.-jT
van bijkomstige betekenis is. In 42 inrichtingen wordt de vergunning oi
het verlof A slechts in één lokaliteit uitgeoefend. Hier komt nog bij, dat
een groot gedeelte van die inrichtingen zelfs niet voldoet aan de minimum
eisen, welke het Drankwetbesluit 1932 aan de lokaliteit stelt, daar zij dateren
van vóór 1932 dan wel krachtens dat besluit van bepaalde eisen ontheffing
is verleend.
Uit het vorenstaande volgt, dat de te Leeuwarden bestaande toestand
in het algemeen bij voormelde groei is achtergebleven. Volgens de huidige
opvatting behoort een drankwetinrichting wat ruimte, licht, luchtverver
sing en verdere inrichting betreft, zo te zijn, dat zij geschikt is voor
een verblijf anders dan voor een drankgebruik van meer dan bijkomstige be
tekenis
Het valt dan ook niet te verwonderen, dat andere gemeenten onze ge
meente zijn voorgegaan 1_. in het gebruiken van de hierboven in eerste
alinea sub b vermelde mogelijkheid tot het bij plaatselijke verordening
voorschrijven van nadere kwaliteitseisen en _2. in het, eveneens krachtens
de Drankwet mogelijke, bij verordening aamvijzen van één of meer wijken,
buurten of straten, waarin burgemeester en wethouders vergunningen en ver
loven A niet mogen verlenen dan onder bij die verordening vastgestelde
voorwaarden
Ons schijnt derhalve de tijd te zijn gekomen, dat ook Uw raad van
voormelde bevoegdheden gebruik maakt. Wij hebben hiertoe een ontwerp
verordening samengesteld, dat U hierbij wordt aangeboden.
Thans mogen lokaliteiten worden verlangd, die in de eerste plaats
ruimer en lichter zijn» dan tot dusver was voorgeschreven. In het ontwerp
is daarom de eis gesteld van een vloer-oppervlakte van ten minste 50 m2
en een hoogte van tenminste 3?5 Indien er meerdere lokaliteiten zijn,
moet één dier lokaliteiten aan deze eis voldoen en moeten de overige loka
liteiten elk een oppervlakte hebben van tenminste 35 m2Voorts is een
eis gesteld, op grond waarvan een lokaal dan als drankviretlokaliteit kan
Yvorden ingerichtindien door het, door het Drankwetbesluit 1932 vereiste opper
vlakte vensterglas in de ramen,ook voldoende daglicht valt, hetgeen niet
het geval is, wanneer op een te korte afstand van die ramen te hoog opgaan
de belemmeringen aanwezig zijn. Voor wat betreft de luchtverversing, is de
eis gesteld, dat in de lokaliteit een of meer elektrische ventilatoren van
zodanige capaciteit aanwezig moeten zijn, dat ook bij het gesloten zijn
van ramen of bovenlichten voldoende geventileerd kan worden.
De inrichting van de lokaliteiten behoort ook niet zo te zijn, dat
het drankgebruik erdoor wordt gestimuleerd. Daarom is, in overeenstemming
met de eisen, welke voor inrichtingen voor maatschappelijk verkeer gelden,
in artikel 5 een bepaling tegen barkrukken opgenomen.
De nieuwe eisen zullen gelden bij het verlenen van een vergunning of
van een verlof A, hetgeen betekent, dat zij niet van toepassing kunnen
zijn op de bestaande inrichtingenIndien echter in een bestaande inrich
ting al dan niet door verbouw veranderingen plaats hebben dan '.vel een be
staande vergunning of verlof A naar een ander gebouw wordt overgebracht,
zullen de nieuwe eisen op de veranderde gedeelten of op het andere gebouw
toegepast moeten worden. Op den duur zullen derhalve aanmerkelijk verbe
terde inrichtingen worden verkregen.
Voor wat betreft het stedelijk gedeelte der gemeente is het van
groot belang, dat bovendien bij verordening voorwaarden worden gesteld,
welke ons college bij het verlenen van een vergunning of een verlof A
heeft in acht te nemen. In artikel 8 van het ontwerp worden de terzake no
dige voorwaarden vermeld. Deze voorwaarden, welke hoofdzakelijk zijn ont
leend aan het Drankwetbesluit 1932, eveneens voor zover daarin eisen zijn
gesteld aan inrichtingen voor maatschappelijk verkeer, beogen het peil
van de drankgelegenheden zodanig op te voeren, dat zij min of meer het
karakter krijgen van café-restaurantsHog daargelaten, dat juist café's,
Yirelke geen inrichtingen waren voor maatschappelijk verkeer, vaak aanlei
ding hebben gegeven tot politieel optreden wegens allerlei delicten, mag
van een verhoging van het algemene peil der drankwetinrichtingen worden
"verbracht"
verwacht, dat ook de zaken, waarop thans nog aanmerkingen valt te maken,
op den duur een ander karakter zullen krijgen. Dit zal zeker van invloed
zijn op het gehalte en het gedrag der bezoekers en dus ook op het misbruik
van alcoholhoudende dranken.
Voor zover nodig volgt hiervan een toelichting op de artikelen van
het ontwerp.
Artikel 8. Ter bestendiging van de bestaande toestand, dat tenminste één
der lokaliteiten van de inrichting is gelegen op de begane grond aan de
openbare straat, is het wenselijk terzake een bepaling op te nemen.
Artikel 9» Verschillende andere gemeenten hebben op grond van artikel 10,
eerste lid, 3o?lokaliteitseisen gesteld ten aanzien van slijtvergunningen
waarbij tevens is bepaald, dat één der wanden van de lokaliteit over een
zekere lengte moet grenzen aan een openbare straat.
Hoewel lokaliteitseisen, als hier bedoeld, in het stedelijk gedeelte der
gemeente voorshands niet nodig worden geacht, is het niettemin wel wense
lijk om ter bestendiging van de bestaande toestand zekerheid te hebben,
dat de slijterijen ook in den vervolge aan de openbare straat blijven ge
vestigd.
Artikel 10. Daar het bepaalde in artikel 8 niet van toepassing kan zijn
op het territoir van de voor wat betreft de verloven A "drooggelegde"
wijken, is het nodig gebruik te maken van de in artikel 10, tweede lid,
der Drankwet (Staatsblad 1931, no. 476) toegekende bevoegdheid.
Artikel 12. Zoals reeds gezegd, dienen de in de verordening omschreven
eisen en voorwaarden mede in acht genomen te worden, indien het aantal
lokaliteiten van reeds bestaande vergunningen en verloven A wordt vergroot
of vermeerderd dan we1 een vergunning of een verlof A naar een ander ge-
bouv/ v/ordt overgebracht. Het is denkbaar, dat bij v/ijzigingen in de
inrichting, zonder dat er van overbrenging van de vergunning of het verlof
A sprake is, niet aan de gestelde eisen en voorwaarden kan worden voldaan,
terwijl er niettemin verbeteringen mogelijk zijn. Om deze verbeteringen
niet tegen te gaan, is in dit artikel een ontheffingsmogelijkheid opgeno
men
Op grond van het bovenstaande mogen wij Uvy raad in overweging geven
te besluiten conform bijgaand concept-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
T. Bakker, Secretaris.