1. alle op de overdracht vallende kosten komen voor rekening
van de gemeente Leeuwarden;
2. de g,ond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin
aanwezig is en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden
en lasten en daaraan verbonden rechten, doch vrij van
hypotheek;
3. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de
akte van overdracht;
4. de betaling van de koopsom geschiedt op de onder 3 bedoel
de datum; de koopsom wordt vermeerderd met een rente, be
rekend naar 47° per jaar van 26.000,--, over het tijdvak
van 1 Juli 1953 "tot aan de datum van het verlijden van de
akte van overdracht;
5. alle zakelijke lasten van het gekochte geheven wordende,
komen vanaf 1 Juli 1953 voor rekening van de gemeente
Leeuwarden
6. de overdragende partij is tot geen andere vrijwaring ge
houden dan tot die wegens uitwinning;
7. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van
ontbinding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van
het burgerlijk wetboek;
III.de onder I en II bedoelde gronden worden ondergebracht
in het gemeentelijk grondbedrijf.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Aanleg zwaaiplaats voor auto's te Hempens
Bijlage no.132. Leeuwarden, 24 Juni 1953.
Aan de Gemeenteraad.
In de afgelopen jaren hebben ons herhaaldelijk van ver
schillende zijden verzoeken bereikt om te bewerkstelligen,
dat in het dorp Hempens een zwaaiplaats voor auto's wordt
aangelegd. Ook in Uw vergadering is enkele malen hierop de
aandacht gevestigd. De situatie ter plaatse laat namelijk
niet toe, dat auto's op de doodlopende dorpsweg worden ge
draaid, omdat de bestaande verharding van deze weg daarvoor
ten enen male te smal is en het gebruik van de bermen,in ver
band met de breedte daarvan en het gevaar voor wegzakken,niet
mogelijk is. In de praktijk heeft zulks reeds meerdere malen
moeilijkheden opgeleverd, terwijl een en ander bovendien tot
gevolg heeft, dat voor het draaien van de auto's noodgedwongen
gebruik wordt gemaakt van particuliere erven, die daartegen
veelal niet bestand blijken te zijn. Wij hebben in de loop der
jaren dan ook verschillende mogelijkheden onderzocht om aan de
bestaande moeilijkheden een einde te maken. Een goede oplossing
bleek echter niet eenvoudig.
Enige tijd geleden meenden wij evenwel een afdoende op
lossing te hebben gevonden en wel door schuin tegenover de
openbare lagere school te Hempens een zwaaiplaats voor auto's
in te richten. Deze zwaaiplaats zou een diepte verkrijgen van
20 m, terwijl de breedte 6 m zou bedragen, met behoorlijke
afrondingen naar de weg. Bij uitvoering van dit plan zou de
dorpsvaart over een kleine afstand moeten worden gedempt.
Hiertegen bestond echter geen bezwaar, omdat deze vaart toch
niet meer gebruikt kan worden ten behoeve van de scheepvaart;
iets oostelijk van de ontworpen zwaaiplaats is de dorpsvaart
namelijk ook reeds afgedamd. Bovendien zou een strook grond
ter oppervlakte van plm. 500 m2liggende aan de overzijde van
het water, moeten worden aangekocht. De onderhandelingen met de
eigenaar van de grond leverden evenwel geen resultaat op, om
dat deze eigenaar zijn medewerking aan het totstandkomen van
de geprojecteerde zwaaiplaats niet wenste te verlenen, zodat
ook deze mogelijkheid ter zijde moest worden gelegd.
Omdat de eerderbedoelde plaats door ons toch het meest
geschikt wordt geacht voor het beoogde doel, is thans een
plan ontworpen tot demping van de dorpsvaart op die plaats
over een lengte van 25 m. Indien het aldus verkregen terrein
oppervlak wordt bestraat tot aan de zuidgrens van het aangren
zende perceelontstaat een zwaaiplaats met een diepte van
10.50 m en een breedte van 24.50 m. Hoewel misschien niet
geschikt voor de grootste vrachtwagens, kan toch gezegd wor
den, dat de ontworpen zwaaiplaats, die in een dringende be
hoefte voorziet,voor het normale wegverkeer voldoende kan
worden geacht. Om het gemakkelijk keren van auto's mogelijk
te maken, zal de zwaaiplaats bovendien naar de wegzijde bre
der worden gemaakt.
Wij mogen U ter nadere oriëntatie verwijzen naar de bij
de stukken overgelegde tekeningen. Hierbij kan nog worden
opgemerkt, dat het in onze bedoeling ligt de zwaaiplaats t.z.t.
"door"