De bestaande riolering van de aan Noord- en Zuidvliet grenzende be bouwing loost rechtstreeks in het Vliet. Door het leggen onder afschot van een rioolbuis met een diameter van 30 cm op de voetplaat van de wal- muur doet zich de mogelijkheid voor dit riool als onderdeel van de cen traio riolering uit te voeren. De riolen uit de huizen kunnen op dit nieuw te leggen riool worden aangesloten. Het riool krijgt een tijdelijke lozing op het Vliet. Zoals uit het vorenstaande blijktzullen de bestaande walmuren van het Vliet na het maken van een afdamming geheel worden weggebroken. Deze om standigheden hebben er toe geleid, dat in het plan tot vernieu?;en van de walmuren tevens is opgenomen het plan tot het leggen van een riolerings zinker nabij de Camminghabrug. In het ontwerpplan van de centrale riolering is in de Bleeklaan n.l. een hoofdriool geprojecteerd, dat het Vliet moet kruisen. Cp de kosten van het maken van de zinker kan een belangrijke be sparing worden verkregen, indien zulks tegelijk met het vernieuwen van de walmuren wordt uitgevoerd. Ter verhoging van de bedrijfszekerheid is de zinker gedacht van twee gecentrifugeerde gewapend beton buizen met een diamoter van J8 en 50 cm, mct de einden gewapend beton putten, waarop t.z.t. het hoofdriool kan worden aangesloten. Wij mogen U in dit verband verwijzen naar de bij de stukken overgelegde tekening no. 3966. Tenslotte is in verband met het vernieuwen van de walmuren van het Vliet een plan ontworpen voor het verwijderen van het trapje naar het water, dat destijds ten behoeve van de scheepvaart is gemaakt aan de Oosterkade. Van dit trapje wordt nimmer gebruik gemaakt, terwrijl het ten gevolge van vele aanvaringen door grotere schepen na het passeren van de Boomsbrug, zwaar is beschadigd. Wij stellen U dan ook voor het trapje te doen verwijderen. Hiervoor zal het nodig zijn tijdelijk een afdamming aan te brengen, hetgeen, indien dit aanslxiit aan de werkzaamheden voor de af damming van het Vliet, voor de gemeente financieel voordeel oplevert. Ook de hoeken van de Boomsbrug zijn als gevolg van verschillende aanvarin gen zodanig beschadigd, dat zij, mede met het oog op het uiterlijk aanzien, dienen te worden hersteld. Aangezien verwacht moet worden, dat aanvaringen door de voor de scheepvaart ongunstige ligging van de Boomsbrug zullen blijven voorkomen, is op de hoeken van de brug een bekleding met tropisch hardhout gedacht. Deze houtsoort is sterk en weinig vergankelijk, zodat daarna weinig schade aan de brug, zowel als aan de schepen te verwachten is. De gedachte wijze van bekleding is op de bij de stukken overgelegde tekening no. 3947 nader uitgewerkt. Wij mogen U kortheidshalve naar deze tekening verwijzen. Teneinde de doo.rvaart te vergemakkelijken, verdient het tevens aanbeveling naast de westelijke hameistijl van de ophaalbrug een bolder te plaatsen. Blijkens de ter inzage gelegde begrotingen worden de kosten van een en ander geraamd op in totaal 504-000,--. In het totale crediet is rond 45-000,-- begrepen voor het herstellen van de bestrating van de rij wegen langs het Vliet, welk bedrag ten laste van het op de gewone dienst geraamde crediet voor onderhoud van straten kan worden gebracht. Voor het maken van nieuwe walmuren, de aanleg van een deel van de centrale riole ring en de herstelling van de Boomsbrug c.a. zijn in de bij de begrotings stukken voor 1956 ter inzage gelegde wijziging no. 1 van de begroting voor dat jaar op volgnummers 678 F, 662 en 678 G credieten van respec tievelijk 392.000,--, 55-000,-- en 12.000,-- geraamd. De afschrij vingstermijn voor de walmuren, de centrale riolering en de herstellingen aan de Boomsbrug c.a. moet worden gesteld op onderscheidenlijk 40, 40 en 20 jaren. Naar een rentepercentage van 3a" i° worden de gemiddelde kapitaalslasten, voortvloeiende uit bovengenoemde investeringen, geraamd op; voor de walmuren 4.6827 rfo van 392.000,-- is rond 18.355,-- voor de centrale riolering 4-6827 van 55-000,-- is rond 2.575» voor de Boomsbrug c.a. 7-036 °/o van 12.000,-- is rond 845,-- 21.775,— "De" De kapitaalslasten voor 1956 ten bedrage van in totaal 15-125» zijn voorlopig op volgnummer 600 A van de begroting uitgetrokken. In verband mot de werken aan wallen en bestratingen moeten kabels en gas buizen van de energiebedrijven worden verlegd, terwijl tevens een nieuwe straatverlichting, bestaande uit 35 lichtpunten, is ontworpen. Inde bij de begrotingsstukken ter inzage gelegde wijziging no. 1 van de begroting van de energiebedrijven zijn hiervoor de volgende credieten ge raamd; electriciteits laagspanningsnet 2.000,-- openbare verlichting 11.000,-- 13.000,— gas hoofdbuizennet 2.000,-- Do hieruit voortvloeiende kapitaalslasten worden voor 1956 geraamd op 70,-- voor het electriciteitsbedrijf, 415,-- voor de openbare verlich ting enƒ60,-- voor het gasbedrijf. Onder mededeling, dat de Commissie voor de Openbare Perken en de Financiële Commissie zich hiermede kunnen verenigen, stellen wij U voor ten behoeve van het vernieuwen van walmuren langs het Vliet met bijkomende werken op de kapitaaldienst van de gemeentebegroting voor 1956 een crediet van 459.000,-- en voor hiermede verband houdende investeringen van de energiebedrijven op de begroting voor 1956 van deze bedrijven een crediet van 15.000,-- beschikbaar te stellen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, A.A.M. van der Meulen, Burgemeester. T. Bakker, Secretaris. Verzonden 22 Februari 1956.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1956 | | pagina 85