voor de door haar gedane uitgaven. Wij hebben thans de eer voor te stellen te besluiten overeenkomstig het hieronder volgend Ontwerp. Leeuwarden, Maart 1911. De Commissie voornoemd, Mr.C. BEEKHUIS. Z. S. FEÜDEMA. J. KOOPMANS. ONTWERP. De Raad der Gemeente Leeuwarden, gezien het voorstel van de Raadscommissie, benoemd den 20 December 1910, voor het verkrijgen van eene tramhalte bij „de Bleek"; besluit aan te koopen de navolgende perceelen of per ceelsgedeelten, voor de hierbij genoemde koopsommen, en op de hierbij vermelde voorwaarden, te weten: 1". Van mevrouw Agatha Geertruida Wilhelmina I van Burmania Baronesse Rengers, echtgenoote van den heer Cornelis Jan de Bordes te Velp, het zuid westelijk deel, nader aangeduid op de met „B plan C" gemerkte kaart met de letters a-b-c, ter grootte van ongeveer 10 are 2 centiare van perceel Gemeente Leeuwarden, Sectie F, no. 1290, kadastraal bekend als weiland, voor eene koopsom berekend naar 3000.- per 30;i4 are (pondemaat), op voorwaarden: dat voor veekeering tusschen het verkochte en het over blijvende gedeelte van dit perceel, aan de zijde van het door de Gemeente te verkrijgen gedeelte en dooi en voor hare rekening eene sloot wordt gegraven; dat de aanvaarding zal geschieden op 7 Maart 1912, of op een vroeger tijdstip, indien de Gemeente eene 113

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1911 | | pagina 57