No. 4317. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van "burgemeester en wethouders van 17 April 1952 (bijlage no. 82) B E S I U I T I. aan het Leeuwarder Comité "Ons Garnizoen" een garantie te verlenen van ten hoogste f. 4.000,-- in een eventu eel nadelig saldo van de onder auspiciën van genoemd comité op 22, 23 en 24 Mei 1952 te organiseren lucht vaartexpositie en vliegdemonstraties II. hiervoor een crediet uit te trekken op de eerstvolgende wijziging van de gemeentebegroting voor de dienst 1952 Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Bijlage tot het verslag der handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden1952. Bijlage no. 83. Leeuwarden, 21 April 1952. Aan de Gemeenteraad. Zoals Uw raad bekend ishebben burgemeester en wethou ders bij hun besluit van 1 December 1948 aan de directie van de N.V. Nederlandse Tramweg Maatschappij te Heerenveen vergunning verleend voor de uitoefening van een stadsauto busdienst binnen de gemeente voor de tijd van tien jaren, gerekend vanaf 1 Januari 1948 af en o.m. onder de voorwaar de, dat gedurende dit tijdvak de autobusdienst zou moeten voldoen aan de eisen, welke uit een oogpunt van stadsver- keersbehoefte in het algemeen kunnen worden gesteld. Bij de vaststelling van deze eisen diende rekening te worden ge houden met de exploitatieuitkomsten van de dienst. Na de dienst te hebben aangevangen met twee lijnen bleek reeds tijdens de eerste maanden der exploitatie, dat de fre quentie, waarmede het publiek van deze nieuwe verkeersmoge lijkheid gebruik maakte, verre beneden de verwachtingen bleef üitbreiding van het aantal lijnen, verlegging der lijnen, intensivering van de dienst (invoering kwartiersdiensten andere maatregelen, waarvan met recht een toenemend gebruik mocht worden verwacht, mochten niet baten, met het gevolg, lat de directie van de N.T.M. op 24 Januari 1950 aan ons college mededeelde, dat de uitkomsten van de dienst dermate verliesgevend waren, dat onmogelijk met de exploitatie van de toen bereden 4 lijnen kon worden doorgegaan. Zij achtte het noodzakelijk en gewenstdat een nieuwe exploitatieregeling werd ontworpen en verzocht ons daartoe te willen bevorderen, cat de heren p.J, Moll, rijksinspecteur van het verkeer, en q- 3. Foppesdirecteur van het E.T.I.F., die in 1947 reeds aan plan voor een stadsautobusdienst hadden ontworpen, thans leze aangelegenheid opnieuw zouden bestuderen aan de hand van ^ervaringen en cijfers van de laatste 2 jaren, waarna dan 2ou kunnen worden overlegd, op welke wijze een verdere exploi *atie mogelijk zou zijn. Overtuigd van de redelijkheid van n verzoek, hebben wij de hierboven genoemde heren gevraagd us omtrent het reorganiseren van de stadsautobusdienst te „1f ®n a<dviseren en terzake van dit advies overleg te plegen Eex de directeur van de N.T.M. P0 heren Moll en Foppes hebben gaarne aan ons verzoek to en ons schrijven van 14 April 1950 een rapport - zake verbetering van de locale autobusdienst doen toekomen Yi„/aPP°rt ó-s voor de leden van Uw raad bij de stukken ter 1 leSelegdDe conclusie van het rapport luidt als volgt: 'ousdi fle°aPu'tilerenh zijn wij van mening, dat een stadsauto- moceV^u ^"n P,eeuwarhen zonder een te hoog oplopend verlies exBi lijktmits het aantal lijnen beperkt blijft, de wordt'zuiniê en doelmatig is en steeds opnieuw getracht in o e diensten zo populair mogelijk te maken. Daartoe ware waart-r®1^6 P-1-aa~ts 20 geeigend mogelijk materieel te kiezen, dienen'' ai'teraard de dieselmotor als krachtbron zal moeten ni£heij Voorts zal het beheer met de grootst mogelijke zui- a°eten hmo®ten geschieden en de dagelijkse leiding veel zorg ten hev, aan een 20 hoog mogelijk opgevoerde service van de vVe Van het Puhliek. Ten slotte zal na de opheffing net waar ?6n en 4 en inlegging van een nieuwe lijn 3 het rscjaijnlijk nog juist kunnen voldoen aan de door de ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 414