Toelichting behorende bij het uitbreidingsplan in onder delen voor de gronden gelegen tussen de bebouwde kom, het Schapen dijkje, de spoorlijn naar Stiens en Harlingerstraatweg en het Har- lingerplein, alsmede voor de gronden gelegen onmiddellijk ten zui den van de Harlingerstraatweg en het Harlingerplein. Het thans geldende uitbreidingsplan voor dit gebied is vast gesteld bij besluit van de raad van 22 September 1939. In dit plan waren de meeste woningen gedacht als eengezinswoningen. Om de re denen, uiteengezet in de toelichting behorende bij het uitbreidings plan "Oost", vastgesteld bij besluit van de raad van 11 Juni 1952 (bijlage no. 101) kan deze wijze van bouwen niet meer geheel worden gevolgd. In verband hiermede is dan ook in dit ontwerp-uitbreidings- plan, evenals in het uitbreidingsplan "Oost", een belangrijk aan tal meergezinshuizen geprojecteerd, waarbij de woningen in verschil lende woonlagen liggen. Uiteraard zal deze wijze van bouwen invloed hebben op de woonzeden en moest daarmede bij het ontwerpen van het plan rekening worden gehouden. Een stadsbevolking vormt voorts geen homogene gemeenschap en de verschillende gezinnen hebben dan ook vaak uiteenlopende wensen met betrekking tot de te bewonen woning. Als gevolg hiervan moet in een wijk met tal van verschillende woonvormen rekening worden gehouden. De woningen moeten wat de inhoud betreft vele mogelijk heden bieden. Er moeten niet alleen woningen zijn voor de verschil lende lagen van de bevolking, maar ook de grootte van de woningen moet verschillend zijn. Een goede differentiatie van de woningen in het plan is dan ook een eerste vereiste. Een vrij groot percentage van de woningen zal dan ook in woon gebouwen van meer dan twee verdiepingen worden uitgevoerd. De mees te hiervan hebben drie woonlagen, een type dat in Leeuwarden reeds ingang heeft gevonden. Daarnaast zullen op enkele markante punten bouwblokken met meer dan drie verdiepingen worden uitgevoerd. De toepassing van de zogenaamde wijkgedachte heeft voorts ook voor dit gedeelte van de stad geleid tot een andere structuur dan die van het thans geldende plan. Wegen De Harlingerstraatweg is een belangrijke uitvalsweg, een onderdeel van de zogenaamde "streekweg" in het Eriese wegenschema. In het rijkswegenplan,voorkomend onder nr.9, vormt deze weg een schakel in de verbinding tussen de streek Harlingen - Leeuwarden met Groningen en via Gro ningen met Duitsland. Bovendien is deze weg een onderdeel van de verbinding met de westelijke provincies via de af sluitdijk. Bedoelde weg is dan ook van grote betekenis, zowel voor zakelijke doeleinden als voor het toerisme. De spoorbaan naar Stiens heeft sinds enkele jaren voor personenvervoer haar betekenis verloren. Voor aardappel transport kan zij echter niet worden gemist, daarbij komt nog, dat sinds kort de luchthaven van Leeuwarden in mili taire handen is overgegaan, waardoor thans spoorbaan en vliegveld met elkaar in verband staan om strategische re denen. Aan opheffing van het baanvak kan derhalve niet meer^worden gedacht. Overigens zou deze lijn een mooi tracé kunnen zijn als randweg van het uitbreidingsplan West. Het Schapendijkje is momenteel nog vrij onbelangrijk; als begrenzmgsweg van het uitbreidingsplan zal de betekenis te zijner tijd toenemen. Het gebruik van de weg als toe gangsweg naar de Hoorder-begraafplaats, die binnenkort een grote uitbreiding zal ondergaan, gaf enkele moeilijkheden ten aanzien van de oriëntering der daaraan te stichten woningen. Het profiel is echter zodanig gekozen, dat de langs deze weg trekkende begrafenissen geen invloed zullen hebben op de bewoning,van de geprojecteerde étagewoningen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 680