3. Het tentoonstellingsterrein- Gezien de belangrijkheid en de internationale reputatie van de keuringen van het Priesch Rundvee Stamboek en de be langrijke functie die onze stad in dit opzicht vervult, is de commissie van mening, dat overgedaan moet worden tot het aan- le^ven van een "•oed tentoonstellingsterrein. Met het oog op de daarbij benodigde parkeerruimte, aanbindruimte en de mogelijk heid het vee bij slecht weer onderdak te kunnen brengen, ver dient het naar de mening van de commissie aanbeveling, dit ter rein met de veemarkt te combineren en niet elders in de gemeen te aan te leggen. Wij kunnen deze gedachtengang onderschrijven. Het terrein is in het nieuwe plan gedacht ten zuiden van het eigenlijke marktterrein. Dit heeft het voordeel, dat de aanbindruimte op de veemarkt benut kan worden, bij slecht weer van de overdekte hal gebruik gemaakt kan worden voor het stal len van het waardevol fokvee, naast het terrein voldoende ruk te voor het lossen van vee aanwezig is, bij het brengen van de te keuren dieren op het terrein de rondweg niet gekruist be hoeft te worden, terwijl voldoende parkeerruimte aanwezig is. Het Priesch Rundvee Stamboek kan zich met deze plaats volledig verenigen Het terrein zal een oppervlakte verkrijgen van 105 m bij+140 m en worden voorzien van een gesloten grasmat;. Aan de zuidzijde kan,indien de behoefte daaraan blijkt te bestaan, zo nodig een tribune worden gebouwd. Aangezien het terrein slechts gedurende enkele dagen per jaar als tentoonstellingsterrein zal worden gebruikt, kan het de overige dagen worden benut voor hetl beoefenen van verschillende sporten. 4-- Parkeerruimte Zoals wij reeds opmerkten,heeft de behoefte aan voldoende parkeerruimte mede aanleiding gegeven het plan enigszins te wijzigen Voor het parkeren van personenauto's is thans ten oosten van de toekomstige rondweg een terrein geprojecteerd, dat ruimte biedt aan 600 auto's. Dit terrein moet voldoende wor den geacht om in de eerste 20 jaren in do behoefte te voor zien. Voor de veeauto's is parkeerruimte geprojecteerd tussen de eigenlijke markt en de spoorlijn naar"stiensHier is vol- gens een opgestelde berekening ruimte voor 232 grote veeauto's. Dit aantal is te gering om het aantal veeauto's op topdagen te bergen. Daarom- is gedacht in de toekomst -dit zal waarschijn lijk de naaste toekomst blijken te zijn- een parkeerterrein voor veeauto's te maken over de spoorlijn naar Stiens. Deze ruimte is op de tekening voorlopig aangegeven. Onderzocht wordt nog,of het mogelijk is de toegang tot dit terrein meer centraall te maken. Dit is echter mede afhankelijk van de plaats, waar bij aanleg van dit terrein een overweg over de spoorlijn kan worden gemaakt. Voorlopig behoeft naar het oordeel van de commissie en ons college nog niet tot aanleg van dit terrein te worden overge gaan. Het terrein voor personenauto's zal de eerste tijd vol doende uitwijkmogelijkheden bieden voor de veeauto1s,die op daa voor bestemde parkeerterreinen onmiddellijk ten westen van de spoorlijn geen plaats kunnen vinden. Bij het parkeerterrein voor personenauto's is verder ruim te gereserveerd voor het stallen van rijwielen. "5." 5. Doods CT.y. Veestallen. De ET.V. Veestallen te Utrecht heeft te kennen gegeven, dat zij geïnteresseerd is bij de bouw van een veestalling op of na bij de veemarkt. De commissie is van mening, dat een stalling, waar voor export bestemde dieren kunnen worden bijeengebracht, ten einde de controle op de gezondheidstoestand van de dieren en het vervullen van formaliteiten mogelijk te maken, bij de markt niet kan worden gemist. De plaats van de stallen is gereserveerd bij de spoorlijn, zodat aansluiting op het spoor mogelijk is en los- en laad- perrons kunnen worden gemaakt. De gemeente heeft hier geen andere taak op dit ogenblik, dan het benodigde terrein te reserveren. De bouw van de stal len ligt op de weg van de ÏÏ.V. Veestallen. 6. Landbouwwerktuigenmarkt en pluinveemarkt Gedacht is de landbouwwerktuigenmarkt onder te brengen bij de veemarkt, omdat speciaal de marktbezoekers geïnteresseerd zijn bij het daar ten toon te stellen materiaal. Ruimte is hier voor gereserveerd onmiddellijk ten oosten van de toekomstige rondweg, voor het parkeerterrein voor personenauto's. Het ter rein zal een oppervlakte verkrijgen van 40 m bij 110 m. Deze plaats komt ons gunstig voor Voor de pluimveemar let is aan de noordzijde van het markt terrein een kleine ruimte bestemd. Volgens de commissie ver dient het aanbeveling het pluimvee enigszins afzonderlijk van de markt te houden, omdat eventueel uitvliegend pluimvee spoe dig onrust onder het vee op de markt verwekt. De vraag is echter, of de thans gekozen plaats tussen de te parkeren vee auto's en bij de spoelplaats wel de meest gunstige is. Het is dan ook niet geheel uitgesloten, dat bij nadere overweging op dit punt nog een kleine wijziging in het plan zal worden ge-" bracht 7. Het verkeer naar en van dc markt Hauwkeurig is nagegaan, op welke wijze een vlotte aanvoer en afvoer van de vee-auto's kan geschieden en verkeersbelemme- ringen en opstoppingen kunnen worden vermeden. Daarvoor is o.a.naast de toekomstige rondweg een afzon derlijke rijweg voor vee-auto's geprojecteerd ter breedte van 9 m, welke verderop een breedte krijgt van 11 m en langs de Harlingertrekweg van 21 m. De vee-auto's kunnen op deze weg worden opgesteld, zodat het verkeer over de toekomstige rond weg van de aanrijdende vee-auto's geen hinder zal ondervinden. Het verkeer met vee-auto's, die uit het noorden komen, levert in dat geval geen moeilijkheden op. Ongeveer tegenover het punt, waar de Achlumerstraat op de rondweg uit zal komen, neemt dit verkeer, de speciale rijweg voor vee-auto's. Een moeilijkheid levert echter het verkeer op, dat, na de voltooiing van de toekomstige rondweg tot de Julianalaan, uit het zuiden komt. Verkeerstechnisch zal het grote bezwaren opleveren, wanneer de vee-auto's uit deze richting de rondweg volgen tot aan het dienstgebouw en daar een bocht van 180° moeten maken om op de toegangsweg te komen. Voorlopig is daar om gedacht, deze auto's na de brug over de Harlingertrekvaart een lus te laten maken om het parkeerterrein van personen auto's. Zij komen dan door de straat ten noorden van dit ter rein recht op het dienstgebouw aan, kunnen daar zo nodig wor den opgesteld en rijden met een eenvoudige bocht de speciale rijweg voor vee-auto's op. "Voor'

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1955 | | pagina 380