Voor het geval deze oplossing in de toekomst niet meer mocht blijken te voldoen, b.v. tengevolge van de grote drukte op de rondweg, is langs de Harlingertrekweg voldoende ruimte gereserveerd om de mogelijkheid open te houden t.z.t. even tueel een tunnel onder de rondweg aan te leggen. Om deze tunnel- te bereiken zullen de vee-auto's uit het zuiden weer dezelfde lus rond het parkeerterrein voor personenauto's moeten rijden, alleen in omgekeerde richting. In dat geval zal er meer opstel ruimte op het marktterrein beschikbaar moeten komen en zal voor meer vee-auto's parkeerruimte over de spoorlijn moeten worden gemaakt Zoals U destijds bij de vaststelling van het uitbreidings plan van de veemarkt zal zijn gebleken, wordt overwogen de ver binding tussen de stad en de nieuwe veemarkt te maken via de 22 m brede weg ten noorden van het parkeerterrein voor perso nenauto's. Deze weg, die zal worden uitgevoerd met twee rij banen, gescheiden door een smalle groenstrook, komt op de rond weg uit, recht tegenover het dienstgebouw en zal over" de Wilhel- minabaan aansluiten cp een nieuwe brug tegenover de lange Markt straat De uitgang voor de vee-auto's is voorts gedacht langs de noordzijde van de markt. Ons inziens is hierdoor een vlotte af voer verzekerd. Tengevolge van het feit, dat het parkeerterrein voor per sonenauto's, de landbouwwerktuigenmarkt en de rijwielstalling door de toekomstige rondweg van het marktterrein zijn geschei den en dit terrein van de stad uit gezien over de rondweg ligt, achten wij het met de commissie van groot belang, dat van de rijwielstalling naar de toegang tot het veemarktterrein onder de rondweg een voetgangerstunnel wordt gemaakt. Wanneer het ge deelte van de rondweg tussen het Harlingerplein en de Verlengde Schrans gereed zal zijn, zal de rondweg een vrij drukke verkeers weg worden en zal het oversteken van deze weg door markt- of tentoonstellingsbezoekers grote gevaren kunnen opleveren. Samenvatting en oonclusie Naar onze mening is het opgestelde plan goed doordacht en is op juiste wijze voor tal van moeilijkheden een goede onlos- sihg gevonden. Bovendien draagt het plan een eigen karakter en sluit het aan bij de gewoonten en gebruiken die de Leeuwarder veemarkt kenmerken. Hoewel verschillende markten in andere ge meenten zijn bezocht, en van de daar opgedane ervaring is ge profiteerd, is toch een plan met een geheel eigen structuur ontstaan. Ons inziens is het plan dan ooi: voor verwezenlijking vatbaar en zal onze gemeente bij uitvoering een goed geoutil leerde veemarkt verkrijgen, die aan hoge eisen voldoet en waar van naar wij verwachten een grote werfkracht uit zal gaan. Zoals wij U in ons voorstel van 19 Juni 1953 hebben uiteen gezet, lag het aanvankelijk in onze bedoeling, dit plan te be schouwen als een plan, dat in het raam van de werkgelegenheidspol tiek van de regering bij toenemende werkloosheid in uitvoering zou kunnen worden genomen teneinde de werkgelegenheid te stimu leren. Hieraan was het voordeel verbonden, dat het Rijk in de kosten van het voorbereiden van het plan huln verleende en waar schijnlijk in de toekomst bij uitvoering financiële hulp zou verlenen. In verband daarmede hebben wij dan ook het eerste ge deelte van het plan (grond-, riolerings- en bestratingswerk) in November 1954 bij de Provinciale Commissie Werkgelegenheid in gediend. "Het" Het is ons bekend, dat de adviserende organen van het Directoraat-Generaal van de Arbeidsvoorziening op het stand punt staan, dat dit werk voor directe uitvoering bezwaarlijk als aanvullend werk kan worden beschouwd, omdat het aantal manweken voor ruim de helft betrekking heeft op straatmakers, terwijl er een tekort aan deze vakarbeiders is. Voorgesteld is dan ook dit werk als vcorraadwerk te aanvaarden, hetgeen betekent, dat bij de huidige stand van de conjunctuur dit werk voorlopig niet zal worden uitgevoerd. Aangezien niets er op wijst, dat binnen afzienbare tijd een omslag van de tegen woordige conjunctuur verwacht mag worden, kan dit derhalve een uitstel van jaren betekenen. Gezien de situatie op de bestaande veemarkt, het gebrek aan outillage, de onoplosbare verkeersproblemen die de markt schept,en, gelet op tal van andere factoren, uiteengezet in ons voorstel van 19 Juni 1 953bijlage no. 121, achten wij het echter niet verantwoord de uitvoering van het plan zo lang uit te stellen en is het naar onze mening van het groot ste belang, dat hiermee op korte termijn een begin wordt ge maakt. Hierbij dient te worden bedacht, dat een dergelijk object niet in enkele maanden kan worden uitgevoerd, maar dat het bij directe uitvoering nog enkele jaren zal duren, voor het tijdstip aanbreekt, d.at de markt in gebruik kan worden genomen. Gelet op de huidige situatie.is het onzes inziens niet ondenkbaar, dat, zelfs bij directe uitvoering, in de ko mende jaren nog zal blijken, dat getracht moet worden het werk in versneld tempo gereed te maken. Op grond hiervan stellen wij U dan ook voor te besluiten met de uitvoering van het eerste gedeelte van het werk, t.w. de grond-, riolerings- en bestratingswerkzaamheden, niet te wachten tot een omslag in de conjunctuur intreedt en het werk als werkverruimingsobject kan worden uitgevoerd, maar met de uitvoering van bovengenoemd gedeelte overeenkomstig het tweede door de commissie ingediende plan op korte termijn een aanvang te maken. Behoudens enkele kleine stukjes zijn de gronden, waarop het veemarktcomplex is geprojecteerd, alle eigendom van de gemeente. Het is ons niet mogelijk gebleken deze stukjes grond tegen redelijke prijzen aan te kopen. Zoals U uit onze voordracht van 21 September 1955, bijlage no. 249, zal blij ken, stellen wij U dan ook voor ten aanzien van de ontbreken de stukjes tot onteigening over te gaan. De uitvoering van het werk zal hiervan voorlopig geen stagnatie ondervinden. Het zal TJ duidelijk zijn, dat de kosten van een werk van deze omvang thans nog niet exact kunnen worden bepaald. Blij kens de opgestelde begroting worden de kosten van het onder havige plan in totaal geraamd op f. 3.965.000,-. Hierin zijn begrepen de kosten van beplanting ad f. 40.000,-, alsmede f. 90,000,- voor het maken van een voetgangerstunnel onder de toekomstige rondweg. Naar ons gevoelen zal, met het oog op het gevaar, verbonden aan het oversteken van de rondweg op drukke marktdagen, direct behoefte aan deze tunnel bestaan, terwijl uitvoering hiervan thans goedkoper is dan nadat de rondweg en de veemarkt zullen zijn voltooid. Verwacht wordt, dat de uitvoering van de onderhavige plan nen in 1? 2 jaar zal kunnen geschieden, indien althans de af levering van het benodigde bestratingsmateriaal ongestoord plaats vindt. "Daar-"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1955 | | pagina 381