Voorstel A.
Voorstel B.
Voorstel C.
Voorstel D.
Voorstel E
Voorstel F.
A.
112
ijl. no11.
Bijlage tot liet verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911.
Het totaal der kosten wordt dan ƒ23981.05 -|-
16560 40541.05.
Voor een bedrag dus van ruim 40500. wordt
het volgende voor de Gemeente verkregen:
le. eene halte aan „de Bleek", met alle voor
deden daaraan verbonden;
2e. eenen belangrijken verkeersweg van het Nieuwe
Kanaal naar den Groninger straatweg en als gevolg
daarvan een begin van den uitleg der bebouwde kom
aan den Noord-Oostkant der stad
3e. verruiming voor het verkeer aan het Zuidvliet
en de Bote van Bolswertstraat
4e. verbetering van den onhygienischen toestand
achter het Noord vliet
5e. eene meer rationeele plaats voor eene brug
over het Vliet;
6e. eene brug bij den Poppeweg;
7e. eene brug over het Nieuwe Kanaal met brug
wachterswoning
8e. de mogelijkheid van demping der Cambuurster-
vaart
9e. minder druk tramverkeer langs de Willems
kade en minder onderhoud van straten en bruggen,
dan wanneer alle goederen van- en naar het station
aan den Harlinger singel moeten worden vervoerd.
10e. de mogelijkheid om met spoorwegwagens de
gasfabriek te bereiken
11e. uitbreiding van het terrein bij de gasfabriek.
Indien de Raad ook het voorstel E mocht aanne
men dan zal bovendien nog kunnen worden verkregen
verbetering van de Weerklankbuurt;
vergrooting van het vijverterrein.
Zooals nader bij de toelichting op liet voorstel E
zal blijken, zal bij aanneming van dat voorstel eene
bate in de Gemeentekas vloeien van 16094. in-
plaats van de berekende uitgave van 40541.05.
Na deze algemeene beschouwingen omtrent onze
plannen, volge nu eene toelichting van de verschillende
voorstellen.
Dit voorstel behoeft geen verdere toelichting. Alleen
zij er op gewezen dat wij meenen dat het gewenscht is
om van de huurders reeds dadelijk afstand van huur
te verkrijgen. Immers waar volgens onze voorloopige
overeenkomst met de Tramweg-Maatschappij sub 10"
(zie bijlage I), deze binnen 1 l/a jaar de daar genoemde
werken zal moeten gereed hebben, moet de Gemeente
zorgen die Maatschappij zoo spoedig mogelijk de be
schikking over den benoodigden grond te geven.
Sub 2°. Daar de demping van de geheele Cam-
buurstervaart eerst later aan de orde komt, wordt de
hierbedoelde partieele demping afzonderlijk genoemd
omdat deze noodig is voor de straat en de tramlijn.
Sub 3°. Wanneer de straat wordt aangelegd zoo
als wij voorstellen, met in het midden eene afzon
derlijke verhoogde trambaan en aan weerszijden een
rijweg van 4 M. en een trottoir van 3 M. breedte
zal dit een prachtige verkeersweg worden tusschen
den Groninger straatweg en het Nieuwe Kanaal.
Sub 4". Wegens de mindere breedte van dit eindje
straat zal hier niet dezelfde wijze van aanleg kunnen
worden gevolgd als van het overige gedeelte.
Sub 5". Hoewel dit, straatje, strikt genomen, niet
volstrekt noodzakelijk is te noemen in onze voorstel
len. zoo meenen wij toch dat dit zoozeer den verkoop
der bouwterreinen zal in de hand werken, dat wij
niet hebben geaarzeld den aanleg daarvan nu reeds
aan te raden.
Sul» 2". Niet alleen de Witte brug doch ook de
Blauwe brug kan vervallen daar de nieuwe brug vol
doende in het verkeer over het Vliet zal voorzien.
Wij hebben hierbij geheel gevolgd het voorstel van
B. en W. vervat in Bijlage no. 24 van 1910. Ook
de wijze van aanduiding der onderdeden van de voor
stellen van dat College is door ons overgenomen om
de vergelijking gemakkelijker te maken. Wij hebben
dus slechts die wijzigingen in het voorstel van B. en
W. aangebracht die een noodzakelijk gevolg waren
van de gewijzigde route. Alleen hebben we nog in
art. 20 in het 4de lid het woord „of" veranderd in
„en", omdat wij meenen dat dit eene schrijffout was.
Aan het slot hebben wij bepaald dat de concessie
binnen ééne maand na verkregen goedkeuring van
den Minister van Waterstaat moet zijn aangenomen,
in plaats van binnen één jaar na het raadsbesluit
waarbij zij zijn verleend, zooals door B. en W. was
voorgesteld. Nu de plannen, zoowel door de Tramweg-
Maatschappij als door den Minister reeds zijn nage
gaan komt het ons voor dat deze termijn ruim vol
doende zal zijn.
In zijne missive van 23 Januari 1911 (bijlage VI)
wijst de Directeur der Gemeentewerken er op dat
hij reeds vroeger voorstellen heeft gedaan tot verbe
tering van de Weerklankbuurt, doch dat deze zijn
afgestuit op finantieele bezwaren. De kosten voor
onteigening en straataanleg aldaar besomt hij op
f 22000.—
Deze in hygiënisch en sociaal opzicht zoozeer ge-
wenschte verbetering zal thans mogelijk worden door
eene exploitatie als bouwterrein van de gronden waar
van de aankoop hier wordt voorgesteld.
Daarbij wordt het vijverterrein dat misschien voor
zwem- en badinrichting zal worden bestemd vergroot
en krijgt betere toegangen, en is het niet onwaar
schijnlijk dat de kosten van aanleg van deze inrich
ting zullen verminderen.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1911.
Om dat alles tot in bijzonderheden te kunnen be-
oordeelen wordt eene uitgebreide en zorgvuldige stu
die vereischt. Deze kan tot later worden uitgesteld.
De mogelijkheid echter om tot verwezenlijking van
die plannen te komen wordt geschapen door den
aankoop der terreinen in ons voorstel E bedoeld.
Met dien aankoop kan natuurlijk niet worden gewacht.
Het is toch te voorzien dat zoodra de weg van het
Vliet naar den Groninger straatweg is geprojecteerd,
do hierbedoelde gronden belangrijk in waarde zullen
stijgen, zoodat aankoop daarvan door de Gemeente
later niet meer voordeelig zal uitkomen.
Men moet zich ons voorstel E dus zóó voorstellen
dat wij op dit oogenblik geenszins een besluit van
den Raad willen uitlokken om de zooeven genoemde
plannen en verbeteringen uit te voeren, doch alleen
dat wij, met die plannen voor oogen, en om in ieder
geval een finantieel voordeel voor de Gemeente te
kunnen verkrijgen, de mogelijkheid van de uitvoering
dier plannen willen scheppen.
Hoewel de Raad zich dus thans alleen heeft bezig
te houden met de vraag of de Gemeente de in voorstel
E genoemde gronden zal aanknopen voor 22814.50,
meenen wij, dat het toch niet ondienstig is even
te wijzen op de finantieele uiteenzetting die de Di
recteur der Gemeentewerken van de zaak heeft
gegeven.
In de staten gemerkt G Wmbehoorende Dij de
missive van den Directeur (bijlage VI) vindt men op
den „verzamelstaat" dat de uitgaven, met inbegrip
van 22000. voor de verbetering van de Weer
klankbuurt, zullen bedragen f 220565.
Daarbij moet nog worden gevoegd
voor renteverlies (zie bijlage VI staat L) - 23300.
Totaal der uitgaven 243865.
De opbrengst der bouwterreinen wordt
geraamd op (zie bijlage VI staat 1) - 259959.
Zoodat er eene hate voor de Gemeente
overblijft vanf 16094.
Wij maken er nog op attent, dat voor het inbe-
slagnemen van gemeentegrond bij het vijverterrein
en bij „de Bleek" eene vergoeding aan de Gemeente
van ƒ11950. is bijgeteld.
Wij meenen met deze toelichting op ons voorstel E
te kunnen volstaan daar wij overtuigd zijn dat de
Raad met ons zal gevoelen dat de aankoop der hier
bedoelde gronden voor 22814.50 alleszins rationeel
is, nu daardoor de mogelijkheid wordt geschapen, de
genoemde verbeteringen tot stand te brengen, en
daarbij nog eene bate in de gemeentekas te doen
vloeien.
Wij adviseeren den Raad dan ook ten sterkste ook
dit voorstel E aan te nemen.
Zooals blijkt uit de toelichting ad 10"m van ons
aan de Ned. Tramweg-Maatschappij gedaan voorstel
(bijlage I), hebben wij verlangd dat de gemeente een
waarborg zoude hebben dat de tramlijn ter aange
duide plaatse zoo spoedig mogelijk zal worden aan
gelegd.
Immers de Gemeente moet reeds dadelijk de voor
den aanleg van den weg benoodigde gronden en
huizen aankoopen. Dit geschiedt uitsluitend met het
oog op de door de tram te volgen route. Daar nu
de Tram weg-Maat schappij zich heeft verbonden om
binnen 1 '/a jaar na het verleenen der concessie de
nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal te bouwen,
meenen wij dat daarin voldoende waarborg wordt
gevonden dat die Maatschappij aan hare verplichtingen
I zal voldoen. Mocht zij daarin te kort schieten dan
•vindt de Gemeente in de verkrijging van die brug
en in de bijdrage van f 4500 voor eene brugwachters-
woning toch in ieder geval eene vergoeding voor de
door haar gedane uitgaven.
Wij hebben thans de eer voor te stellen te besluiten
overeenkomstig het hieronder volgend Ontwerp.
Leeuwarden, Maart 1911.
De Commissie voornoemd,
Mr.C. BEEKHUIS.
Z. S. FEÜDEMA.
J. KOOPMANS.
ONTWERP.
De Raad der Gemeente Leeuwarden,
gezien het voorstel van de Raadscommissie, benoemd
den 20 December 1910, voor het verkrijgen van eene
tramhalte bij „de Bleek";
besluit
aan te koopen de navolgende perceelen of per
ceelsgedeelten, voor de hierbij genoemde koopsommen,
en op de hierbij vermelde voorwaarden, te weten:
1". Van mevrouw Agatha Geertruida Wilhelmina
I van Burmania Baronesse Rengers, echtgenoote van
den heer Cornelis Jan de Bordes te Velp, het zuid
westelijk deel, nader aangeduid op de met „B plan
C" gemerkte kaart met de letters a-b-c, ter grootte
van ongeveer 10 are 2 centiare van perceel Gemeente
Leeuwarden, Sectie F, no. 1290, kadastraal bekend
als weiland, voor eene koopsom berekend naar 3000.-
per 30;i4 are (pondemaat), op voorwaarden: dat
voor veekeering tusschen het verkochte en het over
blijvende gedeelte van dit perceel, aan de zijde van
het door de Gemeente te verkrijgen gedeelte en dooi
en voor hare rekening eene sloot wordt gegraven;
dat de aanvaarding zal geschieden op 7 Maart 1912,
of op een vroeger tijdstip, indien de Gemeente eene
113