De afschrijving op pramen en op motorboten is in het ontwerp-besluit van 5 op 10 gebracht, aangezien in de practijk gebleken is, dat dit materieel niet langer dan 10 jaar meegaat. Machines, installaties, grote gereedschappen en instrumenten. Het is uiteraard niet mogelijk de gehele apparatuur, die onder dit hoofd kan worden gerangschikt, met name te vermelden. In verband hiermede is een vrij ruime algemene omschrijving aangehouden, terwijl daarnaast enige bijzondere activa zijn vermeld, die onder deze rubriek vallen. De afschrijving op privaattonnen is op grond van ervaringscijfers van 5 op 10 gebracht Specifieke activa voor bepaalde bedrijven, Op de ketels van het Openbaar Slachthuis werd voorheen 10 afgeschreven. Bij de Energiebedrijven bedroeg het afschrijvingspercentage op stoomketels 6 In het ontwerp-raadsbesluit is laatst genoemd percentage aangehouden. Woningbedrijf. Onder de groep verspreide woningen zijn tot dusver tevens panden opgenomen, die met het oog op voorgenomen sanering van stadswijken zijn aangekocht. Het afschrij vingspercentage op laatstgenoemde woningen moet naar onze mening los worden gezien van de woningexploitatie, in verband waarmede het aanbeveling verdient deze woningen in een afzonderlijke groep onder te brengen. In het concept-besluit is het afschrij vingspercentage op deze saneringspanden op 10 gesteld. Gas- en Electricitcitsbedrijf Bij de bepaling van de afschrijvingspercentages op de activa van deze bedrijven is rekening gehouden met de van de Vereniging van Exploitanten van Slectriciteits- bedrijven in Nederland en van de Vereniging van Exploitanten van Gasbedrijven in Nederland ontvangen gegevens en inlichtingen. Activa waarop wordt afgeschreven op basis van het aflossingsbestanddeel van een annuïteit De afschrijving op de onder deze rubriek te rangschikken activa is aangehouden overeenkomstig de bestaande regeling, Activa waarvan de gebruiksduur van te voren niet kan worden bepaald. De economische gebruiksduur van tweedehands materieel e.d. moet geval voor geval worden bezien. In verband hiermede kan de afschrijving op deze activa het beste bij begrotingswijziging worden geregeld. Financiële gevolgen wijziging afschrijvingspercentage. Volledigheidshalve geven wij U hieronder een kort overzicht van de financiële consequenties, die de voorgestelde afschrijvingspercentages op het budget van de be drijven zullen uitoefenen. Voor de samenstelling van dit overzicht zijn de cijfers van de bedrijfsbegrotingen voor 1955 als basis genomen. Openbaar Slachthuis Geneeskundige- en Gezondheidsdienst: Sx ad s z iekenhui s Woningbedrijf dienstwoningen en verspreide percelen saneringspanden Openbare Werken Gemeente Reiniging Electriciteitsbedrijf Gasbedrijf Openbare verlichting Geysers "Aangezien" 1.700, 425,- 1.720,- 13.650,- •f 760,- 30.145,- - 38.320,- - 7-310,- - 5.860,- 820,- Aangezien de voorgestane wijziging van de afschrijvingspercentages slechts finan ciële consequenties van enige betekenis medebrengt voor de Gemeente Reiniging en voor de Energiebedrijven, zijn, naast de Financiële Commissie, slechts de commissies van bijstand voor deze bedrijven over de hoogte van afschrijvingspercentages gehoord. Deze commissies kunnen met ons voorstel instemmen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. T. Bakker, Secretaris. Verzonden 4 Februari 1956.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 58