10 Bijlage tot het verslag der handelingen, van den gemeenteraad van Leeuwarden,1936. BIJLAGE NO.17. ?6. Ofschoon de staat,waarin de frontmuren van de Dubbele pijp verkeeren,geen onmiddellijk gevaar oplevert,is de toestand van deze muren,alsmede van die van enkele andere pijpen,zoo danig,dat restauratie waarlijk geen overbodige luxe is. Wij hebben daarom de herstelling van de frontmuren van de onder havige pijp (welke voorkomt op de Voorloopige lijst der Neder- landsche monumenten van Geschiedenis en Kunst Deel IX,blz.l71, sub c 9) op de begrooting gebracht,in verband waarmede wij volgnummer 137 (onderhoud steenen wallen,enz.) met het bedrag der geraamde kosten hebben verminderd. Ten sterkste moeten wij ontkennen,dat de vernieuwde front- muur van de Langapijp,in 1935 uitgevoerdin goeden staat verkeerde. Deze muur was integendeel op onderscheidene plaat sen gescheurd en verzakt. Waar de aansluiting van het vernieuwde gedeelte van den walmuur aan de Nieuwestad N.Z.opnieuw gemaakt moest worden,is van de geplaatste afdamming gebruik gemaakt om ook den bedoelden frontmuur te herstellen. Was deze noodige voorziening nog korten tijd uitgesteld ge worden,dan zouden de kosten van herstelling derhalve niet on belangrijk hooger zijn geweest. 77Het contract betreffende het onderhoud van de uurwerken en klokken leggen wij hierbij ter inzage over. Wij vestigen er de aandacht op,dat de aanneemsom,in 1933 beloopende f 873,-, in 1934 werd teruggebracht tot f 835en thans is verminderd tot f 725.-. Wanneer in den loop van dit jaar opnieuw tot aan besteding moet worden overgegaan,zullen de voorwaarden ander maal onder oogen worden gezien. 78. Door verlaging van de vergoedingenalsmede door het concen- treeren van verschillende lessen,zijn deze kosten reeds minder geworden. Deze aangelegenheid heeft overigens onze voortdu rende aandacht. Waar de schoollokalen der gemeente ook voor tal van andere doeleinden worden verhuurd,zouden wij het niet juist achten, wanneer zij voor het godsdienstonderwijs niet beschikbaar wer den gesteld. 79- Slechts die benoodigdheden worden bezorgd,welke zich door afmeting of gewicht niet leenen om door de schoonmaaksters te worden gehaald,b.v ,veegmateriaal(zakjes van 25 50 K.G. 80. Tegen het schrappen van de kosten van het vlaggen bestaat bij ons overwegend bezwaar. 81. Gelet op den ook in dit verslag tot uiting komenden eisch van zuinigheid,achten wij de hieraan verbonden kosten voorshands niet voldoende gewettigd. 82. Bij het bedrijf der Gemeentewerken zal omstreeks het midden van het jaar 1936 een vacature inde betrekking van technisch hoofdambtenaar ontstaan. Wij zullen nagaan,op welke wiize in deze vacature moet worden voorzien. J 83. Dit bedrag is ook thans weer geraamd in verband met de uit gaven, ter zake in vorige jaren gedaan. Intusschen is het onder houd van de rijwielen opnieuw bij ons in onderzoek. 84. Het niet verhalen van de premie ingevolge de Ziektewet be rust op het Raadsbesluit van 3 Juni 1930,no.l82R/103. 85. De werkelijke uitgaven hebben bedragen in 1932 f 10.854.07 in 1935 f 12.463.34, ia 1934 f 9876.14 en in 1935 f 10.408.761 86. Zooals uit de ontwerp-begrooting blijkt,zijn wij van oordeel, dat tot verlaging thans niet mag worden overgegaan. 11 Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad van Leeuwarden,J-936» BIJLAGE NO. 17» 87. Met het hier bedoelde,z.g.vaste-lasten-ontwerp,hebben wij bij het samenstellen van de ontwerp-begrootingen geen rekening gehouden,te minder omdat dit ontwerp waarschijnlijk ingrijpende wijziging zal ondergaan. 88. l.Het is ons niet bekend,dat er erfpachtsperceelen zijn, die verliezen opleveren. 2.Tegenover een gezamenlijke balanswaarde op 31 December 1934 der verschillende terreinen van rond f 4.600.000.- bestaat in het bedrijf een reserve van slechts f 252.272.21. Er is dus tegenover een eventueel verlies op bovengenoemde waarde der terreinen practisch geen reserve aanwezig om verliezen van be- teekenis door teruggang van de waarden bij afloop der contrac ten te kunnen opvangen. Wij achten het dan ook niet raadzaam om deze reserve aan te spreken ten behoeve van den gewonen dienst der gemeenterekening; zij behoort onzes inziens in het Grondbedrijf te blijven. 89» Wij zijn bereid ons over deze vraag te beraden,maar naar het ons aanvankelijk voorkomt zijn er aan deze zaak zeer groote moeilijkheden verbonden. 90. Onder verwijzing naar art.2 der Bouwverordening doen wij opmerken,dat in den regel wordt goedgevonden dat met den bouw van woningen wordt begonnen,wanneer met den straataanleg is aangevangen. Straat en woningen komen dan ongeveer gelijktijdig gereed. Vooral wanneer min of meer uitgebreide complexen wonin gen worden gebouwd zou,indien met den straataanleg werd gewacht, emmet het oog op het verkeer onhoudbare toestand ontstaan. Verder mag niet worden voorbijgezien,dat de bebouwing in vele gevallen eerst in den loop van een vrij langdurig tijdsbestek gereed komt. 91. Wij zijn bereid dit onderzoek in te stellen. 92. Nog afgezien van de vraag,of men daartoe principieel zou willen overgaan,lijkt het ons niet raadzaam om woningen te gaan verkoopen juist in een tijd,waarop de prijzen zeer laag zijn. 94. Wij zullen aan deze opmerking aandacht schenken. 95. De mogelijkheid van tariefsverlaging,mede in verband met de bevordering van het gas- en electriciteitsverbruik heeft,gelijk bekend is,de bijzondere aandacht van ons College en van den Directeur van het bedrijf. De toestand der gemeentefinancien laat intusschen niet toe,de bedrijfswinsten ten behoeve van tariefsverlaging te doen verminderen. 96. Wij kunnen ons met het denkbeeld van dit lid niet vereenigen, 97. Aannemende,dat hier bedoeld worden tarieven,waarvan de hoe grootheid toeneemt met de mate vamrelstand van den afnemer en afgezien van de billijkheid van zulk een stelsel,doen wij op merken,dat toepassing daarvan zou leiden tot een sterke terug gang van het verbruik en tot een daarmede gepaard gaande oneven redig sterke stijging van de productie -,resp.distributiekosten, Dergelijke tarieven zijn in de oorlogsjaren gedurende korten tijd toegepast ten einde het gasverbruik zooveel mogelijk te beperken. Zelfs toen heeft men overigens de onhoudbaarheid van zulk een regeling spoedig ingezien. Daar in de tegenwoordige omstandigheden alles moet worden gedaan om het gas- en stroomverbruik te doen toenemen,althans op peil £e houden,ware de invoering van een progressief tarief wel het minst geschikte middel om dat doel te bereiken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1936 | | pagina 214