Aard van de getroffen voorziening.
De gemeenten gaan, provinciegewijsdoor middel van een ge
meenschappelijke regeling een Instituut Ziektekostenvoorziening
voor Ambtenaren in het leven roepen. Dit instituut betaalt aan
de ambtenaren op grond van de door dezen overgelegde nota's
een bepaald percentage van hun ziektekosten terug. (85 h 90
van de kosten)
De ambtenaren hebben volgens de ontwerp-regeling de status van
particuliere patiënten. Hier geldt dan het z.g.n. verrichtingen
stelsel in tegenstelling tot het abonnementensysteem, dat bij
de Ziekenfondsen geldt.
kostenaspect
Gerekend is op een kostenbedrag van f. 140,- per in de regeling
opgenomen gezin.
Dit bedrag is ontleend aan gegevens van de ambtenarenzieken-
fondsen, die tot dusverre bestonden en het Algemeen Ziekenfonds
voor de Mijnstreek.
In Zuid-Holland is bij een ingestelde enquête gebleken, dat de
kosten wegens ziekte in het afgelopen jaar per in de regeling
op te nemen gezin f. 131,- hebben bedragen.
Ook de regeling in Limburg, die reeds sinds 1 Juli 1952 werkt,
geeft bevredigende uitkomsten en dit bij een bijdrage van
1.8io van de ambtenaren en een zelfde percentage van de gemeen
te
Bij de voor Friesland ontworpen regeling zal de bijdrage, zowel
voor de ambtenaren als voor de gemeente, 2afo bedragen.
Is voor een provinciaal instituut een voldoend draagvlak aanwezig?
Voor Friesland zou het aantal deelnemers plm. 2600 kunnen be
dragen. Dit draagvlak wordt voldoende geacht.
Bovendien ligt het in het voornemen de uitkomsten van de verschil
lende provinciale instituten landelijk te bundelen. Het risico
wordt dan voldoende gespreid.
Is de ontwerp-regeling voor de ambtenaren aanvaardbaar?
Vooropgesteld moet worden, dat bij het centraal overleg alle
ambtenarenorganisaties zich con amore met de ontworpen rege
ling hebben verenigd
Desalniettemin is het mogelijk, dat individuele ambtenaren in
de ontworpen regeling nadeel zullen zien.
Met betrekking tot de lagere ambtenaren kan worden opgemerkt,
dat zij, die minder dan f. 3750,- verdienen, vermeerderd met
f. 150,- voor elk minderjarig kind, zich vrijwillig bij een al
gemeen ziekenfonds kunnen verzekeren, waarbij dezelfde ver
strekkingen worden genoten als de verplichte verzekering inge
volge het Ziekenfondsenbesluit geeft.
Bij deze verzekering zijn inbegrepen de inwonende kinderen tot
16 j aar
Ingevolge de geldende interim-regeling ontvangen degenen, die
een dergelijke vrijwillige verzekering sluiten, de helft van
de betaalde premie terug,
De bijdrage ad 2 van het salaris of loon, die men voor de
thans ontworpen voorziening zal moeten betalen,zal in de regel
even hoger liggen dan de premie van de vrijwillige verzekering,
verminderd met de bijdrage ingevolge de interim-regeling.
"Hier"
Hier wordt dan nog aan toegevoegd, dat de ontworpen voorziening
geen 100?o dekking kent, terwijl dit met de vrijwillige verzeke
ring bij de algemene ziekenfondsen wel het geval is.
De aldus gestelde vergelijking is niet juist.
In de eerste plaats dient bedacht te worden, dat de interim
regeling zal moeten verdwijnen.
In de tweede plaats is daar het feit, dat de vrijwillige zieken
fondsen deze financieel aantrekkelijke verzekeringsmogelijkheid
slechts gestand kunnen doen tengevolge van de belangrijke Over
heidssubsidies die zij genieten.
Voorts kent de ontworpen voorziening als sluitstuk een aanvul
ling van het ijnbtenarenreglemerrtwaarbij het bedrag van de ten
laste van de ambtenaren blijvende ziektekosten wordt beperkt
tot 3/j van hun salaris.
Dit gevoegd bij de aantrekkelijkheid van het verrichtingenstel
sel tegenover het abonnementensysteem van de algemene zieken
fondsen en het feit, dat de ontworpen voorziening ook de kinde
ren van 16 tot 21 jaar in de regeling betrekt, leidt tot de
conclusiedat de gekozen opzet alleszins aanvaardbaar is.
Voor de hogere ambtenaren is het bedrag, dat zij aan premie
moeten betalen, beduidend. Voor dit bedrag is het evenwel niet
mogelijk een normaal gezin met enige kinderen bij een verzeke
ringsmaatschappij te verzekeren op basis van dezelfde verstrek
kingen als de ontworpen voorziening kent.
nfgezien van dit alles is de ontworpen voorziening juist daarom
aantrekkelijk, dat alle ambtenaren, hoog en laag, gezamenlijk
in een voorziening worden betrokken, die in overeenstemming is
met de tot dusverre gevolgde gedragslijn ten aanzien van de
sociale voorzieningen voor de ambtenaren.
Wat geschiedt met bestaande lopende verzekeringscontracten?
Indien op het tijdstip van de inwerkingtreding van de thans
ontworpen regeling ambtenaren een vrijwillige verzekering heb
ben lopen, die niet dan na verloop van tijd opzegbaar is, zal
het recht op uitkering ingevolge de onderwerpelijke ontwerp
regeling in dat geval worden beperkt tot de niet uit die ver
zekering gedekte kosten. Voor de duur van de resterende loop
tijd van de verzekering kan de bijdrage van de ambtenaar aan
het provinciaal instituut een evenredige vermindering ondergaan.
Opgemerkt wordt, dat sommige contracten of polissen de bepa
ling bevatten, dat de regeling opzegbaar is, ingeval de verze
kerde verplicht verzekerd wordt. Zulks is het geval,indien de
ontwerp-regeling in werking zal treden.