Ill- Activa, waarvan de gebruiksduur van te voren niet kan worden bepaald, zoals die van: tweedehands materieel, gereviseerd materieel, oude gebouwen en woningen, onrendabele bouwkosten van woning wetwoningen e.d. afschrijving in percenten van de aan schaffingswaarde, c.q. op basis van het annuïteitenstelsel te regelen bij be grotingswijziging. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Verbreden rijweg Keizersgracht door demping naastgelegen gracht. Bijlage no. 30. Leeuwarden, 3 Februari 1956. Aan de Gemeenteraad. Het wegverkeer, dat zich, komende uit zuidelijke richting, via onze stad in de richting Groningen beweegt (en omgekeerd), passeert in de bin nenstad een aantal straten, die dit doorgaande verkeer behoorlijk kunnen verwerken. Bedoeld wordt hier de verbinding, welke door de Schrans, het Zuiderplein, de Wirdumerdijk, de Nieuweweg, het Blokhuisplein, de Keizers gracht, een klein gedeelte van de Oosterkade, de Wijbrand de Geeststraat, de Vredeman de Vriesstraat, de Alma Tademastraatde Bote van Bolswert- straat, de Bleeklaan, de De Ruyter?\reg en de Pasteurweg wordt gevormd tus sen de grote verkeerswegen naar Zwolle en naar Groningen. Enkele gedeelten van deze route leveren echter moeilijkheden op van wege het feit, dat zij ten enen male niet voldoen aan de eisen, welke aan een traverse, als waarvan hier sprake is, dienen te worden gesteld. Dezer zijds wordt dan ook voortdurend gestreefd naar verbeterirgvan de route. Het gedeelte, dat naar onze mening in de eerste plaats voor verbete ring in aanmerking komt, wordt gevormd door de Keizersgracht, lopende langs de noordelijke zijde van de gevangenis en het Huis van Bewaring. Dit gedeelte kan, vooral op de spitsuren, het verkeer niet verwerken. Temeer omdat de Keizersgracht, behalve onderdeel van de traverse zuid oost, een belangrijke verbindingsweg vormt tussen de oostelijke stadswijk en de rest der gemeente. Het gevaar op deze slechts 6,5 m brede rijweg wordt nog vergroot, om dat langs deze weg de gracht loopt, die de gevangenis en het Huis van Bewaring scheidt van de openbare weg. Reeds meerdere ongelukken hebben zich hier voorgedaan. Ter plaatse zou een belangrijke verbetering kunnen worden verkregen, indien de gracht langs de Keizersgracht kon worden gedempt en bij de straat kon worden getrokken. De gracht is eigendom der gemeente. Aangezien bij demping van de gracht belangen t.a.v. de gevangenis en het Huis van Bewaring zijn betrokken, hebben wij ons enige tijd geleden tot de Minister van Justitie gewrend met het verzoek te mogen vernemen, of zijnerzijds tegen deze demping bezwaren bestonden. De Minister heeft ons medegedeeld, dat hij in principe geen bezwaar heeft tegen de voorgestelde demping. Aangezien hierdoor een belangrijk gewijzigde situatie zal ontstaan met betrekking tot de beveiliging van de gevangenis en het Huis van Bewa ring, is de genoemde bewindsman echter van mening, dat verschillende voor zieningen zullen moeten worden getroffen, welke gedeeltelijk voor rekening van de gemeente Leeuwarden zullen moeten worden genomen. Ha gepleegd over leg met de Rijksgebouwendienst werden de volgende voorzieningen noodzake lijk geachts a. het uitbreken en dichtmetselen van ramen, die op de Keizersgracht uit zien b. het afbreken van daklij sten5 c. het verhogen van een vrijstaande buitenmuur, grenzende aan de Keizers gracht d. het plaatsen van een nieuwe muurafdekking op de te verhogen muur? e. het aansluiten van riolen^ f. het eventueel verleggen van kabels en leidingen^ g. het slopen en verkopen van de brug over de gracht bij het Huis van Bewaring h. het plaatsen van een hek bij de ingang van het Huis van Bewaring^ i. het verplaatsen van de natriumverlichtingj j. het slopen van de aanwezige natuurstenen dekzerk op de op te metselen muur 5 k. het aanbrengen van regenpijpen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 61