Bijlage no. 16.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1919.
II.
De aanhef van artikel 4 wordt gelezen
De prijs bedraagt
A. van het gas, geleverd over een gewonen of
een muntmeter, zulks met tijdelijke afwijking van het
raadsbesluit van 23 Juli 1901,
I. indien het onbeperkt wordt toegestaan, 15 cent
per Ms
II. indien het tot een beperkte hoeveelheid wordt
toegestaan
1. behoudens enz.,
terwijl onder A in 1 b en 3 van het artikel gelezen
wordt in plaats van „hoofdelijke(n) omslag (naar het
inkomen)"„plaatselijke directe belasting naar het
inkomen".
B. bovenstaande wijziging te doen ingaan 1 April
1919.
C. gerekend met ingang van 1 April 1919, zoolang
de prijs van het gas bepaald blijft op de heden vast
gestelde bedragen, ten laste van een daarvoor afzon
derlijk op de begrooting aan te brengen post, aan
verbruikers, die volgens het laatstelijk vastgesteld
kohier van de plaatselijke directe belasting naar het
inkomen niet of naar een zuiver inkomen van ten
hoogste 1500 zijn aangeslagen, een toeslag op den
prijs van het gas te verleenen van 5 cent per M3.
Leeuwarden, den 19
de Raad voornoemd,
230
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1919. Bijl. no. 16.
WIJZIGING der tarieven voor het afdraaien en
ophalen van bruggen.
Aan den Gemeenteraad.
Bij raadsbesluit van 25 Februari 1913 zijn de brug
gelden, geheven voor het afdraaien van de Harlinger-
vaartsbrug, de Wirdumerpoortsbrug, de Prins Hendrik-
brug, de Yrouwenpoortsbrug, de Noorderbrug, de
Verversbrug en de beide bruggen over het Nieuwe
Kanaal, bestendigd. Reeds meer dan 20 jaren is deze
belasting, behoudens onbelangrijke afwijkingen, onge
wijzigd gebleven, terwijl de uitgaven terzake der
bruggen (onderhoud, loonen, enz.) vooral in de laatste
jaren zeer zijn toegenomen. Tegenover een gemid
delde jaaropbrengst van ongeveer 18000 staat thans
eene uitgave van ruim ƒ32000 per jaar, zooals blijken
kan uit een hiervolgend staatje, ontleend aan de ge
gevens, verstrekt door den Directeur der Gemeente
werken.
Onderhoud bruggen5150.89
brugwachterswoningen 1059.64
Kosten van vervanging gaarders brug
gelden en hulp op drukke dagen 2903.84
Jaarwedden gaarders10787.
Aanschaffing en onderhoud dienstklee-
ding, uniformpetten etc545.
Annuïteit van het kapitaal, benoodigd
geweest voor het maken der bruggen
enz. nu te rekenen op 5 of rond 9500.
Voor verlichting bruggen850.
politiebewaking op marktdagen 200.
Geraamde huur brugwachterswoning 250.
Kosten pensioen- en ongevallenver
zekering 1200.
Totaal 32446.37
Blijkens ter secretarie verzamelde gegevens pas-
seeren jaarlijks gemiddeld 157.000 schepen deze
bruggen, waarvan 110.000 van ten hoogste 50 ton,
22.000 van 50100 ton en 25.000 van 100—200 ton.
De doorvaart van schepen boven de 200 ton en
van houtvlotten is niet met juistheid na te gaan,
doch zeer gering. Wanneer hiermede evenwel eenigs-
zins rekening wordt gehouden, zou de opbrengst
naar het nieuwe hieronder nader te bespreken tarief
afgerond bedragen ongeveer 23000.per jaar.
Eene verhooging der heffing zou alzoo geen conflict
geven met artikel 254 der Gemeentewet en wij achten
bet dus billijk deze belasting meer in evenredigheid
te brengen met de uitgaven ten behoeve der scheep
vaart de indruk bestaat, dat ook in de daarbij
betrokken kringen eenige verhooging der heffing
niet onbillijk wordt geacht. Het thans gevolgde
systeem, waarbij voor elk schip, ongeacht de grootte,
gelijk bruggeld geheven wordt, moet, meenen wij,
verlaten worden en vervangen door eene heffing per
tonnenmaat, zooals ook in onze gemeente reeds ge
schiedt bij het havengeld, zij het dan volgens eene
andere berekening dan welke wij voor het bruggeld
meenen te moeten voorstellen.
Aangezien het onderhoud van de stadsgracht langs
den Grachtswal O.Z. onlangs bij de gemeente gekomen
is, kan ook bruggeld voor de Oosterbrug geheven
wordendit zal het verkeer over die brug ten goede
komen daar men bij deze brug hetzelfde ziet als bij
de Rijksbrug bij den Groninger straatweg, n.l. dat
waar de doorvaart toch niets kost, vele schippers de
brug laten opendraaien, om de moeite van het strijken
van de mast te ontgaan. Voor deze brug zal dan
eenzelfde bruggeld kunnen worden geheven als voor
de overige grootere bruggen. Wij meenen dat voor
de Vlietsterbrug die over hetzelfde vaarwater ligt,
ook eenzelfde tarief zal moeten gelden deze brug is
gewoonlijk verpacht. Tot aan de nieuwe bruggeld
heffing wordt zij, in verband met het afgaan onlangs
van den pachter Krol, echter zoolang van gemeente
wege bediend.
De inkomsten en uitgaven, betreffende de verpachte
bruggen over het Vliet, blijken uit het hiervolgend
staatje.
Inkomsten
Uit de ontvangsten kan worden nagegaan dat jaar
lijks ongeveer 7000 schepen de Boomsbrug worden
doorgelaten, terwijl dit voor de Wittebrug op 8400
gesteld kan worden. Van de Blauwe en Poppebrug
zijn geene gegevens voorhanden, doch de gezamen
lijke opbrengst hiervan zal ongeveer gelijk zijn aan
die van de Wittebrug alleen. In geen geval meer.
In totaal zouden dus jaarlijks de Vlietsterbruggen
passeeren 23800 schepen, wat naar het voorgestelde
tarief eene opbrengst zou geven van 1428.De
doorvaart bij nacht is zoo gering, dat hiermede geen
rekening is gehouden.
Uitgaven
Onderhoud bruggen452.
Voor bediening van Blauwe-, Witte- en
Poppebrug (verpacht tegen bijbetaling
van respectievelijk 208.75.
en 180.—)463.—
Bediening Boomsbrug, welke thans met
de Vlietsterbrug door de gemeente
geschiedt, tegen eene belooning van
18.44 per week, de helft is 479.44
Geraamde huur brugwachterswoningen 150.
Voor verlichting bruggen50.
Bruggelden (oud tarief) welke ten goede
komen van de pachters van de Witte-,
Blauwe- en Poppebrug (zie berekening
doorvaart schepen hierboven gesteld
op 2 X 8400)
420
Totaal
2014.44
231