mM™
.10
,;t
(;'i r
1
i.
Bijlage tot het verslag aer handelingen van de gemeenteraad
van Leeuwarden, 1948. BIJLAGE HO.19b.
BIJLAGE NO. 196.
Aan de Gemeenteraad.
Op 1 Januari j.l. met de Noord-Zuidlijn begonnen, heeft
deN.T.M.-stadsautobusdienst zich, zoals Uw Raad ongetwijfeld
bekend zal zijn, reeds zeer spoedig weten uit te breiden tot
een vier-lijnendienstterwijl er naar gestreefd wordt om reeds
in de naaste toekomst, zodra de N.T.M. debeschikking zal heb
ben gekregen over voldoende rollend materiaal en de vervoers
frequentie deze uitbreiding van de dienst.zal motiveren, op al
le lijnen de kwartiersdienst in te voeren. Thans bestaat deze
kwartiersdienst reeds op lijn I Julianalaan - Cambuurplein v.v.
De in enkele maanden bereikte, gunstige resultaten motiveren
dan ook naar onze mening stellig de conclusie, dat deze dienst
voor de stad een grote aanwinst moet worden geacht. Dank zij
het veelvuldig'gebruik, dat het publiek reeds van den beginne
af van dit nieuwe vervoermiddel heeft gemaakt, heeft deze stads
dienst zijn plaats in het stadsverkeer kunnen innemen en, gelet
op de geleidelijke toename van het gebruik, zal hij, naar onze
overtuiging, in dat verkeer een steeds gewichtiger nlaats in
nemen.
Dit gunstige resultaat moet ongetwijfeld voor een goed deel
worden toegeschreven aan het feit, dat, tegelijk met de uitbrei
ding van het aantal lijnen-, op één centraal ounthet Wilhelmina-
plein, gelegenheid werd gegeven om zonder bijbetaling over te
stanpen. Deze mogelijkheid heeft immers medegebracht, dat voor
een ieder tegen betaling van een betrekkelijk gering bedrag
practisch elke stadswijk bereikbaar is geworden, hetgeen de dienst
uiteraard populair maakte en niet zal nalaten er toe bij te dra
gen, dat het gebruik van dit vervoermiddel ook in de toekomst
zal blijven toenemen.
Deze overstap-mogelijkheid brengt eohter voor de reizigers
het inconvenient mede, dat zij op het WilhelminaDlein dikwijls
enkele minuten op aansluiting moeten wachten en gedurende die
tijd bij slecht weer blootgesteld zijn aan regen, wind en koude.
Deze omstandigheid heeft dan ook reeds thans in zeer sterke mate
de behoefte doen gevoelen aan een eenvoudig ingerichte centrale
autobushalte ter olaatse welke aan het 'Dubliek enige beschut
ting zal kunnen bieden. In overleg met de Directie van de N.T.M.,
•die de bouw van een zodanige inrichting mede van groot belang
acht voor de verdere ontplooiing van de dienst, hebben wij daar
om aan de Directeur der Gemeentewerken opdracht gegeven een ont
werp met kostenbegroting voor een zodanig bouwwerk bij ons in te
dienen. Genoemde directeur heeft daarop aan ons doen toekomen
het bij de stukken overgelegde ontwerp, waarbij, zoveel mogelijk
met behoud van de bestaande bomen, het Westelijk gedeelte van
het tussen het Wilhelminaolein en de Merc^ ^.usfontein gelegen
plantsoen voor dit doel wordt bestemd. Met dit plan hebben wij
ons geheel kunnen verenigen. Dit plantsoengedeelte leent zich uit
stekend voor het genoemde doel, terwijl, gelet op de hc danigheid
van en de toestand, waarin het plantsoen verkeert, de opoffering
van een gedeelte daarvan zeker niet als een overwegend bezwaar
voor de stad behoeft te worden beschouwd. Deze oplossing, waarbij
tevens een perron met vaste standplaatsen voor de verschillende
lijnen zal worden aangelegd, brengt bovendien nog het grote
voordeel mede, dat niet langer een gedeelte van het Wilhelmina
plein als stand- en overstapplaats behoeft te worden gebruikt,
iets dat reeds meerdere malen in de gevallen, dat dit"plein voor
andere doeleinden moest worden gebruikt (kermis, Vrijdagmarkten,
enz,, tot ernstige verkeers- en andere moeilijkheden aanleiding
heeft gegeven.
In verband met het feit, dat het hier niet uitsluitend een be
lang betreft van het van de stadsautobusdienst gebruik makende
publiek, doch ongetwijfeld evenzeer van de N.T.M. (ook deze accom
modatie zal niet nalaten het busverkeer te stimuleren), hebben