No. 5799. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 Mei 1953 (bijlage no. 105) BESLUIT de gemeente staat tot 31 December 1990 in erfpacht af aan D.E.G. Visser, ^'esterparkstraat 3, te Leeuwarden,en 0.v.d.Meulen, te Hardegarijp, het perceel bouwterrein, gelegen aan de zuid zijde van het Beethovenplantsoen, deel uitmakende van het per ceel kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, sectie D, no. 4 8 63, op de bij dit besluit behorende tekening roodomlijnd aangegeven, ter oppervlakte van plm. 458 m2 en wel onder de volgende voor waarden: 1. de erfpachtscanon zal worden berekend naar een grondwaarde van f. 16,-- per m2 en een rentevoet van 5 per jaar; 2. het door belanghebbenden gestorte bedrag van f. 366,-- als waarborg voor de nakoming der voorwaarden vervalt aan de gemeente, indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan, ten zij burgemeester en wethouders in bijzondere gevallen, te hunner beoordeling, niettemin tot gehele of gedeeltelijke teruggave van de waarborgsom besluiten. Bij voldoening aan de voorwaarden wordt op aanvraag de waarborgsom teruggegeven; 3. zolang de erfpacht niet met toestemming van burgemeester en wethouders is overgedragen, mag bebouwing door derden niet plaats hebben; 4. de akte van erfpacht moet notarieel worden verleden binnen een door burgemeester en wethouders te stellen termijn; 5. voor het overige zijn op deze afstand in erfpacht van toepas sing - voorzover mogelijk en met het bovenstaande niet in strijd - de bepalingen, betreffende de uitgifte in erfpacht van bouwterreinen, gelegen tussen Oostersingel en Cambuur- sterpad en toebehorende ean de gemeente Leeuwarden. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Vaststellen gemeenschappelijke regeling ziektekostenvoorziening ten behoeve van de gemeente-ambtenaren in Friesland. Bijlage no. 106. Leeuwarden, 31 Mei 1953» Aan de Gemeenteraad. Tijdens de bezetting van ons land werd aan het ziekenfonds wezen een geheel nieuwe basis gegeven door de invoering op i November 1941 van het ZiekenfondsenbesluitKrachtens dit be sluit, dat na de bevrijding van ons land gehandhaafd werd, is iedere werknemer, wiens loon blijft beneden de grens,gesteld in artikel 1 der Ziektewet, verplicht zich aan te sluiten bij een algemeen ziekenfonds. De aanspraken, die voor de verplicht ver zekerden uit deze regeling voortvloeien, zijn nauwkeurig omschre ven en betekenen in vergelijking tot vroeger een belangrijke verbetering van hun sociale positie. Over het algemeen zijn de sociale verzekeringswetten ech ter niet op de ambtenaren van toepassing. Dit vloeit voort uit de bijzondere positie, die de ambtenaar inneemt. Voor de ambte naren heeft de wetgever bijzondere voorschriften in het leven geroepen, die een publiekrechtelijk karakter dragen en hun grondslag vinden in de ambtelijke status. Een en ander heeft tot gevolg, dat het Ziekenfondsenbesluit niet op de ambtenaren van toepassing is, zodat zij van de voordelen, die dit besluit de particuliere werknemers biedt, zijn uitgesloten. Het zal dan ook geen verwondering wekken, dat van verschil lende zijden de laatste jaren aandrang is uitgeoefend de hier door ontstane lacune in de regeling van de sociale positie van de ambtenaren ten opzichte van de particuliere werknemers weg te nemen en er naar gestreefd is ook voor de ambtenaren een re geling op dit punt te krijgen. Zoals U bekend is, rust de rechtspositieregeling van de ambtenaar op de Ambtenarenwet. Ingevolge artikel 125 dier wet zijn de publiekrechtelijke lichamen verplicht regelen vast te stellen ten aanzien van een aantal met name genoemde punten, die alle betrekking hebben op de rechtspositie van de ambtenaar. Een van deze punten is de regeling van de aanspraken in geval van ziekte. Tot op heden zijn deze voorschriften beperkt gebleven tot een regeling inzake het doorbetalen van salaris tijdens ziek te van een ambtenaar en inzake het verlenen van ontslag tijdens of tengevolge van ziekte. In verband met de regeling, die voor de particuliere werknemers ingevolge het Ziekenfondsenbesluit geldt, kan deze enge uitleg echter niet meer voldoende geacht worden en moet worden aangenomen, dat uit dit artikel voor de overheid ook de verplichting voortvloeit tot het vaststellen van regelen ter tegemoetkoming van de ambtenaren in de kosten, die zij hebben tengevolge van ziekte van henzelf of hun gezins leden. Gelet op de ambtelijke status, zou het minder juist zijn, indien deze regeling getroffen werd door alsnog het Zieken- fondsenbesluit op de ambtenaren van toepassing te verklaren. Hoewel de publiekrechtelijke lichamen over het algemeen de billijkheid van een regeling erkenden, was de oplossing van dit vraagstuk, waaraan vele facetten zitten, niet zo een voud ig Een uitgebreid onderzoek en een nauwkeurig afwegen van de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden was noodzakelijk. In verband hiermede gingen vele publiekrechtelijke lichamen er toe over een zogenaamde interim-regeling te treffen. Ook Uw raad riep op 5 Juli 1951 (hijlage no. 137) een dergelijke tijde- lijke"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1953 | | pagina 155