No. 15167. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 oktober 1956 (bijlage no. 250); BESLUIT de gemeente staat tot 51 december 2030 in erfpacht af aan de Commanditaire Vennootschap "Fries Bouwbedrijf", gevestigd te Leeuwarden, twee percelen bouwterrein, gelegen aan de zuidzijde van de Julianalaan, kadastraal be kend gemeente Huizum, sectie A, nos. 2456 en 2462, welke percelen op de bij dit besluit behorende tekening roodomlijnd zijn aangegeven, ter groot te van 1108 m2, resp. 1148 m2zulks onder de volgende voorwaarden? 1. de erfpachtscanon zal werden berekend naar een grondwaarde van 69.225,-- in totaal en een rentevoet van i° Per jaar; 2. het door belanghebbende ten kantore van het grondbedrijf gestorte be drag van 3.460,--, als waarborg voor de nakoming der voorwaarden, ver valt aan de gemeente, indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan, ten zij burgemeester en wethouders in bijzondere gevallen, te hunner beoor deling, niettemin tot gehele of gedeeltelijke teruggave van de waarborg som besluiten. Bij voldoening aan de voorwaarden wordt op aanvrage de waarborgsom teruggegeven; 3. voor het eerst in het jaar 1995, en vervolgens steeds om de 25 jaren, wordt de waarde van de grond op dat tijdstip opnieuw door de gemeente raad vastgesteld; de opnieuw vastgestelde waarde strekt daarop tot de volgende herziening tot grondslag van de canon; 4. zolang de erfpacht niet met toestemming van burgemeester en wethouders is overgedragen, mag bebouwing door derden niet plaats hebben; 5. de akte van erfpacht moet notarieel worden verleden binnen een door burgemeester en wethouders te stellen termijn; 6. voor het overige zijn op deze afstand in erfpacht van toepassing - voor zover mogelijk en met het bovenstaande niet in strijd - de bepa lingen betreffende de uitgifte in erfpacht van bouwterreinen, gelegen tussen Oostersingel en Cambuursterpad en toebehorende aan de gemeente Leeuwarden. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Maken brug over Harlingertrekvaart Bijlage no. 251. Leeuwarden, 10 oktober 1956. Aan de Gemeenteraad. Zoals wij reeds in ons voorstel tot het maken van de opritten naar het viaduct over het spoorwegemplacement (bijlage no. 237) hebben uiteenge zet, is het, in verband met de uitvoering van de grondwerken enz. ten be hoeve van de nieuwe veemarkt ten noorden van de Harlingertrekweg, noodzake lijk, dat thans onverwijlde maatregelen worden getroffen om te komen tot de voltooiing van het gedeelte van de rondweg tussen de Harlingertrekvaart en de Verlengde Schrans, opdat het nieuwe veemarktterrein bij ingebruikstel ling bereikbaar zal zijn via de rondweg, zowel uit noordelijke als uit zui delijke richting. De plannen tot het maken van de opritten naar het viaduct werden op 26 september j.l. door Uw raad goedgekeurd en de daarvoor benodigde kredie ten werden beschikbaar gesteld. Wij hopen, dat met de uitvoering van deze werkzaamheden binnen afzienbare tijd een aanvang zal kunnen worden gemaakt. Inmiddels zijn ook de plannen tot het maken van een brug over de Har lingertrekvaart uitgewerkt en bij ons college ingediend. Teneinde te voor komen, dat de brug niet klaar zal zijn op het tijdstip, waarop de overige sectoren van dit gedeelte rondweg zullen zijn voltooid, hebben wij gemeend deze plannen reeds nu aan U te moeten voorleggen. De uitvoering van een dergelijk kunstwerk vergt namelijk in het algemeen zeer veel tijd. De direc teur der openbare werken schat deze tijd op tenminste twee jaren, hetgeen dan nog voor een groot gedeelte afhankelijk is van de levertijd van de bo venbouw door de constructiewerkplaats, welke met deze levering zal worden belast Ter nadere omschrijving van het ingediende plan, dat bij de stukken voor U ter inzage is gelegd, delen wij U het volgende mede. De brug is zodanig geprojecteerd, dat de middenbaan van de Heliconweg en die van de brug in eikaars verlengde liggen. Deze middenbaan zal een breedte verkrijgen van 9*00 m. Ter weerszijden van de rijweg lopen parallel wegen, breed 4*00 m, welke door scheidingsstroken, elk ter breedte van 1.00 m, van de rijweg worden afgescheiden. Naast de parallelwegen zijn voetpaden ter breedte van 2.00 m ontworpen. Deze afmetingen stemmen overeen met het voor de kunstwerken in de rondweg vastgestelde profiel. De hoogte ligging van de ontworpen basculebrug is in verband met de hoogteligging van de Heliconweg en van de opritten naar het viaduct, voor wat betreft de bo venkant van het rijdek, bepaald op 2,85 m F.Z.P. De doorvaartwijdte is bepaald op 12.00 m, hetgeen overeenkomt met de gebruikelijke doorvaartwijdten van de kunstwerken in het provinciale kana- lenplan. Ter weerszijden van de doorvaartopening is een terugstroomopening geprojecteerd, teneinde te voorkomen, dat een door de brug varend schip vooral bij tegenstroom teveel weerstand ondervindt. Het bedieningshuisje is op de oostzijde van het zuidelijke landhoofd ontworpen. In dit landhoofd is ook de kelderruimte gedacht voor de staart van de klap met het contragewicht en voor het opstellen van de bewegingsin richting met elektrische installatie. Aan beide kanten van de brug zijn elektrisch te bev/egen afsluitbomen gedacht, welke zodanig met het bewegings mechanisme van de klap worden verbonden, dat alleen bij gesloten stand van de afsluitbomen beweging van de klap mogelijk is. De kelder, de pijlers, de vaste landhoofden, alsmede de vaste over bruggingen worden geconstrueerd van gewapend beton, terwijl het geheel op palen van gewapend beton zal worden gefundeerd. De kosten van dit werk worden, volgens de bij de stukken overgelegde begroting, geraamd op in totaal 1.730*000,--, welk bedrag is geraamd in het bij de stukken voor U ter inzage gelegde ontwerp-besluit tot wijziging "van"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 408