7. V. Enkele leden vroegen zich af waar het heen gaat met de
9. V. Omtrent de salarissen van de wethouders stelde dit lid de
vraag of deze gemeente niet met drie wethouders bestuurbaar
zou zijn.
Ui-
Bijlage tct het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 193U BIJLAGE NO. l6.
toepassing van verschillende kortingspercentages en overwogen
ernstig een voorstel in te dienen tot algeheele herziening
van salarissen en loonen.
Daarbij ware tevens onder oogen te zien een wijziging van
het georganiseerd overleg in overleg voor ambtenaren en dat
voor werklieden afzonderlijk.
A. Een algemeene salarisherziening achten wij op het oogen-
blik niet urgent.
8. V. Een der leden zou in deze salarisverlaging niet willen
betrekken de salarissen der wethouders, omdat deze aan den
lagen kant zijn.
A. Wij laten de beslissing in zake het door ons gedane voor
stel tot verlaging der wethoudersjaarwedden verder aan den
Raad over
A. Wij achten het niet raadzaam het aantal wethouders te ver
minderen.
10. V» Ben lid zou Gedeputeerde Staten willen attendeeren op in
voering van volledig pensioenverhaal van Burgemeester, Secre
taris en Ontvanger.
Tenslotte had een der leden gaarne gezien, dat in den
aanbiedingsbrief voor verlaging der salarissen van burgemees
ter, secretaris, ontvanger, ambtenaren van den burgerlijken
stand en commissaris van politie, welke aan Gedeputeerde
Staten, respectievelijk de Kroon zal worden verzocht, een
gelijk percentage ware genoemd als voor het overig personeel
voorgesteld
Nog een ander lid wenschte de bij het sectie-onderzoek
voorgestelde progressieve korting ook toegepast te zien op
de salarissen van burgemeester, secretaris en ontvanger.
A. Bij de laatste regeling van de wedden van de burgemeesters,
secretarissen en ontvangers in deze provincie is ook de
quaestie van het pensioensverhaal onder oogen gezien. Er be
staat dus weinig aanleiding om de aandacht van Gedeputeerde
Staten daarop te vestigen. Overigens zullen ook de genoemde
ambtenaren naar alle waarschijnlijkheid onder de bovenbedoel
de wetswijziging vallen.
Aangezien voor bijna al deze functionnarissen krachtens
besluit van Gedeputeerde Staten eene afzonderlijke en uni
forme regeling der salariskorting bestaat, welke nu reeds
van de gemeentelijke regeling afwijkt, zou het voorstellen
van een gelijk percentage, als voor het overige personeel der
gemeente komt te gelden, weinig zin hebben en ook minder juist
zijn. De tijd om te dezer zake s Raads meening omtrent de
hoegrootheid van de korting aan Gedeputeerde Staten kenbaar
te maken is verder eerst aangebroken, wanneer dat College
ingevolge artikel 80 der Gemeentewet den Raad daarover hoort.
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 193^-» BIJLAGE NO. l6
Financiëele factor bij hot beheer der gemeentelijke
huishouding.
V. Een lid maakte de opmerking naar aanleiding van de zin
snede in den aanbiedingsbrief, "dat, meer nog dan tot dus
ver, de financiëele factor in het beheer der gemeentelijke
huishouding overhear schend is geworden", dat Burgemeester en
Wethouders wel wat laat tot deze conclusie zijn gekomen. Dit
versterkte dit lid in zijn meening, dat de batige saldi,
zooals die vorige jaren in de begrooting waren opgenomen,
een groot gevaar vormen, omdat zij de neiging bevorderen tot
hoogere uitgaven, dan wanneer men niet over die bedragen be
schikte
A. Wij kunnen dit geenszins beamen. De waarde van den finan-
ciëelen factor in de gemeentelijke huishouding hebben wij immer
erkent! en wij kunnen niet toegeven, dat ons College te laat
het toenemende belang van het financiëele element in het
gemeentelijke beleid zou hebben ingezien.
Het verband, dat hier gelegd wordt tusschen batige saldi
en een zuiniger beheer is onzes inziens niet aanwezig.
V. Een der leden meende naar aanleiding van de zinsnede,
in vraag 11 genoemd, te moeten opmerken, dat z.i. ookde
moreele factor niet mag worden verontachtzaamdDit dient tot
uiting te komen in de bedrijfstarieven en schoolgelden ten
aanzien van de groote gezinnen.
A.. Begrijpen wij nevenstaande opmerking goed, dan heeft de
daarin genoemde "moreele factor" een sterken financieelen
inslag.
Kindertoeslag.
V. Meer in het bijzonder had dit laatste lid hier op het oog
het invoeren van een kindertoeslag..
Hierbij werd verwezen naar het rapport van de Commissie-
Schouten,. waarin ook op invoering van kindertoeslag bij
gemeenten e ,.dwordt aangedrongen, zulks om aanpassing te
verkrijgen bij de Rijkssalarisregeling. Het heeft dit lid
bevreemd, dat dit onderwerp in het Georganiseerd Overleg
geen onderwerp van bespreking uitge maakt heef l..
Kunnen Burgemeester en Wethouders een becijfering geven
van hetgeen een kindertoeslag volgens rijksregeling zou kosten?
A. Volgens globale berekening zou met een kindertoeslag naar
de basis der Rijksregeling hier ruim f. 60.000.- gemoeid zijn.
V. Een ander lid had aan de hand van een opgaaf van het aantal
kinderen van personen in gemeentedienst een kindertoeslag-^
regeling samengesteld beginnende bij het 3e kind, welke bij
een toeslag van f. 26.- per kind f. ^82q.— zou kosten.
Gevraagd werd hoe Burgemeester en Wethouders denkbn over
een dergelijke kindertoeslagregeling.
A. Een voorstel tot het invoeren van een kindertoeslagroge-
ling is vqn ons College niet te verwachten.