dient te worden besteed, dan vóór de oorlog het geval was, toen de normen een meer statisch beeld vertoonden. Begrenzing van het plan. Sinds het tot stand komen van het Van Harinxmakanaal is de zuidelijke begrenzing van de stad in feite vastgelegd.Men kan givöêgTÏjk aannemen, dat in de komende decennia niet meer brug gen over dit water zullen worden geslagen; zij zouden de nu reeds vrij intensieve scheepvaart ernstig belemmeren, terwijl, ook bij vermeerdering van het aantal bruggen, stadswijken ten zuiden van het kanaal een geïsoleerde ligging zouden hebben. De westelijke begrenzing wordt in hoofdzaak gevormd door de te verbreden Sneekertrekvaart en door de spoorlijn naar Stiens. Deze lijn heeft weliswaar veel van haar vroegere betekenis ver loren, doch blijft in stand gehouden o.a. ten behoeve van de lucht haven. Het verdient geen aanbeveling de stad uit te breiden aan de westzijde van deze spoorlijn, daar, zolang deze spoorlijn blijft [bestaan, de dan ontstane bebouwde kom daardoor zou worden door sneden, met al de gevolgen van dien (o.a. overwegen). De noordelijke begrenzing van de stad hangt nauw samen met de aanleg van een - zij het wellicht in een verdere toekomst - autoweg noordelijk om de stad, als onderdeel van de Rijksweg Earlingen-Groningen. De juiste ligging van deze weg kan door het Rijk nog niet worden aangegeven. De begrenzing van het plan is dus zodanig gekozen, dat deze in geen geval in strijd zal komen iet genoemde autoweg. 'anneer deze autoweg wordt aangelegd, zal de in het plan ontwerpen ringweg aan waarde voor het doorgaand verkeer kunnen inboeten; als hoofdader voor het verkeer tussen de verschillende stadsdelen blijft hij echter van uitzonderlijke betekenis. De oostelijke begrenzing volgt min of meer uit de vorige sneindigt bij de Schilkampen. Hier is een afsluiting gedacht door een randweg met een groene strook, waarin de Schier inger- sloot een verantwoord element zal kunnen zijn. Aangezien de gron- den ten oosten van deze grenslijn, met name de lage Buitenlanden erile Camminghabuursterpolderniet bijzonder geschikt zijn voor do landbouw, kan een eventueel latere stadsuitleg wellicht het teste in deze richting worden gezocht, wanneer alsdan de kosten ran ophoging niet te bezwaarlijk blijken te zijn. l De belangrijkste wegen van de stadskern uit zijn de volgende die hoofduitvalsweg naar het zuiden, te weten de Overijsselse straatweg. Op de kaart is deze tot aan de brug over het kanaal met een ge slokte lijn weergegeven, aan de overzijde van het kanaal met een trede zwarte lijn. Het is een brede weg, die meer naar het zuiden I shangrijk zal worden verbeterd, vanwege de zeer gevaarlijke boch 1 JSni bebouwde kom is het wegoppervlak sedert kort onderver- -H-e! een rijbaan voor doorgaand verkeer met parallelwegen, net kruispunt Julianalaan-Overijsselsestraatweg is onlangs voor "*ri gedeelte aangelegd. -e hoofduitval svifig naar het westen, te weten de Harlinger- straatweg. ^iubbele functie van uitvalsweg èn weg voor doorgaand verkeer aut i -r eniSe wijziging ondergaan, wanneer door het Rijk een ■i weg noordelijk om Leeuwarden zal worden aangelegd. Voo ^eze weg komt een belangrijke kruising met de ringweg in Ür-h ber P-^-33^36 geprojecteerde plein (Harlingerplein)is C„„- erP gereed. De bebouwing om dit plein zal moeten worden "arzien. di~0ev bebouw-ins met grotere e enge zinswoonhuizen is in de hui- Kacht ^Sömstandigheden en in de naaste toekomst weinig te ver- - en. Beter is het daarom om dit grote plein een bebouwing

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 449