1)4-2 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1935» BIJLAGE NO. 75* van eenige hoogte zijn aanwezig waarvan één gelegen tussehen de §Q0 en 1+00 M. lijn, uit den rand van de luchthaven gemeten, en een gelegen op de 1+00 M. lijn. Deze beide objecten, boer-» derijen, zijn nog respectievelijk 1000 en 800 M. van den landingscirkel verwijderd. De boerderij op een der hoeken van het luchtvaartterrein zal wel geen bezwaar opleveren, om dat in de onmiddellijke nabijheid daarvan dienstgebouwen, hangar en restaurant gebouwd kunnen worden, De ligging ten opzichte van de stad is evenzeer gunstig; da afstand bedraagt slechts 3 Hier zij medegedeeld, dat de Koninklijke Lucht vaart Maatschappij voor hot openen vAn een geregelden vlieg- dienst ook met een iets grooteren afstand genoegen zou nemen. De hoogte van het terrein bedraagt ongeveer 1,06 M, boven Priesch Zomerpeil, hetgeen uim voldoende moet worden geacht. Wij hebben bij het zoeken nAar terreinen ook gedacht aan een ten Zuiden van de stad gelegen terrein, waaraan uit een oogpunt van oentrale ligging ten opzichte van de provincie wellicht de voorkeur had kunnen worden gegeven, dooh het bleek reeds spoedig,dat, hoewel aldaar dok wol geschikte terreinen aanwezig waren, de mogelijkheid tot het inrichten van een luchthaven in wijden omtrek geheel verviel door de aanwezig heid van circa 1+0 Meter hooge hoogspanningsluchtleldingen van het Provinciaal ElectriciteitsbedrijfOns werd medegedeeld, dat verplaatsing of ondergronds brengen hiervan om teohnisohe redenen gepaard zou gaan met zulke hooge kosten, dat daaraan niet te denten viel. Op de hierbij overgelegde kaart (schaal 1 25OO) is de ontworpen luchthaven aangeduid, Het blauw omlijnde gedeelte is bestemd voor het-opstijgen en aaien van vliegtuigen, het zoogenaamde landingsterrein; het rood omlijnde gedeelte kan gereserveerd blijven voor eventueele uitbreidingen en vormt mot het landingsterrein het z.g. luchtvaartterrein. Het landings terrein,heeft een grootte van ongeveer 600 x 675 Meter, welke maten bij uitbreiding kunnen, worden gebracht op ongeveer 775 8éö Meter. Deze grootten zijn voor hot beoogde dool voldoende. Het land, gelegen tussehen de blav.we en de roode omlijningen, dat voorloopig niet als landingsterrein noodig is, kan als weiland bij de boerderij worden gebruikt. Het ligt in de bedoeling hot terrein in dienst te stellen ten behoeve van binnenlandsche verkeersvliégtuigen en van par ticuliere vliegtuigen. Volgens de bepalingen van de Luchtvaart wet moet het terrein door den Minister van Waterstaat als luchtvaartterrein worden goedgekeurd. Wij hebben in deze rich ting reeds stappen gedaan, nadat wij van genoemden Minister de mededeeling hadden ontvangen dat hij in beginsel bereid was zijn medewerking te verleenen aan de totstandkoming van een luchtvaartterrein van bescheiden opzet. Alle peroeelen binnen de roode lijn gelegen zijn, met uitzondering van de peroeelen sectie D nos. 26 en 27, aan de gemeente in koop aangeboden; wij vermoeden dat over aankoop van deze beide kleine peroeelen ook wel overeenstemming zal zijn te verkrijgen. De perceelen D 663 en D 661+ zijn ons voor een veel hoogeren prij3 aangeboden dan alle overige. Wij zijn bereid U ook een voorstel tot aankoop van deze peroeelen te doen, indien de eigenaar zeook voor den prijs, dien de andere eigenaren gevraagd hebben, wil afstaan. Zoowel de perceelen D 26 en 27 als D 663 en 661+ vallen buiten het eigenlijke landingsterrein. Alle andere binnen de roode lijn gelegen perceelen zijn te koop, deels tegen f. 3000.- per H.A., deels tegen f. 1000.- per 364 Are. De opstallen (boerderij en dubbele arbeiders woning) zijn in deze prijzen begrepen. De genoemde prijzen r/ Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden, 1935» BIJLAGE NO. 75* zijn billijk te achten, in aanmerking genomen, dat het land gelogen i3-in de onmiddellijke nabijheid van de stad. Met Gedeputserdo Staten deelen wij de meening, dat het uit een practisch oogpunt aanbeveling verdient den aankoop van de perceelen en de inrichting van het terrein, met ge bruikmaking van de door de Provincie en de Kamer van Koop handel en Fabrieken verstrekte gelden, alleen door de gemeente te doen plaats hebben. Zoodra het terrein gereed is kan het, gelijk in het bovenvermelde adres van het Bestuur der Friesohe Luchtvaart Vereehlging' is uiteengezet, aan de daarin bedoelde op te richten naamloozo vennootschap tot exploitatie van de luchthaven.in gebruik worden afgestaan. Het ligt in de be doeling, dat in die vennootschap de gemeente, evenals de Provincie en ce Kamer van Koophandel en Fabrieken, wordt ver tegenwoordigd, en dat zij zooveel medezeggenschap verkrijgt, dat hare belangen voldoende kunnen worden behartigd. De be- noodigde terreinen waren dan ter exploitatie als luchthaven aan de naamlcoze vennootschap te verhuren onder bepaling, dat geen huur verschuldigd is indien de exploitatie geen winst oplevert, hetgeen vermoedelijk, de eerste jaren althans, het geval zal zijn. Voorts zullen bepalingen worden gemaakt met betrekking tot de vast te stellen afschrijvingspercentages, de reserveering van gelden, enz. enz. Wat don financieelen opzet betreft doelen wij verder het volgende mede. De inrichtingskosten worden geraamd als volgt? v/aarde dor benoodlgde terreinen? 66.5 Ho A o tegen f, 3OOO.- per H.A.f199»500'- kosten van aankoop8.5OO.- "f, 208.000.- In orde maken voor luchtvaart terrein? voorloopig in orde te maken rond 1+0 HiA. Berekend aan do -hand van gegevens d3r Ned. Heide Maatschap pij zal het in orde maken in werk verschaffing van deze 1+0 H.A. kosten aan arbeidsloon f. 100.000.- aan materialen enz., 0 20.000.- -120.000.- (het Is raadzaam er met de drai neering enz. op te rekenen, dat later uitbreiding kan plaats hebben) Het Keegsdijkje zal in onder houd en beheer bij de gemeente moeten komen; het wordt nu wel gped onderhouden, doch de ver harding is te smal en zal niet bestand blijken tegen veel ver voer (de lengte is 825 M.) Verbetering weg derhalve (ge schikt voor zwaarder tweerich tingsverkeer) geraamd op pOOO M2. a f3 u' o o 25.OOO.- .Transporteeren f. 355»000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1935 | | pagina 277