De iinanciële aspecten voor 1957 zijn blijkens de ramingscijfers van de ontwerp- bedrijfsbegroting van dat jaar, die bereids voor U bij de stukken ter inzage is ge legd, zeker niet gunstiger dan voor 195°- Het begrotingstekort van het gasbedrijf wordt, zonder rekening te houden met de ongetwijfeld voor 1957 toe te kennen loonsver hogingen, becijferd op 3-535, - Wij zijn op grond van vorenstaande financiële beschouwingen van oordeel, dat de tarieven van het gasbedrijf zodanig moeten worden verhoogd, dat een winstuitkering van dit bedrijf aan de algemene dienst van rond 100.000,verzekerd is, een be drag, dat nog rond 40.000,lager is dan het bedrag, dat de gemeente over 1954 als winst van het gasbedrijf heeft genoten. Hieruit mag niet worden geconcludeerd, dat met een tariefsverhoging ten bedrage van in totaal 100.000,— kan worden vol staan. De concept-begroting voor 1957, die in hel; begin van juni 1956 is samenge steld, is opgezet op basis van de gegevens, die op het tijdstip van het ontwerpen van de begroting als vaststaand mochten worden aangenomen. Nu inmiddels weer enige maanden zijn verstreken,, blijktdat deze begroting het te verwachten kostenverloop in de naaste toekomst niet juist weergeeft. Aan de hand van de ervaringscijfers over 195ö hebben wij nagegaan welke kostprijsverhogende factoren het gasbedrijf voor 1957 te wachten staan. Uit deze prognose blijkt, dat de verhoging van de personeelslasten en van de kapitaalslasten, voortvloeiende uit in 1957 naar globale raming uit te voeren investeringen en de te verwachten hogere prijzen van de grondstoffen,een offer vergen van rond 121.925,Voor een nadere motivering en detaillering van dit bedrag mogen wij U verwijzen naar de hierbij gevoegde bijlage I. Rekening houdende met een begroot tekort van 3-535,zal uit tariefsverho ging moeten worden gevonden: 1. winstuitkering aan de gemeente 100.000,— 2. kostenstijging 121.925, 3. dekking geraamd verlies 3-535, 225.46O,— of rond 225.000 Contractueel is de gemeente tegenover het rijk gebonden met haar tarief voor de industriële verbruikers. Dit sluit in, dat de voorgestane tariefsverhoging niet ten dele op deze verbruikersgroep kan worden verhaald. De thans geldende tarieven voor de kleinverbruikers,in hun onderlinge verhouding bezien, voldoen in de praktijk goed, terwijl ook uit bedrijfseconomische overwegingen deze tarievenopbouw verantwoord is. Op grond van het vorenstaande zijn wij dan ook van oordeel, dat de noodzakelijk geachte verhoging van de tarieven proportioneel over de diverse verbruikersgroepen moet worden omgeslagen. Deze verdelingsmaatstaf leidt tot de volgende nieuwe tarieven (zie voor de vol ledige berekening bijlage II gemeten hoeveelheden 1 t/m 20 m3 21 t/m 40 m3 41 t/m 80 m3 81 t/m 150 m3 151 m3 en hoger muntgas nieuwe prins 16.458 cent 15,361 14,263 13166 12,069 15,909 afgerond op oude prijs 1 o -1 cent 1 2 15 z 14 13 12 16 15 14 13 12 1 1 14 cent II I) II II L 11 Ondanks deze niet onaanzienlijke verhoging blijft de gasprijs in onze gemeente voor de eerste beide verbruikersgroepen gemiddeld toch nog vrij belangrijk lager dan de gasprijs in gemeenten, die met Leeuwarden vergelijkbaar zijn. Dit moge U blijken uit de hierbij overgelegde bijlage no. III. Op basis van de ontworpen ta rieven wordt de opbrengst van de gasleverantie aan kleinverbruikers voor 1957 ge raamd op In de concept-begroting is deze opbrengst geraamd op Uit de voorgestelde verhoging van de kleinverbruikersta rieven resulteert derhalve een hogere ontvangst van 1.820.600,— >375, 214-225, "De" De niet-industriële grootverbruikers betalen thans voor het gas een gemiddelde prijs van 10 cent per m3 van 4000 cal. De tot dusver voor deze verbruikersgroep toegepaste tariefstelling geeft geen logische en verantwoorde aansluiting op het laagste klein verbruikerstarief en op het tarief voor industriële grootverbruikers. Nu de tarieven van de kleinverbruikers moeten worden herzien, dienen naar ons oordeel tegelijkertijd de grootverbruikerstarieven te worden gewijzigd. Voor een nadere detaillering van de ontworpen tarieven-opbouw voor de niet-indus triële grootverbruikers mogen wij U verwijzen naar bijlage II. het inachtneming van enige andere correcties in de tarieven, die eveneens in bijlage II gemotiveerd en gespecificeerd zijn vermeld, resulteert uit de opbrengst van de kleinverbruikerstarieven een hogere ontvangst van het gasbedrijf van 199-690,welk bedrag nog moet worden verminderd met j 2.500,wegens verschul digde omzetbelasting. Per saldo werdt derhalve van de aanvankelijk aangehouden verho ging van 225.000,een bedrag van 197-190,in de tarieven doorberekend. In aanmerking nemende, dat in de kostenprognose voor 1957 enige onzekere factoren schuilen en met name in de beregende kapitaalslasten voor 1957 in verband met het tijdstip van uitvoering van de voorgenomen investeringen nog wel enige reserve aan wezig is, menen wij,dat voorshands met een hogere opbrengst van het gasbedrijf van rond 200.000,kan worden volstaan. Onder overlegging van het advies van de Commissie voor de -energiebedrijven en van de Financiële Commissie stellen wij U vtor te besluiten overeenkomstig het hier- bijgaande concept. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Heulen, Burgemeester. J. Hooij1.-Secretaris. Verzonden 1 september 1956.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 339