van 3 ha nodig zijn.
Hier komt bovendien nog bij, dat vele expediteurs geen
gebruik maken van de diensten van veedrijvers, zodat de be
stuurders zelf het vee op de markt brengen. Dikwijls kan dit
niet in één keer gebeuren en moeten de bestuurders van de au
to's verschillende malen met vee het terrein op. Gemiddeld
blijven de veeauto's dan ook 20 a 30 minuten ter plaatse staan,
hetgeen bij de grote stroom auto's tot ernstige stagnatie aan
leiding geeft. Ook zijn er veeauto's, die meerdere ritten ver
richten. Het vee, dat voor de opening van de markt wordt aan
gevoerd, wordt dan vastgebonden aan hekken en bomen en blijft
daar staan tot de volgende lading is gebracht. Dit alles ver
oorzaakt een ophoping van vee en veeauto's in het betrekkelijk
kleine gebied van de markt, die tot de meest ingewikkelde ver
keersopstoppingen aanleiding geeft.
Een andere moeilijkheid, die zich bij de aanvoer voordoet
is de aanvoer van kleinvee. De veeauto's, die dit vee aanvoe
ren, moeten het marktterrein vanaf de lange Marktstraat oprij
den door het hek bij de Snekerkade. Voor de tegenwoordige
auto's met een lengte van 18 meter levert dit grote moeilijk
heden op. Bovendien is de breedte van de bestrating tussen de
hokken te smal. Herhaaldelijk komt het dan ook voor, dat, wan
neer enkele auto's staan te lossen, de andere auto's hun weg
niet kunnen vervolgen en moeten wachten. Vooral in het voor
jaar, wanneer veel nuchtere kalveren worden aangevoerd, is dit
gedeelte van de markt veel te klein om een vlotte wijze van
werken te bevorderen. Het weinig vlotte verloop van deze aan
voer heeft tot gevolg, dat op de Snekerkade en de Willemskade
de veeauto's met grootvee te lang worden opgehouden, omdat een
file auto's met kleinvee op de hoek van de Snekerkade-lange
Marktstraat de doorgang verspert. Een oplossing hiervoor is
nog des te moeilijker, doordat de meeste vervoerders verschil
lende soorten vee gelijktijdig aanvoeren.
Bovendien zijn de toegangswegen om de markt te smal, waar
door deze straten te zwaar worden belast, om de stroom van au
to's te kunnen verwerken. "Verder vormen de uit het zuiden ko
mende wagens een zware belasting voor het verkeer bij de over
weg in de Schrans, terwijl de uit het westen en oosten komende
auto's gedeeltelijk hun weg moeten zoeken door de smalle stra
ten van de binnenstad.
Wanneer wij deze punten samenvatten, zien wij, dat het
hier gaat om een ruimte-vraagstuk, dat een gevolg is van de to
taal veranderde wijze van aanvoer van vee.
Tal van mogelijkheden zijn onderzocht, zelfs zeer ver
gaande, om deze moeilijkheden op te lossen, maar geen van deze
mogelijkheden bleek een afdoende en bevredigende oplossing te
bieden. Wel zouden bepaalde mogelijkheden misschien tot enige
vermindering van de moeilijkheden kunnen leiden, maar deze ble
ken alle de moeilijkheden niet in de kern aan te tasten en
slechts incidenteel enige verlichting te brengen.
Hoewel de bestaande markt voor het plaatsen van vee nog
wel ruimte biedt -bij de outillage komen wij hierop nader terug
is er om de veemarkt dringend behoefte aan veel meer ruimte, be
tere aanvoerwegen en goede parkeergelegenhedenAlleen een ver
plaatsing van de markt kan hiervoor een afdoende oplossing bren
gen.
Behalve het sterk gestegen aantal auto's, waarmede het vee
wordt aangevoerd, is ook het aantal personenauto's, waarmede de
kopers en verkopers naar de marlet komen, sterk gestegen en dit
aantal stijgt nog voortdurend. Een en ander moge U blijken uit
het statistisch overzicht van het aantal geparkeerde personen-.,
'ipn
auto's op Vrijdagen in de jaren 1949 tot en met 1952, dat bij
de stukken ter inzage ligt. Daaruit zal U tevens blijken, dat
het grootste aantal geparkeerde personenauto's in 1952 bijna
1200 bedroeg.
Statistische gegevens hebben onder andere uitgewezen, dat
de verkeersintensiteit in ons land sinds 1938 ongeveer verdub
beld is, terwijl met e6n sterke stijging in de toekomst (het
viervoudige) rekening moet worden gehouden. Het verkeer om de
markt bestaat dan ook niet alleen uit voertuigen, waarmede het
vee wordt aangevoerd, maar ook uit een groot aantal personen
auto's, waarmede de marktbezoekers zich naar de markt begeven.
Deze personen willen uiteraard hun wagens zo dicht mogelijk bij
het marktterrein parkeren. Ook hiermede dient ernstig rekening
te worden gehouden. Zoals U bekend is, bestaat in verband hier
mede een nijpend tekort aan parkeerruimte in de stad op Vrij
dagen. Dit tekort is zelfs zo groot, dat de politie gedwongen
is auto's gedeeltelijk op trottoirs te laten parkeren, hoewel
dit in de Wegenverkeerswet verboden is. Bovendien gaan zich in
de stroom van voertuigen om de markt steeds meer voertuigen
mengen, die niet naar de markt moeten, maar die bestemd zijn
voor de in die omgeving gevestigde bedrijven en industrieën.
De uitbreiding en vestiging in de afgelopen jaren van bedrij
ven aan de Snekertrekweg is mede hierop van invloed. Ten ge
volge van de enorme drukte komt het meermalen voor, dat derge
lijke voertuigen met een uur vertraging op hun plaats van be
stemming arriveren. Naarmate de industrieterreinen aan de
Snekertrekvaart verder ontsloten worden en nieuwe industrieën
hier worden gevestigd, zal ook de daaruit voortvloeiende ver
keersdrukte toenemen. Met het oog op het belang van deze in
dustrieën en in verband met de bevordering van de industriali
satie verdient het ten zeerste aanbeveling, dat dit verkeer
ongestoord doorgang kan vinden.
De outillage van de veemarkt moet voorts voor de tegenwoor
dige tijd onvoldoende worden geacht. Wel kan het vee nog wor
den geborgen, maar men mag niet uit het oog verliezen, dat de
bestaande ruimte feitelijk te klein is. Dit blijkt onder andere
uit het feit, dat in 1 928 op de veemarkt een verdieping is aan
gebracht. Dit was destijds een noodoplossing, die wegens ruimte
gebrek aanvaard moest worden. Deze verdieping brengt echter
moeilijkheden voort. In feite is de markt daardoor in twee de
len gesplitst en is de schapenmarkt afgezonderd komen te lig
gen. Ook in verband met de veranderde aanvoer brengt het stag
natie te weeg om de schapen op de verdieping te krijgen.
In de tweede plaats mag niet uit het oog worden verloren,
dat de bestaande paden op de markb te smal zijn. Indien deze
paden op de goede breedte, die thans in verband met het markt
bezoek en de wijze van aanvoer nodig is, zouden worden gebracht,
zou er onvoldoende ruimte overblijvenHet sterkst spreekt dit op
de kleinvee-afdeling, waar juist de smalle bestratingen oorzaak
zijn van grote stagnatie van het verkeer op en bij de markt.
Verder willen wij IJ wijzen op de handel in stamboekvee.
Tot op heden vindt de handel van het hoog-gekwalificeerde stam
boekvee, waarnaar juist de belangstelling van het buitenland
uitgaat, meestal niet op de markt plaats, maar in bij de markt
aanwezige particuliere stallen, omdat op het marktterrein geen
afzonderlijke overdekte ruimte voor dit doel aanwezig is. De
toestand van deze stallen is bovendien slecht, terwijl dit vee
onttrokken wordt aan de controlemaatregelen, die worden toege
past op het vee, dat op de markt wordt aangevoerd. Een en an-
"der"