Met verschillende andere leden zijn wij van gevoelen,
dat de opmerking, alg zonden onderscheidene ambtenaren
hun volle werkkracht niet geven, niet juist is. Onze er
varing is integendeel, dat de ambtenaren in het algemeen
overbelast zijn en dat een ieder zich inspant het werk de
baas te blijven en zich voor de gemeente zoo nuttig moge
lijk te maken. '/Sender de nadere aanduiding waar zulks niet
het geval zou ziin, kan overigens bezwaarlijk op de op
merking worden ingegaan,
Eenige leden gaven hun instemming te kennen met de z.g.n.
avondklok. Anderen, die zich hierbij aansloten, wilden
evenwel waarschuwen, deze verordening niet langer te laten
bestaan, dan strikt noodzakelijk is.
Wij zijn erkentelijk voor de instemming, waarvan onder
scheidene leden hebben blijk gegeven.
Zoodra de noodzakelijkheid van het bestaan der veror
dening niet meer aanwezig is, kan zij uiteraard worden
ingetrokken c
Voorts werden bij de algemeene beschouwingen de vol
gende vragen gesteld:
1 Zijn er bij Burgemeester en Wethouders bepaalde plan
nen t.o-,v. de volkshuisvesting en hoe ver staat liet met de
saneering van de Weerklank?
2. Hebben Burgemeester en Wethouders ook plannen op
economisch gebied; b.v.het stimuleeren van de vestiging
van industrieën?
3. Welke plannen zijn er met het vliegveld en hoe den
ken Burgemeester en Wethouders te handelen met de gronden,
die daarvan vrij komen?
4. Hoe is de stand der werkloosheid en wat denken Bur
gemeester en Wethouders te doen ter bestrijding?
5. Wat zal door Burgemeester en Wethouders worden ge
daan in verband met de op handen zijnde overplaatsing der
Ri jkszuivelsohool naar- elders?
6. Kunnen Burgemeester en Wethouders ook bevorderen,
dat van de verbinding bij de R.K.Kerk tusschen de Huizu-
merlaan en Achter de Hoven gedurende den geheelen dag door
velen gebruik kan worden gemaakt, zoolang de brugverbin-
ding, bedoeld in het uitbreidingsplan, niet is tot stand
gekomen?
7 c Hoe is de stand van zaken tov het van Harinxma-
kanaal
8. ligt het ook in de bedoeling van Burgemeester en
Wethouders den Hem-penserweg zoodanig te verbeteren, dat deze
minder boohten heeft en zullen zij den van de brug in
Wirdum naar den "Nieuwe '/eg" loopenden weg, willen ver
beteren?
9. Wat was de bedoeling van het storten van pPin bij
de Smidsbuurt?
10. Gevoelen Burgemeester en Wethouders er ook iots
voor eon centraal autobusparkeerterrein te maken, b.v.
op hetWilhelminaplein?
11Gaan de-verbetering van de Harlingertrekvaart en
do aanleg- van een haven aldaar nog door?
12. Is de evacuatie roods volledig afgewikkeld en is-
het waar, dat bij dezen dienst abnormaal hooge salarissen
werden betaald?
13-» Willen Burgemeester en Wethouders er voor zorgen,
dat de vlaggen, indien deze meerdere dagen achtereen wor
den uitgehangen, 's nachts worden ingehaald?
14. Willen Burgemeester en Wethouders, als zij een deel
der gelijknamige straten andere namen geven, deze dan noe
men naar. personen, die zich in de afgeloopen jaren ver
dienstelijk hebben gemaakt?
3
Hieronder beantwoorden wij de vragen in de volgorde,
waarin 'zij gesteld zijn.
s 1 Ten einde in het ook in deze gemeente groote woning
tekort te voorzien, zijn plannen ontworpen voor den bouw
van 92 geme en te-woningen aan de Marathonstraat. De aan
vraag om goedkeuring is reeds op 4 April 1944 bij het Bu
reau Goedkeuring Werken Friesland van den Algemeen Gemach
tigde voor 'ion. Wederopbouw en de Bouwnijverheid ingediend.
Verder ligt het in het voornemen dat daarnaast de vol
gende woningcomplexen worden gebouwd: 46 woningen aan den
Poppeweg, uit te voeren door de vereeniging "Beter Wonen";
28'woningen aan de westzijde van het Sportterrein "Cambuur",
door particulier initiatief; 14 woningen aan de Pranklin-
straat, uitvoering alsvoren; 99 woningen aan. den Archipel-
weg, door de woningvereeniging "Volkshuisvesting" en 35
woningen aan de Geraniumstraat, door de woningvereeniging
"Leeuwarden" of de gemeente; in totaal al zoo 314 woningen.
Met het aankoopen en afbreken van woningen aan de Weer
klank is en wordt geleidelijk voortgegaan. Een bij de stuk
ken ter inzage gelegde kaart doet zien wat in dit opzicht
tot dusverre-is bereikt.
2. Uit onze bemoeiingen in .zake de oprichting van een
economisch-technologisch instituut-kan blijken, dat wij
ook in dit opzicht diligent zijn. Zeer zeker kan van ons
verwacht worden, dat wij ook de vestiging van industrieën
zullen stimuleeren. In dit verband geven wij uiting aan
onze verwachting, dat de totstandkoming van het kanalen-
en havenplan niet te lang op zich zal laten wachten.
De gelegenheid zal dan aanwezig zijn, om de vestiging van
industrieën to vergemakkelijken door het vaststellen van
een soepele regeling met betrekking tot de uitgifte van
den grond en van aannemelijke tarieven.
3. Onmiddellijk na de bevrijding zijn* wij, in overleg
met de bezettingsautoriteiten, overgegaan tot het verrich
ten van opruimingswerkzaamheden op het vliegveld. Deze
werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met den
Dienst Uitvoering Werken (D.U.W.en landbouwherstel, ter
wijl over de afkomende materialen door Rechtsherstel
wordt beschikt.
Verder is door de gemeente op het vliegveld in op
dracht van Militair Gezag een tweetal kampen voor geïnter
neerden ingericht, welke thans in onderhoud bij den
Rijksgebouwendienst zj jn»
Wij hebben zoo spoedig mogelijk stappen gedaan, ten
einde te bereiken, dat Leeuwarden weder in het luchtver
keer zou worden opgenomen, mede als gevolg waarvan het
vliegveld weder als zoodanig in gebruik is genomen.
Nader zal door do betreffende Rijksinstanties worden
uitgemaakt, welke terreinen permanent ten behoeve van
het luchtverkeer in gebruik moeten blijven. De overige
terreinen zullen alsdan in het algemeen weder de oor
spronkelijke agrarische bestemming kunnen herkrijgen,
waarbij het du bedoeling is, dat de voormalige eigenaren
voorkeur genieten, zij het ookj dat het wenschelijk zal
kunnen blijken, een nieuwe verkaveling aan te houden.
4. Onmiddellijk na de bevrijding hebben wij ons beijverd
om personen, die tijdelijk werkloos waren, aan arbeid te
helpen.
Van' de onderscheidene objecten, die voor het doel ge
schikt voorkwamen, noemen wijhet in orde brengen van het
vliegveld (zie de beantwoording van vraag 3), het 'opruimen
van bunkers, autoschuilplaatsen, schuilkelders, prikkel
draadversperringen, het baggeren van slooten, het herstel
len van kaden en plantsoenen.