7. V. Enkele leden vroegen zich af waar het heen gaat met de 9. V. Omtrent de salarissen van de wethouders stelde dit lid de vraag of deze gemeente niet met drie wethouders bestuurbaar zou zijn. Ui- Bijlage tct het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 193U BIJLAGE NO. l6. toepassing van verschillende kortingspercentages en overwogen ernstig een voorstel in te dienen tot algeheele herziening van salarissen en loonen. Daarbij ware tevens onder oogen te zien een wijziging van het georganiseerd overleg in overleg voor ambtenaren en dat voor werklieden afzonderlijk. A. Een algemeene salarisherziening achten wij op het oogen- blik niet urgent. 8. V. Een der leden zou in deze salarisverlaging niet willen betrekken de salarissen der wethouders, omdat deze aan den lagen kant zijn. A. Wij laten de beslissing in zake het door ons gedane voor stel tot verlaging der wethoudersjaarwedden verder aan den Raad over A. Wij achten het niet raadzaam het aantal wethouders te ver minderen. 10. V» Ben lid zou Gedeputeerde Staten willen attendeeren op in voering van volledig pensioenverhaal van Burgemeester, Secre taris en Ontvanger. Tenslotte had een der leden gaarne gezien, dat in den aanbiedingsbrief voor verlaging der salarissen van burgemees ter, secretaris, ontvanger, ambtenaren van den burgerlijken stand en commissaris van politie, welke aan Gedeputeerde Staten, respectievelijk de Kroon zal worden verzocht, een gelijk percentage ware genoemd als voor het overig personeel voorgesteld Nog een ander lid wenschte de bij het sectie-onderzoek voorgestelde progressieve korting ook toegepast te zien op de salarissen van burgemeester, secretaris en ontvanger. A. Bij de laatste regeling van de wedden van de burgemeesters, secretarissen en ontvangers in deze provincie is ook de quaestie van het pensioensverhaal onder oogen gezien. Er be staat dus weinig aanleiding om de aandacht van Gedeputeerde Staten daarop te vestigen. Overigens zullen ook de genoemde ambtenaren naar alle waarschijnlijkheid onder de bovenbedoel de wetswijziging vallen. Aangezien voor bijna al deze functionnarissen krachtens besluit van Gedeputeerde Staten eene afzonderlijke en uni forme regeling der salariskorting bestaat, welke nu reeds van de gemeentelijke regeling afwijkt, zou het voorstellen van een gelijk percentage, als voor het overige personeel der gemeente komt te gelden, weinig zin hebben en ook minder juist zijn. De tijd om te dezer zake s Raads meening omtrent de hoegrootheid van de korting aan Gedeputeerde Staten kenbaar te maken is verder eerst aangebroken, wanneer dat College ingevolge artikel 80 der Gemeentewet den Raad daarover hoort. Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 193^-» BIJLAGE NO. l6 Financiëele factor bij hot beheer der gemeentelijke huishouding. V. Een lid maakte de opmerking naar aanleiding van de zin snede in den aanbiedingsbrief, "dat, meer nog dan tot dus ver, de financiëele factor in het beheer der gemeentelijke huishouding overhear schend is geworden", dat Burgemeester en Wethouders wel wat laat tot deze conclusie zijn gekomen. Dit versterkte dit lid in zijn meening, dat de batige saldi, zooals die vorige jaren in de begrooting waren opgenomen, een groot gevaar vormen, omdat zij de neiging bevorderen tot hoogere uitgaven, dan wanneer men niet over die bedragen be schikte A. Wij kunnen dit geenszins beamen. De waarde van den finan- ciëelen factor in de gemeentelijke huishouding hebben wij immer erkent! en wij kunnen niet toegeven, dat ons College te laat het toenemende belang van het financiëele element in het gemeentelijke beleid zou hebben ingezien. Het verband, dat hier gelegd wordt tusschen batige saldi en een zuiniger beheer is onzes inziens niet aanwezig. V. Een der leden meende naar aanleiding van de zinsnede, in vraag 11 genoemd, te moeten opmerken, dat z.i. ookde moreele factor niet mag worden verontachtzaamdDit dient tot uiting te komen in de bedrijfstarieven en schoolgelden ten aanzien van de groote gezinnen. A.. Begrijpen wij nevenstaande opmerking goed, dan heeft de daarin genoemde "moreele factor" een sterken financieelen inslag. Kindertoeslag. V. Meer in het bijzonder had dit laatste lid hier op het oog het invoeren van een kindertoeslag.. Hierbij werd verwezen naar het rapport van de Commissie- Schouten,. waarin ook op invoering van kindertoeslag bij gemeenten e ,.dwordt aangedrongen, zulks om aanpassing te verkrijgen bij de Rijkssalarisregeling. Het heeft dit lid bevreemd, dat dit onderwerp in het Georganiseerd Overleg geen onderwerp van bespreking uitge maakt heef l.. Kunnen Burgemeester en Wethouders een becijfering geven van hetgeen een kindertoeslag volgens rijksregeling zou kosten? A. Volgens globale berekening zou met een kindertoeslag naar de basis der Rijksregeling hier ruim f. 60.000.- gemoeid zijn. V. Een ander lid had aan de hand van een opgaaf van het aantal kinderen van personen in gemeentedienst een kindertoeslag-^ regeling samengesteld beginnende bij het 3e kind, welke bij een toeslag van f. 26.- per kind f. ^82q.— zou kosten. Gevraagd werd hoe Burgemeester en Wethouders denkbn over een dergelijke kindertoeslagregeling. A. Een voorstel tot het invoeren van een kindertoeslagroge- ling is vqn ons College niet te verwachten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1934 | | pagina 206