dient te worden besteed, dan vóór de oorlog het geval was, toen
de normen een meer statisch beeld vertoonden.
Begrenzing van het plan.
Sinds het tot stand komen van het Van Harinxmakanaal is de
zuidelijke begrenzing van de stad in feite vastgelegd.Men kan
givöêgTÏjk aannemen, dat in de komende decennia niet meer brug
gen over dit water zullen worden geslagen; zij zouden de nu reeds
vrij intensieve scheepvaart ernstig belemmeren, terwijl, ook bij
vermeerdering van het aantal bruggen, stadswijken ten zuiden van
het kanaal een geïsoleerde ligging zouden hebben.
De westelijke begrenzing wordt in hoofdzaak gevormd door de
te verbreden Sneekertrekvaart en door de spoorlijn naar Stiens.
Deze lijn heeft weliswaar veel van haar vroegere betekenis ver
loren, doch blijft in stand gehouden o.a. ten behoeve van de lucht
haven.
Het verdient geen aanbeveling de stad uit te breiden aan de
westzijde van deze spoorlijn, daar, zolang deze spoorlijn blijft
[bestaan, de dan ontstane bebouwde kom daardoor zou worden door
sneden, met al de gevolgen van dien (o.a. overwegen).
De noordelijke begrenzing van de stad hangt nauw samen met
de aanleg van een - zij het wellicht in een verdere toekomst -
autoweg noordelijk om de stad, als onderdeel van de Rijksweg
Earlingen-Groningen. De juiste ligging van deze weg kan door het
Rijk nog niet worden aangegeven. De begrenzing van het plan is
dus zodanig gekozen, dat deze in geen geval in strijd zal komen
iet genoemde autoweg.
'anneer deze autoweg wordt aangelegd, zal de in het plan
ontwerpen ringweg aan waarde voor het doorgaand verkeer kunnen
inboeten; als hoofdader voor het verkeer tussen de verschillende
stadsdelen blijft hij echter van uitzonderlijke betekenis.
De oostelijke begrenzing volgt min of meer uit de vorige
sneindigt bij de Schilkampen. Hier is een afsluiting gedacht
door een randweg met een groene strook, waarin de Schier inger-
sloot een verantwoord element zal kunnen zijn. Aangezien de gron-
den ten oosten van deze grenslijn, met name de lage Buitenlanden
erile Camminghabuursterpolderniet bijzonder geschikt zijn voor
do landbouw, kan een eventueel latere stadsuitleg wellicht het
teste in deze richting worden gezocht, wanneer alsdan de kosten
ran ophoging niet te bezwaarlijk blijken te zijn.
l De belangrijkste wegen van de stadskern uit zijn de volgende
die hoofduitvalsweg naar het zuiden, te weten de Overijsselse
straatweg.
Op de kaart is deze tot aan de brug over het kanaal met een ge
slokte lijn weergegeven, aan de overzijde van het kanaal met een
trede zwarte lijn. Het is een brede weg, die meer naar het zuiden
I shangrijk zal worden verbeterd, vanwege de zeer gevaarlijke boch
1 JSni bebouwde kom is het wegoppervlak sedert kort onderver-
-H-e! een rijbaan voor doorgaand verkeer met parallelwegen,
net kruispunt Julianalaan-Overijsselsestraatweg is onlangs voor
"*ri gedeelte aangelegd.
-e hoofduitval svifig naar het westen, te weten de Harlinger-
straatweg.
^iubbele functie van uitvalsweg èn weg voor doorgaand verkeer
aut i -r eniSe wijziging ondergaan, wanneer door het Rijk een
■i weg noordelijk om Leeuwarden zal worden aangelegd.
Voo ^eze weg komt een belangrijke kruising met de ringweg
in Ür-h ber P-^-33^36 geprojecteerde plein (Harlingerplein)is
C„„- erP gereed. De bebouwing om dit plein zal moeten worden
"arzien.
di~0ev bebouw-ins met grotere e enge zinswoonhuizen is in de hui-
Kacht ^Sömstandigheden en in de naaste toekomst weinig te ver-
- en. Beter is het daarom om dit grote plein een bebouwing