i,Jl verantwoord was beide plannen uit te voeren. Verder was de ge splitste inschrijving nodig, omdat het hier twee geheel ver schillende typen woningen betrof, die met toepassing van ver schillende rijksregelingen zouden worden gebouwd. Bovendien bestond de vrees, dat de niet gesplitste inschrijving moeilijk heden zou opleveren voor het verkrijgen van de goedkeuring van de Minister op de bouwplannen. la ernstig beraad en na overleg met de 'centrale directie van de wederopbouw en volkshuisvesting hebben wij dan ook moe ten constateren, dat het in het onderhavige geval door de ge volgde wijze van inschrijving niet mogelijk was een beslissing te nemen tot gunning van de aanbestede werken. In een bespreking, die wij op verzoek van de hoofdbesturen van de Nederlandse Christelijke aannemersbond en de Nederlandse aannemersbond en Patroonsbond voor bouwbedrijven in Nederland enige tijd geleden met een deputatie van deze besturen hebben gehad, is toegegeven, dat het beter was geweest, indien de aan nemers van te voren met het gemeentebestuur overleg hadden ge pleegd en werden de bezwaren, die wij tegen de gevolgde wijze van inschrijving naar voren brachten, niet bestreden. Wel acht ten zij het niet^wenselijk, dat de twee groepen woningen even tueel niet door een, maar door twee aannemers zouden worden ge bouwd. In deze bespreking is voorts over de punten in kwestie overeenstemming bereikt en hebben de vertegenwoordigers van bo vengenoemde organisaties toegezegd, dat de gemeente van de laagste zes inschrijvers alsnog een gesplitste inschrijving zou ontvangen. Inmiddels zijn deze inschrijvingen binnengekomen en zijn de moeilijkheden opgelost. Na overleg met de oontralcZdi- rectie van de wederopbouw en volkshuisvesting en na enkele on derhandelingen over bezuinigingen, die mogelijkerwijs kunnen worden aangebracht, hebben wij vervolgens besloten de beide wer ken aan de laagste inschrijver, de firma T.Heidinga en Zonen, Pioenstraat 17, alhier, te gunnen, behoudens goedkeuring van de bouwplannen door de Minister van Wederoobouw en Volkshuisves- ting. Op grond van het bovenstaande menen wij, dat deze aange legenheid als afgedaan kan worden beschouwd en stellen wij U voor het schrijven van de aannemersbond voor kennisgeving aan te nemen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Keulen, Burgemeester. T.Bakker, Secretaris. Verzonden 22 November 1952. Bijlage tot het verslag der handelingen van de gemeenteraad van Leeuwarden 1952. Bijlage no. 246. Leeuwarden, 2 0 November 1952. Aan de Gemeenteraad. In ons voorstel tot herziening van de electriciteitstarie- ven hebben wij er op gewezen, dat in vergelijking tot andere bedrijven de meterhuren van het gemeentelijk electriciteitsbe- drijf abnormaal laag wfaren en dat er in verband met de sterk ge stegen prijzen gerede aanleiding was deze huren te verhogen. Overeenkomstig ons voorstel zijn de huren door U dan ook op getrokken tot het peil van het provinciaal electriciteitsbe- drijf, waardoor de meterhuren ten opzichte van 1939 met 300 - 500 zijn verhoogd. De argumenten, die destijds zijn aangewend voor verhoging van de meterhuren van het electriciteitsbedrijf, zijn eveneens van toepassing op de huren voor de gasmeters. Ook deze huren zijn in een lange reeks van jaren ongewijzigd gebleven, terwijl de prijs van een meter met rond 3 00 is gestegen. Voorzover wij hebben kunnen nagaan,zijn de huren van meters met een betrekkelijk gering meetvermogen zelfs gedurende 25 jaar niet herzien. Het laat zich dan ook verstaan, dat de exploita tiekosten van een gasmeter aanzienlijk boven de baten uit hoof de van meterhuren uitgaan. Uit het hieronder volgende overzicht moge U blijken het verschil in de aankoopkosten van een meter in 1939 en in 1952 en de hieruit per meter voortvloeiende exploitatiekosten. Capaciteit .Aanschaffingsprijs 'Exploitatiekosten Meterhuur 1939 1952 193 9 1952 1.959In 1952 tot en met 2,8 m3 f. 22,- f. 70,- f. 1,89 f. 5,60 1,80 boven 28 t/m 56 m3 30,- 100,- 260 8-- 360 11 5,6 "12 ca. 62,- 200,- 5,09 15,50 7,08 12,- 28 170,- 360,- 11,90 25,20 17,52 28,- 6C 370,- 630,-: 25,90 44,10- 33,— 60,- "120 575,- 1000,-. 40,25. 70,— 60,— Uit dit overzicht valt duidelijk af te leiden, dat de ex ploitatie van elke nieuw geplaatste meter voor het bedrijf ver lies oplevert. Momenteel zijn rond 14.000 gewone gasmeters' in gebruik, waar van rond 5.600 nieuwe zogenaamde standaardmeters. Naar raming zal het exploitatieverlies op deze meters voor 1953 f.13.650,- bedragen. Ongeveer 70 van de oude meters moet wegens slijtage en ouderdomsgebreken worden vervangen, hetgeen neerkomt op de aankoop van 6.000 nieuwe meters. Bovendien moet nog rekening worden gehouden met de uitbreiding van het aantal meters voor aansluiting van nieuwe panden, waarvoor per jaar 500 meters nodig zullen zijn. ïlasr verwacht kan worden, zal de noodzakelijke verwisseling van meters ongeveer 5 jaar in beslag nemen, zodat over deze tijdsduur 8.500 nieuwe meters in exploitatie zullen worden ge nomen, waardoor het exploitatieverlies op meters tot rond f. 52.650,— per jaar zal stijgen. Gelet op de exploitatieuitkomsten van het bedrijf is aan ver hoging van de huren der gasmeters dan ook niet te ontkomen. In-" V

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 668