XIV. bij de renteomslag over enige jaren zo mogelijk eenzelfde percentage aan te houden. Aange zien de rente voor leningen op lange termijn momenteel 4 bedraagt, ware dit percentage voorshands bij de renteomslag in aanmerking te nemen. Het teveel toegerekende rentebedrag ware voorlopig te reserveren, teneinde hieruit eventuele rente verhoging in de toekomst te kunnen dekken. C Overige materiële uitgaven a. grondbelasting57.425 De gemeente is grondbelasting verschuldigd van de gemeentelijke eigendommen, voor zover deze niet uitsluitend voor de openbare dienst worden gebruikt. De belasting wordt berekend van de kadastrale opbrengst, en wel voor gebouwen 4,86 vermeerderd met 250 opcenten en voor ongebouwde eigendommen 6 vermeerderd met 170 opcenten. c. straatbelasting20.120 Zie de toelichting onder a. Het tarief bedraagt voor het stedelijk gedeelte gebouwd 6Va en voor het landelijk gedeelte gebouwd en ongebouwd 4 d. omzetbelasting4 277 Deze belasting wordt geheven van door de gemeente gedane leveranties en bewezen diensten. Het tarief bedraagt in het algemeen 4 e. verzekering tegen brand- en stormschade13.450^- De daarvoor in aanmerking komende eigendommen zijn verzekerd bij de „Leeu warder Onderlinge" en de „O.B.A.S.". g. verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid- 570 De gemeente is tegen geldelijke gevolgen van wettelijke aansprakelijkheid verzekerd bij de vereniging „Wet-Risico" te Amsterdam. h. verzekering tegen fraude 510,— Krachtens raadsbesluit dd. 15 December 1937 is het lidmaatschap der Fraude-risico- onderlinge van gemeenten verkregen, terwijl in gevolge raadsbesluit van 1 Juni 1938, goedgekeurd door gedeputeerde staten d.d. 8 Juni d.a.v., met deze onderlinge een regeling is getroffen, om op die wijze te voldoen aan de in de gemeentewet opgenomen verplichting tot verzekering van gemeentegelden. Wegens premie van het te waarborgen bedrag, dat bij raadsbesluit van 6 November 1946 is verhoogd tot ƒ100.000,is waarschijnlijk verschuldigd 510, i. verzekering tegen all-risk 9.235 De gemeente heeft voor haar wagenpark een all-risk verzekering gesloten, waarbij het risico van brand, diefstal, wettelijke aansprakelijkheid, enz. is gedekt. j. controle der gemeentefinanciën - 11.301, De controle van rekenplichtige ambtenaren, behoudens enkele kleine administraties, is opgedragen aan het bureau voor verificatie en financiële adviezen der vereniging van Nederlandse gemeenten. Ook de woningbouwverenigingen „Beter Wonen" en „St. Joseph" worden door dit bureau gecontroleerd. k- porti18.260,— Tot dusver werden de porti rechtstreeks aan de posten toegerekend. Uit een oogpunt van overzichtelijkheid verdient het aanbeveling deze kosten over de verrekendienst te laten lopen. Totaal onderdeel C 135.148,- 164 XIV. 574 Wedden en lonen aan ambtenaren en beambten ter nadere verdeling over de hoofdstukken, paragrafen of posten van de begroting) Begroting Rekening 1952 ƒ3.133.265 Het ligt in het voornemen, de ten laste van de algemene dienst van de gemeente komende jaarwedden van het gemeentepersoneel over de verrekendienst te laten lopen. Door middel van een overboekingspost (zie volgno. 349) worden de op dit volgnummer te boeken personeelslasten op de betreffende volgnummers van de hoofdstukken verant woord. 576 Gemeentelijke drukkerij a. personeelskosten Begroting 1949 23.200,— 1950 - 17.000 1951 - 19.360,— 1952 - 27.080,— Rekening 1948 12.919,52 1949 - 16.582,33 1950 - 23.817,56 grond- salaris vaste (wedde) toelage kinder toelage 2 0 z O gratifi catie totaal leider drukkerij 2.911,27 519,20 50,- 3.480,47 zetter-drukker - 2.559,91 - 464,29 381,78 - 50,- - 3.455,98 overuren200, - 200,— 7.136,45 afgerond 7.140,- bijdrage aan volgn. 347 van de gewone dienst wegens: personeelsuitgaven (sociale voorzieningen) toonzetten te verwerken papier bindwerk en werkzaamheden door derden onderhoud machines, inkt, enz rotaprint bijdrage aan hoofdstuk II van de gewone dienst (zie volgno. 19): huisvestingskosten950,- administratiekosten- 1.350,- 680 500,— 10.000,— 2.500,— 1.500,— 200,— 2.300,— h. bijdrage aan volgno. 347 van de gewone dienst wegens: b. kapitaalslasten 1.580,- c. overige materiële uitgaven - 680,- -- 2.260,— 27.080,— In verhouding tot het afgeleverde druk- en bindwerk worden de hiervoren geraamde kosten ten laste van de verschillende diensten en bedrijven gebracht. Het totaal-bedrag ad ƒ27.080,wordt derhalve op volgno. 351 van dit hoofdstuk in ontvangst geraamd. 578 Centrale inkoop van bureaubehoeften Begroting 1948 4.000,— 1949 - 1950 - 1951 - 1952 - 4.000,— 6.000,— 12.000,— 20.000,— Rekening 1948 1949 - 1950 .196,24 10.259,85 15.574,41 bur.beh. 17.221,85 porti Uit deze post worden aangekocht diverse bureaubehoeften die bij grotere hoeveelheden kunnen worden aangeschaft en die bestemd zijn voor de secretarie, de diensten en de be drijven. Al naar gelang deze benodigdheden uit voorraad worden betrokken, worden de kosten daarvan overgeboekt op de daarvoor bestemde posten, aan de diensten en be drijven in rekening gebracht en in ontvangst op volgno. 353 verantwoord. 165

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 143