De iinanciële aspecten voor 1957 zijn blijkens de ramingscijfers van de ontwerp-
bedrijfsbegroting van dat jaar, die bereids voor U bij de stukken ter inzage is ge
legd, zeker niet gunstiger dan voor 195°- Het begrotingstekort van het gasbedrijf
wordt, zonder rekening te houden met de ongetwijfeld voor 1957 toe te kennen loonsver
hogingen, becijferd op 3-535, -
Wij zijn op grond van vorenstaande financiële beschouwingen van oordeel, dat
de tarieven van het gasbedrijf zodanig moeten worden verhoogd, dat een winstuitkering
van dit bedrijf aan de algemene dienst van rond 100.000,verzekerd is, een be
drag, dat nog rond 40.000,lager is dan het bedrag, dat de gemeente over 1954
als winst van het gasbedrijf heeft genoten. Hieruit mag niet worden geconcludeerd,
dat met een tariefsverhoging ten bedrage van in totaal 100.000,— kan worden vol
staan. De concept-begroting voor 1957, die in hel; begin van juni 1956 is samenge
steld, is opgezet op basis van de gegevens, die op het tijdstip van het ontwerpen
van de begroting als vaststaand mochten worden aangenomen. Nu inmiddels weer enige
maanden zijn verstreken,, blijktdat deze begroting het te verwachten kostenverloop
in de naaste toekomst niet juist weergeeft. Aan de hand van de ervaringscijfers over
195ö hebben wij nagegaan welke kostprijsverhogende factoren het gasbedrijf voor 1957
te wachten staan. Uit deze prognose blijkt, dat de verhoging van de personeelslasten
en van de kapitaalslasten, voortvloeiende uit in 1957 naar globale raming uit te
voeren investeringen en de te verwachten hogere prijzen van de grondstoffen,een offer
vergen van rond 121.925,Voor een nadere motivering en detaillering van dit
bedrag mogen wij U verwijzen naar de hierbij gevoegde bijlage I.
Rekening houdende met een begroot tekort van 3-535,zal uit tariefsverho
ging moeten worden gevonden:
1. winstuitkering aan de gemeente 100.000,—
2. kostenstijging 121.925,
3. dekking geraamd verlies 3-535,
225.46O,— of
rond 225.000
Contractueel is de gemeente tegenover het rijk gebonden met haar tarief voor de
industriële verbruikers. Dit sluit in, dat de voorgestane tariefsverhoging niet ten
dele op deze verbruikersgroep kan worden verhaald.
De thans geldende tarieven voor de kleinverbruikers,in hun onderlinge verhouding
bezien, voldoen in de praktijk goed, terwijl ook uit bedrijfseconomische overwegingen
deze tarievenopbouw verantwoord is. Op grond van het vorenstaande zijn wij dan ook
van oordeel, dat de noodzakelijk geachte verhoging van de tarieven proportioneel
over de diverse verbruikersgroepen moet worden omgeslagen.
Deze verdelingsmaatstaf leidt tot de volgende nieuwe tarieven (zie voor de vol
ledige berekening bijlage II
gemeten hoeveelheden
1 t/m 20 m3
21 t/m 40 m3
41 t/m 80 m3
81 t/m 150 m3
151 m3 en hoger
muntgas
nieuwe prins
16.458 cent
15,361
14,263
13166
12,069
15,909
afgerond op
oude prijs
1 o -1 cent
1
2
15 z
14
13
12
16
15
14
13
12
1 1
14
cent
II
I)
II
II
L 11
Ondanks deze niet onaanzienlijke verhoging blijft de gasprijs in onze gemeente
voor de eerste beide verbruikersgroepen gemiddeld toch nog vrij belangrijk lager
dan de gasprijs in gemeenten, die met Leeuwarden vergelijkbaar zijn. Dit moge U
blijken uit de hierbij overgelegde bijlage no. III. Op basis van de ontworpen ta
rieven wordt de opbrengst van de gasleverantie aan kleinverbruikers voor 1957 ge
raamd op
In de concept-begroting is deze opbrengst geraamd op
Uit de voorgestelde verhoging van de kleinverbruikersta
rieven resulteert derhalve een hogere ontvangst van
1.820.600,—
>375,
214-225,
"De"
De niet-industriële grootverbruikers betalen thans voor het gas een gemiddelde prijs
van 10 cent per m3 van 4000 cal. De tot dusver voor deze verbruikersgroep toegepaste
tariefstelling geeft geen logische en verantwoorde aansluiting op het laagste klein
verbruikerstarief en op het tarief voor industriële grootverbruikers.
Nu de tarieven van de kleinverbruikers moeten worden herzien, dienen naar ons
oordeel tegelijkertijd de grootverbruikerstarieven te worden gewijzigd.
Voor een nadere detaillering van de ontworpen tarieven-opbouw voor de niet-indus
triële grootverbruikers mogen wij U verwijzen naar bijlage II.
het inachtneming van enige andere correcties in de tarieven, die eveneens in
bijlage II gemotiveerd en gespecificeerd zijn vermeld, resulteert uit de opbrengst
van de kleinverbruikerstarieven een hogere ontvangst van het gasbedrijf van
199-690,welk bedrag nog moet worden verminderd met j 2.500,wegens verschul
digde omzetbelasting. Per saldo werdt derhalve van de aanvankelijk aangehouden verho
ging van 225.000,een bedrag van 197-190,in de tarieven doorberekend.
In aanmerking nemende, dat in de kostenprognose voor 1957 enige onzekere factoren
schuilen en met name in de beregende kapitaalslasten voor 1957 in verband met het
tijdstip van uitvoering van de voorgenomen investeringen nog wel enige reserve aan
wezig is, menen wij,dat voorshands met een hogere opbrengst van het gasbedrijf van
rond 200.000,kan worden volstaan.
Onder overlegging van het advies van de Commissie voor de -energiebedrijven en
van de Financiële Commissie stellen wij U vtor te besluiten overeenkomstig het hier-
bijgaande concept.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Heulen, Burgemeester.
J. Hooij1.-Secretaris.
Verzonden 1 september 1956.