1. alle op de overdracht vallende kosten komen voor rekening van de gemeente Leeuwarden; 2. de g,ond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin aanwezig is en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden en lasten en daaraan verbonden rechten, doch vrij van hypotheek; 3. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte van overdracht; 4. de betaling van de koopsom geschiedt op de onder 3 bedoel de datum; de koopsom wordt vermeerderd met een rente, be rekend naar 47° per jaar van 26.000,--, over het tijdvak van 1 Juli 1953 "tot aan de datum van het verlijden van de akte van overdracht; 5. alle zakelijke lasten van het gekochte geheven wordende, komen vanaf 1 Juli 1953 voor rekening van de gemeente Leeuwarden 6. de overdragende partij is tot geen andere vrijwaring ge houden dan tot die wegens uitwinning; 7. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het burgerlijk wetboek; III.de onder I en II bedoelde gronden worden ondergebracht in het gemeentelijk grondbedrijf. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Aanleg zwaaiplaats voor auto's te Hempens Bijlage no.132. Leeuwarden, 24 Juni 1953. Aan de Gemeenteraad. In de afgelopen jaren hebben ons herhaaldelijk van ver schillende zijden verzoeken bereikt om te bewerkstelligen, dat in het dorp Hempens een zwaaiplaats voor auto's wordt aangelegd. Ook in Uw vergadering is enkele malen hierop de aandacht gevestigd. De situatie ter plaatse laat namelijk niet toe, dat auto's op de doodlopende dorpsweg worden ge draaid, omdat de bestaande verharding van deze weg daarvoor ten enen male te smal is en het gebruik van de bermen,in ver band met de breedte daarvan en het gevaar voor wegzakken,niet mogelijk is. In de praktijk heeft zulks reeds meerdere malen moeilijkheden opgeleverd, terwijl een en ander bovendien tot gevolg heeft, dat voor het draaien van de auto's noodgedwongen gebruik wordt gemaakt van particuliere erven, die daartegen veelal niet bestand blijken te zijn. Wij hebben in de loop der jaren dan ook verschillende mogelijkheden onderzocht om aan de bestaande moeilijkheden een einde te maken. Een goede oplossing bleek echter niet eenvoudig. Enige tijd geleden meenden wij evenwel een afdoende op lossing te hebben gevonden en wel door schuin tegenover de openbare lagere school te Hempens een zwaaiplaats voor auto's in te richten. Deze zwaaiplaats zou een diepte verkrijgen van 20 m, terwijl de breedte 6 m zou bedragen, met behoorlijke afrondingen naar de weg. Bij uitvoering van dit plan zou de dorpsvaart over een kleine afstand moeten worden gedempt. Hiertegen bestond echter geen bezwaar, omdat deze vaart toch niet meer gebruikt kan worden ten behoeve van de scheepvaart; iets oostelijk van de ontworpen zwaaiplaats is de dorpsvaart namelijk ook reeds afgedamd. Bovendien zou een strook grond ter oppervlakte van plm. 500 m2liggende aan de overzijde van het water, moeten worden aangekocht. De onderhandelingen met de eigenaar van de grond leverden evenwel geen resultaat op, om dat deze eigenaar zijn medewerking aan het totstandkomen van de geprojecteerde zwaaiplaats niet wenste te verlenen, zodat ook deze mogelijkheid ter zijde moest worden gelegd. Omdat de eerderbedoelde plaats door ons toch het meest geschikt wordt geacht voor het beoogde doel, is thans een plan ontworpen tot demping van de dorpsvaart op die plaats over een lengte van 25 m. Indien het aldus verkregen terrein oppervlak wordt bestraat tot aan de zuidgrens van het aangren zende perceelontstaat een zwaaiplaats met een diepte van 10.50 m en een breedte van 24.50 m. Hoewel misschien niet geschikt voor de grootste vrachtwagens, kan toch gezegd wor den, dat de ontworpen zwaaiplaats, die in een dringende be hoefte voorziet,voor het normale wegverkeer voldoende kan worden geacht. Om het gemakkelijk keren van auto's mogelijk te maken, zal de zwaaiplaats bovendien naar de wegzijde bre der worden gemaakt. Wij mogen U ter nadere oriëntatie verwijzen naar de bij de stukken overgelegde tekeningen. Hierbij kan nog worden opgemerkt, dat het in onze bedoeling ligt de zwaaiplaats t.z.t. "door"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1953 | | pagina 205