Bijl. no. 8. Bijlage no. 8. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1927. WIJZIGING verordeningen levering gas- en electriciteit. Aan den Gemeenteraad. De vraag, waarop ook het door Uwe medeleden, de leeren H. de Boer en Tiemersma, ingediende en om >raeadvies in onze handen gestelde voorstel d.d. 8 De- :ember 1925 betrekking had, ml. of het wenschelijk is :en speciaal tarief in het leven te roepen voor de evering van gas voor huisverwarmings- en indus- triëele doeleinden en zoo ja, op welke wijze een der gelijk tarief geregeld dient te worden, heeft een punt /an ampele overweging in ons College uitgemaakt. Met le behandeling van deze aangelegenheid is geruime tijd »emoeid geweest, omdat het noodzakelijk was, alvorens :ot het geven van reductie op den gasprijs te besluiten, :ich nauwkeurig rekenschap te geven van de ge volgen, welke de reductie ten aanzien van de exploitatie van de gasfabriek zoude hebben. Eerst moest immers zekerheid, althans zeer groote waarschijnlijkheid, be- itaan, dat de prijsvermindering inderdaad zou kunnen ivorden toegepast zonder verliezen te veroorzaken of tot een verhooging van den algemeenen verkoopsprijs )-an het gas te leiden. Bij het bepalen van eene reductie voor gas, gebezigd voor huisverwarming, kunnen verschillende stelsels .V, orden gevolgd. Ten eerste kan men gas, speciaal voor verwarming, everen door afzonderlijke meters en leidingen. Deze methode heeft het bezwaar, dat de extra meters de tiistributiekosten verhoogen en dat de aanleg van aparte binnenleidingen een beletsel is voor een algemeene toe passing. Bovendien kan een bijzondere controle op het gasverbruik noodig worden, hetgeen eveneens kosten met zich mede brengt. Een ander systeem is het geven van reductie boven eene bepaalde hoeveelheid gas, per maand of per aar afgenomen en voor iederen aangeslotene gelijk. Past men dezen regel toe, dan zullen de hoeveelheden, waarboven de reductie van kracht wordt, betrekkelijk poog moeten worden gesteld, daar anders een te groot gedeelte van den tegenwoordigen omzet onder de re- puctie valt, hetgeen speciaal voor Leeuwarden, met zijn lagen gasprijs, verlies zou opleveren. Tevens zou dan poor de kleinere verbruikers de mogelijkheid uitgesloten zijn om, bij het afnemen van meer gas dan te voren, dadelijk van den lageren prijs voordeel te trekken. Ook kleze methode behoort dus niet te worden gevolgd. Vervolgens kan men reductie geven voor het verbruik van eene bepaalde hoeveelheid gas, voor eiken aange slotene afzonderlijk in verband met de grootte van zijn huis, vast te stellen. Van dit op zichzelf reeds omslach tige systeem kan verwacht worden, dat het voor een [groot deel van de burgerij geen of weinig voordeel zal [opleveren en dat de gasfabriek van vermeerderde af neming weinig zoude bemerken. Het komt dus voor invoering evenmin in aanmerking. Wij geven derhalve de voorkeur aan een andere regeling, waarbij eenerzijds het risico voor de gasfabriek wordt uitgeschakeld en waarbij anderzijds ieder, die een ruimer gebruik van het gas maakt dan voorheen, ook vrijwel onmiddellijk van den lageren prijs profiteert. Volgens de hierbedoelde regeling wordt de grootte van het maand verbruik van den verbruiker in een bepaald jaar (in casu 1925) als grondslag genomen en wordt al het gas, dat hij in eenige maand meer verbruikt dan in de overeenkomstige maand van dat jaar, tegen gere- duceerden prijs geleverd. Men bereikt op deze manier het beoogde doel, zonder dat het plaatsen van extra meters en het aanleggen van afzonderlijke binnenlei dingen noodig is. Het maandverbruik van de verschillende afnemers ware te verdeelen in een aantal groepen, op de wijze als is aangegeven in het ter visie liggende rapport van den Directeur der Gemeentelijke Gasfabriek d.d. 2 Fe bruari 1926. De korting begint volgens die indeeling bij een niaandelijksch verbruik van 50 M3 lager kan, ook naar het oordeel van de Commissie voor de Licht- bedrijven, dit bedrag niet gesteld worden. Het reductie stelsel werkt dus om een voorbeeld te noemen zoo, dat een aangeslotene met een maandelijksch ver bruik van 6070 M3. (groepIII) bij den 71 sten kubieken meter het goedkoopere tarief begint te betalen. In bijzondere omstandigheden (bijv. bij sterk afwij kend verbruik in 1925, of indien gas in een bepaalde woning voor het eerst na 1925 wordt gebruikt, bij ver huizing, als anderszins) dienen uiteraard aparte rege lingen te worden getroffen in den geest als is aange geven in de rapporten van den genoemden Directeur d.d. 14 April 1927 en 24 September 1926, waarmede zoowel de Commissie voor de Lichtbedrijven als ons College zich kan vereenigen en waarnaar wij kortheids halve mogen verwijzen. Bij verschil van meening zou in zulke bijzondere gevallen de beslissing aan ons Col lege kunnen worden overgelaten. De korting kan, bij een normalen prijs van 8 cent per Al3, voor gas, geleverd over een gewonen meter en van 9 cent per M3. voor muntmetergas, op 2 cent per M3. gesteld worden. Tegen het geven van eenige reductie op gas, aange wend voor industriëele doeleinden, d. w. z. voor ver bruik in het groot, bestaan geen bedenkingen, mits een zeker jaarlijksch verbruik wordt gewaarborgd de des wege af te sluiten contracten zullen dan ook voor een minimum van 4800 M3. per jaar moeten worden aan gegaan. De bepaling, dat in de maanden October tot en met Maart van dit gas niet meer mag worden ver bruikt dan een twaalfde gedeelte van de voor het ge- heele jaar overeengekomen hoeveelheid, waarborgt voorts, dat het gas gelijkmatig over het jaar wordt afgenomen. Voor verdere bijzonderheden betreffende dit onder werp mogen wij U naar de ter visie liggende rapporten en andere stukken verwijzen. Wij maken van deze gelegenheid gebruik, U een voorstel te doen tot wijziging van de verordening, houdende voorwaarden voor de levering van electrischen stroom, ten einde te geraken tot de levering van elec triciteit voor huishoudelijke doeleinden (behalve ver lichting) tegen verlaagd tarief over een z.g. piekmeter. en tot beschikbaarstelling, eveneens tegen verlaagden prijs, van stroom voor de verwarming van water, als anderszins, gedurende den nacht. Reeds in October 1922 kwam deze quaestie aan de orde, toen een desbetreffend adres van het Bestuur der afdeeling Leeuwarden van de Nederlandsche Vereeni- ging van Huisvrouwen door Uwe Vergadering om prae- advies in onze handen werd gesteld. De afdoening daarvan heeft door verschillende oorzaken vertraging ondervonden, in het bijzonder doordat de vraag onder cogen gezien moest worden, welk tarief de voorkeur verdiende, een z.g. piektarief (een soort vastrecht-tarief met piekmeter), dan wel een zuiver vastrecht-tarief. Uit de ter visie liggende rapporten van den Directeur van het Gemeentelijk Electriciteitbedrijf kan U blijken, dat èn met het oog op de belangen van het bedrijf èn in het belang van de afnemers levering over een z.g. piekmeter boven invoering van een zuiver vastrecht tarief te verkiezen is. Er zijn trouwens in den laatsten tijd reeds proeven met eerstbedoeld tarief genomen, die de verwachting wettigen, dat het beoogde doel er mede zal worden bereikt. Doordat de voor huishoudelijke doeleinden aan te wenden electrische stroom gebruikt zal worden buiten de z.g. speruren, kan die stroom, naar het zich thans

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1927 | | pagina 174