Wegaanleg op industrieterrein in Leeuwarden - West, Bijlage no. 31. Leeuwarden, 3 Februari 1956. Aan de Gemeenteraad, De terreinen, gelegen ten zuiden van de Harlingertrekvaart en ten westen van de aldaar geprojecteerde rondweg, zijn in het voor dat gebied bij raadsbelsuit van 11 October 1950 vastgestelde uitbreidingsplan bestemd voor industrieterrein. In de afgelopen jaren hebben zich in dit gebied reeds meerdere indus trieën gevestigd, waarvan verschillende in door de stichting "Leeuwarder Industriegebouwen" aldaar gebouwde industriehallen. Zoals U uit ons voor stel van 3 Februari 1956 (bijlage no.27) moge blijken, heeft genoemde stichting thans plannen ontworpen voor de bouw van nog twee industriehal len in Leeuwarden - West. In verband daarmede heeft de stichting reeds verzocht de daarvoor benodigde gronden van de gemeente te mogen kopen (zie ons voorstel van 3 Februari 1956 (bijlage no.28). Verder zijn plannen in voorbereiding om de rijkswerkplaats voor vak- ontwikkeling, welke thans is gevestigd in enkele loodsen aan de De Ruyter- weg, over te brengen naar een op het onderhavige industrieterrein te stichten hal. Wij hopen U hieromtrent binnen afzienbare tijd nadere voor stellen te kunnen doen. Op de bij de stukken overgelegde tekening zijn de terreinen, waarop de industriehallen, alsmede de rijkswerkplaats zullen worden gesticht, aangegeven. Uit deze situering moge U blijken, dat als gevolg van deze plannen het aanleggen van een industrieweg vanaf de Snekertrekweg in zui delijke richting, met een aftakking in westelijke richting, noodzakelijk wordt In verband met het vorenstaande en mede op grond van het feit, dat wij een verdere uitbreiding en/of vestiging van industrieën voor deze ge meente van groot belang achten, hebben wij aan de directeur der Openbare Werken opgedragen plannen voor het aanleggen van deze weggedeelten te ontwerpen. Deze plannen liggen thans bij de stukken voor U ter inzage. De vanaf de Snekertrekweg in zuidelijke richting geprojecteerde straat zal evenwijdig lopen aan de in de toekomst aldaar aan te leggen rondweg welke ter plaatse de oprit vormt naar het viaduct over het spoor wegemplacement. Het oost-west lopende weggedeelte kan slechts over een lengte van plm. 75 m worden aangelegd, omdat de in het verlengde hiervan gelegen terreinen thans nog geen gemeente-eigendom zijn (deze gronden zijn opgenomen in de aanhangige onteigeningsplannen) De ontworpen rijwegen, welke met klinkers zullen worden verhard, krijgen een breedte van 6.00 m„ Aan de zijde van de industrievestigin gen wordt deze rijweg begrensd door parkeerstroken van keien, ter breedte van 3?20 m. Met het oog op de minder goede gesteldheid van het terrein zal de verharding worden aangebracht op een zandbed, dik 0,60 m. De ont worpen riolering, die is aangepast aan het toekomstige centrale riole ringsstelsel voor deze gemeente, zal in verband met het vorenstaande een fundering van korte palen krijgen. Tot tijdelijke steun van de bestra tingen worden bermen met een bovenbreedte van 1 m aangebracht. In verband met de hoogteligging van het terrein is de weghoogte aan gehouden op 1,40 m F.Z.P., oplopend naar de Snekertrekweg, die ter plaatse van de aansluiting 80 cm hoger ligt. De ontworpen weghoogte is 20 cm lager dan die van de thans in aanleg zijnde wegen ten westen van de spoorlijn Leeuwarden- Stiens. Zulks is ter plaatse toelaatbaar en betekent uiteraard een belangrijke besparing van kosten van wegaanleg en terreinverhoging. Voor het verkrijgen van een goede afwatering van de afgesloten sloot- gedeelten is tenslotte aan het zuideinde van de te maken industrieweg een kleine duiker ontworpen. De kosten van een en ander v/orden, met inbegrip van de kosten van 0

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 63