6
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
.van Leeuwarden,1958. BIJLAGE NO. 39.
zij nimmer gedwongen zou zijn tot 6i$. Teneinde de moeilijk
heden niet te vergrooten,zou dit lid thans geen voorstel tot
verlaging van het percentage doen.
Een ander lid daarentegen was van meening,datwaar men met
een percentage van ruim l\.f0 had kunnen volstaan,het niet aan
gaat de inwoners in dezen ongunstigen tijd extra te belasten,
waarom hij zich dan ook tegen zou blijven verzetten.
A. Ofschoon het heffingspercentage der straatbelasting
ook naar ons oordeel hoog is,zij herhaald,dat wij in de te
genwoordige omstandigheden geen vrijheid kunnen vinden een
voorstel tot verlaging van dat percentage te doen of te on
dersteunen.
V. Nog een ander lid verzocht overlegging van een becijfe
ring,waaruit blijkt,dat de hierbedoelde belasting een billij
ke bijdrage is
A* Een becijfering als hier gevraagd,is alsnog overgelegd.
V» Hij vroeg voorts,of naar het oordeel van Burgemeester
en Wethouders de straatbelasting al niet is verdisconteerd
en de betrokken contribuabelen derhalve dubbel worden ge
troffen:
1e.bij uitgifte van gronden in erfpacht aan door de gemeente
aangelegde straten.
2e,in het geval van door particulieren aangelegde en aan de
gemeente overgedragen straten,waarvoor bij overdracht bij
dragen voor voortdurend onderhoud aan de gemeente worden
be taald
A-* Men moet o.i.de straatbelasting beschouwen als een
zelfstandige en algemeene heffing,gegrond op het bepaalde
in artikel 280 der Gemeentewet.
Dat,geheel los daarvan,gemeentelijke terreinen in erfpacht
worden uitgegeven,gelegen aan door de gemeente aangelegde
straten,kan naar onze meening niet als een dubbele belas
tingheffing worden beschouwd; ook de particuliere eigenaar
van aan zulke straten liggenden grond zal bij verkoop den-
prijs naar die ligging berekenen en ook dan zal de kooper
bovendien de straatbelasting hebben te betalen'.
Voor de tweede vraag zij verwezen naar ons antwoord,
ten vorige jare gegeven op een vraag van gelijke strekking
in de memorie van antwoord betreffende de begrooting voor
1957 (zie bijlage no.22 van 1937»Punt élp)
Vergunningsrecht
V» Een lid vroeg,of het vergunningsrechtdat hier hooger
is dan in vele andere gemeenten,voor verlaging in aanmerking
kan komen,hetgeen het hotelbedrijf hier ter steèe zeer ten
goede zou komen.
Ingevolge de voorwaarden voor hét verkrijgen van extra
bijdragen uit het Werkloosheidssubsidiefonds, moet het ver
gunningsrecht tot het door de Drankwet toegestane maximum
worden geheven.
7
Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden,1958BIJLAGE NO.35.
Openbare veiligheid-verkeer.
22. V. Omtrent de veiligheid van het verkeer werd9n door on
derscheidene leden de volgende opmerkingen en wenschen ken
baar gemaakt:
a.verbod voor rijwi"?lverkeer op de Voorstreek en Kelders
'tijdens drukke uren (voornamelijk op Zaterdagavond);
b.verbod tot het in- en uitrijden van de uitgangen der ste
gen aan de Nieuwestad;
c.verbod voor het loopen met fietsen op de trottoirs;
d.het aanbrengen van keerbalken langs de grachten op de
Voorstreek en Over de Kelders (evenals langs de Keizers
gracht) welke maatregel vooral bij gladheid zeer aan de
veiligheid ten goede zou komen» Hierbij werd tevens ge
wezen op het gevaar van het verkeer met bussen en vracht
wagens langs de Voorstreek;
everbetering van de verlichting op de Nieuweburen,waar
thans verbeteringen in de bestrating en parkeergelegen
heid wordt aangebracht;
f.invoering van eenrichtingverkeer aan het einde van de
Tjerk Hiddesstraat,waar thans het inrijden van twee
zijden is verboden,als gevolg waarvan om de school moet
^worden gereden,hetgeen gevaarlijker is dan het gevraagde
eenrichtingverkeer;
g.handhaving van het eenrichtingverkeer langs den Ooster
singel,ook na de heropening van de Hoeksterpoortsbrug
en de Noorderbrug;
h.de mogelijkheid van eenrichtingverkeer langs de Keizers
gracht te overwegen,waar het verkeer gevaarlijk is en
ongevallen gebeuren;
i.op den hoek van de Bote van Bolswertstraat en de Willem
Loréstraat levert de belemmering van het uitzicht door
'een paar houten hokken gevaar op voor het verkeer;
j.bij den ingang van de Noordvlietstraat-de Ruyterweg
wordt voortdurend een hekje vernield,wat te voorkomen
'was door overname van een strookje grond ter plaatse;
k.de hinderlijke stagnatie,die dikwijls ontstaat door
het inrijden van groote vrachtwagens in de Sacrament
straat,welke daar laden en lossen,.
wij zullen deze opmerkingen en wenschen tot punten
van onderzoek maken en,indien dat noodig mocht blijken,
maatregelen in die richting nemen.
Politieverordening.
23, V. Een paar leden vroegen,of het mogelijk zal zijn be-
21 en 25 palingen in het leven te roepen tot het tegengaan van den
verkoop van geneesmiddelen op markten en openbare straten.
Een lid verzoekt Burgemeester en Wethouders aan
dacht te schenken aan de mogelijkheid een bepaling in de
politieverordening op te nemen in verband met de zedelijk
heid waardoor kan worden tegengegaan,dat schippers,welke
met hun schepen in de stadsgrachten liggen,ver schillende
bezigheden (kleeden en wasschen bijv.) op dek verrichten,
hetgeen aan omwonenden en voorbijgangers aanstoot geeft.
Een ander lid verzocht het kloppen van kleeden e.d.
alleen toe te staan tusschen s avonds 9 en des *norgens
8 uur
Een der leden meende,dat hiertegen bezwaar zou kunnen toe
staan met het oog op de dienstboden,die tusschen de genoem
de uren niet in dienst zijn»