gemeente gestelde eisen in de concessie, zonder dat hierdoor I
het verlies aanzienlijk zal zijn".
Met de inhoud van dit rapport hebben wij ons kunnen ver
enigen en daarvan mededeling gedaan aan de directie van de
N.T.M. bij schrijven van 29 April 1950 onder de toevoeging,
dat wijvoorzover zulks lag binnen het raam onzer bevoegd
heden, bereid waren onze medewerking te verlenen aan een re
organisatie als in het rapport voorgesteld. In antwoord op
dit schrijven deelde de directie van de N.T.M. ons bij brief
van 8 Mei 1950 mede, dat zij na grondige bestudering van het
rapport besloten had ons voor te stellen de bestaande 4 lij
nen om te werken tot 3 lijnen op de wijze als aangegeven in
de bij haar schrijven gevoegde bijlage. De bestaande benzine-
Pord-autobussen zouden ten spoedigste worden vervangen door
Scania Vabis-dieselautobussenOp 13 Mei 1950 deelden wij
daarop aan de N.T.M. mede, dat wij ons met het door haar ge
dane voorstel konden verenigen, waarna op 1 Juni 1950 de
nieuwe dienstregeling inging. Ondanks een nog in December
1950 aangebrachte route-wijziging bleek evenwel de reorgani
satie niet te kunnen leiden tot een meer lonende exploitatie.
Op 24 Mei 1951 legde de N.T.M. ons over een exploitatie-over
zicht over het jaar 1950 en een overzicht van de uitkomsten
over het tijdvak Januari tot en met April 1951 Beide over
zichten zijn bij de stukken overgelegd. Daarbij constateerde
de N.T.M.-directiedat het haar niet mogelijk is de grote
verliezen langer te blijven dragen en verzocht zij ons haar
met ingang van 1 September 1951 te ontheffen van de verplich
ting ingevolge artikel 2 van de vergunning tot uitvoering van
autobusdienst binnen de gemeente. Wij hebben de directie daar
op medegedeelddat wij vooralsnog niet genegen waren de
N.T.M. de gevraagde ontheffing te verlenen, doch de zaak in
studie zouden nemen om nauwkeurig na te gaan welke mogelijk
heden er nog bestonden en welke maatregelen eventueel met
betrekking tot de stadsautobusdienst zouden kunnen worden
genomen, ten einde een gunstiger exploitatie te vorkrijgen.
Wij hebben ons daarop wederom gewend tot de heren Moll en
Poppes met het verzoek ons te willen mededelen, of zij ons
de beschikking zouden kunnen geven over een overzicht van
exploitatiecijfers van stadsautobusdiensten in verschillenen
andere gemeenten van ongeveer gelijke grootte als Leeuwarden
en of zij ons inlichtingen zouden kunnen verstrekken over
vorm, waarin de stadsautobusdiensten in die gemeenten woraen
geexploiteerd en, als de exploitatie door particulieren ge
schiedt, over de verhouding van deze tot de gemeente. Ook
aan dit verzoek hebben de heren Moll en Poppes gaarne voi-
daan. Het door hen samengestelde rapport werd ons bij scnrij
ven van 25 Juli 1951 toegezonden. Ook dit rapport is voor -
leden van Uw college bij de stukken ter visie gelegd. De
clusie van dit rapport luidt als volgt: q+£(
"1 De noodzakelijkheid van het voortbestaan van °er-
autobusdienst in Leeuwarden dient als punt van uitgang vo
gesteld te worden. nde
2. Voortzetting van de exploitatie door een ander -*
neming dan de N.T.M. heeft slechts een tijdelijke verpl
sing van de moeilijkheden ten gevolge, zodat wij dit nie
ken aanbevelen.
3. Voortzetting door de N.T.M. kan zonder ?u^isl?1®+en
worden gevorderd vooral gezien de sterk gewi jzigde k°a ezon_
op dit gebied sinds 1948. Bovendien zal bij voortze-p.
der subsidie de N.T.M. ongetwijfeld op de exploitatie -
nigen b.v. door slechts om het uur te rijden, hetgeen
lijk is door de in de concessie gebruikte term "redelij
Van het met spirit exploiteren van de dienst zal dan
geheel geen sprake meer zijn, redenen voor ons om ook c
oplossing te verwerpen.
"4."
4. Voortzetting van de exploitatie door de N.T.M. tot
1 Januari 1958 met steun van de gemeente in de vorm van een
jaarlijks subsidie (zoals in het voorgaande reeds nader werd
uiteengezet) wordt dezerzijds aanbevolen. Deze vorm zal voor
de N.T.M. een verplichting zijn om de dienst zodanig te ex
ploiteren, dat deze beter dan tot dusverre zal voldoen aan
haar dienende taak als openbaar middel van vervoer.
5. Instelling van een stadsbuscommissie wordt onzerzijds
eveneens in overweging gegeven."
Met de heren Moll en Poppes van oordeel, dat het voort
bestaan van de stadsautobusdienst moet worden verzekerd en
dat het verlenen van een subsidie aan de N.T.M. het enige
middel is om de stadsdienst voor Leeuwarden te behouden, heb
benwij ons met de directie van de N.T.M. in verbinding ge
steld. De met genoemde directie gehouden besprekingen hebben
tenslotte geleid tot volledige overeenstemming tussen de N.T.M
en ons college omtrent een regeling, welke blijkt uit het mede
ter inzage gelegde schrijven van 10 December 1951 van de di
rectie van de N.T.M..
Deze regeling houdt in, dat de gemeente een jaarlijks
subsidie verleent van f. 25.000,-, welk bedrag is gebaseerd
opeen exploitatieverlies van rond f. 50.000,- per jaar.
'■'oor 1951 en volgende jaren raamt de N.T.M. namelijk een ver
lies van f55000,-
-s het exploitatieverlies meer dan de raming van rond
f. 50.000,-, dan blijft het subsidie echter op een bedrag van
f. 25.000,- vastgesteld. Is het verlies minder dan f. 50.000,-
".ai zal bij een verlies van f. 40.000,- - f. 50.000,- het
subsidie eveneens f. 25.000,- bedragen. Eerst bij een exploi-
ictie-verlies van minder dan f. 40.000,- daalt het bedrag der
3ubsidie in evenredigheid, en wel in dier voege, dat het sub
sidie aan op 25/40 van het verlies wordt bepaald.
Resumerende kan derhalve worden gesteld, dat het subsidie
'5/40 van het nadelig exploitatiesaldo zal bedragen, doch nim-
»er een bedrag van f. 25.000,- zal overschrijden. Krachtens
d= concessievoorwaarden wordt de exploitatierekening van elk
boekjaar aan ons overgelegd en hebben wij de bevoegdheid ons
»an de juistheid van de overgelegde cijfers ten kantore van
N.T.M. te doen overtuigen.
!,'ij hebben gemeend U, ter toelichting van het op volg-
affiEier 518 van de U voorgelegde ontwerp-begroting voor 1952
Aftrekken bedrag van f. 25.000,-, met de gevoerde corres-
1 entie en de terzake gehouden besprekingen op de hoogte
te moeten stellen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
T. Bakker Secretaris.
-zonden 21 April 1 952