het financieringsschema onzer gemeente. Los gezien van dit financieringsschema zal uiteraard de toekomstige ontwikkeling van de kapitaalmarkt moeten uitwijzen, of de langere looptijd van de 4ir i° geldleningen een voordeel of een nadeel oplevert. In de begroting voor 1957 is wederom uitgegaan van een omslagpercen tage van do rente van 3"g be rentestijging op de kapitaalmarkt zal uiter aard van invloed zijn op de hoogte van de rente-omslag in de komende jaren. Aangezien in vorige jaren een rentereserve is gevormd, zal de stijging van de rente op het gewone budget van de algemene dienst voor 1957 vermoedelijk nog niet van invloed zijn. g. verlichting, verwarming enz. 40.000,-- beze verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door de nog steeds voortdurende stijging van de prijzen van de brandstoffen. 1. uitvoering administratieve wetten 228.000,-- Van de hogere raming heeft rond 105.000,-- betrekking op de kosten van het nijverheidsonderwijs. De uitkeringen voor verschillende soorten van onderwijs (in hoofdzaak de exploitatievergoeding aan bijzondere scho len), exclusief het kleuteronderwijs, worden in totaal 35*000,-- hoger geraamd. De uitkeringen op grond van de kleuteronderwijswet voor de bij zondere kleuterscholen bedragen naar raming rond 72.000,--. Voorts wordt voor verschillende andere doeleinden, zoals de sanering van stadswijken, de storting in de Tfo reserve voor na de oorlog gebouwde woningwetwoningen, krankzinnigenverpleging en subsidie aan de gemeentelijke instelling voor maatschappelijk hulpbetoon enz. in totaal netto 18.000,-- meer geraamd dan voor 1956. r. bijdragen van het rijk enz. 255.000,-- Voor de financiering van de kosten van het openbaar en bijzonder kleuteronderwijs en voor de openbare cursus voor opleiding van leidsters bij deze tak van onderwijs worden van het rijk bijdragen tot een bedrag van in totaal 238.000,-- ontvangen. De rijksbijdrage voor de Bescherming Bevolking wordt rond 15.000,-- hoger geraamd. Voor het museum "Princessehofwordt van de Ottema-Kingma-stichting een bijzondere bijdrage van naar raming 4*000)-- ontvangen. onvoorziene uitgaven - 42.695,-- Op de post voor onvoorziene uitgaven is voor 1957) na het sluitend maken van de gewone dienst, nog een bedrag van 79*930,-- beschikbaar of rond 1,-- per inwoner. Indien voor 1957 wederom de lasten, voortvloeien de uit een investeringsvolume van 3*000.000,--, uit verhoging van de alge mene uitkering uit het gemeentefonds kunnen worden gedekt, achten wij dit bedrag voor het opvangen van tegenvallers op de gewone dienst voldoende. Subsidies Opnieuw zijn van een aantal verenigingen en instellingen verzoeken om verhoging van bestaande of toekenning van nieuwe subisidies ontvangen. Daarbij zijn verschillende, waarvan op eenvoudige wijze kan worden beoor deeld, of er aanleiding is het verzoek al of niet in te willigen. In andere gevallen, en deze betreffen in de regel de aanvragen, waarin vrij aanzien lijke bedragen worden gevraagd, levert de afdoening van verzoeken om sub sidie enige moeilijkheden op. De subsidieverzoeken zijn vaak afkomstig van verenigingen of instellingen, waarvan het budget voor het grootste gedeelte uit bijdragen van de overheid wordt gedekt, of waarvan het tekort door de gemeente wordt gedragen. Hier is het naar onze mening, ter voorkoming van het lichtvaardig beschikken over overheidsgelden, zeer gewenst, zo niet noodzakelijk, dat van gemeentewege nauwlettend wordt toegezien op een doelmatige besteding van de ontvangen bijdragen uit de gemeentekas In verband hiermede streven wij er naar, het bedrag van het subsidie zoveel mogelijk te koppelen aan bepaalde facetten van de begroting van de gesub sidieerde instelling, zoals b.v. de huisvestingskosten, de personeelslas ten en dergelijke. Indien voor bepaalde onderdelen van het budget van de gesubsidieerde instellingen normvergoedingen worden toegekend, welke ver goedingen zo nodig periodiek aan het kostenpeil kunnen worden aangepast, is een beter toezicht op de besteding van deze gelden door de instellingen mogelijk. Bovendien heeft het systeem van normvergoedingen het voordeel, dat gelijksoortige verenigingen naar dezelfde maatstaven worden gesubsidi eerd, hetgeen de objectiviteit ten goede kan komen. Gegeven de betrekkelijk korte tijd, die ligt tussen de behandeling van de begroting voor 1956 en de aanbieding van de begroting voor 1957 en mede in aanmerking genomen, dat enkele aanvragen slechts enkele weken in ons bezit zijn, is het ons niet mogelijk gebleken, alle verzoeken om ver hoging van subsidie, of om toekenning van een subsidie voor de eerste keer, aan een grondig onderzoek te onderwierpen. Het ligt echter in ons voornemen, zo mogelijk nog voor de vergadering, waarin de begroting voor 1957 wordt behandeld, U nader voorstellen te doen met betrekking tot de subsidie-aanvragen van de volgende instellingen of verenigen? de Kruisverenigingen, het Instituut voor Geestelijke Gezondheidszorg, de Christelijke stichting voor school- en beroepskeuze, het Centraal comité voor uitzending van kinderen, het Fries Natuurhistorisch Museum, de Open bare leeszaal en bibliotheek, de Stichting clubhuis voor de ongeorgani seerde arbeidersjeugd, de Stichting het Baken, de Vereniging Kinderbewaar plaats, de Friese Tuinbouwvereniging, het R.K. jeugd- en gezinswerk, de Stichting Fryske Ambachts- en Folkskunst, de Federatie van zangverenigingen en de afdeling Leeuwarden van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren ten behoeve van een nieuw dierenasyl. Ook dit jaar zijn van de Bond tegen het schenden door het vloeken van Gods Heiligen Naam, van de Johanna Stichting te Arnhem en van het bestuur van het Groninger Universiteitsfonds aanvragen om toekenning van een ge meentelijk subsidie ontvangen. Deze aanvragen, die telken jare, wat de beide eerste instellingen betreft, aan alle Nederlandse gemeenten en, wat de laatstgenoemde instelling aangaat, aan de gemeenten in de drie noorde lijke provincies worden toegezonden, zijn in vorige jaren steeds afgewe zen. Aangezien er voor ons geen aanleiding is thans een andere gedrags lijn te volgen, geven wij U in overweging deze aanvragen wederom ter zijde te leggen. Voorts zijn nieuwe aanvragen om subsidie ingekomen van de Vereniging van Directeuren van Gemeentewerken en van de Vereniging voor alcoholbestrij- ding bij het snelverkeer. Ter wille van de financiële consequenties menen wij, dat alleen in zeer bijzondere gevallen tot subsidiëring van lande lijke verenigingen moet worden overgegaan. Wij kunnen dan ook geen vrijheid vinden U voor te stellen deze beide aanvragen in gunstige overweging te nemen De Koninklijke militaire bond Pro Rege vraagt t.b.v. de exploitatie van haar militair tehuis aan de Voorstreek voor 1957 een hoger subsidie. Alle drie organisaties, die in ons land militaire tehuizen exploiteren, zijn in het genot van een gemeentelijk subsidie gesteld van 250,-- per jaar. Dit bedrag moet worden gezien als een waarderingssubsidie van de gemeente voor de arbeid, die de exploitanten van dergelijke tehuizen, in het belang van de Leeuwarder militairen, waar te lande ook gelegerd, ver richten. In verband hiermede menen wij U te moeten ontraden aan "Pro Rege", naast het algemene subsidie, nog een speciaal subsidie te verlenen voor de exploitatie van een militair tehuis hier ter stede.' Aangezien de exploitatie van het Consultatiebureau voor Alcoholisme, jft~> TLrr it ffl 'J

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 369