Voor het geval deze oplossing in de toekomst niet meer
mocht blijken te voldoen, b.v. tengevolge van de grote drukte
op de rondweg, is langs de Harlingertrekweg voldoende ruimte
gereserveerd om de mogelijkheid open te houden t.z.t. even
tueel een tunnel onder de rondweg aan te leggen. Om deze tunnel-
te bereiken zullen de vee-auto's uit het zuiden weer dezelfde
lus rond het parkeerterrein voor personenauto's moeten rijden,
alleen in omgekeerde richting. In dat geval zal er meer opstel
ruimte op het marktterrein beschikbaar moeten komen en zal voor
meer vee-auto's parkeerruimte over de spoorlijn moeten worden
gemaakt
Zoals U destijds bij de vaststelling van het uitbreidings
plan van de veemarkt zal zijn gebleken, wordt overwogen de ver
binding tussen de stad en de nieuwe veemarkt te maken via de
22 m brede weg ten noorden van het parkeerterrein voor perso
nenauto's. Deze weg, die zal worden uitgevoerd met twee rij
banen, gescheiden door een smalle groenstrook, komt op de rond
weg uit, recht tegenover het dienstgebouw en zal over" de Wilhel-
minabaan aansluiten cp een nieuwe brug tegenover de lange Markt
straat
De uitgang voor de vee-auto's is voorts gedacht langs de
noordzijde van de markt. Ons inziens is hierdoor een vlotte af
voer verzekerd.
Tengevolge van het feit, dat het parkeerterrein voor per
sonenauto's, de landbouwwerktuigenmarkt en de rijwielstalling
door de toekomstige rondweg van het marktterrein zijn geschei
den en dit terrein van de stad uit gezien over de rondweg ligt,
achten wij het met de commissie van groot belang, dat van de
rijwielstalling naar de toegang tot het veemarktterrein onder
de rondweg een voetgangerstunnel wordt gemaakt. Wanneer het ge
deelte van de rondweg tussen het Harlingerplein en de Verlengde
Schrans gereed zal zijn, zal de rondweg een vrij drukke verkeers
weg worden en zal het oversteken van deze weg door markt- of
tentoonstellingsbezoekers grote gevaren kunnen opleveren.
Samenvatting en oonclusie
Naar onze mening is het opgestelde plan goed doordacht en
is op juiste wijze voor tal van moeilijkheden een goede onlos-
sihg gevonden. Bovendien draagt het plan een eigen karakter en
sluit het aan bij de gewoonten en gebruiken die de Leeuwarder
veemarkt kenmerken. Hoewel verschillende markten in andere ge
meenten zijn bezocht, en van de daar opgedane ervaring is ge
profiteerd, is toch een plan met een geheel eigen structuur
ontstaan. Ons inziens is het plan dan ooi: voor verwezenlijking
vatbaar en zal onze gemeente bij uitvoering een goed geoutil
leerde veemarkt verkrijgen, die aan hoge eisen voldoet en waar
van naar wij verwachten een grote werfkracht uit zal gaan.
Zoals wij U in ons voorstel van 19 Juni 1953 hebben uiteen
gezet, lag het aanvankelijk in onze bedoeling, dit plan te be
schouwen als een plan, dat in het raam van de werkgelegenheidspol
tiek van de regering bij toenemende werkloosheid in uitvoering
zou kunnen worden genomen teneinde de werkgelegenheid te stimu
leren. Hieraan was het voordeel verbonden, dat het Rijk in de
kosten van het voorbereiden van het plan huln verleende en waar
schijnlijk in de toekomst bij uitvoering financiële hulp zou
verlenen. In verband daarmede hebben wij dan ook het eerste ge
deelte van het plan (grond-, riolerings- en bestratingswerk) in
November 1954 bij de Provinciale Commissie Werkgelegenheid in
gediend.
"Het"
Het is ons bekend, dat de adviserende organen van het
Directoraat-Generaal van de Arbeidsvoorziening op het stand
punt staan, dat dit werk voor directe uitvoering bezwaarlijk
als aanvullend werk kan worden beschouwd, omdat het aantal
manweken voor ruim de helft betrekking heeft op straatmakers,
terwijl er een tekort aan deze vakarbeiders is. Voorgesteld
is dan ook dit werk als vcorraadwerk te aanvaarden, hetgeen
betekent, dat bij de huidige stand van de conjunctuur dit
werk voorlopig niet zal worden uitgevoerd. Aangezien niets er
op wijst, dat binnen afzienbare tijd een omslag van de tegen
woordige conjunctuur verwacht mag worden, kan dit derhalve
een uitstel van jaren betekenen.
Gezien de situatie op de bestaande veemarkt, het gebrek
aan outillage, de onoplosbare verkeersproblemen die de markt
schept,en, gelet op tal van andere factoren, uiteengezet in
ons voorstel van 19 Juni 1 953bijlage no. 121, achten wij
het echter niet verantwoord de uitvoering van het plan zo
lang uit te stellen en is het naar onze mening van het groot
ste belang, dat hiermee op korte termijn een begin wordt ge
maakt. Hierbij dient te worden bedacht, dat een dergelijk
object niet in enkele maanden kan worden uitgevoerd, maar dat
het bij directe uitvoering nog enkele jaren zal duren, voor
het tijdstip aanbreekt, d.at de markt in gebruik kan worden
genomen. Gelet op de huidige situatie.is het onzes inziens
niet ondenkbaar, dat, zelfs bij directe uitvoering, in de ko
mende jaren nog zal blijken, dat getracht moet worden het
werk in versneld tempo gereed te maken.
Op grond hiervan stellen wij U dan ook voor te besluiten
met de uitvoering van het eerste gedeelte van het werk, t.w.
de grond-, riolerings- en bestratingswerkzaamheden, niet te
wachten tot een omslag in de conjunctuur intreedt en het werk
als werkverruimingsobject kan worden uitgevoerd, maar met de
uitvoering van bovengenoemd gedeelte overeenkomstig het
tweede door de commissie ingediende plan op korte termijn een
aanvang te maken.
Behoudens enkele kleine stukjes zijn de gronden, waarop
het veemarktcomplex is geprojecteerd, alle eigendom van de
gemeente. Het is ons niet mogelijk gebleken deze stukjes
grond tegen redelijke prijzen aan te kopen. Zoals U uit onze
voordracht van 21 September 1955, bijlage no. 249, zal blij
ken, stellen wij U dan ook voor ten aanzien van de ontbreken
de stukjes tot onteigening over te gaan. De uitvoering van
het werk zal hiervan voorlopig geen stagnatie ondervinden.
Het zal TJ duidelijk zijn, dat de kosten van een werk van
deze omvang thans nog niet exact kunnen worden bepaald. Blij
kens de opgestelde begroting worden de kosten van het onder
havige plan in totaal geraamd op f. 3.965.000,-. Hierin zijn
begrepen de kosten van beplanting ad f. 40.000,-, alsmede
f. 90,000,- voor het maken van een voetgangerstunnel onder de
toekomstige rondweg. Naar ons gevoelen zal, met het oog op
het gevaar, verbonden aan het oversteken van de rondweg op
drukke marktdagen, direct behoefte aan deze tunnel bestaan,
terwijl uitvoering hiervan thans goedkoper is dan nadat de
rondweg en de veemarkt zullen zijn voltooid.
Verwacht wordt, dat de uitvoering van de onderhavige plan
nen in 1? 2 jaar zal kunnen geschieden, indien althans de af
levering van het benodigde bestratingsmateriaal ongestoord
plaats vindt.
"Daar-"