f 75,--. bij naar voren komen, is hoe een dergelijke betrekkelijk grote groep be roepsbrandweerlieden aan het werk moet worden gehouden gedurende de tijd, die zij niet aktief als brandweerman dienst behoeven te doen. Voordat hieromtrent een weloverwogen besluit kan worden genomen,zal dan ook eerst nauwkeurig moeten worden onderzocht wat de meest wenselijke vorm van orga nisatie is, welke andere werkzaamheden aan de brandweer kunnen worden op gedragen, welke gebouwen daarvoor nodig zijn, aan welke eisen die gebouv\ren en hun inrichting moeten voldoen en waar deze gebouwen het beste kunnen worden gesticht. Voorlopig zal dan ook naar een andere oplossing moeten worden gezocht, die voldoende waarborgt, dat het risico van brand op af doende wijze ondervangen is. Het ligt voor de hand, dat daarbij in de eerste plaats is gedacht aan uitbreiding van het aantal vrijwilligers. Daarbij is in het bijzonder gedacht aan personen, van wie met enige zekerheid kan wor den gezegd, dat zij normaal overdag op dezelfde plaats werkzaam zijn. Zelfs is daarvoor een onderzoek ingesteld bij het personeel van andere gemeente bedrijven. Het is echter niet mogelijk gebleken op deze wijze een afdoende oplossing te bereiken. In verband hiermede moest naar een andere oplossing worden gestreefd. Wij menen deze oplossing uiteindelijk te hebben gevonden door het personeel van de afdeling Verkeer van de gemeentepolitie voorlopig in te schakelen bij de brandweer. Door een interne reorganisatie van deze afdeling kan namelijk worden bereikt, dat dagelijks van 8 tot bijv. 23 uur ten behoeve van de brandweer steeds 6 man ter beschikking zijn. Dit aantal, aangevuld met opgeroepen beroepsbrandweerlieden, die op dat moment geen gewone dagelijkse dienst vervullen, zal de tweede blus eenheid kunnen vormen. Bij uitrukken van deze eenheid zal de derde bluseenheid (ter sterkte van 8 man) kunnen worden be zet door de niet in dienst zijnde leden van de verkeersafdelingzonodig aangevuld met opgekomen beroepsbrandweerlieden en agenten uit de agenten- wacht. De vierde bluseenheid kan dan bestaan uit een groep van 8 vrijwil ligers, welke na het niet-volledig opkomen bij alarm op gelijke v/ijze kan worden aangevuld met politiepersoneel. Hieruit volgt, dat het aantal vrij willigers in dit geval kan worden teruggebracht van 31 op 8 man. Bij doorvoering zal de afdeling Verkeer van de politie tot 14 man moe ten worden uitgebreid en zullen degenen, die een aktieve taak bij de brand weer zullen krijgen, een gedegen opleiding moeten ontvangen, zodat hun geoefendheid weinig onderdoet voor die van een beroepsbrandweerman. De voorgestelde uitbreiding van de afdeling Verkeer kan worden gevonden in het politiekorps zelf, zodat de totale organisatiesterkte van dit korps gehandhaafd kan blijven. Verder zullen verschillende voorzieningen moeten worden getroffen. Zo zullen de leden van de verkeerspolitie, die in dienst zijn, zich dikwijls ergens in de gemeente bevinden op surveillance of voor onderzoek. Dit ge schiedt thans per auto, motorrijwiel, of per jeep. Om bij alarm direct over hen te kunnen beschikken,is als verbindingsmiddel noodzakelijk een mobilifooninstallatiebestaande uit een hoofdpost in het politiebureau en 4 bijposten (1 in de brandweer-wagen, die voor eerste uitruk klaar staat en 3 in voertuigen, welke voor de verkeersdienst worden gebruikt). Aan schaffing van een mobilifooninstallatie wordt dus noodzakelijk, terwijl eveneens drie surveillance-auto1s de plaats van de thans in gebruik zijnde, meest verouderde motorrijwielen zullen moeten innemen. Hiervoor wordt de Politie Cabriolet-surveillance-auto, merk Volkswagen, het meest geschikt geacht. Deze auto leent zich uitstekend voor dit doel. De kosten van een dergelijke auto bedragen 6.825,--. De kosten van een mobilifooninstalla tie met 4 aansluitingen worden, met inbegrip van breek-, hak- en graafwerk, geraamd op totaal 19.480?--Wij moeten er hier met nadruk de aandacht op vestigen, dat door de uitbreiding van de stad, de grote toename van het verkeer en de omvang van het politiekorps, de aanschaffing van een mobili- foon, afgezien van de reorganisatie van de brandweer, binnen afzienbare tijd toch nodig zou zijn. Ditzelfde geldt, zij het in iets mindere mate, voor de aan te schaffen Volkswagens Ook zal het nodig zijn, dat genoemde 14 leden van de verkeerspolitie zowel buiten dienst als des nachts aan huis gealarmeerd kunnen worden, "viraarvoor waarvoor zij dienen te beschikken over een telefoonaansluiting. De aanleg- kosten worden geschat op 560,--. Voorts zullen zij moeten worden voorzien van brandweerkleding en -uitrusting. Voor een groot deel zal een en ander kunnen worden verkregen uit de goederen, welke worden ingeleverd door de vrijwillige brandweerlieden, die als gevolg van de voorgestelde reorganisa tie ontslagen zullen worden. Daarnaast zal evenwel nog een kleine aanschaf nodig zijn. De kosten hiervan worden geraamd op f 1.200,--. Tenslotte is het billijk aan de leden van de verkeersafdeling, evenals dit bij het beroepsbrandweerpersoneel het geval is, voor de mogelijkheid, dat zij op vrije dagen gealarmeerd kunnen worden voor het verrichten van brandweerdiensten, een vast bedrag van 150,-- per jaar toe te kennen en hen in het genot te stellen van een jaarlijkse telefoonvergoeding van Met inachtneming van vorenstaande gegevens kunnen de uitgaven van de voorgenomen reorganisatie van de brandweer als volgt worden geraamd? 3 Volkswagens a 6.825,-- f 20.475»-- mobilifooninstallatie met 4 aansluitingen 19*480,— aanleg 14 telefoonaansluitingen 560,— kleding en uitrusting 11 1.200,— onvoorzien 3*285,— 45*000,-- Hiervan komen de kosten van één mobilifoonaansluitingdie van het ma ken van de telefoonaansluitingen en die van de aanschaffing van kleding enz. tot een bedrag van in totaal rond 7*000,-- ten laste van de brand weer. Ten laste van de politie komt rond 38*000,--, welk bedrag geheel kan worden gedekt uit de politiekostenreserve. In deze reserve is, na af trek van de kosten van het verbeteren van de centrale vervfarmingsinstalla- tie van het politiebureau, waartoe onlangs is besloten, rond 270.000,— beschikbaar In de toekomst nemen de kapitaalslasten van de politie derhalve niet toe tengevolge van deze investering. Ook de overige uitgaven van de politie zullen hierdoor vermoedelijk niet hoger worden, aangezien de exploitatie kosten van de drie volkswagens waarschijnlijk niet hoger zullen zijn dan die van de thans gebruikte motorrijwielen, welke mogelijk buiten gebruik kunnen worden gesteld. Voor rekening van de brandweer komen tengevolge van de reorganisatie de volgende exploitatielasten? kapitaalslasten (rente 3"è" afschrijving 10 c/o\ annuïteit 12,024 c/° van 7*000»--) 850,— vaste telefoonvergoeding aan 14 leden van het politiekorps 14 x 75»-- 1.050,— vaste vergoeding voor opkomst bij brand op vrije dagen 14 x 1502.100,— 4*000,— Tegenover deze hogere lasten staat een besparing op de personeelslasten van de vrijwillige brandweer. In de afgelopen jaren hebben de kosten van de vaste toelagen, de vergoedingen voor opkomst bij brand en de kosten van de ongevallenverzekering per persoon jaarlijks ongeveer 140,-- bedragen. Bij inkrimping van het personeel van 31 "tot 8 man bedraagt de besparing der halve 23 x 140,-- is 3.220,--. Met de vermindering van het aantal per soneelsleden gaat een inkrimping van het aantal aansluitingen op het brand- wekkernet gepaard. Terzake wordt gerekend op een besparing van 23 x 27, of rond 620,--. De totale bezuiniging bedraagt derhalve jaarlijks 3.220,-- 620,-- 3.84O,welk bedrag nagenoeg gelijk is aan de uit de reorganisatie voortvloeiende nieuwe lasten. Aangezien de reorganisa tie niet meer in 1956 tot stand zal kunnen komen en de hieruit voortvloei ende lasten en de daartegenover staande besparingen ongeveer tegen elkaar opwegen, wordt in de gemeentebegroting voor 1956 terzake op de gewone dienst "niets"

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 441