lijke regeling in het leven. Op grond van deze regeling ontvan
gen de ambtenaren een vergoeding van de kosten van verzekering
van zichzelf en hun gezin tegen de kosten van geneeskundige
verzorging bij ziekte of ongeval, tot een maximum van f. 60,--
per jaar.
Ondertussen stelde het Centraal Orgaan voor gemeenschappe
lijke behandeling van personeelsaangelegenheden een commissie
in, die tot taak kreeg zich te oriënteren over de mogelijkheid
van het treffen van een definitieve voorziening voor de gemeente
ambtenaren. Op 1 December 1952 bracht deze commissie rapport uit.
De commissie komt daarin tot de conclusiedat het voor de
gemeenteneen rechtsplicht is, steunende op artikel 125 der Amb
tenarenwet, om voor haar ambtenaren een voorziening op dit punt
te treffen. Naar haar mening behoort een dergelijke voorziening
te rusten op artikel 125 der Ambtenarenwet en zal de voorziening
in beginsel alle ambtenaren moeten omvatten. Het behoort voorts
een eigen voorziening te zijn, waarbij de gemeenten het daaraan
verbonden risico, hetzij individueel, hetzij gezamenlijk met an
dere gemeenten inleen daarvoor passende rechtsvorm dragen. De
voorziening zal noch een "ziekenfonds", noch een "onderlinge
verzekering" moeten zijn, maar een ambtenaarrechtelijke voorzie
ning met eigen karakter. Deze ambtenaarrechtelijke grondslag be
hoeft echter niet uit te sluiten, dat de gemeente(n) en de ambte
naren gezamenlijk de middelen opbrengen tot dekking van de kos
ten.
De commissie heeft deze gedachten in haar rapport, dat bij
de stukken voor U ter inzage ligt, uitgewerkt en aan het rapport
een ontwerp-regeling toegevoegd, die naar haar mening voor ver
wezenlijking vatbaar is. Zij geeft daarbij de voorkeur aan een
provinciegewi j z e decentralisatie, waardoor het gebied overzien
kan worden en een duur apparaat voor uitvoering van de regeling
kan worden vermeden.
Het rapport met de ontwerpen is door de afdeling Friesland
van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in studie genomen.
Een speciale commissie, die reeds het vorig jaar was ingesteld,
heeft deze materie met betrekking tot de provincie Friesland
nader onderzocht en rapport hierover uitgebracht. Nadat dit rap
port op de afdelingsvergadering is behandeld, heeft het afdelings
bestuur de gemeentebesturen medegedeeld, dat zij spoedige invoe
ring van de ontworpen regeling wenselijk acht.
De voorgestelde regeling gaat uit van de gedachte, dat de
gemeentebesturen in deze provincie ingevolge de wet Gemeenschap
pelijke Regelingen een gemeenschappelijke regeling treffen in
zake het verzekeren van uitkeringen aan ambtenaren in de kosten,
verband houdende met ziekte van henzelf of hun gezinsleden.
Voor de uitvoering van deze regeling wordt een rechtspersoonlijk
heid bezittend lichaam gevormd, waaraan verschillende bevoegdhe
den op dit gebied worden overgedragen.
Het bestuur van dit lichaam zal bestaan uit 11 leden.
De voorzitter wordt benoemd door de afdeling Friesland van
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Vijf leden worden ge
kozen uit de colleges van burgemeester en wethouders van de aan
gesloten gemeenten, terwijl de vijf andere leden aangewezen wor
den in overleg met de hoofdbesturen van die algemene, landelijke,
organisaties van overheidspersoneel, welker statuten Koninklijk
goedgekeurd zijn en waarbij tenminste 50 ambtenaren als lid
zijn ingeschreven.
Het bestuur is belast met de leiding en het beheer van het
rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam. Het stelt de rechten
en verplichtingen van de deelnemers vast, geeft voorschriften
met betrekking tot de uitkeringen, regelt het beroep op een
"daar-"
De regeling is voorts gebaseerd op het verrichtingenstelsel;
dat wil zeggen, dat de uitkeringen worden gegeven terzake van
verrichtingen en leveringen gedaan door artsen, vroedvrouwen,
apothekers, ziekenhuizen, sanatoria e.d. Dit stelsel heeft het
voordeel, dat de ambtenaren de staat van particulier patient be
houden. Hoewel de vaststelling van de uitkeringen te zijner tijd
door het bestuur zal geschieden, staat vast, dat de uitkeringen
niet altijd 100 van de kosten zullen bedragen. De ervaring
heeft uitgewezen, dat dit onvermijdelijk is. Het gedeelte van de
kosten, dat ten laste van de deelnemers blijft,zal echter binnen
redelijke grenzen moeten blijven. In verband hiermede zullen de
uitkeringen hoger moeten zijn naarmate de ambtenaar op de ver
richting minder invloed heeft. Bovendien is in de regeling een
hardheidsclausule opgenomen, die in bepaalde gevallen kan leiden
tot verhoging van de uitkeringen en wordt voorgesteld als sluit
stuk van de regeling artikel 53 van het Ambtenarenreglement in
die zin te wijzigen, dat aan een ambtenaar, wiens ziektekosten
(met inbegrip van de bijdrage) in een jaar meer bedraagt dan 5
van zijn bezoldiging, deze meerdere kosten worden vergoed.
Teneinde U een inzicht te geven in de uitkeringen, voegen wij
hierbij een overzicht van de uitkeringen, zoals het in de bedoe
ling ligt deze vast te stellen.
Tevens kunnen wij U mededelen, dat het in de bedoeling ligt
de bijdrage van de ambtenaren te bepalen op 2 van hun bezoldi
ging. Berekeningen hebben uitgewezen, dat een bijdrage van 2
aangevuld met een gelijke bijdrage van de gemeenten, een slui
tende exploitatie mogelijk maakt, mits het draagvlak van de re
geling ligt tussen de 2000 en 3000 deelnemers. Zijn de bijdragen
in een jaar niet voldoende om de kosten te dekken en kunnen deze
ook niet uit een mogelijk gevormde reserve worden bestreden, dan
wordt dit tekort omgeslagen over de aangesloten gemeenten in
verhouding tot de door haar gestorte bijdragen, unneer alle ge
meenten in Friesland tot de regeling toetreden, zal het aantal
deelnemers 2 600 bedragen. Dit aantal kan voldoende geacht wor
den om de regeling tot stand te brengen.
De regeling zal zich uitstrekken over de vaste en tijdelijke
ambtenaren, de arbeidscontractanten, die niet ingevolge het
Ziekenfondsenbesluit verzekerd zijn, alsmede over gepensionneer-
den en op wachtgeld gestelden. Voor de ambtenaren dient de rege
ling verplicht te worden gesteld. Het zou niet juist zijn het
deelnemen aan een publiekrechtelijke regeling met een zo belang
rijk sociaal aspect facultatief te stellen. Alleen voor ambte
naren, die tegen deze regeling gewetensbezwaren hebben, kan ont
heffing van de verplichting worden verleend.
In verband met de ontworpen regeling verdient het voorts
aanbeveling in het Ambtenarenreglement een nieuw artikel op te
nemen, waarin wordt vastgelegd, dat in de uitkering wegens ziekte
kosten wordt voorzien door toetreding tot de gemeenschappelijke
regeling, dat de ambtenaar verplicht is deel te nemen en dat de
kosten van deze voorziening gelijkelijk door de gemeente en de
ambtenaar zullen worden gedragen.
De nota, die het bestuur van de afdeling Friesland van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten ons zond over de ziekte
kostenvoorziening, zoals deze is uiteengezet, voegen wij te
Uwer kennisneming hierbij.
Wanneer onze gemeente tot de gemeenschappelijke regeling
toetreedt, zullen de kosten naar raming f. 4-6.000,-- per jaar
bedragen. Aangezien thans de kosten, die voor de gemeente voort
vloeien uit de tijdelijke regeling van 5 Juli 1951 ongeveer
"f .35-000,--"
daarvoor in te stellen commissie en bepaalt het percentage, dat
de deelnemers van hun bezoldiging moeten bijdragen.