Bijlage tot het verslag der handolingen van den gomoentoraad van Leeuwarden, 19JÖ. BIJLAGE NO. 131. BIJLAGE NO o 131. Aan den Gemeenteraad. De in 1875 gebouwde Wirdumerpoortsbrug blijkt al sinds geruimen tijd te smal te zijn voor het steeds toe nemende verkeer. Bovendien voldoet de oude constructie niet meer aan den eisch van sterkte, welke in verband met het zware verkeer aan de brugconstructie moet worden gesteld. De brug, gelegen in den belangrijken Zuidelijken toegangs weg (Overijsselschestraatweg) naar de binnenstad, is van alle beweegbare bruggen in de gemeente het dichtst bij het zakencentrum gelegen. Zij vormt tevens, met de op 3OO meter ten Westen gelegen Prins Hendrilderug, den toegang naar het station en naar de veemarkt. Do rijwegbreedte van de brug bedraagt Ij. meter, terwijl de trottoirs ter weerszijden elk 80 cm breed zijn. Gemelde rijwegbreedte is van dien aard, dat twee rij- of voertuigen, breeder dan I.85 meter, elkander op de brug practisch niet kunnen passeeren; dit brengt dikwijls groote en hinderlijke verkeersstoringen te weeg, vooral wanneer de brug, na geopend geweest te zijn, weer in gesloten stand is teruggebracht. Hier moet niet uit het oog worden verloren, dat in een dergelijk geval het verkeer aan de Zuidzijde op vier toegangswegen naar de brug staat opgesteld, terwijl tevens het van de stadzijde komende verkeer moet passeeren. Ten einde de hierbedoeldo belemmeringen eenigermate op te heffen, is reeds in 1929 een regeling ingevoerd, waarbij het uit de binnenstad komende autoverkeer tusschen des voormiddags 10 en des namiddags 5 uur niet over de brug wordt toege laten, doch over de Prins Hondriksbrug wordt geleid. Voorts bleek het wenschelijk oen maatregel te treffen, waardoor voorkomen wordt,dat beide bruggen tegelijk open zijn, Niettegenstaande deze regelingen wordt het voortdurend moeilijker het nog steels toonomende vorkeer in behoor lijke banen te leiden. Het is dan ook gewenscht, in de eerste plaats uit een verkeersoogpunten voorts met be t-rekking tot de verouderde en onvoldoende constructie der bestaande, spoedig tot den bouw van een nieuwe brug over te gaan. Gevolg gevende aan ons voornemen, medegedeeld bij de behandeling van de ontwerp-begrootingen voor hebben wij een schema van een nieuwe brug laten ontwerpen. Volgens dit plan is ter plaatse vande bestaande brug een nieuwe basculebrug ontworpen, waarvan model en constructie overeenstemming vertoonen met de nieuwe Vrouwenpoortsbrug en do nieuwe Noorderbrug. Ook in dit geval is de rijweg breedte van de brug geprojecteerd op 9 meter met trottoirs ter weerszijdenvan 3 meter. De doorvaartwijdte van de nieuwe brug zal ruim 8 meter bedragen. De we gaansluiting tusschen het geasfalteerde gedeelte van den Wirdumerdijk bij het hotel Amicitia, welke bestaat uit een keibestrating met klinkerstrooken, moet in het nieuwe plan eenigszins worden omgelegd en bij de brug worden verlaagd. De verbindings weg tusschen de Wirdumerpoortsbrug en de Huizumerbrug zal vervallen, wegens de gevaren, welke het rijverkeer langs dit weggedeelte voor het voetverkeer bij de brug oplevert. In verband met het opheffen van genoemde wegverbinding, moet het weggedeelte tusschen den Wirdumerdijk en de Huizumerbrug worden verbreed en aan de plantsoenzijde een trottoir worden aangelegd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1938 | | pagina 362