3. Het tentoonstellingsterrein-
Gezien de belangrijkheid en de internationale reputatie
van de keuringen van het Priesch Rundvee Stamboek en de be
langrijke functie die onze stad in dit opzicht vervult, is de
commissie van mening, dat overgedaan moet worden tot het aan-
le^ven van een "•oed tentoonstellingsterrein. Met het oog op de
daarbij benodigde parkeerruimte, aanbindruimte en de mogelijk
heid het vee bij slecht weer onderdak te kunnen brengen, ver
dient het naar de mening van de commissie aanbeveling, dit ter
rein met de veemarkt te combineren en niet elders in de gemeen
te aan te leggen. Wij kunnen deze gedachtengang onderschrijven.
Het terrein is in het nieuwe plan gedacht ten zuiden van
het eigenlijke marktterrein. Dit heeft het voordeel, dat de
aanbindruimte op de veemarkt benut kan worden, bij slecht weer
van de overdekte hal gebruik gemaakt kan worden voor het stal
len van het waardevol fokvee, naast het terrein voldoende ruk
te voor het lossen van vee aanwezig is, bij het brengen van de
te keuren dieren op het terrein de rondweg niet gekruist be
hoeft te worden, terwijl voldoende parkeerruimte aanwezig is.
Het Priesch Rundvee Stamboek kan zich met deze plaats volledig
verenigen
Het terrein zal een oppervlakte verkrijgen van 105 m
bij+140 m en worden voorzien van een gesloten grasmat;. Aan de
zuidzijde kan,indien de behoefte daaraan blijkt te bestaan, zo
nodig een tribune worden gebouwd. Aangezien het terrein slechts
gedurende enkele dagen per jaar als tentoonstellingsterrein zal
worden gebruikt, kan het de overige dagen worden benut voor hetl
beoefenen van verschillende sporten.
4-- Parkeerruimte
Zoals wij reeds opmerkten,heeft de behoefte aan voldoende
parkeerruimte mede aanleiding gegeven het plan enigszins te
wijzigen
Voor het parkeren van personenauto's is thans ten oosten
van de toekomstige rondweg een terrein geprojecteerd, dat
ruimte biedt aan 600 auto's. Dit terrein moet voldoende wor
den geacht om in de eerste 20 jaren in do behoefte te voor
zien.
Voor de veeauto's is parkeerruimte geprojecteerd tussen
de eigenlijke markt en de spoorlijn naar"stiensHier is vol-
gens een opgestelde berekening ruimte voor 232 grote veeauto's.
Dit aantal is te gering om het aantal veeauto's op topdagen te
bergen. Daarom- is gedacht in de toekomst -dit zal waarschijn
lijk de naaste toekomst blijken te zijn- een parkeerterrein
voor veeauto's te maken over de spoorlijn naar Stiens. Deze
ruimte is op de tekening voorlopig aangegeven. Onderzocht wordt
nog,of het mogelijk is de toegang tot dit terrein meer centraall
te maken. Dit is echter mede afhankelijk van de plaats, waar bij
aanleg van dit terrein een overweg over de spoorlijn kan worden
gemaakt.
Voorlopig behoeft naar het oordeel van de commissie en ons
college nog niet tot aanleg van dit terrein te worden overge
gaan. Het terrein voor personenauto's zal de eerste tijd vol
doende uitwijkmogelijkheden bieden voor de veeauto1s,die op daa
voor bestemde parkeerterreinen onmiddellijk ten westen van de
spoorlijn geen plaats kunnen vinden.
Bij het parkeerterrein voor personenauto's is verder ruim
te gereserveerd voor het stallen van rijwielen.
"5."
5. Doods CT.y. Veestallen.
De ET.V. Veestallen te Utrecht heeft te kennen gegeven, dat
zij geïnteresseerd is bij de bouw van een veestalling op of na
bij de veemarkt. De commissie is van mening, dat een stalling,
waar voor export bestemde dieren kunnen worden bijeengebracht,
ten einde de controle op de gezondheidstoestand van de dieren en
het vervullen van formaliteiten mogelijk te maken, bij de markt
niet kan worden gemist.
De plaats van de stallen is gereserveerd bij de spoorlijn,
zodat aansluiting op het spoor mogelijk is en los- en laad-
perrons kunnen worden gemaakt.
De gemeente heeft hier geen andere taak op dit ogenblik,
dan het benodigde terrein te reserveren. De bouw van de stal
len ligt op de weg van de ÏÏ.V. Veestallen.
6. Landbouwwerktuigenmarkt en pluinveemarkt
Gedacht is de landbouwwerktuigenmarkt onder te brengen bij
de veemarkt, omdat speciaal de marktbezoekers geïnteresseerd
zijn bij het daar ten toon te stellen materiaal. Ruimte is hier
voor gereserveerd onmiddellijk ten oosten van de toekomstige
rondweg, voor het parkeerterrein voor personenauto's. Het ter
rein zal een oppervlakte verkrijgen van 40 m bij 110 m. Deze
plaats komt ons gunstig voor
Voor de pluimveemar let is aan de noordzijde van het markt
terrein een kleine ruimte bestemd. Volgens de commissie ver
dient het aanbeveling het pluimvee enigszins afzonderlijk van
de markt te houden, omdat eventueel uitvliegend pluimvee spoe
dig onrust onder het vee op de markt verwekt. De vraag is
echter, of de thans gekozen plaats tussen de te parkeren vee
auto's en bij de spoelplaats wel de meest gunstige is. Het is
dan ook niet geheel uitgesloten, dat bij nadere overweging op
dit punt nog een kleine wijziging in het plan zal worden ge-"
bracht
7. Het verkeer naar en van dc markt
Hauwkeurig is nagegaan, op welke wijze een vlotte aanvoer
en afvoer van de vee-auto's kan geschieden en verkeersbelemme-
ringen en opstoppingen kunnen worden vermeden.
Daarvoor is o.a.naast de toekomstige rondweg een afzon
derlijke rijweg voor vee-auto's geprojecteerd ter breedte van
9 m, welke verderop een breedte krijgt van 11 m en langs de
Harlingertrekweg van 21 m. De vee-auto's kunnen op deze weg
worden opgesteld, zodat het verkeer over de toekomstige rond
weg van de aanrijdende vee-auto's geen hinder zal ondervinden.
Het verkeer met vee-auto's, die uit het noorden komen,
levert in dat geval geen moeilijkheden op. Ongeveer tegenover
het punt, waar de Achlumerstraat op de rondweg uit zal komen,
neemt dit verkeer, de speciale rijweg voor vee-auto's.
Een moeilijkheid levert echter het verkeer op, dat, na
de voltooiing van de toekomstige rondweg tot de Julianalaan,
uit het zuiden komt. Verkeerstechnisch zal het grote bezwaren
opleveren, wanneer de vee-auto's uit deze richting de rondweg
volgen tot aan het dienstgebouw en daar een bocht van 180°
moeten maken om op de toegangsweg te komen. Voorlopig is daar
om gedacht, deze auto's na de brug over de Harlingertrekvaart
een lus te laten maken om het parkeerterrein van personen
auto's. Zij komen dan door de straat ten noorden van dit ter
rein recht op het dienstgebouw aan, kunnen daar zo nodig wor
den opgesteld en rijden met een eenvoudige bocht de speciale
rijweg voor vee-auto's op.
"Voor'