Artikel 14.
1. De leden van het bestuur, bedoeld in artikel 15, tweede lid,
onder a, worden voor de tijd van vier jaren gekozen door de
gemeenten in een algemene vergadering van de afdeling Fries
land der Vereniging van Nederlandse Gemeenten, op aanbeveling
van het bestuur dier afdeling.
2. Hij, die ter vervulling van een andere dan door periodiek af
treden opengevallen plaats tot lid van het bestuur is gekozen,
treedt af op het tijdstip, waarop degene, in wiens plaats hij
is gekozen, moest aftreden. Aftredenden zijn terstond herkies
baar.
3. Verlies van het lidmaatschap van een college van burgemeester
en wethouders heeft verlies van het lidmaatschap van het be
stuur tengevolge» niettemin houdt degene, die het lidmaatschap
van het bestuur verliest, zitting tot het tijdstip waarop in
zijn vervanging is voorzien.
1.
Artikel 15
Voor de verkiezing van leden van het bestuur worden de
ten verdeeld in vijf groepen, n.1.
2.
1. gemeenten beneden
2. gemeenten met
3gemeenten met
4. gemeenten met
5. gemeenten met meer
Voor de bepaling van
lid, der Gemeentewet
5.000 -
9.000 -
15.000 -
dan
het aantal inwoners is
van toepassing.
5. 000
9 - 000
15.000
30.000
30.000
artike1 4
gemeen-
inw oners
inw oners
inwoners
inw oners
inwoners,
eerste
Artikel 16.
Elke groep kiest een lid. De verkiezing geschiedt in iedere
groep bij volstrekte meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen;
elke gemeente brengt één stem uit. Indien niemand een volstrekte
meerderheid heeft verkregen, heeft een tweede stemming plaats,
waarbij degene, die de meeste stemmen op zich heeft verenigd, ge
kozen is.
Artikel 17.
De leden van het bestuur, bedoeld in artikel 13, tweede lid,
sub b, worden, ten getale van vijf, aangewezen in onderling over
leg door de hoofdbestuurders van die algemene, landelijke organi
saties van overheidspersoneel, welker statuten koninklijk zijn
goedgekeurd en bij welke op 1 Januari voorafgaande aan de aan
wijzing ten minste vijftig deelnemers, als bedoeld in artikel 1,
onder d, le, als lid zijn ingeschreven.
Artikel 18.
De aanwijzing, bedoeld in artikel 17, geschiedt voor de tijd
van 4 jaren. Zij kan op de wijze, waarop zij tot stand kwam,tus
sentijds worden herzien.
2. Taak en bevoegdheden van het bestuur.
Artikel 19
1. Voor zover in deze regeling niet anders is bepaald, omvat
de taak van het bestuur de behandeling van alle zaken, de
leiding en het beheer van het instituut betreffende. Het be
stuur heeft geen verordenende bevoegdheid, behoudens die be
doeld in artikel 7. Het bestuur vergadert in het openbaar
ter"
ter vaststelling van de begroting en rekening, bedoeld in
de artikelen 26 en 27.
2. Het bestuur, vertegenwoordigd door de voorzitter en de se
cretaris treedt voor het instituut in en buiten rechten op.
kan echter aan de secretaris toestaan, dat stukken van eenvou
dige aard en geen beslissing van het bestuur bevattende, door
hem alleen worden ondertekend.
Artikel 2 0.
1. Met de dagelijkse leiding van het instituut zijn belast de
voorzitter en de secretaris.
2. De administratie en de boekhouding van het instituut worden
onder toezicht van de secretaris gevoerd op een door het be
stuur te bepalen plaats door een administrateur.
3. De administrateur en het overige personeel worden door het be
stuur benoemd, geschorst en ontslagen.
4. Indien zulks ten behoeve van de administratie van het insti
tuut nodig is, kan door de secretaris of de administrateur
van het instituut de medewerking worden ingeroepen van een in
elke gemeente onder de benaming van correspondent door het
college van burgemeester en wethouders aan te wijzen ambte
naar der gemeente.
5. Het bestuur is verplicht een regeling vast te stellen omtrent
voldoende verzekering der geldmiddelen van het instituut te
gen benadeling door het personeel of door anderen.
Artikel 21.
1. Voor het bijwonen van de bestuursvergadering kan aan de le
den van het bestuur een door het bestuur der afdeling Fries
land van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten te bepalen
presentiegeld per vergadering van ten hoogste f. 7,50 worden
toegekend
2. Aan de voorzitter en de secretaris wordt een door het bestuur
te bepalen ambtstoelage toegekend.
3. De rechtspositie van de administrateur en het overige perso
neel wordt door het bestuur geregeld.
4. Ter zake van dienstreizen voor het bijwonen van de bestuurs
vergaderingen of voor het uitvoeren van opdrachten wordt aan
de leden, de secretaris en het personeel vergoeding wegens
reis- en verblijfkosten toegekend volgens de bepalingen van
het voor het Rijkspersoneel geldende reisbesluit.
Artikel 22.
1. De voorzitter bepaalt de plaats en de tijdstippen der verga
deringen van het bestuur, welke ten minste eenmaal in elk
kalenderkwartaal worden gehouden, tenzij de stand der agenda
het beleggen van een vergadering niet noodzakelijk maakt.
2. Wanneer zulks door tenminste drie leden schriftelijk en met
opgaaf van redenen wordt gevraagd, wordt binnen veertien da
gen daarna door de voorzitter een vergadering belegd.
3« De leden worden door de secretaris ten minste acht dagen te
voren met gelijktijdige toezending van de agenda schrifte-
lijk"
3. Alle stukken, welke van het instituut uitgaan, worden onder
tekend door de voorzitter en de secretarisde voorzitter
4. Het bestuur is bevoegd, indien nodig, bij huishoudelijk regle
ment de verdeling zijner werkzaamheden te regelen. Het kan
daarbij een gedeelte zijner bevoegdheden aan commissien uit
zijn midden of aan de secretaris of een ambtenaar overdragen,
met dien verstande, dat het bestuur verantwoordelijk blijft
voor hetgeen door de commissie, de secretaris of de ambtenaar
binnen de kring hunner bevoegdheden wordt verricht.