Verbeteren straten ten zuiden van de Wi jnhornsterstraat
Bijlage no. 46. Leeuwarden, 22 Februari 1956.
Aan de Gemeenteraad.
Zoals U uit ons voorstel van 22 Februari j.l. (bijlage no. 44) moge
blijken, ligt het o.a. in de bedoeling een aantal woningwetwoningen,
staande tussen de Wijnhornsterstraatde Hollanderdijk, de Nieuwe Hol-
landerdijk en de Van Blomstraat, welke woningen in eigendom toebehoren
aan de woningvereniging "Leeuwarden", met medewerking van de gemeente,
in verschillende opzichten te verbeteren. Bovendien zullen de bij deze
woningen behorende voortuintjes voor rekening van de woningvereniging
worden verbeterd en als gemeenschappelijke tuin worden ingericht.
Door het aanbrengen van de voorgestelde verbeteringen, o.a. bestaande
uit het maken van een keuken en een closetinrichting, zal de bewoonbaar
heid van de betreffende woningen in hoge mate worden gediend, terwijl
tevens bereikt zal worden, dat het gehele woningcomplex in aanzien zal
stijgen. Indien evenwel de voorgenomen verbetering geheel tot zijn recht
wil komend is het noodzakelijk ook het bestaande stratencomplex aan een
herziening te onderwerpen. Verschillende straatjes, zoals de Winsemius-
straat, de Waling Dijkstrastraat, de Van Harenstraat en de Starterstraat,
hebben een breedte van slechts 2,55 tot 2,65 m, hetgeen zowel met het oog
op de bereikbaarheid van de woningen als uit een oogpunt van goede
volkshuisvesting ten enen male onvoldoende moet worden geacht.
Op grond van het vorenstaande, hebben wij de directeur der openbare
werken verzocht een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van ver
betering van de bestaande situatie. De directeur, voornoemd, meent, dat
deze mogelijkheid inderdaad aanwezig is en dat de rijwegbreedte van de
eerdergenoemde straten kan worden gebracht op 3?50 m, met daarnaast aan
weerszijden een tegeltrottoir van 0,80 m, zodat de totale straatbreedte
5,10 m wordt. Ook ter weerszijden van de Hollanderstraat en de Halbert-
smastraat en aan de noordzijde van de Nieuwe Hollanderdijk, welke stra
ten reeds thans een breedte hebben van ongeveer 5 m, is een dergelijk
trottoir gedacht. Voorts zullen noodzakelijkerwijs enkele voorzieningen
moeten worden getroffen voor een goede functionering van de riolering.
Op de bij de stukken overgelegde tekening is de nieuwe situatie met be
trekking tot dit punt aangegeven.
Uitvoering van deze plannen, welke wij hierbij aan U ter beoordeling
voorleggen, betekent naar onze mening een aanzienlijke vooruitgang op
het gebied van de volkshuisvesting in dit deel van de gemeente en mag
onzes inziens niet achterwege blijven.
Wij merken nog op, dat in het vorenstaande niét is begrgen het verbreden en ver
beteren van het oost-west lopende gedeelte van de Hollanderdijk en van de
in het verlengde daarvan gelegen Wijnhornsterstraat, welke verbreding en
verbetering eveneens noodzakelijk is. Bovendien zal daarbij de vervuilde
sloot lang deze straten moeten worden gedempt. Voor het verwezenlijken
van de hieromtrent opgemaakte plannen is echter de medewerking vereist
van de N.V. Nederlandse Spoorwegen. Met deze N.V. hebben wij nog geen
volledige overeenstemming bereikt. Zodra zulks wel het geval is, zullen
wij U de nodige voorstellen dienaangaande doen.
De kosten van de voorgestelde straatverbeteringen met inbegrip van
de rioleringskosten worden geraamd op rond 97-175)--. Een gespecificeerde
begroting ligt bij de stukken voor IJ ter inzage. Naar een afschrijvings
termijn van 20 jaren en een rente van 3"! i° vloeit hieruit een gemiddelde
kapitaalslast voort van 7*036 °/o van 97-175? of rond 6.840,--.
De kapitaalslasten voor 1956 worden geraamd op 6.000,--. In de bij de
begrotingsstukken voor 1956 gevoegde wijziging no. 1 van de gemeentebe
groting zijn de kosten van het verbeteren van de straten en de kapitaals-
"lasten"