II. 225—232. UITGAVEN. 225 Representatie-kosten 350, Een bedrag van 350,wordt noodig geacht voor eventueele ontvangsten e.d. door het gemeentebestuur. Deze uitgaven zijn uiteraard wisselvallig en afhankelijk van het aantal ontvangsten, dat zal plaats vinden. 226 Kosten van de scheidsgerechten80, Ingevolge het bepaalde in artikel 74, 4e lid, van het Ambtenarenreglement, ontvangen de 7 leden en de secretaris van het Scheidsgerecht een presentiegeld van f 5,per zitting. Gerekend wordt op 2 vergaderingen per jaar. 227 Kosten van het intercommunaal georganiseerd overleg 82,5C Bij raadsbesluit van 14 November 1933 is de gemeente toegetreden tot de gemeen schappelijke regeling met andere gemeenten boven 40.000 inwoners inzake het inter communaal overleg voor personeelszaken. De kosten hiervan bedragen 1,50 per 1000 inwoners. 228 Rechtskundige >f andere adviezen 200, Op dezen post worden ook geboekt de kosten verbonden aan het voeren van rechts gedingen. Een bedrag van 200,wordt thans voldoende geacht. 229 Kosten van de dubbelen der leggers en plans van het kadaster en leggers ingevolge de Wegenwet 50, Voor vernieuwing van eenige kaarten en bijwerken der leggers wordt een bedrag van 50,uitgetrokken. 230 Kosten in verband met de uitbreiding der gemeente 1.250, V.g. volgnos. 21 en 118 begrooting gemeentewerken. 231 Bezoldiging der ambtenaren van de burgerlijken stand750, Deze post is samengesteld als volgt: Vaste jaarwedden van ambtenaren van den burgerlijken stand300, Belooningen voor het voltrekken van huwelijken ad 1,per huwelijk, geraamd op- 450, Samen750, De jaarwedden zijn geregeld bij besluit van Gedeputeerde Staten van Friesland van 18 Augustus 1904, no. 29, 2e afd., goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 7 October 1904, no. 8, aangevuld bij besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 30 November 1922, no. 116, goedgekeurd bij Koninklijk besluit d.d. 28 December 1922, no. 95. 232 Overige kosten van den burgerlijken stand7.200, Deze post is als volgt samengesteld: a. jaarwedden der ambtenaren: 1 commies3.060, 1 adjunct-commies 2e klasse - 2.160, 1 2e klerk - 1.710, 6.930,— b. kosten van drukwerken e.d- 270, Totaal De jaarwedden zijn geregeld bij raadsbesluit van 7 April 1936. 50 7.200,— II. 233—235. UITGAVEN. 233 Bevolkingsregisters en huisnummering22.255,90 Deze post is als volgt samengesteld: a. jaarwedden der ambtenaren 1 commies-chef3.330, 1 adjunct-commies le klasse - 2.610, 1 adjunct-commies 2e klasse - 2.160, 1 2e klerk (4/12 Xf 1.530,— en 8/12 X 1.620,—- 1.590,— 3 bevolkings-agenten a ƒ2.160,- 6.480, 1 tijdelijk ambtenaar- 720, In verband met de steeds toenemende werkzaamheden, eenerzijds als gevolg van den groei der gemeente, anderzijds door de toeneming van het werk zoowel wat het bevolkingsregister als wat militaire zaken betreft, is het noodzakelijk voorloopig nog op een tijdelijke hulp te rekenen. 16.890 De jaarwedden zijn geregeld bij raadsbesluit van 7 April 1936. b. overige kosten drukwerken en bureaubehoeften450, (welke kosten in verband met toeneming der werkzaamheden en groei der gemeente hooger moeten worden geraamd dan in vorige jaren). kosten van huisnummering- 25, rijwielvergoeding aan 3 bevolkings-agenten- 60, 535,- c. kosten verbonden aan de invoering van het gezinspersoonskaartenstelsel 4 typisten van 1 Januari1 Juni a 54,17 per maand, per typist, is 5 X 216,68 1.083,40 aanschaffing stalen kasten (5 a 167,50 en 1 a 130,- 967,50 aanschaffing 2 schrijfmachines a 185,- 370, huur 2 schrijfmachines- 1C0, materialen, drukwerken, carbon etc- 250, overuren personeel: van 1 Januari tot vermoedelijk 1 Juni 1939 zal het personeel der afdeding bevolking noodzakelijk overuren moeten maken voor het bewerken van het bevolkingsregister volgens het nieuwe stelsel, en wel per week 5 avonden gedurende 3 uren. Vergoed wordt echter slechts 3X3 uren per week, omdat voor de eerste 6 uren geen belooning wordt toegekend. Overeenkomstig de bepalingen van het Ambtenarenreglement wordt hiervoor noodig geacht een bedrag van - 2.060, 4.830,90 Totaal22.255,90 Voor bijdrage van het Rijk in deze kosten, zie volgno. 28. 234 Kosten vallende op het houden der loting en het keuren voor den dienstplicht188, (V.g. volgnos. 20 en 117 begrooting gemeentewerken). Als gevolg van de verhooging van het contingent dienstplichtigen, is het uitgetrokken oedrag iets verhoogd. 235 Kosten van inkwartiering van militairen25, De kosten van inkwartiering kunnen niet geheel worden bestreden uit de Rijksvergoeding, /.oodat voor het verschil hier een post wordt aangebracht. 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1939 | | pagina 95