het financieringsschema onzer gemeente.
Los gezien van dit financieringsschema zal uiteraard de toekomstige
ontwikkeling van de kapitaalmarkt moeten uitwijzen, of de langere looptijd
van de 4ir i° geldleningen een voordeel of een nadeel oplevert.
In de begroting voor 1957 is wederom uitgegaan van een omslagpercen
tage van do rente van 3"g be rentestijging op de kapitaalmarkt zal uiter
aard van invloed zijn op de hoogte van de rente-omslag in de komende jaren.
Aangezien in vorige jaren een rentereserve is gevormd, zal de stijging van
de rente op het gewone budget van de algemene dienst voor 1957 vermoedelijk
nog niet van invloed zijn.
g. verlichting, verwarming enz. 40.000,--
beze verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door de nog steeds
voortdurende stijging van de prijzen van de brandstoffen.
1. uitvoering administratieve wetten 228.000,--
Van de hogere raming heeft rond 105.000,-- betrekking op de kosten
van het nijverheidsonderwijs. De uitkeringen voor verschillende soorten
van onderwijs (in hoofdzaak de exploitatievergoeding aan bijzondere scho
len), exclusief het kleuteronderwijs, worden in totaal 35*000,-- hoger
geraamd. De uitkeringen op grond van de kleuteronderwijswet voor de bij
zondere kleuterscholen bedragen naar raming rond 72.000,--. Voorts wordt
voor verschillende andere doeleinden, zoals de sanering van stadswijken,
de storting in de Tfo reserve voor na de oorlog gebouwde woningwetwoningen,
krankzinnigenverpleging en subsidie aan de gemeentelijke instelling voor
maatschappelijk hulpbetoon enz. in totaal netto 18.000,-- meer geraamd
dan voor 1956.
r. bijdragen van het rijk enz. 255.000,--
Voor de financiering van de kosten van het openbaar en bijzonder
kleuteronderwijs en voor de openbare cursus voor opleiding van leidsters
bij deze tak van onderwijs worden van het rijk bijdragen tot een bedrag
van in totaal 238.000,-- ontvangen.
De rijksbijdrage voor de Bescherming Bevolking wordt rond 15.000,--
hoger geraamd.
Voor het museum "Princessehofwordt van de Ottema-Kingma-stichting
een bijzondere bijdrage van naar raming 4*000)-- ontvangen.
onvoorziene uitgaven - 42.695,--
Op de post voor onvoorziene uitgaven is voor 1957) na het sluitend
maken van de gewone dienst, nog een bedrag van 79*930,-- beschikbaar of
rond 1,-- per inwoner. Indien voor 1957 wederom de lasten, voortvloeien
de uit een investeringsvolume van 3*000.000,--, uit verhoging van de alge
mene uitkering uit het gemeentefonds kunnen worden gedekt, achten wij dit
bedrag voor het opvangen van tegenvallers op de gewone dienst voldoende.
Subsidies
Opnieuw zijn van een aantal verenigingen en instellingen verzoeken om
verhoging van bestaande of toekenning van nieuwe subisidies ontvangen.
Daarbij zijn verschillende, waarvan op eenvoudige wijze kan worden beoor
deeld, of er aanleiding is het verzoek al of niet in te willigen. In andere
gevallen, en deze betreffen in de regel de aanvragen, waarin vrij aanzien
lijke bedragen worden gevraagd, levert de afdoening van verzoeken om sub
sidie enige moeilijkheden op. De subsidieverzoeken zijn vaak afkomstig van
verenigingen of instellingen, waarvan het budget voor het grootste gedeelte
uit bijdragen van de overheid wordt gedekt, of waarvan het tekort door de
gemeente wordt gedragen. Hier is het naar onze mening, ter voorkoming van
het lichtvaardig beschikken over overheidsgelden, zeer gewenst, zo niet
noodzakelijk, dat van gemeentewege nauwlettend wordt toegezien op een
doelmatige besteding van de ontvangen bijdragen uit de gemeentekas In
verband hiermede streven wij er naar, het bedrag van het subsidie zoveel
mogelijk te koppelen aan bepaalde facetten van de begroting van de gesub
sidieerde instelling, zoals b.v. de huisvestingskosten, de personeelslas
ten en dergelijke. Indien voor bepaalde onderdelen van het budget van de
gesubsidieerde instellingen normvergoedingen worden toegekend, welke ver
goedingen zo nodig periodiek aan het kostenpeil kunnen worden aangepast,
is een beter toezicht op de besteding van deze gelden door de instellingen
mogelijk. Bovendien heeft het systeem van normvergoedingen het voordeel,
dat gelijksoortige verenigingen naar dezelfde maatstaven worden gesubsidi
eerd, hetgeen de objectiviteit ten goede kan komen.
Gegeven de betrekkelijk korte tijd, die ligt tussen de behandeling
van de begroting voor 1956 en de aanbieding van de begroting voor 1957 en
mede in aanmerking genomen, dat enkele aanvragen slechts enkele weken in
ons bezit zijn, is het ons niet mogelijk gebleken, alle verzoeken om ver
hoging van subsidie, of om toekenning van een subsidie voor de eerste keer,
aan een grondig onderzoek te onderwierpen.
Het ligt echter in ons voornemen, zo mogelijk nog voor de vergadering,
waarin de begroting voor 1957 wordt behandeld, U nader voorstellen te doen
met betrekking tot de subsidie-aanvragen van de volgende instellingen of
verenigen?
de Kruisverenigingen, het Instituut voor Geestelijke Gezondheidszorg, de
Christelijke stichting voor school- en beroepskeuze, het Centraal comité
voor uitzending van kinderen, het Fries Natuurhistorisch Museum, de Open
bare leeszaal en bibliotheek, de Stichting clubhuis voor de ongeorgani
seerde arbeidersjeugd, de Stichting het Baken, de Vereniging Kinderbewaar
plaats, de Friese Tuinbouwvereniging, het R.K. jeugd- en gezinswerk, de
Stichting Fryske Ambachts- en Folkskunst, de Federatie van zangverenigingen
en de afdeling Leeuwarden van de Nederlandse Vereniging tot Bescherming
van Dieren ten behoeve van een nieuw dierenasyl.
Ook dit jaar zijn van de Bond tegen het schenden door het vloeken van
Gods Heiligen Naam, van de Johanna Stichting te Arnhem en van het bestuur
van het Groninger Universiteitsfonds aanvragen om toekenning van een ge
meentelijk subsidie ontvangen. Deze aanvragen, die telken jare, wat de
beide eerste instellingen betreft, aan alle Nederlandse gemeenten en, wat
de laatstgenoemde instelling aangaat, aan de gemeenten in de drie noorde
lijke provincies worden toegezonden, zijn in vorige jaren steeds afgewe
zen. Aangezien er voor ons geen aanleiding is thans een andere gedrags
lijn te volgen, geven wij U in overweging deze aanvragen wederom ter zijde
te leggen.
Voorts zijn nieuwe aanvragen om subsidie ingekomen van de Vereniging
van Directeuren van Gemeentewerken en van de Vereniging voor alcoholbestrij-
ding bij het snelverkeer. Ter wille van de financiële consequenties menen
wij, dat alleen in zeer bijzondere gevallen tot subsidiëring van lande
lijke verenigingen moet worden overgegaan. Wij kunnen dan ook geen vrijheid
vinden U voor te stellen deze beide aanvragen in gunstige overweging te
nemen
De Koninklijke militaire bond Pro Rege vraagt t.b.v. de exploitatie
van haar militair tehuis aan de Voorstreek voor 1957 een hoger subsidie.
Alle drie organisaties, die in ons land militaire tehuizen exploiteren,
zijn in het genot van een gemeentelijk subsidie gesteld van 250,-- per
jaar. Dit bedrag moet worden gezien als een waarderingssubsidie van de
gemeente voor de arbeid, die de exploitanten van dergelijke tehuizen, in
het belang van de Leeuwarder militairen, waar te lande ook gelegerd, ver
richten. In verband hiermede menen wij U te moeten ontraden aan "Pro Rege",
naast het algemene subsidie, nog een speciaal subsidie te verlenen voor de
exploitatie van een militair tehuis hier ter stede.'
Aangezien de exploitatie van het Consultatiebureau voor Alcoholisme,
jft~> TLrr it ffl 'J