3
in de aanwezige watergastoestellen zeer wel mogelijk is. Aanvankelijk
werd één der aanwezige kleine stellen, daarna één der grote stellen
provisorisch geschikt gemaakt voor het converteren, zodat op 23 Mei 1955
het verrijkingsproces verlaten kon worden en geheel op geconverteerd
(gekraakt) aardgas kon worden overgegaan, Daarmede was ruimschoots vol
daan aan het verlangen van de Minister, om binnen twee jaar op algehele
afname van aardgas over te schakelen. Dit impliceert echter niet, dat
hiermede de keus voor de toekomst ten aanzien van kraken of distributie
van puur aardgas al zou zijn gedaan, maar wel is bereikt, dat op doel
treffende wijze een inzicht verkregen kan worden in de moeilijkheden en
mogelijkheden van het conversieproces, waarvan in Nederland nog geen
precedent bestond. De waarde hiervan kan worden geïllustreerd, door op
te merken,dat het is gelukt, het omzettingsrendement van aanvankelijk
79"te verhogen tot 87$, terwijl verwachtingen op rendementen van 90$
en hoger inmiddels zeer gemotiveerd zijn gebleken. De Gasstichting is
momenteel bezig een aantal rendementsproeven aan het gasbedrijf uit te
voeren
Het ligt in ons voornemen, zodra voldoende gegevens zijn verza
meld over de wijze, waarop het aardgas uit bedrijfseconomische en tech
nische overwegingen het doelmatigst kan worden gedistribueerd, U nadere
voorstellen te doen met betrekking tot de gevolgen, die uit de over
schakeling op aardgas en de stopzetting van de eigen koolgasproductie
zullen voortvloeien.
Electriciteitsbedrijf
De in de aanbiedingsbrief van de begroting voor 1955 aangekondigde
voorstellen van Gedeputeerde Staten inzake de voorwaarden van levering
van electrische energie na 1 Januari 1955.» zijn op 18 October 1954 ont
vangen. De in het concept-contract opgenomen stroomprijs is voor ons
echter niet aanvaardbaar. Wij hebben onze zienswijze hieromtrent ter
kennis van Gedeputeerde Staten gebracht, waaruit bereids een vrij om
vangrijke correspondentie is voortgevloeid. De onderhandelingen over de
hoogte van de stroomprijs zijn nog steeds gaande, zodat wij over de uit
eindelijke prijs nog in het onzekere verkeren. Bij de begrotingsopzet
voor 1956 is voorlopig de raming van het bedrag van de stroominkoop, gebaseerd
op de tarieven, zoals deze voor 1 Januari 1955 golden, aangehouden.
Plannen tot ombouw van het 127 volt-gebied in onze gemeente zijn
in voorbereiding. In de loop van het begrotingsjaar hopen wij U hier
voor nadere voorstellen te doen.
Bij begrotingswijziging no.l zijn t.b.v. de Energiebedrijven cre-
dieten uitgetrokken voor het leggen van gasbuizen en kabels en voor het
verbeteren van de straatverlichting, welke werkzaamheden noodzakelijk
voortvloeien uit de voorgenomen bouw van een nieuwe brug over de
Willemskade, het verbeteren van de walmuren aan het Vliet en het dempen
van de Keizersgracht.
Bij de stukken liggen voor U ter inzage de door het bestuur van de
Gemeentelijke Instelling voor Maatschappelijk Hulpbetoon, door de voog
den van het Nieuwe Stadsweeshuis en door het bestuur van de stichting
Volkscrediet" ingezonden begrotingen voor 1956. Wij stellen U voor
aan deze begrotingen Uw goedkeuring te hechten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
T. Bakker, Secretaris.
Verzonden 28 Januari 1956.
Overzicht van kosten- en batensoorten van de algemene huishouding
der gemeente over de jaren 1954, 1955 en 1956.
Rekening
1954 (incl.
Gemeente- nog te ont- Begroting Herziene Begroting
rekening j vangen en 1 1955 j raming j 1956
1954 nog te be- 1955
talen pos-
ten)
■i
Lasten
a
personeelslasten
1.927.867,-
1.957.477,-
1.973.710,-
2.140.470,-
2.236.450,-
b
kapitaalslasten
1586.637 j-
1.386.637,-
1164-505,-
1.260.345,-
1.540.960,-
c
bureaukosten
154.325,-
154-325,-
135.175,-
143.635,-
160.335,-
d
subsidies, enz.
300.204,-
300.204,-
328.640,-
358.870,-
457.920,-
e
belastingen, enz.
33.531,-
33.531,-
37.055,"
37.960,-
38.275,-
f
onderhoud
812.872,-
812.872,-
1.032.545,-
1.128.795,-
958.845,-
g
verlichting, enz.
562.652,-
562.652,-
611.595,-
667160
702.030,-
h
transport
5.186,-
5.186,-
4.385,-
4-385,-
4.410,-
i
machines, enz.
12.809,-
12.809,-
17.225,-
17.525,-
16.635,-
«j
dienstbenodigdheden
86.359,-
86.359,-
104.045,-
112.500,-
115.650-
k
bijzondere kosten
150.930,-
150.930,-
95.275,-
184.970,-
141150-
1
uitvoering adm. wet
ten
2.258.746,-
2.258.746,-
2.261.605,-
2.455.500,-
2.554.320,-
m
bedrijven
295.409,-
295.409,-
439.920,-
486.180,-
492.315," i
onvoorziene uitga
ven
j -
1
122.250,-
9.025,-
122.625,-
7.987.527,-
8.017.137,-
8.327.930,-
9.007.320,-
9.541.920,-
Baten
I
0
gem. heffingen
2.400.502,-
2.400.502,-
2.547.910,-
2.254.470,-
2.324.155,-
P
uitk. gem. fonds
5.109.116,-
5.109.116,-
4.972.095,-
5.810.850,-
5.886.155,- 1
9
opbrengst bezit
tingen
306.455,-
306.455,"
309.090,-
306.565,-
338.835,-
r
bijdragen van rijk,
enz.
155.116,-
285.965,"
258.380,-
330.380,-
339.720,-
dienstverlening aan
derden
33.864,-
1
^1"
vo
co
KV
KV
31.980,-
29.900,-
33.475,-
t
bijzondere baten
--
208.475,-
21.230,- j
8.005.053,-
8.135.902,-
8.327.930,-
8.732.165,-
8.943.570,-
Batig of
1
Nadelig saldo
17-526,-
118.765,-
- 275.155,-
- 598.350,- I