standsregeling vallen. Verhoging van het door de gemeente aan maatschappelijk hulpbetoon uit te keren subsidie voor 1952 is dan ook niet te ontgaan. Vooral niet, nu in de loop van 1 951 de Nederlands Hervormde diaconie de uitke ring aan een 30-tal ondersteunden heeft gestaakt ten ge volge van gebrek aan middelen en ook andere diaconieën hun ondersteuningsnormen niet konden handhaven, ten gevolge waarvan ook hier maatschappelijk hulpbetoon financiële bij stand moest verlenen. Bovendien hebben door de in 1951 gestegen kosten van levensonderhoud velen, die een uitkering krachtens de Noodwet-ouderdomsvoorziening ontvangen, een beroep op maat schappelijk hulpbetoon moeten doen. Het aantal ondersteunden bedroeg: per 1 Januari 1 951 per 1 Januari 1952 447 gezinnen (waaronder 98 met 517 gezinnen (waaronder 127 een "nooduitkering") met een "nooduitkering") 225 alleenstaanden (waaronder 291 alleenstaanden (waaronder 110 met een "nooduitkering"128 met een "nooduitkering" 672 808 toeneming 70 gezinnen 66 alleenstaanden 136 Bedrijven. Openbaar slachthuis Be sinds de opheffing van de vleesdistributie ingetreden verbetering in de financiële uitkomsten van het openbaar slachthuis heeft over 1951 een winst in de gemeentekas doen vloeien van rond f. 12.390,-. Bij dit bedrijfsresultaat moet echter in aanmerking worden genomen, dat da recente loon- en prijsstijgingen in 1951 nog niet volledig haar invloed hebben doen gelden. Voor 1952 is een voorzichtige raming aangehouden, zodat de begroting dan ook zonder saldo sluit. Bij Uw besluit van 12 Maart 1952 is voor verbetering van het slachthuis een crediet van f. 11.500,- uitgetrokken. Zoals wij reeds in ons desbetreffende prae-advies hebben medegedeeld, is er gerede aanleiding om tegenover de uit de ze investering voortvloeiende kapitaalslasten een hogere op brengst van rechten te ramen. Sinds de oprichting van het slachthuis in 1922 is het aantal slachtingen ongeveer verdubbeld. Het bedrijf heeft dan ook met een groot ruimtetekort te kampen. In hoeverre, gelet op de investeringsbeperking, in 1952 door verbouwing van het slachthuis verbetering in de situatie kan worden gebracht, zal nog nader worden overwogen. Woningbedrijf Het tekort voor 1 952 van het woningbedrijf wordt be groot op rond f. 46.550,-. Bij de vergelijking van dit ue- kort met dat over het vorige jaar moet echter in aanmerking "wor-" worden genomen, dat t.b.v. de dienst 1952 tot een bedrag van f. 14.642,- is beschikt over de reserve, bedoeld in artikel 24 c van het Wonihgbesluit (storting jaarlijks 7 f van de huur). De stichtingskosten van de na de oorlog gebouwde woningen staan,in verband met risico-verrekenin genmet de aannemers,veelal nog niet vast. Zolang de defi nitieve stichtingskosten niet door het Rijk zijn vastge steld, wordt praktisch geen voorschot op de toe te kennen bijdrage in het exploitatietekort beschikbaar gesteld. Het hieruit voortvloeiende rente-nadeel wordt voor 1 952 be groot op f. 10.000,-, welk bedrag door de algemene dienst aan het bedrijf, ter toevoeging aan de reserve van de nieuw- bouwcomplexen, zal worden uitgekeerd. In de komende jaren zal, al naar gelang nieuwe com plexen in exploitatie worden genomen, rekening moeten wor den gehouden met een toeneming van het tekort van het be drijf. Gelet op de maximaal toelaatbare hureh, de gelimi teerde rijksbijdragen en de omstandigheid, dat de ervaring heeft uitgewezen, dat in de meeste gevallen de werkelijke stichtingskosten de ramingen overtreffen, is veelal geen sluitende exploitatie mogelijk. Gemeente -r e iniging Het geraamde tekort van de reiniging over 1952 geeft ten opzichte van de primitieve raming van 1951 een verho ging te zien van rond f. 47.365,-• De stadsuitbreiding en de loon- en prijsstijgingen in aanmerking genomen, is deze verhoging alleszins verklaarbaar. Door een zo efficient mogelijke bedrijfsvoering, mede gegrond op een arbeids-analitisch onderzoek, zijn, zoals uit de begroting moge blijken, voor enkele onderdelen de kosten bereids lager geraamd dan voor 1951 Grondbedrijf De stijging van het rentepercentage is wel in bijzondere mate van invloed op de financiële uitkomsten van dit bedrijf, bede gelet op de hoge kosten van bouwrijpmaken en de grond- Puijs, die het Rijk acceptabel acht voor woningwetwoningen, vrezen wij, dat de gemeente in de toekomst niet onaanzien lijke bedragen zal moeten bijpassen op de exploitatie van bouwterreinen. Ten einde een beter inzicht te kunnen verkrijgen in de rentabiliteit is een reorganisatie van de administratie van het bedrijf in voorbereiding. Ijlg.otrlcitej tborir j -j-f hoeverre de thans geldende tarieven in 1952 kunnen ■orden gehandhaafd, valt nog moeilijk te bepalen. In verband 'van consumP"fciel:,eperking en financieringsmoeilijkheden wordt n regeringswege een kostprijscalculatie op basis van ver- bgibgswaarde voorgestaan. In het midden latende, of toe- j. van de vervangingswaardetheorie voor een overheids- ^-h hoofdzaak van derden aangetrokken kapitaal Krota-1 m°ek worden geacht, zal, in verband met de van t investeringen, waarvoor de gemeente zich ten behoeve +r0i-":e\l3edr:i-3f' ziet geplaatst, tariefsverhoging in de naaste 'bekomst wel niet zijn te ontgaan. "Voor"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 397