Van de zijde van het Rijk heeft men zich in principe bereid verklaard
de kosten van de onder h t/m k te verrichten werkzaamheden voor rekening
van het Rijk te nemens de overige voorzieningen zullen dan voor rekening
van de gemeente moeten worden uitgevoerd. Wij menen, dat de verdeling van
de kosten, op de wijze als hiervoor omschreven, gezien de belangen, die
voor de gemeente bij het dempen van de gracht en het verbreden van de
straat zijn betrokken, redelijk en aanvaardbaar is.
Nadat bleek, dat van de zijde van het Rijk tegen de demping van de
gracht geen bezwaar werd gemaakt, hebben wij aan de directeur der openbare
werken opgedragen de door hem opgezette voorlopige plannen nader uit te
werken en een definitief plan bij ons in te dienen. Dit uitgewerkte plan
ligt thans bij de stukken voor U ter inzage.
Het plan omvat het dempen van de 5"è" m brede gracht en het verbreden
van de bestaande rijweg tot 9.00 m. Gezien de afstand tussen de bebouwing,
is een grotere rijwegbreedte niet mogelijk.
Ter weerszijden van de rijweg zijn trottoirs geprojecteerdaan de noord
zijde een trottoir ter breedte van 2.90 m en aan de zuidzijde een als
vluchtstrook voor voetgangers bedoeld trottoir, breed 0.80 m. De resteren
de breedte tussen het zuidelijke trottoir en de gevangenismuur zal, mede
met het oog op de verfraaiing van het stadsbeeld ter plaatse, worden ge
vuld met een van een zeer lage beplanting voorziene groenstrook. De rijweg
zal voorlopig Y/orden verhard met straatklinkers, welke worden aangebracht
op een zandbed, dik 0.80 m. Deze dikte is genomen, omdat een laag van
0.40 m van dit zand te zijner tijd dienst kan doen als grondverbetering
onder de asfaltverharding, die in een verdere toekomst ook voor dit wegge
deelte is gedacht. Met de uitkomende grond kan de gracht ten dele voorden
gedempt. Teneinde de nieuwe bestrating een meer vaste ligging te geven,
zal voor die gedeelten, waar weinig ontgravingen en aanvullingen behoeven
te worden verricht (Blokhuisplein en Oosterkade), een nieuwe bestrating
worden gelegd in een straatlaag van traskalk, terwijl de voegen tussen de
straatstenen met asfalt zullen worden gedicht. Tussen de Keizersgracht en
de gracht langs de Oosterkade zal een walmuur worden geplaatst, welke met
een overgangsgedeelte op de lager gelegen betonbeschoeiing van het terrein
van het Huis van Bewaring aansluit.
Teneinde een goede aansluiting van de Keizersgracht op het Blokhuis
plein te verkrijgen, is aan de zuidzijde van de nieuwe weg een bocht met
een straal van 20 m en aan de noordzijde een bocht met een straal van 8 m
geprojecteerd. Van het Blokhuisplein af is nu een ruime inrit gewaarborgd,
terwijl een verkeersheuvel de verkeersveiligheid verhoogt. Voor het maken
van de bocht met een straal van 20 m met aansluitend trottoir en grondwerk
dient de gracht ten westen van het gevangenisterrein over een afstand van
7 m te worden gedempt. Hierdoor kan tevens het plantsoen langs het Blok
huisplein in verbinding gebracht worden met de nieuwe plantsoenstrook
langs de gevangenismuur
Op de te dempen gracht loost een aantal riolen, in verband waarmede
in het dempingsplan voorzieningen op dit gebied zijn getroffen. Als funde
ring voor het te maken riool kan de voorste rij palen van de te slopen
Yfalmuur worden benut. De in de Keizersgracht ontworpen riolering, die zich
mede uitstrekt over een gedeelte van de Gedempte Keizersgracht en van de
Oosterkade, is te zien als een onderdeel van de toekomstige centrale rio
lering van de binnenstad.
Uitvoering van de hiervoren omschreven plannen eist voorts enkele
voorzieningen op het gebied van de straatverlichting en de verkeersver-
lichting. De daartoe door de directeur der energiebedrijven ingediende
plannen liggen bij de stukken voor U ter inzage. Wij mogen U kortheids
halve naar deze stukken verwijzen.
De kosten van het werk worden blijkens de door de directeur der open
bare werken opgestelde gespecificeerde begroting, welke voor U ter inzage
is gelegd, geraamd op 187.000,--. Naar een afschrijvingstermijn van 20
jaren en een rente van 3"jf vloeit hieruit een gemiddelde kapitaalslast
voort van 7.056 °jo van 187.000,-- of rond 13.160,--. De kapitaalslasten
voor 1956 worden geraamd op 11.675»--. Het voor de uitvoering van het
werk benodigde crediet, zomede de hieruit voor 1956 resulterende lasten
"zijn"
zijn opgenomen in wijziging no. 1 van de gemeentebegroting voor 1956, welk
bij de begrotingsstukken is gevoegd. Zie volgnummers 678E en 600 A.
De in verband met het dempen van de Keizersgracht noodzakelijke inves
teringen van de energiebedrijven worden als volgt geraamd;
voor het laagspanningsnet 2.800,--
voor de openbare verlichting (inclusief
1.300,-- voor het aanbrengen van ver-
keerszuilen) 4.600,--
7.400,—
De hieruit voortvloeiende kapitaalslasten worden op basis van een afschrij
ving van 3'g" i° en een rente van 3"ir i° voor 1956 geraamd op 100,-- voor het
laagspanningsnet en op 160voor de openbare verlichting. Het crediet
voor deze investering en de hieruit voor 1956 voortvloeiende lasten zijn
opgenomen in de eerste wrijziging van de ontwerp-begroting van de energie
bedrijven voor 1956, die bij de begrotingsstukken ter inzage ligt.
Onder mededeling, dat de Commissie voor de Openbare Werken en de
Financiële Commissie zich hiermede kunnen verenigen, stellen wij U voor
ten behoeve van het dempen van de Keizersgracht een crediet van 187.000,
en voor hiermede verband houdende investeringen van de energiebedrijven
een crediet van 7*400,-- beschikbaar te stellen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
T. Bakker, Secretaris.
Verzonden 4 Februari 1956.