No. 15167.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 oktober
1956 (bijlage no. 250);
BESLUIT
de gemeente staat tot 51 december 2030 in erfpacht af aan de Commanditaire
Vennootschap "Fries Bouwbedrijf", gevestigd te Leeuwarden, twee percelen
bouwterrein, gelegen aan de zuidzijde van de Julianalaan, kadastraal be
kend gemeente Huizum, sectie A, nos. 2456 en 2462, welke percelen op de
bij dit besluit behorende tekening roodomlijnd zijn aangegeven, ter groot
te van 1108 m2, resp. 1148 m2zulks onder de volgende voorwaarden?
1. de erfpachtscanon zal werden berekend naar een grondwaarde van
69.225,-- in totaal en een rentevoet van i° Per jaar;
2. het door belanghebbende ten kantore van het grondbedrijf gestorte be
drag van 3.460,--, als waarborg voor de nakoming der voorwaarden, ver
valt aan de gemeente, indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan, ten
zij burgemeester en wethouders in bijzondere gevallen, te hunner beoor
deling, niettemin tot gehele of gedeeltelijke teruggave van de waarborg
som besluiten. Bij voldoening aan de voorwaarden wordt op aanvrage de
waarborgsom teruggegeven;
3. voor het eerst in het jaar 1995, en vervolgens steeds om de 25 jaren,
wordt de waarde van de grond op dat tijdstip opnieuw door de gemeente
raad vastgesteld; de opnieuw vastgestelde waarde strekt daarop tot de
volgende herziening tot grondslag van de canon;
4. zolang de erfpacht niet met toestemming van burgemeester en wethouders
is overgedragen, mag bebouwing door derden niet plaats hebben;
5. de akte van erfpacht moet notarieel worden verleden binnen een door
burgemeester en wethouders te stellen termijn;
6. voor het overige zijn op deze afstand in erfpacht van toepassing
- voor zover mogelijk en met het bovenstaande niet in strijd - de bepa
lingen betreffende de uitgifte in erfpacht van bouwterreinen, gelegen
tussen Oostersingel en Cambuursterpad en toebehorende aan de gemeente
Leeuwarden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Maken brug over Harlingertrekvaart
Bijlage no. 251. Leeuwarden, 10 oktober 1956.
Aan de Gemeenteraad.
Zoals wij reeds in ons voorstel tot het maken van de opritten naar
het viaduct over het spoorwegemplacement (bijlage no. 237) hebben uiteenge
zet, is het, in verband met de uitvoering van de grondwerken enz. ten be
hoeve van de nieuwe veemarkt ten noorden van de Harlingertrekweg, noodzake
lijk, dat thans onverwijlde maatregelen worden getroffen om te komen tot de
voltooiing van het gedeelte van de rondweg tussen de Harlingertrekvaart en
de Verlengde Schrans, opdat het nieuwe veemarktterrein bij ingebruikstel
ling bereikbaar zal zijn via de rondweg, zowel uit noordelijke als uit zui
delijke richting.
De plannen tot het maken van de opritten naar het viaduct werden op
26 september j.l. door Uw raad goedgekeurd en de daarvoor benodigde kredie
ten werden beschikbaar gesteld. Wij hopen, dat met de uitvoering van deze
werkzaamheden binnen afzienbare tijd een aanvang zal kunnen worden gemaakt.
Inmiddels zijn ook de plannen tot het maken van een brug over de Har
lingertrekvaart uitgewerkt en bij ons college ingediend. Teneinde te voor
komen, dat de brug niet klaar zal zijn op het tijdstip, waarop de overige
sectoren van dit gedeelte rondweg zullen zijn voltooid, hebben wij gemeend
deze plannen reeds nu aan U te moeten voorleggen. De uitvoering van een
dergelijk kunstwerk vergt namelijk in het algemeen zeer veel tijd. De direc
teur der openbare werken schat deze tijd op tenminste twee jaren, hetgeen
dan nog voor een groot gedeelte afhankelijk is van de levertijd van de bo
venbouw door de constructiewerkplaats, welke met deze levering zal worden
belast
Ter nadere omschrijving van het ingediende plan, dat bij de stukken
voor U ter inzage is gelegd, delen wij U het volgende mede.
De brug is zodanig geprojecteerd, dat de middenbaan van de Heliconweg
en die van de brug in eikaars verlengde liggen. Deze middenbaan zal een
breedte verkrijgen van 9*00 m. Ter weerszijden van de rijweg lopen parallel
wegen, breed 4*00 m, welke door scheidingsstroken, elk ter breedte van
1.00 m, van de rijweg worden afgescheiden. Naast de parallelwegen zijn
voetpaden ter breedte van 2.00 m ontworpen. Deze afmetingen stemmen overeen
met het voor de kunstwerken in de rondweg vastgestelde profiel. De hoogte
ligging van de ontworpen basculebrug is in verband met de hoogteligging van
de Heliconweg en van de opritten naar het viaduct, voor wat betreft de bo
venkant van het rijdek, bepaald op 2,85 m F.Z.P.
De doorvaartwijdte is bepaald op 12.00 m, hetgeen overeenkomt met de
gebruikelijke doorvaartwijdten van de kunstwerken in het provinciale kana-
lenplan. Ter weerszijden van de doorvaartopening is een terugstroomopening
geprojecteerd, teneinde te voorkomen, dat een door de brug varend schip
vooral bij tegenstroom teveel weerstand ondervindt.
Het bedieningshuisje is op de oostzijde van het zuidelijke landhoofd
ontworpen. In dit landhoofd is ook de kelderruimte gedacht voor de staart
van de klap met het contragewicht en voor het opstellen van de bewegingsin
richting met elektrische installatie. Aan beide kanten van de brug zijn
elektrisch te bev/egen afsluitbomen gedacht, welke zodanig met het bewegings
mechanisme van de klap worden verbonden, dat alleen bij gesloten stand van
de afsluitbomen beweging van de klap mogelijk is.
De kelder, de pijlers, de vaste landhoofden, alsmede de vaste over
bruggingen worden geconstrueerd van gewapend beton, terwijl het geheel op
palen van gewapend beton zal worden gefundeerd.
De kosten van dit werk worden, volgens de bij de stukken overgelegde
begroting, geraamd op in totaal 1.730*000,--, welk bedrag is geraamd in
het bij de stukken voor U ter inzage gelegde ontwerp-besluit tot wijziging
"van"