De afschrijving op pramen en op motorboten is in het ontwerp-besluit van 5 op
10 gebracht, aangezien in de practijk gebleken is, dat dit materieel niet langer
dan 10 jaar meegaat.
Machines, installaties, grote gereedschappen en instrumenten.
Het is uiteraard niet mogelijk de gehele apparatuur, die onder dit hoofd kan
worden gerangschikt, met name te vermelden. In verband hiermede is een vrij ruime
algemene omschrijving aangehouden, terwijl daarnaast enige bijzondere activa zijn
vermeld, die onder deze rubriek vallen.
De afschrijving op privaattonnen is op grond van ervaringscijfers van 5 op 10
gebracht
Specifieke activa voor bepaalde bedrijven,
Op de ketels van het Openbaar Slachthuis werd voorheen 10 afgeschreven. Bij
de Energiebedrijven bedroeg het afschrijvingspercentage op stoomketels 6 In het
ontwerp-raadsbesluit is laatst genoemd percentage aangehouden.
Woningbedrijf.
Onder de groep verspreide woningen zijn tot dusver tevens panden opgenomen, die
met het oog op voorgenomen sanering van stadswijken zijn aangekocht. Het afschrij
vingspercentage op laatstgenoemde woningen moet naar onze mening los worden gezien
van de woningexploitatie, in verband waarmede het aanbeveling verdient deze woningen
in een afzonderlijke groep onder te brengen. In het concept-besluit is het afschrij
vingspercentage op deze saneringspanden op 10 gesteld.
Gas- en Electricitcitsbedrijf
Bij de bepaling van de afschrijvingspercentages op de activa van deze bedrijven
is rekening gehouden met de van de Vereniging van Exploitanten van Slectriciteits-
bedrijven in Nederland en van de Vereniging van Exploitanten van Gasbedrijven in
Nederland ontvangen gegevens en inlichtingen.
Activa waarop wordt afgeschreven op basis van het aflossingsbestanddeel van een
annuïteit
De afschrijving op de onder deze rubriek te rangschikken activa is aangehouden
overeenkomstig de bestaande regeling,
Activa waarvan de gebruiksduur van te voren niet kan worden bepaald.
De economische gebruiksduur van tweedehands materieel e.d. moet geval voor geval
worden bezien. In verband hiermede kan de afschrijving op deze activa het beste bij
begrotingswijziging worden geregeld.
Financiële gevolgen wijziging afschrijvingspercentage.
Volledigheidshalve geven wij U hieronder een kort overzicht van de financiële
consequenties, die de voorgestelde afschrijvingspercentages op het budget van de be
drijven zullen uitoefenen. Voor de samenstelling van dit overzicht zijn de cijfers
van de bedrijfsbegrotingen voor 1955 als basis genomen.
Openbaar Slachthuis
Geneeskundige- en Gezondheidsdienst:
Sx ad s z iekenhui s
Woningbedrijf
dienstwoningen en verspreide percelen
saneringspanden
Openbare Werken
Gemeente Reiniging
Electriciteitsbedrijf
Gasbedrijf
Openbare verlichting
Geysers
"Aangezien"
1.700,
425,-
1.720,-
13.650,-
•f
760,-
30.145,-
-
38.320,-
-
7-310,-
-
5.860,-
820,-
Aangezien de voorgestane wijziging van de afschrijvingspercentages slechts finan
ciële consequenties van enige betekenis medebrengt voor de Gemeente Reiniging en
voor de Energiebedrijven, zijn, naast de Financiële Commissie, slechts de commissies
van bijstand voor deze bedrijven over de hoogte van afschrijvingspercentages gehoord.
Deze commissies kunnen met ons voorstel instemmen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
T. Bakker, Secretaris.
Verzonden 4 Februari 1956.