De bestaande riolering van de aan Noord- en Zuidvliet grenzende be
bouwing loost rechtstreeks in het Vliet. Door het leggen onder afschot
van een rioolbuis met een diameter van 30 cm op de voetplaat van de wal-
muur doet zich de mogelijkheid voor dit riool als onderdeel van de cen
traio riolering uit te voeren. De riolen uit de huizen kunnen op dit
nieuw te leggen riool worden aangesloten. Het riool krijgt een tijdelijke
lozing op het Vliet.
Zoals uit het vorenstaande blijktzullen de bestaande walmuren van het
Vliet na het maken van een afdamming geheel worden weggebroken. Deze om
standigheden hebben er toe geleid, dat in het plan tot vernieu?;en van de
walmuren tevens is opgenomen het plan tot het leggen van een riolerings
zinker nabij de Camminghabrug. In het ontwerpplan van de centrale riolering
is in de Bleeklaan n.l. een hoofdriool geprojecteerd, dat het Vliet moet
kruisen. Cp de kosten van het maken van de zinker kan een belangrijke be
sparing worden verkregen, indien zulks tegelijk met het vernieuwen van de
walmuren wordt uitgevoerd. Ter verhoging van de bedrijfszekerheid is de
zinker gedacht van twee gecentrifugeerde gewapend beton buizen met een
diamoter van J8 en 50 cm, mct de einden gewapend beton putten, waarop
t.z.t. het hoofdriool kan worden aangesloten. Wij mogen U in dit verband
verwijzen naar de bij de stukken overgelegde tekening no. 3966.
Tenslotte is in verband met het vernieuwen van de walmuren van het
Vliet een plan ontworpen voor het verwijderen van het trapje naar het
water, dat destijds ten behoeve van de scheepvaart is gemaakt aan de
Oosterkade. Van dit trapje wordt nimmer gebruik gemaakt, terwrijl het ten
gevolge van vele aanvaringen door grotere schepen na het passeren van de
Boomsbrug, zwaar is beschadigd. Wij stellen U dan ook voor het trapje te
doen verwijderen. Hiervoor zal het nodig zijn tijdelijk een afdamming aan
te brengen, hetgeen, indien dit aanslxiit aan de werkzaamheden voor de af
damming van het Vliet, voor de gemeente financieel voordeel oplevert.
Ook de hoeken van de Boomsbrug zijn als gevolg van verschillende aanvarin
gen zodanig beschadigd, dat zij, mede met het oog op het uiterlijk aanzien,
dienen te worden hersteld. Aangezien verwacht moet worden, dat aanvaringen
door de voor de scheepvaart ongunstige ligging van de Boomsbrug zullen
blijven voorkomen, is op de hoeken van de brug een bekleding met tropisch
hardhout gedacht. Deze houtsoort is sterk en weinig vergankelijk, zodat
daarna weinig schade aan de brug, zowel als aan de schepen te verwachten is.
De gedachte wijze van bekleding is op de bij de stukken overgelegde
tekening no. 3947 nader uitgewerkt. Wij mogen U kortheidshalve naar deze
tekening verwijzen. Teneinde de doo.rvaart te vergemakkelijken, verdient
het tevens aanbeveling naast de westelijke hameistijl van de ophaalbrug een
bolder te plaatsen.
Blijkens de ter inzage gelegde begrotingen worden de kosten van een en
ander geraamd op in totaal 504-000,--. In het totale crediet is rond
45-000,-- begrepen voor het herstellen van de bestrating van de rij
wegen langs het Vliet, welk bedrag ten laste van het op de gewone dienst
geraamde crediet voor onderhoud van straten kan worden gebracht. Voor het
maken van nieuwe walmuren, de aanleg van een deel van de centrale riole
ring en de herstelling van de Boomsbrug c.a. zijn in de bij de begrotings
stukken voor 1956 ter inzage gelegde wijziging no. 1 van de begroting
voor dat jaar op volgnummers 678 F, 662 en 678 G credieten van respec
tievelijk 392.000,--, 55-000,-- en 12.000,-- geraamd. De afschrij
vingstermijn voor de walmuren, de centrale riolering en de herstellingen
aan de Boomsbrug c.a. moet worden gesteld op onderscheidenlijk 40, 40 en
20 jaren.
Naar een rentepercentage van 3a" i° worden de gemiddelde kapitaalslasten,
voortvloeiende uit bovengenoemde investeringen, geraamd op;
voor de walmuren 4.6827 rfo van 392.000,-- is rond 18.355,--
voor de centrale riolering 4-6827 van 55-000,-- is rond 2.575»
voor de Boomsbrug c.a. 7-036 °/o van 12.000,-- is rond 845,--
21.775,—
"De"
De kapitaalslasten voor 1956 ten bedrage van in totaal 15-125»
zijn voorlopig op volgnummer 600 A van de begroting uitgetrokken. In
verband mot de werken aan wallen en bestratingen moeten kabels en gas
buizen van de energiebedrijven worden verlegd, terwijl tevens een nieuwe
straatverlichting, bestaande uit 35 lichtpunten, is ontworpen.
Inde bij de begrotingsstukken ter inzage gelegde wijziging no. 1 van de
begroting van de energiebedrijven zijn hiervoor de volgende credieten ge
raamd;
electriciteits laagspanningsnet 2.000,--
openbare verlichting 11.000,--
13.000,—
gas hoofdbuizennet 2.000,--
Do hieruit voortvloeiende kapitaalslasten worden voor 1956 geraamd op
70,-- voor het electriciteitsbedrijf, 415,-- voor de openbare verlich
ting enƒ60,-- voor het gasbedrijf.
Onder mededeling, dat de Commissie voor de Openbare Perken en de
Financiële Commissie zich hiermede kunnen verenigen, stellen wij U voor
ten behoeve van het vernieuwen van walmuren langs het Vliet met bijkomende
werken op de kapitaaldienst van de gemeentebegroting voor 1956 een crediet
van 459.000,-- en voor hiermede verband houdende investeringen van de
energiebedrijven op de begroting voor 1956 van deze bedrijven een crediet
van 15.000,-- beschikbaar te stellen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
A.A.M. van der Meulen, Burgemeester.
T. Bakker, Secretaris.
Verzonden 22 Februari 1956.