j BEKNOPTE TOELICHT ING- bij het ontwerp voor het structuurplan Kern Leeuwarden. Algemene beschouwingen. Het opstellen van een structuurplan is het resultaat van een lange tijd van voorbereiding; een uitvoerig onderzoek moet aan het tekenwerk voorafgaan. Behalve het reeds verrichte omvangrijke on derzoek door het E.T.I.F., dat is gepubliceerd in het Sociaal- economisch Rapport Leeuwarden en in het rapport Quantitatieve en qualitatieve ontwikkeling van de woningbehoefte in de Gemeente Leeuwarden, zullen nog talrijke vraagstukken moeten worden ^bestu deerd. Toch is de uiteindelijke vorm van de stad niet alléén de resultante van deze onderzoekingen; deze vorm is wat Leeuwarden betreft, reeds gedeeltelijk bepaald door de verkeerswegen te land (autowegen en spoorwegen) en te water. Hoewel men bij het beschouwen van de logische volgorde: structuurplan, plan in hoofd zaak, (partiele) uitbreidingsplannen in onderdelen voor de stad en de dorpskernen, alsmede een regeling van de reeds aanwezige bebouwing ex art.43 der v'oningwet, geneigd zou zijn met het struc tuurplan en het plan in hoofdzaak van het stedelijk gedeelte der gemeente te beginnen, is van het begin af het zwaartepunt gelegd op het aanpassen van enkele gebieden in de omgeving der bebouwde kom - voor welke gebieden reeds onderdelenplannen waren gemaakt - aan de meer moderne stedebouwkundige begrippen (w.o. de wijkge- dachte) en voorts aan de economische mogelijkheden, betreffende het verwezenlijken van uitbreidingsplannen. De "wijkgedachte" ontstaan tijdens de tweede wereldoorlog zal evenwel slechts ten dele kunnen worden doorgevoerd, gezien de betrekkelijk bescheiden grootte van de stadskern. De na-oorlogse toestanden maken verder een her-oriëntering noodzakelijk, vooral wat betreft de economische mogelijkheden. Daarom is begonnen met het uitwerken van geheel nieuwe plan nen voor Leeuwarden-rrest en Leeuwarden-Oost, welke inmiddels ge reedgekomen zijn. Thans worden voorbereidingen getroffen voor een nieuw plan Leeuwarden-Zuidwaarvan voorlopig sleohts een gedeel te wordt gedetailleerd. Al deze plannen zijn echter - het moge uu de hierbij gevoegde kaart blijken - niet zonder structureel ver band ontworpen. 'Vat de economische zijde der plannen betreft, het is lang zamerhand duidelijk geworden, dat de uitbreidingsplannen n1®^ uit bijna uitsluitend eengezinswoningen kunnen bestaan. Reeds v^ de tweede wereldoorlog is hier ter stede overgegaan tot het^oou- wen van boven- en benedenwoningen en momenteel komt het etaget) met meer dan 2 woonlagen meer en meer in gebruik. De gemeente j ke plannen voor etagewoningen in het westen van do stad (3 w0°- lagen) zijn o.a. gevolgd door plannen voor dergelijke woningen aan de Heliconweg (3 woonlagen) en bij de Greunsweg (4 wooruag -r De economische factoren hebben tot nu toe nog nier Se-L?^ tct hanteerbare vaste normen. Van de zijde van het Ministerie Wederopbouw en Volkshuisvesting werden nu en dan richtlijnen strekt met betrekking tot de grondkosten per woning on tot__. grondkosten per m2 classificatie-oppervlak. Ook geeft dit i terie aanwijzingen voor de toelaatbare kosten per m' 1s"tra?'jlgen gezien deze kosten niet alleen voor elke gemeente anders i ge maar ook, op zich zelf beschouwd, de laatste jaren steeds v bel waren, dient men met de toepassing daarvan nog de noaig^ zichtigheid te betrachten. t aan Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn geworden, a de voorbereiding van een stedebouwkundig plan veel meer tij dient lager onderwijs en voor voortgezet lager onderwijs. meeltuin - speelweide In elke wijk dienen voldoende speelgelegenheden te zijn. In de eerste plaats voor kleine kinderen tot 3 jaar. Hiervoor bestaat een mogelijkheid in een gedeelte van de tussen de etageblokken ge projecteerde gemeenschappelijke tuinen. Deze tuinen dienen alleen voor het bijbehorende verkavelingsblok. Toegangen zijn gemaakt vanuit de trappenhuizen in de bouwblokken. Verder is er een speel tuin in het zuidelijk gedeelte van de nieuwe wijk. Deze heeft een vrij groot oppervlak en moet gezien worden als combinatie speel tuin-speelweide Plantstrook - plants oen De meeste straten hebben een groene strook, hetzij langs de rijweg, hetzij langs de woningen. Zij dienen ter verlevendiging van het straatbeeld en hebben een decoratieve en recreatieve func tie. Op vele plaatsen in het plan is de voortuin gemeenschappelijk ge dacht; deze wordt - vooral bij verkeersstraten - meer van belang voor de^passanten, dus niet voor de bewoners zelf. Het persoonlij- te zal daar plaats moeten maken voor het algemeen belang. Men zal inaeze straten grotere en sterker sprekende lijnen en vormen moe ten hebben, die aansluiten bij het algemene aspect van de straat, morts kunnen gemeenschappelijke binnenterreinen door een passende aanleg zeer fraaie recreatieve ruimten worden. Oapaciteit van het ml an. Het aantal geprojecteerde woningen bedraagt 2495 en kan ais volgt worden onderverdeeld: eengezinshuizen teningen in huizen met 2 woonlagen iZ-g' boven- en benedenwoningen) «oningen in gebouwen met 3 woonlagen "dingen in gebouwen met meer dan 3 woonlagen Totaal 3 7 f de 'bezQ't'fcing van de woningen op een gemiddelde van biz iio?0rt S-T.I.P "Sociaal-economisch rapport van Leeuwarden", Het aantal bewoners van de nieuwe wijk kan derhalve - '3n geschat op 2495 x 3*7 9231 personen. (blz he"fc hierb°ven aangehaalde rapport van het E.T.I.P. de eeft Leeuwarden 45 winkels op elke 1000 inwoners; -- raming is derhalve 2495 x 45 112 In het plan aanwezig: 90 normale winkels _2£ dagwinkels (tussen de bebouwingsstroken) :otaal 122 winkels Aantal In 197 7.9 310 12.43 ^68 198Q 7g>67 220 2495 woningen 100 l °P binnenterreinen^ Pl£m n°§ plaats voor - 23 SaraSes (boxen)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 450