De genoemde bezwaren worden naar onze mening door de in
het ontwerp opgenomen redactie ondervangen.
5« Stallingruimte
Als één van de voorwaarden in de tot nu toe verleende
bedriófsvergunningen was gesteld, dat de ondernemer ten ge
noegen van burgemeester en wethouders moet aantonen de be
schikking te hebben over een stalling van zodanige grootte
dat alle in het bedrijf gebezigde huurauto's daarin kunnen
worden ondergebracht. Zowel in het belang van de verkeers
veiligheid als van het materiaal is opneming van een soort
gelijke bepaling in de verordening wenselijk (artikel 10,
eerste lid).
Er zijn momenteel echter enkele bedrijven,marvoor een
bedrijfsvergunning is verleend, die niet geheel aan het in
dit eerste lid gestelde voldoen. Bovendien is het mogelijk,
dat deze bepaling voor eventueel nieuwe bedrijven niet strikt
kan worden gehandhaafd. In verband hiermede is in het tweede
lid van genoemd artikel een ontheffingsmogelijkheid opgeno
men.
6. Taxi-standplaatsen.
Gebruik makende van de mogelijkheid in artikel 51» eerste
lid, der wet om in een gemeenteraadsverordening een daartoe
strekkende regeling op te nemen, is in artikel 11 van het ont
werp het verbod ingevoerd om met een huurauto andere personen
te vervoeren dan die, welke zich aanmelden bij of doen afhalen
na bestelling aan het kantoor, de stalling of de terreinen
van het bedrijf. Teneinde twijfel te vermijden,of b.v. een ter
rein, behorende bij een bedrijf, al dan niet als een taxistand
plaats moet worden aangemerkt, is ter tegemoetkoming aan prac-
tische bezwaren tevens in dit artikel aansluiting gezocht bij
artikel 5 van het ontwerp, waarin is bepaald, dat het bedoelde
kantoor, de stalling en de terreinen in de bedri jfsvergunning
worden aangeduid.
Daar in afwijking van het verbod vergunning van burgemees
ter en wethouders mogelijk is (art. 11, tweede lid), zal het
tevens mogelijk zijn, dat bij gebleken behoefte aan de daar
voor in aanmerking komende ondernemers wordt toegestaan op
een bepaalde plaats in de gemeente een taxi-standplaats in te
nemen dan wel te vergunnen om bij bijzondere gelegenheden
(concert, schouwburg e-d.) te bestemder plaatse standplaats in
te nementeneinde het publiek gelegenheid te geven zich van
een huurauto te bedienen.
De redactie van het artikel maakt tevens een einde aan het
in de praktijk voorkomende euvel, dat van buiten de gemeente
komende huurauto's, die in deze gemeente de rit beê'indigen, bij
het eindpunt soms een lange tijd blijven staan met de bedoeling
een retourvracht te kunnen opnemen, welke bedoeling dikwijls
met succes wordt bekroond. Ondanks het verbod in artikel 49,
tweede lid, der wet was het tot dusverre niet mogelijk tegen
dit euvel op te treden. De bepaling in het onderhavige artikel,
dat het verboden is standplaats in te nemen met het kennelijk
doel een aanmelding of bestelling aan te nemen of de huurauto
te huur of ten gebruike aan te bieden, moet als aanvulling op
de evengenoemde wetsbepaling worden beschouwd in dier voege,
dat controle en optreden wordt vereenvoudigd.
In verband met het gewicht van de hier bedoelde beslissingen
en in verband met het feit, dat naar de letter van artikel 55
der wet tegen die beslissingen geen beroep mogelijk is op Gede
puteerde Staten, is in het ontwerp een beroepsmogelijkheid
opgenomen"
opgenomen, waarbij de gemeenteraad als beroepsinstantie in
aanmerking komt.
7. Tarief.
Teneinde in het belang van een regelmatig en geordend ver
voer met huurauto's een te felle concurrentiestrijd in de ge
meente te remmen, bestaat er in de praktijk behoefte aan een
bepaling, op grond waarvan beneden de door burgemeester en
wethouders goedgekeurde of vastgestelde minimum-tarieven geen
ritten mogen worden uitgevoerd (art. 13 van het ontwerp).
8. Eisen ten aanzien vein bestuurders van huurauto's.
In de artikelen 104 en 105 van het Uitvoeringsbesluit Auto
vervoer Personen 1939 is bepaald, dat bestuurders van een huur
auto de leeftijd van tenminste 21 jaren moeten hebben, in het
bezit moeten zijn van een geneeskundige verklaring, welke niet
ouder is dan vijf jaren en in het bezit moeten zijn van voldoen
de gehoor- en gezichtsvermogen. Voor controle op deze bepalingen
is slechts repressief toezicht mogelijk.
Teneinde in deze mede preventief toezicht mogelijk te maken,
wordt, evenals in de tot nu toe door burgemeester en wethouders
verleende bedrijfsvergunningenin art. 15 van het ontwerp een
bestuurdersvergunning verlangd van de commissaris van politie.
De regeling in het artikel is nagenoeg dezelfde als de regeling,
welke tot dusverre in de genoemde vergunningen voorkomt.
Teneinde te voorkomen, dat, zoals thans veelvuldig voor
komt, ongeldige bestuurdersvergunningen in omloop blijven, is
de verplichting opgenomen deze binnen een week na het verloren
gaan van de geldigheid in te leveren.
Teneinde op dit .gebied met een schone lei te beginnen, is
in artikel 19 van het ontwerp bepaald, dat alle vóór het in
werking treden van de verordening afgegeven bestuurdersvergun
ningen met ingang van een door burgemeester en wethouders te
bepalen dag vervallen.
De bevoegdheid tot afgifte van bestuurdersvergunningen is
in handen gelegd van de commissaris van politie, daar deze
de hier bedoelde materie het beste kan beoordelen en op de
aanvragen spoedig een beslissing moet worden genomen. Niette
min wordt het wel wensëLijk geacht om tegen een weigering en
intrekking beroep op burgemeester en wethouders open te stel
len, die dan de huurautocommissie zullen moeten raadplegen.
Voorts is in aansluiting op de regeling betreffende de
bestuurdersvergunning in artikel 9 van het ontwerp bepaald,
dat de in deze gemeente ingeschreven huurauto's slechts mogen
worden bestuurd door personen, die in het bezit zijn van een
geldige bestuurders vergunning, terwijl vervolgens in dat ar
tikel eveneens in het belang- van de veiligheid is voorgeschre
ven, dat huurauto's niet aan derden ten gebruike mogen worden
afgestaan.
OP grond van het bovenstaande geven wij U in overweging
over te gaan tot vaststelling van h t hierna afgedrukte be
sluit.
De Voorzitter van de Commissie voor de
Strafverordeningen
A.A.M. van der Meulen.
Verzonden 10 December 1953.