I
a
1 V.i
'I.
J!
J
Bijlage tot het verslag der handelingen van de gemeenteraad
van Leeuwarden, 1948. BIJLAGE NO.189.
BIJLAGE NO. 189.
Aan de Gemeenteraad
Toen -omstreeks het jaar 1937- in verband met de min
der gunstige exploitatie-uitkomsten van de vliegvelden Eelde
Twente en Eindhoven twijfel rees omtrent de levensvatbaarheid
van een eventueel in te leggen luchtverbinding Amsterdam-
Leeuwarden, heeft een aantal hier ter stede gevestigde parti
culieren, er van overtuigd, dat een burgerlijke luchthaven
voor Leeuwarden en Friesland van het grootste belang moest
worden geacht en dat een zodanige haven, minder kostbaar op
gezet dan de bovengenoemde, zonder twijfel exploitabel zou
zijn, de handen ineen geslagen en als oprichters van de in
het leven geroeoen N.V. tot exploitatie van het Luchtvaart
terrein "Leeuwarden" een kapitaal van f. 25.000,- bijeenge
bracht. Uit dit kapitaal heeft deze maatschappij sindsdien de
bouw van het bestaande stationsgebouw met loods en garage,
alsmede de aanleg van een (door de Duitsers verwijderd) beton
nen platform gefinancierd, waarna zij met succes vanaf Juni
1938 tot Augustus 1939 deze burgerlijke luchthaven heeft ge
ëxploiteerd en daarmede met aanvaarding van de aan deze onder
neming verbonden financiële risico's in het belang van Leeu
warden zeer verdienstelijk pionierswerk op het gebied der bur
gerlijke luchtvaart geleverd.
Ten gevolge van de vordering van het vliegveld voor mili
taire doeleinden in Augustus 1939 en de daarop gevolgde oor
logsomstandigheden heeft de N.V. haar werkzaamheden niet kun
nen voortzetten, terwijl in verband met de aan de luchthaven
toegebrachte beschadigingen en de onzekerheid omtrent de be
heersvorm na de bevrijding de omstandigheden zodanig veranderd
bleken, dat er voor de maatschappij op het vliegveld geen taak
meer lag en de technisch beter geoutilleerde gemeente het be
heer over en de herstellingswerken aan de luchthaven moest
overnemen. Zulks is dan ook in April 1945 geschied; met de N.V.
werd daarbij overeengekomen, dat voor het gebruik van de aan
de N.V. toebehorende gebouwen een nader vast te stellen huur
zou worden betaald.
In verband met het wegvallen van haar taak en met het oog
op het feit, dat niet te verwachten valt, dat de N.V. nog ooit
in de toekomst het beheer over de luchthaven zal terugkrijgen,
is thans door het bestuur der maatschappij besloten over te
gaan tot liquidatie der vennootschap. Uiteraard is voor deze
liquidatie nodig, dat de waarde van de bezittingen volledig
wordt gerealiseerd en daarom heeft het bestuur zich thans tot
de gemeente gewend met het verzoek om deze bezittingen over
te nemen, aldus handelend overeenkomstig de reeds bij de op
richting der N.V. uitdrukkelijk uitgesproken bedoeling om de
gemeente op ieder door haar (gemeente) gewenst ogenblik in de
gelegenheid te stellen de bezittingen (aandelen) van de maat
schappij over te nemen. De prijs voor de over te nemen opstal
len meent het bestuur te mogen stellen op de vooroorlogse
prijs, verhoogd met 25%, een bedrag, dat ons redelijk en ook
volgens de prijsvoorschriften aanvaardbaar voorkomt.
Met inachtneming van deze taxatiewaarde der opstallen is
door ons College met het bestuur der N.V. omtrent de volgende
vergoedingen overeenstemming bereikt:
Stationsgebouw met loods f. 16.875,"
Houten gebouw (in de plaats gekomen van de
indertijd gebouwde garage) 1,750,-
Overneming van het aan de maatschappij toe
behorend recht op vergoeding voor het ver
dwenen platf orm 1 000,-
f. 19.625,- "Op"
'Ii