3 in de aanwezige watergastoestellen zeer wel mogelijk is. Aanvankelijk werd één der aanwezige kleine stellen, daarna één der grote stellen provisorisch geschikt gemaakt voor het converteren, zodat op 23 Mei 1955 het verrijkingsproces verlaten kon worden en geheel op geconverteerd (gekraakt) aardgas kon worden overgegaan, Daarmede was ruimschoots vol daan aan het verlangen van de Minister, om binnen twee jaar op algehele afname van aardgas over te schakelen. Dit impliceert echter niet, dat hiermede de keus voor de toekomst ten aanzien van kraken of distributie van puur aardgas al zou zijn gedaan, maar wel is bereikt, dat op doel treffende wijze een inzicht verkregen kan worden in de moeilijkheden en mogelijkheden van het conversieproces, waarvan in Nederland nog geen precedent bestond. De waarde hiervan kan worden geïllustreerd, door op te merken,dat het is gelukt, het omzettingsrendement van aanvankelijk 79"te verhogen tot 87$, terwijl verwachtingen op rendementen van 90$ en hoger inmiddels zeer gemotiveerd zijn gebleken. De Gasstichting is momenteel bezig een aantal rendementsproeven aan het gasbedrijf uit te voeren Het ligt in ons voornemen, zodra voldoende gegevens zijn verza meld over de wijze, waarop het aardgas uit bedrijfseconomische en tech nische overwegingen het doelmatigst kan worden gedistribueerd, U nadere voorstellen te doen met betrekking tot de gevolgen, die uit de over schakeling op aardgas en de stopzetting van de eigen koolgasproductie zullen voortvloeien. Electriciteitsbedrijf De in de aanbiedingsbrief van de begroting voor 1955 aangekondigde voorstellen van Gedeputeerde Staten inzake de voorwaarden van levering van electrische energie na 1 Januari 1955.» zijn op 18 October 1954 ont vangen. De in het concept-contract opgenomen stroomprijs is voor ons echter niet aanvaardbaar. Wij hebben onze zienswijze hieromtrent ter kennis van Gedeputeerde Staten gebracht, waaruit bereids een vrij om vangrijke correspondentie is voortgevloeid. De onderhandelingen over de hoogte van de stroomprijs zijn nog steeds gaande, zodat wij over de uit eindelijke prijs nog in het onzekere verkeren. Bij de begrotingsopzet voor 1956 is voorlopig de raming van het bedrag van de stroominkoop, gebaseerd op de tarieven, zoals deze voor 1 Januari 1955 golden, aangehouden. Plannen tot ombouw van het 127 volt-gebied in onze gemeente zijn in voorbereiding. In de loop van het begrotingsjaar hopen wij U hier voor nadere voorstellen te doen. Bij begrotingswijziging no.l zijn t.b.v. de Energiebedrijven cre- dieten uitgetrokken voor het leggen van gasbuizen en kabels en voor het verbeteren van de straatverlichting, welke werkzaamheden noodzakelijk voortvloeien uit de voorgenomen bouw van een nieuwe brug over de Willemskade, het verbeteren van de walmuren aan het Vliet en het dempen van de Keizersgracht. Bij de stukken liggen voor U ter inzage de door het bestuur van de Gemeentelijke Instelling voor Maatschappelijk Hulpbetoon, door de voog den van het Nieuwe Stadsweeshuis en door het bestuur van de stichting Volkscrediet" ingezonden begrotingen voor 1956. Wij stellen U voor aan deze begrotingen Uw goedkeuring te hechten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. T. Bakker, Secretaris. Verzonden 28 Januari 1956. Overzicht van kosten- en batensoorten van de algemene huishouding der gemeente over de jaren 1954, 1955 en 1956. Rekening 1954 (incl. Gemeente- nog te ont- Begroting Herziene Begroting rekening j vangen en 1 1955 j raming j 1956 1954 nog te be- 1955 talen pos- ten) ■i Lasten a personeelslasten 1.927.867,- 1.957.477,- 1.973.710,- 2.140.470,- 2.236.450,- b kapitaalslasten 1586.637 j- 1.386.637,- 1164-505,- 1.260.345,- 1.540.960,- c bureaukosten 154.325,- 154-325,- 135.175,- 143.635,- 160.335,- d subsidies, enz. 300.204,- 300.204,- 328.640,- 358.870,- 457.920,- e belastingen, enz. 33.531,- 33.531,- 37.055," 37.960,- 38.275,- f onderhoud 812.872,- 812.872,- 1.032.545,- 1.128.795,- 958.845,- g verlichting, enz. 562.652,- 562.652,- 611.595,- 667160 702.030,- h transport 5.186,- 5.186,- 4.385,- 4-385,- 4.410,- i machines, enz. 12.809,- 12.809,- 17.225,- 17.525,- 16.635,- «j dienstbenodigdheden 86.359,- 86.359,- 104.045,- 112.500,- 115.650- k bijzondere kosten 150.930,- 150.930,- 95.275,- 184.970,- 141150- 1 uitvoering adm. wet ten 2.258.746,- 2.258.746,- 2.261.605,- 2.455.500,- 2.554.320,- m bedrijven 295.409,- 295.409,- 439.920,- 486.180,- 492.315," i onvoorziene uitga ven j - 1 122.250,- 9.025,- 122.625,- 7.987.527,- 8.017.137,- 8.327.930,- 9.007.320,- 9.541.920,- Baten I 0 gem. heffingen 2.400.502,- 2.400.502,- 2.547.910,- 2.254.470,- 2.324.155,- P uitk. gem. fonds 5.109.116,- 5.109.116,- 4.972.095,- 5.810.850,- 5.886.155,- 1 9 opbrengst bezit tingen 306.455,- 306.455," 309.090,- 306.565,- 338.835,- r bijdragen van rijk, enz. 155.116,- 285.965," 258.380,- 330.380,- 339.720,- dienstverlening aan derden 33.864,- 1 ^1" vo co KV KV 31.980,- 29.900,- 33.475,- t bijzondere baten -- 208.475,- 21.230,- j 8.005.053,- 8.135.902,- 8.327.930,- 8.732.165,- 8.943.570,- Batig of 1 Nadelig saldo 17-526,- 118.765,- - 275.155,- - 598.350,- I

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 33