Straatverbetering te Wirdum.
Bijlage no.150. Leeuwarden, 17 Juli 1953.
Aan de Gemeenteraad.
De toestand van de bestrating in Wirdum, van de Werpster
vaart tot de brug in de weg naar Swichum over de Wirdumervaart
langs de zuidzijde van de Nederlands Hervormde Kerk,is van
dien aard, dat verbetering dringend noodzakelijk is.In de
eerste plaats is deze straat voor het doorgaande verkeer te
smal en verkeert het wegdek in een slechte toestand. In de
tweede plaats is de aanwezige riolering onvoldoende om het
hemel- en schrobwater op voldoende snelle wijze af te voeren.
Een en ander is voor ons aanleiding geweest de directeur der
gemeentewerken te verzoeken een plan in te dienen voor de
verbetering van dit straatgedeelte
Het plan, dat de directeur hiervoor heeft ontworpen en
dat bij de stukken voor U ter inzage ligt, voorziet in het
verbreden van de rijweg, het leggen van een betonriolering
en het opnieuw bevloeren van rijweg en voetpaden.
De breedte van de rijweg is gedacht op 6 m, terwijl deze
breedte in de bocht ten zuidoosten van de kerk varieert van
6 - 7 m. Deze breedte is naar onze mening voor het verkeer ter
plaatse voldoende. De nieuwe bestrating van de rijweg zal be
staan uit geel-grijze straatklinkers.
Langs de gehele rijweg, met uitzondering van een klein ge
deelte ten zuiden van de kerk,is een betonriolering geprojec
teerd. Deze riolering is zodanig, dat hierop in de toekomst
ook de afvoer van het huishoudwater aangesloten kan worden.
De tegeltrottoirs aan beide zijden van de Grote Buurt
zullen verder worden vervangen door voetpaden van gele Friese
bakklinkersaan de ene zijde aansluitende tegen de aanwezige
stoepen en aan de andere zijde tegen de aanwezige betongoot.
Het overblijvende gedeelte van de Grote Buurt, gelegen tussen
de rijweg en de betongoten, zal worden bestemd voor parkeer-
stroken, te bevloeren met waalformaat straatklinkers van rood
bruine kleur.
Aan de zuidzijde van de rijweg langs de kerk en ter
weerszijden van het resterende gedeelte van de weg zijn voorts
voetpaden geprojecteerd, ter breedte van 1 m. Deze voetpa
den worden van de rijweg gescheiden door goten ter breedte
van 0.43 m. Voor een goede aansluiting met de Kleine Buurt
is het tenslotte noodzakelijk een gedeelte van de aldaar aan
wezige bermsloot te dempen.
In de ontworpen parkeerstroken staat op het ogenblik een
aantal bomen van slechte kwaliteit. Vervanging van deze bomen
door een nieuwe, beter bij het dorpsbeeld aansluitende, be
planting is wenselijk.
Voor de verwezenlijking van het plan is het noodzakelijk,
dat de gemeente de eigendom verkrijgt van een aantal stroken
grond, die particulier eigendom zijn. Wij mogen U terzake
verwijzen naar ons voorstel van 17 Juli 1953, bijlage no.148.
Naar onze mening zal bij aanneming van de gemaakte plan
nen voor het dorp een belangrijke verbetering worden tot
stand gebracht.
"De"