Aard van de getroffen voorziening. De gemeenten gaan, provinciegewijsdoor middel van een ge meenschappelijke regeling een Instituut Ziektekostenvoorziening voor Ambtenaren in het leven roepen. Dit instituut betaalt aan de ambtenaren op grond van de door dezen overgelegde nota's een bepaald percentage van hun ziektekosten terug. (85 h 90 van de kosten) De ambtenaren hebben volgens de ontwerp-regeling de status van particuliere patiënten. Hier geldt dan het z.g.n. verrichtingen stelsel in tegenstelling tot het abonnementensysteem, dat bij de Ziekenfondsen geldt. kostenaspect Gerekend is op een kostenbedrag van f. 140,- per in de regeling opgenomen gezin. Dit bedrag is ontleend aan gegevens van de ambtenarenzieken- fondsen, die tot dusverre bestonden en het Algemeen Ziekenfonds voor de Mijnstreek. In Zuid-Holland is bij een ingestelde enquête gebleken, dat de kosten wegens ziekte in het afgelopen jaar per in de regeling op te nemen gezin f. 131,- hebben bedragen. Ook de regeling in Limburg, die reeds sinds 1 Juli 1952 werkt, geeft bevredigende uitkomsten en dit bij een bijdrage van 1.8io van de ambtenaren en een zelfde percentage van de gemeen te Bij de voor Friesland ontworpen regeling zal de bijdrage, zowel voor de ambtenaren als voor de gemeente, 2afo bedragen. Is voor een provinciaal instituut een voldoend draagvlak aanwezig? Voor Friesland zou het aantal deelnemers plm. 2600 kunnen be dragen. Dit draagvlak wordt voldoende geacht. Bovendien ligt het in het voornemen de uitkomsten van de verschil lende provinciale instituten landelijk te bundelen. Het risico wordt dan voldoende gespreid. Is de ontwerp-regeling voor de ambtenaren aanvaardbaar? Vooropgesteld moet worden, dat bij het centraal overleg alle ambtenarenorganisaties zich con amore met de ontworpen rege ling hebben verenigd Desalniettemin is het mogelijk, dat individuele ambtenaren in de ontworpen regeling nadeel zullen zien. Met betrekking tot de lagere ambtenaren kan worden opgemerkt, dat zij, die minder dan f. 3750,- verdienen, vermeerderd met f. 150,- voor elk minderjarig kind, zich vrijwillig bij een al gemeen ziekenfonds kunnen verzekeren, waarbij dezelfde ver strekkingen worden genoten als de verplichte verzekering inge volge het Ziekenfondsenbesluit geeft. Bij deze verzekering zijn inbegrepen de inwonende kinderen tot 16 j aar Ingevolge de geldende interim-regeling ontvangen degenen, die een dergelijke vrijwillige verzekering sluiten, de helft van de betaalde premie terug, De bijdrage ad 2 van het salaris of loon, die men voor de thans ontworpen voorziening zal moeten betalen,zal in de regel even hoger liggen dan de premie van de vrijwillige verzekering, verminderd met de bijdrage ingevolge de interim-regeling. "Hier" Hier wordt dan nog aan toegevoegd, dat de ontworpen voorziening geen 100?o dekking kent, terwijl dit met de vrijwillige verzeke ring bij de algemene ziekenfondsen wel het geval is. De aldus gestelde vergelijking is niet juist. In de eerste plaats dient bedacht te worden, dat de interim regeling zal moeten verdwijnen. In de tweede plaats is daar het feit, dat de vrijwillige zieken fondsen deze financieel aantrekkelijke verzekeringsmogelijkheid slechts gestand kunnen doen tengevolge van de belangrijke Over heidssubsidies die zij genieten. Voorts kent de ontworpen voorziening als sluitstuk een aanvul ling van het ijnbtenarenreglemerrtwaarbij het bedrag van de ten laste van de ambtenaren blijvende ziektekosten wordt beperkt tot 3/j van hun salaris. Dit gevoegd bij de aantrekkelijkheid van het verrichtingenstel sel tegenover het abonnementensysteem van de algemene zieken fondsen en het feit, dat de ontworpen voorziening ook de kinde ren van 16 tot 21 jaar in de regeling betrekt, leidt tot de conclusiedat de gekozen opzet alleszins aanvaardbaar is. Voor de hogere ambtenaren is het bedrag, dat zij aan premie moeten betalen, beduidend. Voor dit bedrag is het evenwel niet mogelijk een normaal gezin met enige kinderen bij een verzeke ringsmaatschappij te verzekeren op basis van dezelfde verstrek kingen als de ontworpen voorziening kent. nfgezien van dit alles is de ontworpen voorziening juist daarom aantrekkelijk, dat alle ambtenaren, hoog en laag, gezamenlijk in een voorziening worden betrokken, die in overeenstemming is met de tot dusverre gevolgde gedragslijn ten aanzien van de sociale voorzieningen voor de ambtenaren. Wat geschiedt met bestaande lopende verzekeringscontracten? Indien op het tijdstip van de inwerkingtreding van de thans ontworpen regeling ambtenaren een vrijwillige verzekering heb ben lopen, die niet dan na verloop van tijd opzegbaar is, zal het recht op uitkering ingevolge de onderwerpelijke ontwerp regeling in dat geval worden beperkt tot de niet uit die ver zekering gedekte kosten. Voor de duur van de resterende loop tijd van de verzekering kan de bijdrage van de ambtenaar aan het provinciaal instituut een evenredige vermindering ondergaan. Opgemerkt wordt, dat sommige contracten of polissen de bepa ling bevatten, dat de regeling opzegbaar is, ingeval de verze kerde verplicht verzekerd wordt. Zulks is het geval,indien de ontwerp-regeling in werking zal treden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1953 | | pagina 158