2. In dit gedeelte van het plan is aan de stadsautoweg eveneens een vrij hoge bebouwing gedacht, n.1. 4 woonlagen met een en derverdieping. Deze flats kunnen bestemd worden voor een spe ciale categorie, n.1. alleenwonenden of zeer kleine gezinnen. 3. Aan de stadsautoweg, ten oosten van het sportpark Cambuur, werden enkele jaren geleden boven- en benedenwoningen gesticht, die, wat de^afmetingen betreft, feitelijk buiten de schaal van het wegtracé vallen. Om nu het verkavelingsblok een regelma tig aanzien te geven, zal ten oosten van deze woningen eveneens een serie boven- en benedenwoningen worden opgericht. Aan de randweg van het uitbreidingsplan zullen, behalve boven- en bene denwoningen, vrijstaande huizen worden gebouwd. Tezamen met de reeds eerder genoemde eengezinshuizen vormen deze de enige groepen in het uitbreidingsplan. Voor het overige bevat deze buurt een groot aantal etageblokken. 4. De westzijde van deze buurt bestaat uit een aantal reeds aan wezige huizen aan de Poppeweg; de ontworpen blokken ten oos ten daarvan zijn alle etagewoningen; enkele daarvan liggen in een langs het Vliet geprojecteerde groenstrook. Om economische redenen zou in deze omgeving - ten gevolge van vrij grote on derlinge afstanden der bouwblokken - een 4e woonlaag(bestaan de uit kleine eenheden, nog mogelijk zijn. Bijzondere bebouwing. In het plan is in de eerste plaats rekening gehouden met een vrij groot aantal scholen. In het onder 1 aangehaalde gedeelte van het plan ligt een terrein, dat bestemd is voor een bijzondere school met daarbij behorend gymnastieklokaal, alsmede een ruime speelplaats, waarbij de gelegenheid bestaat te turnen in de open lucht. Door een royale toepassing van groen zal deze, op het noor den georiënteerde speelplaats voldoende worden beschermd tegen de noordenwind. De grootte van het terrein laat nog het bouwen van een tweede school toe, welke in 2 lagen zou kunnen worden ge bouwd. Het ten zuiden van de scholen gelegen terrein zal kunnen worden gebruikt als tuin. De schoolterreinen zullen, voor zover mogelijk, van de openbare weg worden gescheiden door een groene strook al dan niet met oooa- beplanting. Tegenover het hiervoor besproken scholencomplex ligt aan de oost zijde nog een terrein voor een kleuterschool. In het centrum van de wijk is een grote ruimte gedacht, waar in verschillende openbare gebouwen kunnen worden gebouwd, cmgeve:. door groen. Gedacht is aan een scholencomplex, dat b.v. zou kun nen bestaan uit een lagere school en een school voor meer uitge^ breid lager onderwijs, hetzij een dubbele school voor gewoon la ger onderwijs dan wel een andere combinatie. Daarbij zal in alt complex een z.g. schoolzaal" kunnen worden opgenomen, waardeo de nieuwe wijk tevens een zeer geschikte zaal voor vereniginge zou hebben. Men diene hierbij het scholencomplex te zien^als c tureel centrum voor de gehele omgeving. Voor de scholen is een dergelijke zaal al onmisbaar voor zang, declamatie, radio-ui dingen en filmvertoningen in schoolverband, ter intensivering - het schoolleven en verder voor het contact van de ouders met school. 1 Bij het scholencomplex zou nog een schoolsportveld kunrio worden opgenomen, dat tevens zou kunnen dienen voor sport en -- onder leiding buiten de schooluren. "jam- Een dergelijk veld zou misschien aanbeveling verdienen, ?maa buur" vrij intensief wordt gebruikt. Ook zou een oplossing gn, nen worden gevonden door een speelveld aan te leggen in ae g gordel aan de oostzijde van het plan, enkele minuten gaans scholencomplex. 1-n flBf De toepassing van de zogenaamde "wijkgedachte" heeft geleid tot een volkomen andere structuur dan het vigerende plan. De be bouwingsvoorschriften zijn aangepast aan meer gangbare omschrij vingen; enerzijds is daardoor aan de architecten een ruimere mate van vrijheid gelaten bij het ontwerpen van hun bouwplannen, an derzijds heeft men door het opnemen van een zeer groot aantal be- bolwingsprofielen het karakter van de wijk voldoende in de hand. Wegen. Als belangrijkste weg in het onderhavige plan moet de z.g. stadsautoweg worden beschouwd. Deze weg, een onderdeel van de gro te ringbaan tussen de oude- en de nieuwe stad, is vcor het ver- kear tussen de nieuwe stadsdelen van grote betekenis, omdat de binnenstad hierdoor op den duur belangrijk minder autoverkeer te verwerken zal hebben. De belangrijkste weg naar het oude stads deel wordt gevormd door de verlengde linnaeusstraatdeze kruist de hierboven aangehaalde autoweg en verbindt het centrum van de ontworpen wijk met de binnenstad. Als begrenzingswegen van het niauwe gedeelte moeten worden genoemd het z.g. Noordvlietslot als zuidelijke begrenzing, de randweg langs de ontworpen park- strook als oostelijke begrenzing en de Groningerstraatweg als nodrdelijke begrenzing. In het wegenschema zijn nagenoeg alle verbindingen noord-zuid ge projecteerd en hebben deze bijna overal haakse aansluitingen op de primaire wegen. De noord-zuidrichting is n.l. in het algemeen de meest aanvaardbare, met het oog op de bezonning der bouwblok ten. Hieruit moet weer niet worden afgeleid, dat een oost-west georiënteerde straat moet worden vermeden. Immers bij de nieuwste ojecten met etagebouw is de gemeenschappelijke binnenhof aan- iding om de woonvertrekken aan de tuinzijde te maken. In de meeste gevallen is een rijwegbreedte van 6 meter aan houden als toekomstige breedte voor de secundaire- en 7 a 9 me- 6r voor de primaire wegen. Om financiële redenen zal men - mede elet op de elders in den lande uitgevoerde stratenplannen (met •tame Rotterdam, OverschieGroningen, Vlaardingen e.a.)- wellicht tot een tijdelijke versmalling van het verharde oppervlak dezer ogen moeten overgaan. coming (woningen) bebouwing is samengesteld uit zeer uiteenlopende woning- k'pen. Hogere bouw komt in het onderhavige plan vrij veel voor. •;e meeste van deze etageblokken zijn gedacht aan primaire wegen. jn grote lijnen wordt het plan als volgt onderverdeeld: Ie. Gov, T i2e, 3e. een buurt tussen Groningerstraatweg en het centrum van het nieuwe plan; een buurt tussen dit centrum en het verlengde van de Marathon- straat een buurt tussen het verlengde van de Marathonstraat en het verlengde van de Insulindestraat een buurt tussen het verlengde van de Insulindestraat en het Vliet. ils volgt wor- ju- De bebouwing in deze buurten kan in het kort yen omschreven: L:*r-os de Crroningerstraatweg en de stadsautoweg flatgebouwen, bestaande uit 4 woonlagen met een onderverdieping. De secun daire straten zullen voornamelijk worden bebouwd met boven- en Oenedenwoningen. Een weg door deze buurt vanaf de Gronin- ®er®braatweg heeft een ruimer profiel dan de nabijgelegen se- ï'ire woonstraatjesdeze toegangsweg heeft voor de wonin- Syn een brede groenstrook, die zeer goed als gemeenschappe- 3ke groenstrook kan worden aangelegd. Aan de oostzijde nabij Plantsoenstrook is een terrein gereserveerd voor kleine vrij staande huizen, of huizen in blokken van 2 aaneen. „g,,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 454