ij
;'p;
i v-V'
if
:fi« -I;
Bijlage B 8.
Met 4 Bijlagen B4 t/m. B7
NOTA bij de KAPITAAL- en EXPLOITATIE-REKENINGEN voor.
Geval I alleen zwavelzure ammoniakbereiding (Staten B 4
en B 5).
Geval II alleen vuilverbranding (Staten B 6 en B 7).
Geval I alleen zwavelzure ammoniakbereiding.
De kapitaalrekening staat B 4 wijst aan, dat hiermede een kapitaal uitgaaf' van 136.500 is ge
moeid, terwijl liet. jaarlijkse]) tekort op de exploitatie-rekening staat B5 op een bedrag van f4000.wordt
geraamd. Dit tekort wordt echter op den duur minder, om gelijke redenen als reeds in het Verslag,
hij de bespreking der Exploitatierekening Bijlage B2 vermeld. Het is toch te voorzien, dat de opbrengst
van de compost, de ier en de turfmest in de toekomst minder zal worden, zoodat deze lastpost te hoog
is gesteld, terwijl de winst op de zwavelzure ammoniak-bereiding zelve gaandeweg grooter wordt.
Dat dit bedrijf op zich zelf beschouwd loonend is, volgt uit de Bijlage B5 wanneer men uit de
lasten en baten weglaat de posten welke op de tegenwoordige productenhandel betrekking hebben.
Men zoude dan vinden:
Totaal der baten f 41850
lasten 30800
Derhalve een winst van f 11000
en dat niettegenstaande alle noodige stoom verkregen zal worden door het verstoken van steenkool en
niet, zooals in de Bijlage B 2 was aangenomen, door het verbranden van het vuilnis. Deze post voor
steenkool beloopt ƒ5200.
Echter blijft men, indien de faecale stoffen op zwavelzure ammoniak verwerkt worden, met de
overige vuilnis zitten.
Dit is alleen geheel onverkoopbaar, de tegenwoordige opbrengst moet dus onder de lasten ge
boekt worden.
De exploitatie-rekening B 5 wijst èn op dezen grond èn wegens het niet leveren van stoom door
vuilnisverbranding een nadeelig verschil aan.
Wil het geval I tot uitvoering komen, dan moet men er van verzekerd wezen, dat het overige
vuilnis, ten allen tijde zal worden weggevoerd.
op 4500 is becijferd.
Geval TT alleen vuilverbranding.
Alsdan is het benoodigde kapitaal 186000, terwijl het jaarlijksch verlies
Dit tekort zal echter in de werkelijkheid veel grooter wezen.
Er is toch gerekend op eene levering aan het stedelijk electriciteitsnet van 697500 K.W.U. elec-
trische energie tegen den prijs van 5 cents per K.W.U. De inrichting zelve gebruikt 60000 K.W.U, zoo
dat ter beschikking zullen blijven 637500 K.W.U
Deze hoeveelheid is voor eene gemeente als Leeuwarden zeer groot en zeker veel meer dan
waarin in de eerste jaren behoefte zal bestaan.
Om deze reden is de voorstelling welke de staat B7 van de uitkomsten der exploitatie geeft niet juist,
het nadeelig saldo zal belangrijk meer wezen.
Bij de toepassing van het geval TT, blijven over alle faecale stoffen.
Het langs biologischen weg zuiveren van deze stoffen alleen, in den vorm waarin zij worden op
gehaald, is nog nimmer toegepast, er zoude dus door proeven moeten worden uitgemaakt of deze zuive
ring inderdaad uitvoerbaar is, iets wat steller dezes ten zeerste betwijfelt.
Is eenmaal een groot deel (bijna alles) van de er in vervatte stikstof, door de zwavelzure amoniak-
bereiding er uit verwijderd, dan doet zich deze zaak geheel anders voor, thans zal zeer waarschijnlijk aan
merkelijke verdunning van de tonneninhoud noodig wezenhoeveel is alleen door geregelde proeven uit
te maken.
In alle gevallen blijkt, dat eene oplossing als volgens geval TT, het minst van alles in aanmer
king komt.
J. C. IT. FISCHER.
Bijlage C 1.
VRAGENLIJST B.
VRAGENLIJST voor de inzameling der faecale stoffen.
Welke afmetingen hebben de gewone in gebruik
zijnde tonnen?
1.
Hooge ton
hoogte
52
cM.
boven
36
diameter
onder
42
Kruiston
hoogte
45
boven
36
diameter
onder
41
Ovale ton
hoogte
37
lange diameter boven
39
korte
29
lange
onder
47
korte
36
Inhoud:
Hooge ton 44 Liter.
Kruis ton 37
Ovale ton 27
a>
CO
<D
2. Hoeveel bedraagt de gemiddelde vulling in
Liters van de op de belt aangevoerd wordende
tonnen
3. Hoeveel tonnen worden gemiddeld eiken dag
op de belt aangevoerd
4. Met welke voer- en vaartuigen worden de ton
nen op de belt aangebracht, en hoeveel tonnen
bevat gemiddeld elk vaar- of voertuig?
Hoeveel tochten worden per dag door elk
vaar- en voertuig gedaan?
5. Hoeveel M3. faecale stoffen worden gemiddeld
per dag aangevoerd
6. Zijn er ook dagen van de week, waarop meer
wordt aangevoerd dan op andere dagen, en zoo
ja, hoe groot zijn de verschillen?
7. Op welke uren van den dag worden de tonnen
op de belt aangebracht?
2. 23 Liter.
3* 2080 tonnen.
4. In vijf gesloten wagens en zes ijzeren pramen.
De wagens bevatten 51 a 53.
pramen 185 a 200.
door de vaartuigen één.
voertuigen drie.
5. 47 M3.
6. Levert geen noemenswaardig verschil op.
7. Met de wagens van des voormiddags 8 '/a tot
's namiddags 4l/j. uur;
en met de pramen tot 's namiddags 23ji uur.
V
Haarlem10 September 1913.
Vraag.
Beantwoording.
11
11
11
11
11
11
11
Y)
11
c