Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 193&. BIJLAGE NO. li(2.
BIJLAGE NO. 1^2.
Aan den Gemeenteraad.
Onder volgno. 836 van de gemeentebegrooting voor 193^ i3
een uitgaafpost, ten bedrage van f. I5O.O5O.-,aangebracht voor
vernieuwing van de Noorderbrug met toeleidende wegen tot de
Hoeksterpoortsbrug. Het genoemde bedrag, hetwelk naar aanvan
kelijk vermoed werd in 1936 benoodigd zou zijn voor een ge
deelte van het werk, bedraagt ongeveer de helft van de voor het
geheele werk, met inbegrip van alle renteverlies, geraamde som
ad f. 5OO.OOO.-. Dit bedrag is, afgezien van f. 5OOO.- rente
verlies, te splitsen in acht onderdeelen, gelijk in den hierbij
gevoegden brief van den Directeur der Gemeentewerken d.d.
20 Juli j.l. no. 2020 is aangegeven, tezamen f. 295*000.- be-
loopende
Omtrent het verleenen van een voorschot ter financiering
van het werk door het "Werkfonds 193^-"waarmede bij het vast
stellen van de begrooting 193& reeds rekening is gehouden
(zie volgno. 710), is thans zekerhoid verkregen, daar hot
Werkfonds bereid is, gemeld bedrag van f. 295*000.- aan de
gemeente voor te schieten. De gemelde f. 5000.- wegens rente
verlies komen daarvoor niet in aanmerking. Met de aan deze
leening verbonden voorwaarden kunnon wij ons vereenigen. De
voornaamste hiervan is, dat aanvankelijk van het voorschot
geen rente - wel aflossing - verschuldigd is. Alleen dan,
wanneer naar het oordeel van de Ministers van Binnenlandsche
Zaken en van Financiën de geldelijke toestand dor gomeonte
rentebetaling toelaat, zal oen rente verschuldigd zijn naar
een door de genoemde Ministers te bepalen percentage, dat
echter niet hooger zal zijn dan het percentage, dat de drie
ten honderd rentedragende Nationale Schuld op dat tijdstip
voor den verkrijger reeel afwerpt, met dien verstande, dat do
rente in geen geval meer zal bedragen dan l$> 's jaars. Do af
lossing van hot voorschot zal moeten geschieden in ten hoogste
veertig jaar. Een concept van de overeenkomst gaat hiernevens.
In do kosten van het bovenomschreven werk, dat oen deel
vormt van de verbetering der traverse in den Rijksweg van Har-
lingen naar Groningen, zal door hot Rijk l\.0% worden bijgedragen
tot een maximum van f112280.-, doch alleen in die werken,
welke volgens beslissing van dan Minister van Waterstaat voor
het doorgaand verkeer van belang zijn. De bijdrage wordt te
zijner tijd van het uit het Werkfonds vorkregen voorschot af
geboekt.
Tijdens de onderhandelingen ter zake van het verkrijgen
van een voorschot uit het Werkfonds hebben wij, met het oog op
het urgente van de zaak en in overeenstemming met den wensch
van Uwe Vergadering,zooveel mogelijk aan do voorbereiding van
de werkzaamheden doorgewerkt. In verband daarmede hebben wij
de plannen van een nieuwe Noorderbrug laten uitwerken door den
Directeur der Gemeentewerken. De keuze is gevallen op een
basculebrug; daaraan toch moet op deze plaats met het oog op
de eischen van het verkeer zoowel te water als te land de
voorkeur worden gegeven. Met het ontwerp, dat wij hiernevens
overleggen, kunnen wij ons geheel vereenigon. Golijk uit de
teekeningon blijkt, zal de nieuwe brug een broedte verkrijgon
van 15 Meter, verdeeld in 9 Meter rijweg on trottoirs tor
weerszijden van 5 Meter elk. De doorvaartwijdto bedraagt 8 Meter
Het type van do brug vertoont eonige overeenkomst met do Vrouwen
poortsbrug, doch er Is naar gestreefd om do architectonische af
werking van het project een eigen karakter te geven.
Ten einde geen noodelooze vertraging in den gang van zaken
te verkrijgen, hebben wij in overleg met den Hoofdingenieur van
het Bruggenbureau te 's Gravenhage en onder goedkouring van don
Directeur-Generaal van den Rijkswaterstaat den bovenbouw van
de Noorderbrug ondershands laten aanbestoden. De laagsto