lijke regeling in het leven. Op grond van deze regeling ontvan gen de ambtenaren een vergoeding van de kosten van verzekering van zichzelf en hun gezin tegen de kosten van geneeskundige verzorging bij ziekte of ongeval, tot een maximum van f. 60,-- per jaar. Ondertussen stelde het Centraal Orgaan voor gemeenschappe lijke behandeling van personeelsaangelegenheden een commissie in, die tot taak kreeg zich te oriënteren over de mogelijkheid van het treffen van een definitieve voorziening voor de gemeente ambtenaren. Op 1 December 1952 bracht deze commissie rapport uit. De commissie komt daarin tot de conclusiedat het voor de gemeenteneen rechtsplicht is, steunende op artikel 125 der Amb tenarenwet, om voor haar ambtenaren een voorziening op dit punt te treffen. Naar haar mening behoort een dergelijke voorziening te rusten op artikel 125 der Ambtenarenwet en zal de voorziening in beginsel alle ambtenaren moeten omvatten. Het behoort voorts een eigen voorziening te zijn, waarbij de gemeenten het daaraan verbonden risico, hetzij individueel, hetzij gezamenlijk met an dere gemeenten inleen daarvoor passende rechtsvorm dragen. De voorziening zal noch een "ziekenfonds", noch een "onderlinge verzekering" moeten zijn, maar een ambtenaarrechtelijke voorzie ning met eigen karakter. Deze ambtenaarrechtelijke grondslag be hoeft echter niet uit te sluiten, dat de gemeente(n) en de ambte naren gezamenlijk de middelen opbrengen tot dekking van de kos ten. De commissie heeft deze gedachten in haar rapport, dat bij de stukken voor U ter inzage ligt, uitgewerkt en aan het rapport een ontwerp-regeling toegevoegd, die naar haar mening voor ver wezenlijking vatbaar is. Zij geeft daarbij de voorkeur aan een provinciegewi j z e decentralisatie, waardoor het gebied overzien kan worden en een duur apparaat voor uitvoering van de regeling kan worden vermeden. Het rapport met de ontwerpen is door de afdeling Friesland van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in studie genomen. Een speciale commissie, die reeds het vorig jaar was ingesteld, heeft deze materie met betrekking tot de provincie Friesland nader onderzocht en rapport hierover uitgebracht. Nadat dit rap port op de afdelingsvergadering is behandeld, heeft het afdelings bestuur de gemeentebesturen medegedeeld, dat zij spoedige invoe ring van de ontworpen regeling wenselijk acht. De voorgestelde regeling gaat uit van de gedachte, dat de gemeentebesturen in deze provincie ingevolge de wet Gemeenschap pelijke Regelingen een gemeenschappelijke regeling treffen in zake het verzekeren van uitkeringen aan ambtenaren in de kosten, verband houdende met ziekte van henzelf of hun gezinsleden. Voor de uitvoering van deze regeling wordt een rechtspersoonlijk heid bezittend lichaam gevormd, waaraan verschillende bevoegdhe den op dit gebied worden overgedragen. Het bestuur van dit lichaam zal bestaan uit 11 leden. De voorzitter wordt benoemd door de afdeling Friesland van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Vijf leden worden ge kozen uit de colleges van burgemeester en wethouders van de aan gesloten gemeenten, terwijl de vijf andere leden aangewezen wor den in overleg met de hoofdbesturen van die algemene, landelijke, organisaties van overheidspersoneel, welker statuten Koninklijk goedgekeurd zijn en waarbij tenminste 50 ambtenaren als lid zijn ingeschreven. Het bestuur is belast met de leiding en het beheer van het rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam. Het stelt de rechten en verplichtingen van de deelnemers vast, geeft voorschriften met betrekking tot de uitkeringen, regelt het beroep op een "daar-" De regeling is voorts gebaseerd op het verrichtingenstelsel; dat wil zeggen, dat de uitkeringen worden gegeven terzake van verrichtingen en leveringen gedaan door artsen, vroedvrouwen, apothekers, ziekenhuizen, sanatoria e.d. Dit stelsel heeft het voordeel, dat de ambtenaren de staat van particulier patient be houden. Hoewel de vaststelling van de uitkeringen te zijner tijd door het bestuur zal geschieden, staat vast, dat de uitkeringen niet altijd 100 van de kosten zullen bedragen. De ervaring heeft uitgewezen, dat dit onvermijdelijk is. Het gedeelte van de kosten, dat ten laste van de deelnemers blijft,zal echter binnen redelijke grenzen moeten blijven. In verband hiermede zullen de uitkeringen hoger moeten zijn naarmate de ambtenaar op de ver richting minder invloed heeft. Bovendien is in de regeling een hardheidsclausule opgenomen, die in bepaalde gevallen kan leiden tot verhoging van de uitkeringen en wordt voorgesteld als sluit stuk van de regeling artikel 53 van het Ambtenarenreglement in die zin te wijzigen, dat aan een ambtenaar, wiens ziektekosten (met inbegrip van de bijdrage) in een jaar meer bedraagt dan 5 van zijn bezoldiging, deze meerdere kosten worden vergoed. Teneinde U een inzicht te geven in de uitkeringen, voegen wij hierbij een overzicht van de uitkeringen, zoals het in de bedoe ling ligt deze vast te stellen. Tevens kunnen wij U mededelen, dat het in de bedoeling ligt de bijdrage van de ambtenaren te bepalen op 2 van hun bezoldi ging. Berekeningen hebben uitgewezen, dat een bijdrage van 2 aangevuld met een gelijke bijdrage van de gemeenten, een slui tende exploitatie mogelijk maakt, mits het draagvlak van de re geling ligt tussen de 2000 en 3000 deelnemers. Zijn de bijdragen in een jaar niet voldoende om de kosten te dekken en kunnen deze ook niet uit een mogelijk gevormde reserve worden bestreden, dan wordt dit tekort omgeslagen over de aangesloten gemeenten in verhouding tot de door haar gestorte bijdragen, unneer alle ge meenten in Friesland tot de regeling toetreden, zal het aantal deelnemers 2 600 bedragen. Dit aantal kan voldoende geacht wor den om de regeling tot stand te brengen. De regeling zal zich uitstrekken over de vaste en tijdelijke ambtenaren, de arbeidscontractanten, die niet ingevolge het Ziekenfondsenbesluit verzekerd zijn, alsmede over gepensionneer- den en op wachtgeld gestelden. Voor de ambtenaren dient de rege ling verplicht te worden gesteld. Het zou niet juist zijn het deelnemen aan een publiekrechtelijke regeling met een zo belang rijk sociaal aspect facultatief te stellen. Alleen voor ambte naren, die tegen deze regeling gewetensbezwaren hebben, kan ont heffing van de verplichting worden verleend. In verband met de ontworpen regeling verdient het voorts aanbeveling in het Ambtenarenreglement een nieuw artikel op te nemen, waarin wordt vastgelegd, dat in de uitkering wegens ziekte kosten wordt voorzien door toetreding tot de gemeenschappelijke regeling, dat de ambtenaar verplicht is deel te nemen en dat de kosten van deze voorziening gelijkelijk door de gemeente en de ambtenaar zullen worden gedragen. De nota, die het bestuur van de afdeling Friesland van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ons zond over de ziekte kostenvoorziening, zoals deze is uiteengezet, voegen wij te Uwer kennisneming hierbij. Wanneer onze gemeente tot de gemeenschappelijke regeling toetreedt, zullen de kosten naar raming f. 4-6.000,-- per jaar bedragen. Aangezien thans de kosten, die voor de gemeente voort vloeien uit de tijdelijke regeling van 5 Juli 1951 ongeveer "f .35-000,--" daarvoor in te stellen commissie en bepaalt het percentage, dat de deelnemers van hun bezoldiging moeten bijdragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1953 | | pagina 156