1)4-2
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1935» BIJLAGE NO. 75*
van eenige hoogte zijn aanwezig waarvan één gelegen tussehen
de §Q0 en 1+00 M. lijn, uit den rand van de luchthaven gemeten,
en een gelegen op de 1+00 M. lijn. Deze beide objecten, boer-»
derijen, zijn nog respectievelijk 1000 en 800 M. van den
landingscirkel verwijderd. De boerderij op een der hoeken
van het luchtvaartterrein zal wel geen bezwaar opleveren, om
dat in de onmiddellijke nabijheid daarvan dienstgebouwen,
hangar en restaurant gebouwd kunnen worden, De ligging ten
opzichte van de stad is evenzeer gunstig; da afstand bedraagt
slechts 3 Hier zij medegedeeld, dat de Koninklijke Lucht
vaart Maatschappij voor hot openen vAn een geregelden vlieg-
dienst ook met een iets grooteren afstand genoegen zou nemen.
De hoogte van het terrein bedraagt ongeveer 1,06 M, boven
Priesch Zomerpeil, hetgeen uim voldoende moet worden geacht.
Wij hebben bij het zoeken nAar terreinen ook gedacht aan
een ten Zuiden van de stad gelegen terrein, waaraan uit een
oogpunt van oentrale ligging ten opzichte van de provincie
wellicht de voorkeur had kunnen worden gegeven, dooh het bleek
reeds spoedig,dat, hoewel aldaar dok wol geschikte terreinen
aanwezig waren, de mogelijkheid tot het inrichten van een
luchthaven in wijden omtrek geheel verviel door de aanwezig
heid van circa 1+0 Meter hooge hoogspanningsluchtleldingen van
het Provinciaal ElectriciteitsbedrijfOns werd medegedeeld,
dat verplaatsing of ondergronds brengen hiervan om teohnisohe
redenen gepaard zou gaan met zulke hooge kosten, dat daaraan
niet te denten viel.
Op de hierbij overgelegde kaart (schaal 1 25OO) is de
ontworpen luchthaven aangeduid, Het blauw omlijnde gedeelte
is bestemd voor het-opstijgen en aaien van vliegtuigen, het
zoogenaamde landingsterrein; het rood omlijnde gedeelte kan
gereserveerd blijven voor eventueele uitbreidingen en vormt
mot het landingsterrein het z.g. luchtvaartterrein. Het landings
terrein,heeft een grootte van ongeveer 600 x 675 Meter, welke
maten bij uitbreiding kunnen, worden gebracht op ongeveer 775
8éö Meter. Deze grootten zijn voor hot beoogde dool voldoende.
Het land, gelegen tussehen de blav.we en de roode omlijningen,
dat voorloopig niet als landingsterrein noodig is, kan als
weiland bij de boerderij worden gebruikt.
Het ligt in de bedoeling hot terrein in dienst te stellen
ten behoeve van binnenlandsche verkeersvliégtuigen en van par
ticuliere vliegtuigen. Volgens de bepalingen van de Luchtvaart
wet moet het terrein door den Minister van Waterstaat als
luchtvaartterrein worden goedgekeurd. Wij hebben in deze rich
ting reeds stappen gedaan, nadat wij van genoemden Minister
de mededeeling hadden ontvangen dat hij in beginsel bereid was
zijn medewerking te verleenen aan de totstandkoming van een
luchtvaartterrein van bescheiden opzet.
Alle peroeelen binnen de roode lijn gelegen zijn, met
uitzondering van de peroeelen sectie D nos. 26 en 27, aan de
gemeente in koop aangeboden; wij vermoeden dat over aankoop
van deze beide kleine peroeelen ook wel overeenstemming zal
zijn te verkrijgen. De perceelen D 663 en D 661+ zijn ons voor
een veel hoogeren prij3 aangeboden dan alle overige. Wij zijn
bereid U ook een voorstel tot aankoop van deze peroeelen te
doen, indien de eigenaar zeook voor den prijs, dien de andere
eigenaren gevraagd hebben, wil afstaan.
Zoowel de perceelen D 26 en 27 als D 663 en 661+ vallen
buiten het eigenlijke landingsterrein.
Alle andere binnen de roode lijn gelegen perceelen zijn
te koop, deels tegen f. 3000.- per H.A., deels tegen f. 1000.-
per 364 Are. De opstallen (boerderij en dubbele arbeiders
woning) zijn in deze prijzen begrepen. De genoemde prijzen
r/
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1935» BIJLAGE NO. 75*
zijn billijk te achten, in aanmerking genomen, dat het land
gelogen i3-in de onmiddellijke nabijheid van de stad.
Met Gedeputserdo Staten deelen wij de meening, dat het
uit een practisch oogpunt aanbeveling verdient den aankoop
van de perceelen en de inrichting van het terrein, met ge
bruikmaking van de door de Provincie en de Kamer van Koop
handel en Fabrieken verstrekte gelden, alleen door de gemeente
te doen plaats hebben. Zoodra het terrein gereed is kan het,
gelijk in het bovenvermelde adres van het Bestuur der Friesohe
Luchtvaart Vereehlging' is uiteengezet, aan de daarin bedoelde
op te richten naamloozo vennootschap tot exploitatie van de
luchthaven.in gebruik worden afgestaan. Het ligt in de be
doeling, dat in die vennootschap de gemeente, evenals de
Provincie en ce Kamer van Koophandel en Fabrieken, wordt ver
tegenwoordigd, en dat zij zooveel medezeggenschap verkrijgt,
dat hare belangen voldoende kunnen worden behartigd. De be-
noodigde terreinen waren dan ter exploitatie als luchthaven
aan de naamlcoze vennootschap te verhuren onder bepaling, dat
geen huur verschuldigd is indien de exploitatie geen winst
oplevert, hetgeen vermoedelijk, de eerste jaren althans, het
geval zal zijn. Voorts zullen bepalingen worden gemaakt met
betrekking tot de vast te stellen afschrijvingspercentages,
de reserveering van gelden, enz. enz.
Wat don financieelen opzet betreft doelen wij verder
het volgende mede.
De inrichtingskosten worden geraamd als volgt?
v/aarde dor benoodlgde terreinen?
66.5 Ho A o tegen f, 3OOO.- per H.A.f199»500'-
kosten van aankoop8.5OO.-
"f, 208.000.-
In orde maken voor luchtvaart
terrein?
voorloopig in orde te maken rond
1+0 HiA. Berekend aan do -hand van
gegevens d3r Ned. Heide Maatschap
pij zal het in orde maken in werk
verschaffing van deze 1+0 H.A.
kosten aan arbeidsloon f. 100.000.-
aan materialen enz., 0 20.000.-
-120.000.-
(het Is raadzaam er met de drai
neering enz. op te rekenen, dat
later uitbreiding kan plaats
hebben)
Het Keegsdijkje zal in onder
houd en beheer bij de gemeente
moeten komen; het wordt nu wel
gped onderhouden, doch de ver
harding is te smal en zal niet
bestand blijken tegen veel ver
voer (de lengte is 825 M.)
Verbetering weg derhalve (ge
schikt voor zwaarder tweerich
tingsverkeer) geraamd op pOOO M2.
a f3 u' o o
25.OOO.-
.Transporteeren f. 355»000