Er is namelijk een breed groenscherm gedacht tussen de wo ningen en de weggrens. De stadsautoweg is de hoofdweg door de nieuwe buurt. Het profiel is - evenals elders in het stadsplan - vrij royaal namelijk hoofdverkeersbaan met aan weerszijden parallel wegen. In het noorden wordt aangesloten op het Valerius- plein, in het zuiden op het Harlingerpleih.laatstgenoemd plein zal binnenkort tot uitvoering komen. Met het tot stand komen van deze weg wordt wederom een gedeelte van de grote ringweg voltooid. Bebouwing.De bebouwing is samengesteld uit diverse woningtypen. Hoge re bouw komt in de eerste plaats voor aan de stadsautoweg en verder aan het Schapendijkje, het Harlingerplein, op een terrein nabij de spoorwegovergang en op enkele andere pun ten in het plan. Yan deze étagewoningen zijn enkele blokken bestemd voor 4 woonlagen. Tegenover het Beethovenplantsoen zullen twee bouwblokken van 4 woonlagen worden opgericht, die daar tegenover het groen zeer goed tot hun recht zullen komen. Het Harlingerplein zou volgens het vigerende plan een vrij lage bebouwing in eengezinswoningen (klasse I) krijgen. De afmetingen van het plein 150 - 180 m) zijn evenwel van dien aard, dat hogere bouw voor de hand ligt. Aan het Schapendijkje zijn étagewoningen in 3 of 4 lagen ontworpen.- Aan de Harlingerstraatweg is een nog hogere be bouwing geprojecteerd,namelijk in 5 woonlagen boven een onder bouw die als garage of showroom kan worden'gebruikt. Tot de algemeen toegepaste voorzieningen bij étage woningen behoren de zogenaamde onderhuizen, die hun nut hebben bewezen. ïïiet alleen kunnen daarin de voor de woningen vereiste bergruimten worden ondergebracht, doch bovendien kan het onderhuis zonodig worden gebruikt voor was- en droog ruimten, knutsel- en speelruimten. Zelfs grotere rijwielstallingen, vergaderzaaltje voor de bewoners van het blok, alsmede demonstratieruimte kunnen hun plaats hebben in een onderhuis. In enkele steden is de ge meenschappelijke was- en droogruimte met moderne installa ties reeds gemeen goed geworden. Door bergruimten onder de bouwblokken te maken, verdwij nen de veelal zo lelijke schuurtjes in de achtertuinen. De ruimte tussen de achtergevels kan nu als gemeenschappelijke tuin worden aangelegd met daarin voor de kleuters een zand bak, wip, klimnet enz. Het ligt in de bedoeling, dat de tuin dan uitsluitend wordt gebruikt door de bewoners van het blok. Het spelen op de straat van kleine kinderen, met alle daaraan verbonden gevaren wordt daardoor vermeden. De ge meenschappelijke binnentuin kan voordelen opleveren voor de oriëntatie van de vertrekken omdat bijvoorbeeld bij oost - west gerichte bouwblokken de woonvertrekken nu ook aan de binnentuin kunnen worden gemaakt. In het plan werden reeds enkele blokken eengezinswoningen gebouwd, en wel in de omgeving van de spoorlijn naar Stiens. De straten binnen deze blokken hebben een zeer eenvoudig profiel en de vóór de woningen gelegen groenstroken zijn behandeld als gemeenschappelijke groenstrook. Dit kan ook geschieden bij de étagewoningen en in dat geval zal de plant- soenstrook nog meer^tot haar recht komen, omdat de diepte der voortuinen bij étagewoningen in de regel groter is dan die bij eengezinswoningen. Ook werden reeds enkele bouwblok ken met drie woonlagen gebouwd en wel langs de Valeriusstraat en de Corellistraat. "De gebouwen voor "bij zondere doelein den. Winkels en be drijven garages De groen- vo orzie - ning. De eengezinswoningen komen behalve op de hierboven ge noemde plaats voor in de omgeving van het Harlingerplein, de Sweelinckstraatde Chopinstraatde Mendelssohn- en de Bachstraat; de meeste woningen daarvan zullen voorlopig als duplexwoningen worden uitgevoerd. Het type boven- en benedenwoning komt slechts op een en kel punt in het plan voor. Het aantal woningen in het plan vereist de bouw van 3 scho len voor gewoon lager onderwijs en twee kleuterscholen voor het gedeelte ten westen van de stadsautoweg. Daarbij is in het plan gerekend op een kerkgebouw en 2 verenigingsgebouwen. Voorts is aan het Valeriusplein nog een terrein gereserveerd voor bijzondere doeleinden, doch omtrent de bebouwing staat nog niets vast. In het centrum van de nieuwe buurt bevindt zich een groot terrein, waarop een twaalfklassige school wordt gesticht. In het gedeelte van het plan ten oosten van de autoweg zijn voorts onkele terreinen voor bijzondere doeleinden geprojec teerd, aangezien in het verleden in deze omgeving weinig grond voor dergelijke bestemmingen is gereserveerd. Het is duidelijk, dat in de toekomst ook andere gebouwen dan die voor onderwijsdoeleinden in deze omgeving nodig kun nen zijn. Daarom is voor de meeste terreinen geen speciaal gebruik voorgeschreven; in enkele gevallen is bebouwing met school, kerk, en dergelijke, verplicht voorgeschreven, be houdens ontheffing door burgemeester en wethouders. De be paling,dat de rooilijn naar de wegzijde niet mag worden over schreden geeft de architect de nodige vrijheid. In het plan is bovendien de mogelijkheid geopend tot het stichten van kantoren, winkels, toonkamers en koffiehuizen op daarvoor in aanmerking komende plaatsen; daarbij kan, in dien nodig, de begane grondruimte van meer dan één woning worden samengevoegd. Het aantal winkels in het plan kan worden gesplitst in grote en kleine winkels. De kleine winkels met name die voor het kopen van levensmiddelen en voor kleine reparaties (schoen maker e.d.) zijn over de buurt verspreid, voornamelijk in enige dwarsblokken aan de Valeriusstraat en bij het Schapen dijkje. Voor de huisvrouw, die aldus niet al te grote af standen behoeft af te leggen, is deze situatie te prefereren boven die van de winkelgalerij die uiteraard meer centraal zal behoren te liggen. De bouw is bedoeld in één laag met flauwe kap; tussen de hoofdmassa's van de étagewoningen vormen zij een welkome afwisseling in het stadsbeeld. Grote winkels zijn te vinden op oon tweetal hoekon van do- Valoriuootraat (aangegeven door één grote gaaglijn)en- tegen over het verlengde van de Sperwerstraat. Grote bedrijven zijn geprojecteerd ten zuidwesten van de bijzondere bestemming aan het Valeriusplein en voorts ten oosten^van de aan het ver lengde van de Euterpestraat te bouwen étagewoningen. Bij deze bedrijven is winkelnering niet toegestaan. Behalve het grote garagebedrijfdat kan worden gebouwd aan de Harlingerstraatweg,is in het plan ruimte gelaten voor een aantal boxen o.a. op het achter de bedrijven gelegen binnen terrein in het zuiden en tussen de bedrijfsruimten in de om geving van het Valeriusplein in het noorden van het plan. Het groen is een complement van de bebouwing. Voortuinen die ter verlevendiging van het straatbeeld node kunnen worden mist, hebben een decoratieve en een recreatieve functie. In het straatbeeld zullen de bebouwing, het straatprofiel, de "straat-"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1952 | | pagina 681