Er is namelijk een breed groenscherm gedacht tussen de wo
ningen en de weggrens.
De stadsautoweg is de hoofdweg door de nieuwe buurt. Het
profiel is - evenals elders in het stadsplan - vrij royaal
namelijk hoofdverkeersbaan met aan weerszijden parallel
wegen. In het noorden wordt aangesloten op het Valerius-
plein, in het zuiden op het Harlingerpleih.laatstgenoemd
plein zal binnenkort tot uitvoering komen. Met het tot stand
komen van deze weg wordt wederom een gedeelte van de grote
ringweg voltooid.
Bebouwing.De bebouwing is samengesteld uit diverse woningtypen. Hoge
re bouw komt in de eerste plaats voor aan de stadsautoweg en
verder aan het Schapendijkje, het Harlingerplein, op een
terrein nabij de spoorwegovergang en op enkele andere pun
ten in het plan. Yan deze étagewoningen zijn enkele blokken
bestemd voor 4 woonlagen. Tegenover het Beethovenplantsoen
zullen twee bouwblokken van 4 woonlagen worden opgericht,
die daar tegenover het groen zeer goed tot hun recht zullen
komen. Het Harlingerplein zou volgens het vigerende plan een
vrij lage bebouwing in eengezinswoningen (klasse I) krijgen.
De afmetingen van het plein 150 - 180 m) zijn evenwel van
dien aard, dat hogere bouw voor de hand ligt.
Aan het Schapendijkje zijn étagewoningen in 3 of 4 lagen
ontworpen.- Aan de Harlingerstraatweg is een nog hogere be
bouwing geprojecteerd,namelijk in 5 woonlagen boven een onder
bouw die als garage of showroom kan worden'gebruikt.
Tot de algemeen toegepaste voorzieningen bij étage
woningen behoren de zogenaamde onderhuizen, die hun nut
hebben bewezen. ïïiet alleen kunnen daarin de voor de woningen
vereiste bergruimten worden ondergebracht, doch bovendien
kan het onderhuis zonodig worden gebruikt voor was- en droog
ruimten, knutsel- en speelruimten.
Zelfs grotere rijwielstallingen, vergaderzaaltje voor de
bewoners van het blok, alsmede demonstratieruimte kunnen hun
plaats hebben in een onderhuis. In enkele steden is de ge
meenschappelijke was- en droogruimte met moderne installa
ties reeds gemeen goed geworden.
Door bergruimten onder de bouwblokken te maken, verdwij
nen de veelal zo lelijke schuurtjes in de achtertuinen. De
ruimte tussen de achtergevels kan nu als gemeenschappelijke
tuin worden aangelegd met daarin voor de kleuters een zand
bak, wip, klimnet enz. Het ligt in de bedoeling, dat de
tuin dan uitsluitend wordt gebruikt door de bewoners van het
blok. Het spelen op de straat van kleine kinderen, met alle
daaraan verbonden gevaren wordt daardoor vermeden. De ge
meenschappelijke binnentuin kan voordelen opleveren voor de
oriëntatie van de vertrekken omdat bijvoorbeeld bij oost -
west gerichte bouwblokken de woonvertrekken nu ook aan de
binnentuin kunnen worden gemaakt.
In het plan werden reeds enkele blokken eengezinswoningen
gebouwd, en wel in de omgeving van de spoorlijn naar Stiens.
De straten binnen deze blokken hebben een zeer eenvoudig
profiel en de vóór de woningen gelegen groenstroken zijn
behandeld als gemeenschappelijke groenstrook. Dit kan ook
geschieden bij de étagewoningen en in dat geval zal de plant-
soenstrook nog meer^tot haar recht komen, omdat de diepte
der voortuinen bij étagewoningen in de regel groter is dan
die bij eengezinswoningen. Ook werden reeds enkele bouwblok
ken met drie woonlagen gebouwd en wel langs de Valeriusstraat
en de Corellistraat.
"De
gebouwen
voor "bij
zondere
doelein
den.
Winkels
en be
drijven
garages
De groen-
vo orzie -
ning.
De eengezinswoningen komen behalve op de hierboven ge
noemde plaats voor in de omgeving van het Harlingerplein,
de Sweelinckstraatde Chopinstraatde Mendelssohn- en de
Bachstraat; de meeste woningen daarvan zullen voorlopig als
duplexwoningen worden uitgevoerd.
Het type boven- en benedenwoning komt slechts op een en
kel punt in het plan voor.
Het aantal woningen in het plan vereist de bouw van 3 scho
len voor gewoon lager onderwijs en twee kleuterscholen voor
het gedeelte ten westen van de stadsautoweg. Daarbij is in
het plan gerekend op een kerkgebouw en 2 verenigingsgebouwen.
Voorts is aan het Valeriusplein nog een terrein gereserveerd
voor bijzondere doeleinden, doch omtrent de bebouwing staat
nog niets vast. In het centrum van de nieuwe buurt bevindt
zich een groot terrein, waarop een twaalfklassige school
wordt gesticht.
In het gedeelte van het plan ten oosten van de autoweg zijn
voorts onkele terreinen voor bijzondere doeleinden geprojec
teerd, aangezien in het verleden in deze omgeving weinig
grond voor dergelijke bestemmingen is gereserveerd.
Het is duidelijk, dat in de toekomst ook andere gebouwen
dan die voor onderwijsdoeleinden in deze omgeving nodig kun
nen zijn. Daarom is voor de meeste terreinen geen speciaal
gebruik voorgeschreven; in enkele gevallen is bebouwing met
school, kerk, en dergelijke, verplicht voorgeschreven, be
houdens ontheffing door burgemeester en wethouders. De be
paling,dat de rooilijn naar de wegzijde niet mag worden over
schreden geeft de architect de nodige vrijheid.
In het plan is bovendien de mogelijkheid geopend tot het
stichten van kantoren, winkels, toonkamers en koffiehuizen
op daarvoor in aanmerking komende plaatsen; daarbij kan, in
dien nodig, de begane grondruimte van meer dan één woning
worden samengevoegd.
Het aantal winkels in het plan kan worden gesplitst in grote
en kleine winkels. De kleine winkels met name die voor het
kopen van levensmiddelen en voor kleine reparaties (schoen
maker e.d.) zijn over de buurt verspreid, voornamelijk in
enige dwarsblokken aan de Valeriusstraat en bij het Schapen
dijkje. Voor de huisvrouw, die aldus niet al te grote af
standen behoeft af te leggen, is deze situatie te prefereren
boven die van de winkelgalerij die uiteraard meer centraal
zal behoren te liggen. De bouw is bedoeld in één laag met
flauwe kap; tussen de hoofdmassa's van de étagewoningen vormen
zij een welkome afwisseling in het stadsbeeld.
Grote winkels zijn te vinden op oon tweetal hoekon van do-
Valoriuootraat (aangegeven door één grote gaaglijn)en- tegen
over het verlengde van de Sperwerstraat. Grote bedrijven zijn
geprojecteerd ten zuidwesten van de bijzondere bestemming aan
het Valeriusplein en voorts ten oosten^van de aan het ver
lengde van de Euterpestraat te bouwen étagewoningen. Bij
deze bedrijven is winkelnering niet toegestaan.
Behalve het grote garagebedrijfdat kan worden gebouwd aan de
Harlingerstraatweg,is in het plan ruimte gelaten voor een
aantal boxen o.a. op het achter de bedrijven gelegen binnen
terrein in het zuiden en tussen de bedrijfsruimten in de om
geving van het Valeriusplein in het noorden van het plan.
Het groen is een complement van de bebouwing. Voortuinen die
ter verlevendiging van het straatbeeld node kunnen worden
mist, hebben een decoratieve en een recreatieve functie. In
het straatbeeld zullen de bebouwing, het straatprofiel, de
"straat-"