Toelichting behorende bij het uitbreidingsplan in onder
delen voor de gronden gelegen tussen de bebouwde kom, het Schapen
dijkje, de spoorlijn naar Stiens en Harlingerstraatweg en het Har-
lingerplein, alsmede voor de gronden gelegen onmiddellijk ten zui
den van de Harlingerstraatweg en het Harlingerplein.
Het thans geldende uitbreidingsplan voor dit gebied is vast
gesteld bij besluit van de raad van 22 September 1939. In dit plan
waren de meeste woningen gedacht als eengezinswoningen. Om de re
denen, uiteengezet in de toelichting behorende bij het uitbreidings
plan "Oost", vastgesteld bij besluit van de raad van 11 Juni 1952
(bijlage no. 101) kan deze wijze van bouwen niet meer geheel worden
gevolgd. In verband hiermede is dan ook in dit ontwerp-uitbreidings-
plan, evenals in het uitbreidingsplan "Oost", een belangrijk aan
tal meergezinshuizen geprojecteerd, waarbij de woningen in verschil
lende woonlagen liggen. Uiteraard zal deze wijze van bouwen invloed
hebben op de woonzeden en moest daarmede bij het ontwerpen van het
plan rekening worden gehouden.
Een stadsbevolking vormt voorts geen homogene gemeenschap en
de verschillende gezinnen hebben dan ook vaak uiteenlopende wensen
met betrekking tot de te bewonen woning. Als gevolg hiervan moet
in een wijk met tal van verschillende woonvormen rekening worden
gehouden. De woningen moeten wat de inhoud betreft vele mogelijk
heden bieden. Er moeten niet alleen woningen zijn voor de verschil
lende lagen van de bevolking, maar ook de grootte van de woningen
moet verschillend zijn. Een goede differentiatie van de woningen in
het plan is dan ook een eerste vereiste.
Een vrij groot percentage van de woningen zal dan ook in woon
gebouwen van meer dan twee verdiepingen worden uitgevoerd. De mees
te hiervan hebben drie woonlagen, een type dat in Leeuwarden reeds
ingang heeft gevonden. Daarnaast zullen op enkele markante punten
bouwblokken met meer dan drie verdiepingen worden uitgevoerd.
De toepassing van de zogenaamde wijkgedachte heeft voorts ook
voor dit gedeelte van de stad geleid tot een andere structuur dan
die van het thans geldende plan.
Wegen De Harlingerstraatweg is een belangrijke uitvalsweg, een
onderdeel van de zogenaamde "streekweg" in het Eriese
wegenschema. In het rijkswegenplan,voorkomend onder nr.9,
vormt deze weg een schakel in de verbinding tussen de
streek Harlingen - Leeuwarden met Groningen en via Gro
ningen met Duitsland. Bovendien is deze weg een onderdeel
van de verbinding met de westelijke provincies via de af
sluitdijk. Bedoelde weg is dan ook van grote betekenis,
zowel voor zakelijke doeleinden als voor het toerisme.
De spoorbaan naar Stiens heeft sinds enkele jaren voor
personenvervoer haar betekenis verloren. Voor aardappel
transport kan zij echter niet worden gemist, daarbij komt
nog, dat sinds kort de luchthaven van Leeuwarden in mili
taire handen is overgegaan, waardoor thans spoorbaan en
vliegveld met elkaar in verband staan om strategische re
denen. Aan opheffing van het baanvak kan derhalve niet
meer^worden gedacht. Overigens zou deze lijn een mooi
tracé kunnen zijn als randweg van het uitbreidingsplan West.
Het Schapendijkje is momenteel nog vrij onbelangrijk; als
begrenzmgsweg van het uitbreidingsplan zal de betekenis
te zijner tijd toenemen. Het gebruik van de weg als toe
gangsweg naar de Hoorder-begraafplaats, die binnenkort een
grote uitbreiding zal ondergaan, gaf enkele moeilijkheden
ten aanzien van de oriëntering der daaraan te stichten
woningen. Het profiel is echter zodanig gekozen, dat de
langs deze weg trekkende begrafenissen geen invloed zullen
hebben op de bewoning,van de geprojecteerde étagewoningen.