Bijlage tot het verslag der handolingen van den gomoentoraad
van Leeuwarden, 19JÖ. BIJLAGE NO. 131.
BIJLAGE NO o 131.
Aan den Gemeenteraad.
De in 1875 gebouwde Wirdumerpoortsbrug blijkt al
sinds geruimen tijd te smal te zijn voor het steeds toe
nemende verkeer. Bovendien voldoet de oude constructie niet
meer aan den eisch van sterkte, welke in verband met het
zware verkeer aan de brugconstructie moet worden gesteld.
De brug, gelegen in den belangrijken Zuidelijken toegangs
weg (Overijsselschestraatweg) naar de binnenstad, is van
alle beweegbare bruggen in de gemeente het dichtst bij het
zakencentrum gelegen. Zij vormt tevens, met de op 3OO meter
ten Westen gelegen Prins Hendrilderug, den toegang naar het
station en naar de veemarkt. Do rijwegbreedte van de brug
bedraagt Ij. meter, terwijl de trottoirs ter weerszijden
elk 80 cm breed zijn. Gemelde rijwegbreedte is van dien
aard, dat twee rij- of voertuigen, breeder dan I.85 meter,
elkander op de brug practisch niet kunnen passeeren; dit
brengt dikwijls groote en hinderlijke verkeersstoringen
te weeg, vooral wanneer de brug, na geopend geweest te
zijn, weer in gesloten stand is teruggebracht. Hier moet
niet uit het oog worden verloren, dat in een dergelijk
geval het verkeer aan de Zuidzijde op vier toegangswegen
naar de brug staat opgesteld, terwijl tevens het van de
stadzijde komende verkeer moet passeeren. Ten einde de
hierbedoeldo belemmeringen eenigermate op te heffen, is
reeds in 1929 een regeling ingevoerd, waarbij het uit de
binnenstad komende autoverkeer tusschen des voormiddags
10 en des namiddags 5 uur niet over de brug wordt toege
laten, doch over de Prins Hondriksbrug wordt geleid.
Voorts bleek het wenschelijk oen maatregel te treffen,
waardoor voorkomen wordt,dat beide bruggen tegelijk open
zijn,
Niettegenstaande deze regelingen wordt het voortdurend
moeilijker het nog steels toonomende vorkeer in behoor
lijke banen te leiden. Het is dan ook gewenscht, in de
eerste plaats uit een verkeersoogpunten voorts met be
t-rekking tot de verouderde en onvoldoende constructie
der bestaande, spoedig tot den bouw van een nieuwe brug
over te gaan.
Gevolg gevende aan ons voornemen, medegedeeld bij
de behandeling van de ontwerp-begrootingen voor
hebben wij een schema van een nieuwe brug laten ontwerpen.
Volgens dit plan is ter plaatse vande bestaande brug een
nieuwe basculebrug ontworpen, waarvan model en constructie
overeenstemming vertoonen met de nieuwe Vrouwenpoortsbrug
en do nieuwe Noorderbrug. Ook in dit geval is de rijweg
breedte van de brug geprojecteerd op 9 meter met trottoirs
ter weerszijdenvan 3 meter. De doorvaartwijdte van de nieuwe
brug zal ruim 8 meter bedragen. De we gaansluiting tusschen
het geasfalteerde gedeelte van den Wirdumerdijk bij het
hotel Amicitia, welke bestaat uit een keibestrating met
klinkerstrooken, moet in het nieuwe plan eenigszins worden
omgelegd en bij de brug worden verlaagd. De verbindings
weg tusschen de Wirdumerpoortsbrug en de Huizumerbrug zal
vervallen, wegens de gevaren, welke het rijverkeer langs
dit weggedeelte voor het voetverkeer bij de brug oplevert.
In verband met het opheffen van genoemde wegverbinding,
moet het weggedeelte tusschen den Wirdumerdijk en de
Huizumerbrug worden verbreed en aan de plantsoenzijde een
trottoir worden aangelegd