van 3 ha nodig zijn. Hier komt bovendien nog bij, dat vele expediteurs geen gebruik maken van de diensten van veedrijvers, zodat de be stuurders zelf het vee op de markt brengen. Dikwijls kan dit niet in één keer gebeuren en moeten de bestuurders van de au to's verschillende malen met vee het terrein op. Gemiddeld blijven de veeauto's dan ook 20 a 30 minuten ter plaatse staan, hetgeen bij de grote stroom auto's tot ernstige stagnatie aan leiding geeft. Ook zijn er veeauto's, die meerdere ritten ver richten. Het vee, dat voor de opening van de markt wordt aan gevoerd, wordt dan vastgebonden aan hekken en bomen en blijft daar staan tot de volgende lading is gebracht. Dit alles ver oorzaakt een ophoping van vee en veeauto's in het betrekkelijk kleine gebied van de markt, die tot de meest ingewikkelde ver keersopstoppingen aanleiding geeft. Een andere moeilijkheid, die zich bij de aanvoer voordoet is de aanvoer van kleinvee. De veeauto's, die dit vee aanvoe ren, moeten het marktterrein vanaf de lange Marktstraat oprij den door het hek bij de Snekerkade. Voor de tegenwoordige auto's met een lengte van 18 meter levert dit grote moeilijk heden op. Bovendien is de breedte van de bestrating tussen de hokken te smal. Herhaaldelijk komt het dan ook voor, dat, wan neer enkele auto's staan te lossen, de andere auto's hun weg niet kunnen vervolgen en moeten wachten. Vooral in het voor jaar, wanneer veel nuchtere kalveren worden aangevoerd, is dit gedeelte van de markt veel te klein om een vlotte wijze van werken te bevorderen. Het weinig vlotte verloop van deze aan voer heeft tot gevolg, dat op de Snekerkade en de Willemskade de veeauto's met grootvee te lang worden opgehouden, omdat een file auto's met kleinvee op de hoek van de Snekerkade-lange Marktstraat de doorgang verspert. Een oplossing hiervoor is nog des te moeilijker, doordat de meeste vervoerders verschil lende soorten vee gelijktijdig aanvoeren. Bovendien zijn de toegangswegen om de markt te smal, waar door deze straten te zwaar worden belast, om de stroom van au to's te kunnen verwerken. "Verder vormen de uit het zuiden ko mende wagens een zware belasting voor het verkeer bij de over weg in de Schrans, terwijl de uit het westen en oosten komende auto's gedeeltelijk hun weg moeten zoeken door de smalle stra ten van de binnenstad. Wanneer wij deze punten samenvatten, zien wij, dat het hier gaat om een ruimte-vraagstuk, dat een gevolg is van de to taal veranderde wijze van aanvoer van vee. Tal van mogelijkheden zijn onderzocht, zelfs zeer ver gaande, om deze moeilijkheden op te lossen, maar geen van deze mogelijkheden bleek een afdoende en bevredigende oplossing te bieden. Wel zouden bepaalde mogelijkheden misschien tot enige vermindering van de moeilijkheden kunnen leiden, maar deze ble ken alle de moeilijkheden niet in de kern aan te tasten en slechts incidenteel enige verlichting te brengen. Hoewel de bestaande markt voor het plaatsen van vee nog wel ruimte biedt -bij de outillage komen wij hierop nader terug is er om de veemarkt dringend behoefte aan veel meer ruimte, be tere aanvoerwegen en goede parkeergelegenhedenAlleen een ver plaatsing van de markt kan hiervoor een afdoende oplossing bren gen. Behalve het sterk gestegen aantal auto's, waarmede het vee wordt aangevoerd, is ook het aantal personenauto's, waarmede de kopers en verkopers naar de marlet komen, sterk gestegen en dit aantal stijgt nog voortdurend. Een en ander moge U blijken uit het statistisch overzicht van het aantal geparkeerde personen-., 'ipn auto's op Vrijdagen in de jaren 1949 tot en met 1952, dat bij de stukken ter inzage ligt. Daaruit zal U tevens blijken, dat het grootste aantal geparkeerde personenauto's in 1952 bijna 1200 bedroeg. Statistische gegevens hebben onder andere uitgewezen, dat de verkeersintensiteit in ons land sinds 1938 ongeveer verdub beld is, terwijl met e6n sterke stijging in de toekomst (het viervoudige) rekening moet worden gehouden. Het verkeer om de markt bestaat dan ook niet alleen uit voertuigen, waarmede het vee wordt aangevoerd, maar ook uit een groot aantal personen auto's, waarmede de marktbezoekers zich naar de markt begeven. Deze personen willen uiteraard hun wagens zo dicht mogelijk bij het marktterrein parkeren. Ook hiermede dient ernstig rekening te worden gehouden. Zoals U bekend is, bestaat in verband hier mede een nijpend tekort aan parkeerruimte in de stad op Vrij dagen. Dit tekort is zelfs zo groot, dat de politie gedwongen is auto's gedeeltelijk op trottoirs te laten parkeren, hoewel dit in de Wegenverkeerswet verboden is. Bovendien gaan zich in de stroom van voertuigen om de markt steeds meer voertuigen mengen, die niet naar de markt moeten, maar die bestemd zijn voor de in die omgeving gevestigde bedrijven en industrieën. De uitbreiding en vestiging in de afgelopen jaren van bedrij ven aan de Snekertrekweg is mede hierop van invloed. Ten ge volge van de enorme drukte komt het meermalen voor, dat derge lijke voertuigen met een uur vertraging op hun plaats van be stemming arriveren. Naarmate de industrieterreinen aan de Snekertrekvaart verder ontsloten worden en nieuwe industrieën hier worden gevestigd, zal ook de daaruit voortvloeiende ver keersdrukte toenemen. Met het oog op het belang van deze in dustrieën en in verband met de bevordering van de industriali satie verdient het ten zeerste aanbeveling, dat dit verkeer ongestoord doorgang kan vinden. De outillage van de veemarkt moet voorts voor de tegenwoor dige tijd onvoldoende worden geacht. Wel kan het vee nog wor den geborgen, maar men mag niet uit het oog verliezen, dat de bestaande ruimte feitelijk te klein is. Dit blijkt onder andere uit het feit, dat in 1 928 op de veemarkt een verdieping is aan gebracht. Dit was destijds een noodoplossing, die wegens ruimte gebrek aanvaard moest worden. Deze verdieping brengt echter moeilijkheden voort. In feite is de markt daardoor in twee de len gesplitst en is de schapenmarkt afgezonderd komen te lig gen. Ook in verband met de veranderde aanvoer brengt het stag natie te weeg om de schapen op de verdieping te krijgen. In de tweede plaats mag niet uit het oog worden verloren, dat de bestaande paden op de markb te smal zijn. Indien deze paden op de goede breedte, die thans in verband met het markt bezoek en de wijze van aanvoer nodig is, zouden worden gebracht, zou er onvoldoende ruimte overblijvenHet sterkst spreekt dit op de kleinvee-afdeling, waar juist de smalle bestratingen oorzaak zijn van grote stagnatie van het verkeer op en bij de markt. Verder willen wij IJ wijzen op de handel in stamboekvee. Tot op heden vindt de handel van het hoog-gekwalificeerde stam boekvee, waarnaar juist de belangstelling van het buitenland uitgaat, meestal niet op de markt plaats, maar in bij de markt aanwezige particuliere stallen, omdat op het marktterrein geen afzonderlijke overdekte ruimte voor dit doel aanwezig is. De toestand van deze stallen is bovendien slecht, terwijl dit vee onttrokken wordt aan de controlemaatregelen, die worden toege past op het vee, dat op de markt wordt aangevoerd. Een en an- "der"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1953 | | pagina 185